Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bi-wiring och ohm tal

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2008 - 21:30

Unregistered39a3ba6e
  • Unregistered39a3ba6e
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Hej!

Är på väg att köpa nya högtalare till hemmabiot och j u mer avancerade grejer man kollar (jämfört med det man hade innan) desto mer saker att undra över. Har ju bara varit medlem här i 4 månader och har lärt mig mer än jag gjort det senaste 7 åren så jag frågar Er som kan nu igen!

Högtalarna jag siktat mig in på är Bowers & Wilkins DM684.
Den har ju Bi-wiring och jag så vitt jag vet så tror jag inte att det går att koppla så med min reciever, en NAD T743. Man MÅSTE väl inte kunna koppla så för att använda dom eller? Man kan väl fortfarande koppla som vanligt?

Sedan det här med OHM tal. Impedansen är 8 ohm, minimum är 3 ohm.

Baksidan på recievern...
"Speaker A Front 4ohm min. / speaker"

Samma för center och surround.

Sjukt tacksam för svar!!

Förklara gärna för nån som har hoppat av el-linjen i gymnasiet...

Postad 31 March 2008 - 21:46

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
[quote name='Andy81' date='Mar 31 2008, 22:30 ' post='1855054'
Högtalarna jag siktat mig in på är Bowers & Wilkins DM684.
Den har ju Bi-wiring och jag så vitt jag vet så tror jag inte att det går att koppla så med min reciever, en NAD T743. Man MÅSTE väl inte kunna koppla så för att använda dom eller? Man kan väl fortfarande koppla som vanligt?

Baksidan på recievern...
[/quote]
Japp - visst kan du koppla som vanligt. se bara till att "byglarna" sitter kvar mellan kontakterna annars missar du antingen basen eller diskanten…

Det betyder att den normala impedansen (motståndet) är 8 ohm, men som kännt är, så varierar den med vad som spelas. Den (återigen motståndet), kan ibland sjunka ordentligt. Fast med tanke på att minimum anges till 3 ohm, så lär ju det vara den lägsta ohm-siffran.

Normalt sett rekommenderar de som kan att man ska ställa in receivern/förstärkaren på det högsta ohm-talet. Fast dock brukar det inte spela någon större roll i verligheten… :)

Hoppas att detta gjorde dig lite klokare… :)

Lycka till!
Thomas

Postad 31 March 2008 - 21:55

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Biwiring är en sak, biamping är en annan. Biwiring kan vilken förstärkare som helst köra. Ska du biampa så behöver du fyra kanaler (två stereoförstärkare/slutsteg).

Postad 01 April 2008 - 18:15

Unregistered39a3ba6e
  • Unregistered39a3ba6e
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Biwiring är en sak, biamping är en annan. Biwiring kan vilken förstärkare som helst köra. Ska du biampa så behöver du fyra kanaler (två stereoförstärkare/slutsteg).

Vilken förstärkare som helst...?
Även min tror du?

Bifogad fil  DSC01060.JPG   867.1K   1 Antal nerladdningar

Postad 01 April 2008 - 18:37

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Alltså om biwiring är att dra två kabelpar till en högtalare så ja varför inte? Sätta på samma kontakter som innan på förstärkaren. Inte för att man vinner något i detta men.

Postad 01 April 2008 - 18:56

Unregistered39a3ba6e
  • Unregistered39a3ba6e
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Jag läste att BI wiring var för att dela upp olika de höga och låga frekvenserna och att det då stör mindre eftersom de inte delar samma kabel....
Nån som har nån positiv feedback angående detta som har hört nån större skillnad?

Postad 01 April 2008 - 19:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Alltså om biwiring är att dra två kabelpar till en högtalare så ja varför inte? Sätta på samma kontakter som innan på förstärkaren. Inte för att man vinner något i detta men.

Inte läst ellära A i gymnasiet? Du halverar motståndet i kabeln med dubbla ledare. ;)

Bi-wiring går ut på att man kopplar en kabel med fyra ledare med två kontakter i ena ändan som går till förstärkaren (ledarna kopplas ihop två och två) och fyra kontakter in i högtalaren. Högtalaren måste dock ha då fyra ingångar (två plus och två minus). Ett par ingångar är för basen och ett par är för diskant och mellanregister.

Postad 01 April 2008 - 19:03

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jag läste att BI wiring var för att dela upp olika de höga och låga frekvenserna och att det då stör mindre eftersom de inte delar samma kabel....
Nån som har nån positiv feedback angående detta som har hört nån större skillnad?

Då måste ju förstärkaren dela de signalerna först, annars skickar du ju samma signaler i varje kabel.

Explorer45: Kör med en kabel då, grövre.

Redigerat av fackamato, 01 April 2008 - 19:04.

Postad 01 April 2008 - 23:45

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Tyvärr...det gör ingen skillnad (i min värld). Dock hindrar inte det mig från att biwira själv :lol: Kör med Tara labs Omni ST biwirekablar till frontarna, gör absolut ingen som helst skillnad mot att singlewira, förutom att det känns lite bättre och det ser lite snyggare ut då förståss :blush:

Här kan man läsa lite mer om det (3 sidor)
http://www.st-andrew...wire/Page1.html

//Håkan

Postad 04 April 2008 - 22:05

Unregistered39a3ba6e
  • Unregistered39a3ba6e
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Tyvärr...det gör ingen skillnad (i min värld). Dock hindrar inte det mig från att biwira själv :D Kör med Tara labs Omni ST biwirekablar till frontarna, gör absolut ingen som helst skillnad mot att singlewira, förutom att det känns lite bättre och det ser lite snyggare ut då förståss :)

Här kan man läsa lite mer om det (3 sidor)
http://www.st-andrew...wire/Page1.html

//Håkan

Hahaha tänkte likadant själv...

Postad 05 April 2008 - 10:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Detta med Bi-Wiring är väldigt individuellt. Vissa hör ingen som helst skillnad och andra hör hur stor skillnad som helst.

Mig veterligen så finns det ingen undersökning som heller kan bevisa att det är skillnad mellan Bi-Wiring och Single-Wiring.

Gör det som känns bäst för dig själv men jag tror inte du kommer att uppleva någon större skillnad. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 05 April 2008 - 12:31

memme1975
  • memme1975
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Gällande biwire eller biamping så har jag testat biampa med no-name kabel ifrån fyndbörsen med sådär resultat. Gjorde detta med min 7.1 hemmabiostärkare.

Sedan jämförde jag Audioquest Type 8 och Rocket 33, där båda kopplades med biwire. Detta gav gott resultat och testade även Type 8 i vanligt utförande fast med sämre resultat. Skillnaderna är SMÅ, men med bra högtalare och kräsna öron så är det skillnad, i alla fall hemma hos mig. . .

mvh! memme

Postad 05 April 2008 - 12:34

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Gällande biwire eller biamping så har jag testat biampa med no-name kabel ifrån fyndbörsen med sådär resultat. Gjorde detta med min 7.1 hemmabiostärkare.

Sedan jämförde jag Audioquest Type 8 och Rocket 33, där båda kopplades med biwire. Detta gav gott resultat och testade även Type 8 i vanligt utförande fast med sämre resultat. Skillnaderna är SMÅ, men med bra högtalare och kräsna öron så är det skillnad, i alla fall hemma hos mig. . .

mvh! memme

Du menar alltså att när du biampade med nonamekabel (2 slutsteg per högtalare) så blev ljudet sämre...? Eller bara minimalt bättre?

När du körde biwire, körde du biamp också då eller körde du bara ett steg per högtalare?

Postad 05 April 2008 - 21:48

Unregistered39a3ba6e
  • Unregistered39a3ba6e
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0

Baksidan på recievern...

Hittade en Centerhögtalare. 8 Ohm impedans, minumum 4,3 ohm.
Könner mig dun i huvudet för att fråga.. igen. :)

Funkar det. Ja eller nej?

Postad 05 April 2008 - 21:50

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Baksidan på recievern...

Hittade en Centerhögtalare. 8 Ohm impedans, minumum 4,3 ohm.
Könner mig dun i huvudet för att fråga.. igen. :)

Funkar det. Ja eller nej?

Ja.

Postad 06 April 2008 - 21:51

HenkeEdge
  • HenkeEdge
  • Veteran

• 1863 inlägg
  • 0
Ni som bi-wirat och hör någon skillnad, hör ni då skillnad ifrån singelwire med samma kabeltjocklek som ni har totalt när ni bi-wirar eller jämför ni när ni körde hälften av kabeltjockleken ex:(2.5mm x 2 mot x 4).
Bör man inte typ uppnå samma resultat med tjockare singelwire?

Nu har bara jag provat att biampa mina och det blev ju lite skillnad, men det bör det väl bli när man använder två steg till i recievern.

Postad 07 April 2008 - 00:47

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Nu har bara jag provat att biampa mina och det blev ju lite skillnad, men det bör det väl bli när man använder två steg till i recievern.

Just det! Det lär det bli! Fast då kallas det bi-amping och är en annan sak…

Jag har själv bi-ampat och tyckte det gav en tightare bas bl.a. Däremot så blir inte ljudet högre, som jag först hade förväntat mig… :)

Fast det gäller förstås att receivern klarar av att bi-ampa med de sista kanalerna. Det är det inte alla som klarar av… :)

Thomas

Redigerat av Thomas S., 07 April 2008 - 00:48.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.