Far har en H/K-receiver på 7*75W, en AVR630. Med det så har han spelat på glatt, men på senare tid så har han sagt att han vill ha lite mer tryck i basen. Jaha tänker jag... efter lite samtalanden så kommer vi fram till att det är mer musikbas han vill ha (subben som jag designat går ner till 17Hz utan problem, se
https://www.minhembi...howtopic=185418 . Så... mest realistiskt är att jaga nytt slutsteg tänker jag, och hänga på frontarna. Jag lyckades hitta ett begagnat Behringer EP2500 till bra pris som införskaffades. Det kopplades på pre out front L/R på receivern och kopplades in på lågfrekventa delen av högtalarna (som är ett par Dynavoice M85), receivern fick driva de högre frekvenserna.
Det blir alltså en bi-ampning dårå.
Blir det skillnad?
Svaret är: JA! Och vilken skillnad sen! Trodde aldrig M85 kunde lira såhär högt, det är helt sjukt! Trodde innan att högtalarna bottnade men icke, det var receivern. Kraft är nödvändigt för att spela högt... så är det bara

Iom att receivern driver de högre registren så märks inte "PA-kvalitén" av på ljudet, eller hur man nu ska säga. Farsan är kort sagt fetnöjd. Ville bara skriva av mig lite