Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Biampning med PA-steg, blir det bra?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2008 - 21:41

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Far har en H/K-receiver på 7*75W, en AVR630. Med det så har han spelat på glatt, men på senare tid så har han sagt att han vill ha lite mer tryck i basen. Jaha tänker jag... efter lite samtalanden så kommer vi fram till att det är mer musikbas han vill ha (subben som jag designat går ner till 17Hz utan problem, se https://www.minhembi...howtopic=185418 . Så... mest realistiskt är att jaga nytt slutsteg tänker jag, och hänga på frontarna. Jag lyckades hitta ett begagnat Behringer EP2500 till bra pris som införskaffades. Det kopplades på pre out front L/R på receivern och kopplades in på lågfrekventa delen av högtalarna (som är ett par Dynavoice M85), receivern fick driva de högre frekvenserna.

Det blir alltså en bi-ampning dårå. :D

Blir det skillnad? :)

Svaret är: JA! Och vilken skillnad sen! Trodde aldrig M85 kunde lira såhär högt, det är helt sjukt! Trodde innan att högtalarna bottnade men icke, det var receivern. Kraft är nödvändigt för att spela högt... så är det bara :)

Iom att receivern driver de högre registren så märks inte "PA-kvalitén" av på ljudet, eller hur man nu ska säga. Farsan är kort sagt fetnöjd. Ville bara skriva av mig lite :)

Postad 01 April 2008 - 10:29

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Som du kanske vet så innehåller även bas olika nyanser osv och det är jag mycket tveksam till ifall ett PA-steg klarar av att leverera på ett bra sätt.

Kanske inte spelar någon jätteroll till ett par Dynavoice men om du testar ett PA-steg till ett par lite dyrare högtalare så märker du nog att det inte är optimalt :)

Postad 01 April 2008 - 15:45

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Som du kanske vet så innehåller även bas olika nyanser osv och det är jag mycket tveksam till ifall ett PA-steg klarar av att leverera på ett bra sätt.

Kanske inte spelar någon jätteroll till ett par Dynavoice men om du testar ett PA-steg till ett par lite dyrare högtalare så märker du nog att det inte är optimalt ;)

Kan du definiera nyanser? Menar du fasvridning? :D

Postad 01 April 2008 - 20:58

Mischa
  • Mischa
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Kul att läsa att det vart bra!

Har även själv funderingar på att hänga på ett slutsteg på min harman kardon avr 645 (samma spec). Dock hade jag tänkt driva basarna på mina b&w dm 604 s3, kända tröga högtalare.

Undrar lite om fläktarna hörs märkbart? Hur känns basen? Tight? Musikaliskt och villig att följa svängningarna i musiken så att säga? Ingen loudness känsla osv?

Postad 01 April 2008 - 21:34

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Kul att läsa att det vart bra!

Har även själv funderingar på att hänga på ett slutsteg på min harman kardon avr 645 (samma spec). Dock hade jag tänkt driva basarna på mina b&w dm 604 s3, kända tröga högtalare.

Undrar lite om fläktarna hörs märkbart? Hur känns basen? Tight? Musikaliskt och villig att följa svängningarna i musiken så att säga? Ingen loudness känsla osv?

Absolut ingen loudnesskänsla, det agerar ju bara slutsteg, receivern sköter allt annat... men nej steget färgar inte musiken så vitt jag kan höra. Detta steg är modifierat av förre ägaren med en annan fläkt som drivs med en spänning på 7 volt (via extern batterieliminator), så fläkten hörs inget. Steget blir inte så himla varmt heller, men det beror ju säkert på om man bryggkopplar eller kör det i 2 ohm osv.

Kort sagt så låter basen som den gjorde innan, fast mer när det skall vara mer (dynamik), och väldigt mer exakt vid högre volymer ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.