Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Belysning.

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 March 2008 - 23:06

Unregistered0e60f71a
  • Unregistered0e60f71a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har byggt en liten "hylla" bakom soffan i vad som kommer vara vårat biorum om sisådär 2 veckor. Tänkte dra upp lite ljud genom en springa som jag lämnade fri från väggen och få de lite "spaceat".
Tyvärr så blev antagligen springan för smal eller ljuset i lampan för svag.
Här e en bild:
Postad bild

Kör med en 8 meter ljusslinga som e dubbeldragen då alltså, modell clas ohlson eller jula.
Lägger upp nån större bild på galleriet också.

Finns det några starkare slingor utan att man får en ugn bakom soffan samtidigt?
Hur e det med ikeas variant? Ikea
Vill inte dra ner hela hyllan igen för att göra springan större.
Finns det nån anan lösning?

All hjälp och kritik är välkommen!

Postad 01 April 2008 - 09:32

Unregisteredf93cd07d
  • Unregisteredf93cd07d
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Det första jag vill säga är att det blev riktigt fräkt, eller kommer att bli när ljuset syns bättre. Kommer med stor säkerhet att kopiera det till min nya lägenhet när jag får min soffa, (Varför är 8veckor så lång tid...) om det är ok...?

Ang. lösningar Jag kan dock tyvärr inte komma på nån bra lösning annat än att flytta hyllan en bit, eller sätta en vanlig lampa långt ner på golvet bakom, vilket som du säger nog skapar en liten ugn... Det kan iofs fungera om det är lätt för lyften att ta sig in på nått annat håll, med lite tur blir det ju en "skorsten" av det så att det blir självreglerande =o)

Prova med att lägga/ställa en liten 40wattare på golvet och se om ljuset räcker och om det blir för varmt. Håller du koll på det under tiden är det ju ingen fara.

Postad 01 April 2008 - 11:44

Unregistered0e60f71a
  • Unregistered0e60f71a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har testat med en vanlig lampa under istället, blev inte så varmt men mindre ljus därimot.
Antar att om man skulle ha fått de att fungera så skulle man ha minst en 2 centimeters springa mellan hyllan och väggen för att ljus skulle kunna direkt smita imellan och upp på väggen. Eftersom väggen är näst intill svart så kan ju inte så mycket ljus stutsa på väggen och sedan vidare, testat att bara sätta ett vitt pappers ark men blev bara fult och gav inte så mycket mer effekt.

Har istället dragit ljusslinga under soffan så man får ljus där och får väll försöka belysa väggen med nån spot eller 2 i taket.

Om du ska göra en liknande anordning så testa med en vit vägg.

Redigerat av Unregistered0e60f71a, 01 April 2008 - 11:45.

Postad 01 April 2008 - 20:38

dreier
  • dreier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Jag har själv ikeas ljusslinga i blått bakom plasman och jag tycker de lyser riktigt bra. Tror att de kommer bli mkt bättre om du införskaffar en sådan. Lycka till ;)

Postad 01 April 2008 - 21:58

Unregistered0e60f71a
  • Unregistered0e60f71a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag har själv ikeas ljusslinga i blått bakom plasman och jag tycker de lyser riktigt bra. Tror att de kommer bli mkt bättre om du införskaffar en sådan. Lycka till ;)

Då blir det väll jag som pallrar mig till kungens kurva i veckan :D

Kan man föresten ställa in dom på ett "varmare" färg? inte vanlig ljusrörs färg alltså.

Postad 01 April 2008 - 22:06

dreier
  • dreier
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Då blir det väll jag som pallrar mig till kungens kurva i veckan :D

Kan man föresten ställa in dom på ett "varmare" färg? inte vanlig ljusrörs färg alltså.

Ingen aning.. :D När jag köpte den så fanns de inte en massa finesser så man kunde byta färg utan de såldes i fasta färger och jag köpte då blått.

Postad 02 April 2008 - 01:19

Unregistered0e60f71a
  • Unregistered0e60f71a
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag har själv ikeas ljusslinga i blått bakom plasman och jag tycker de lyser riktigt bra. Tror att de kommer bli mkt bättre om du införskaffar en sådan. Lycka till :blush:

Då blir det väll jag som pallrar mig till kungens kurva i veckan :P

Ingen aning.. :lol: När jag köpte den så fanns de inte en massa finesser så man kunde byta färg utan de såldes i fasta färger och jag köpte då blått.

Okej, ne men jag vill inte ha massa flashinga färger, försöker göra rummet så "varmt" som möjligt, typ värmeljus färger fast utan för många värmeljus^^

Postad 03 April 2008 - 10:57

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Ikeas ledstrip funkar kalas, har ett set bakom tv:n och en bakom sängen, den fler färgade dvs.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.