Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite problem panasonic px80

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 April 2008 - 16:24

Nisse111
  • Nisse111
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Tjena!
Är helt ny här och ganska off på tv-apparater...
Har nyligen köpt mig en panasonic px80, min polare sa till mig nåt i stil med "ha inte en stillbild på för länge bara för då "fastnar" det".. Äsch tänkte jag det är ju en helt ny tv?
Har lirat ganska mkt mp3 på dvd-spelaren och just då är det en stillbild.. Och det fick jag betala för, menyn syns vid mkt vit bakrund.. Är det bara o lämna in eller lägger det sig?
Har ju som tur är ett års garanti och tre års försäkring..

Postad 01 April 2008 - 16:56

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Försök köra myrornas krig ett bra tag finns säkert någon special skiva för inbränning också som kan användas , finns spökbilden kvar efter några timamr är det jobbigare varken försäkring eller garanti täcker den typen av skada just på plasma.

Postad 01 April 2008 - 17:02

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

• 308 inlägg
  • 0
Inbränningar täcks inte av försäkring eller garanti. Har du kört stillbild mkt på en ny plasma så lär det betraktas som handhavandefel, eftersom det garanterat står i instruktionen att man inte får göra så. En ny plasma är dessutom extra känslig.

Tillfälliga inbränningar får man iofs på de flesta plasmaskärmar. Har den inte försvunnit på några dar efter att du kört mkt vanlig tv så är det dags att bli orolig, men nån ny skärm lär du inte få. Då får du nog leva med det.

Postad 01 April 2008 - 20:12

Nisse111
  • Nisse111
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Fan.. Blir orolig!
Jag har kört stillbild kanske 3-4 timmar max 5..
Och då typ en timme i sträck varje gång, alltås inte 3-5 timmar i sträck så jag tycker det verkar väldigt känsligt isf!
Men men.. Tänkte jag skulle låta teven stå på under dagen när jag jobbar imorn och hoppas på att det är bättre när jag kommer hem.
Tack för hjälpen iaf!

Postad 01 April 2008 - 21:38

masong
  • masong
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
få inte panik, körde fast guitar hero loggan ganska hårt nere i hörnet(dock samsung q97), spelade i ca 4-5 dagar i ca 6 timmar per dag, loggan syntes även då vid vanligt tvtittande, lämnade tvn på med myrornas krig när jag gick och la mig i kanske 1-2 veckor, sedan glömde jag bort det, förmodligen för att det försvann mer och mer och nu är det helt borta.

dra gärna ner kontrast(runt 40%) och kör med varma färger dom första timmarna (ca100-200).

Postad 02 April 2008 - 12:40

Nisse111
  • Nisse111
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

få inte panik, körde fast guitar hero loggan ganska hårt nere i hörnet(dock samsung q97), spelade i ca 4-5 dagar i ca 6 timmar per dag, loggan syntes även då vid vanligt tvtittande, lämnade tvn på med myrornas krig när jag gick och la mig i kanske 1-2 veckor, sedan glömde jag bort det, förmodligen för att det försvann mer och mer och nu är det helt borta.

dra gärna ner kontrast(runt 40%) och kör med varma färger dom första timmarna (ca100-200).

Tackar för tipset, ringde till panasonics support och hörde med dom också för att vara på den säkra sidan...
Dom sa också att jag skulle köra myrornas krig, nu kommer en för er kanske väldigt idiotisk fråga.. Men hur fasiken får jag igång myrornas krig? Hahaha..

Postad 02 April 2008 - 12:55

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Ställ tvn i analog genom att trycka på Knappen " TV "

Maveric :blush:

Postad 02 April 2008 - 16:15

Nisse111
  • Nisse111
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Maveric :blush:

Haha.. Tack så mkt!

Postad 02 April 2008 - 18:08

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Fan.. Blir orolig!
Och då typ en timme i sträck varje gång, alltås inte 3-5 timmar i sträck så jag tycker det verkar väldigt känsligt isf!
Men men.. Tänkte jag skulle låta teven stå på under dagen när jag jobbar imorn och hoppas på att det är bättre när jag kommer hem.
Tack för hjälpen iaf!

Du behöver inte vara orolig. Detta kommer att försvinna. Se dock till att du INTE använder dynamisk bildinställning...eller en kontrast mkt över 50% de första månaderna.

Dynamisk bildinställningar ska man alltid undvika på grund av att bilden blir rätt kass...den inställningen är mest någon form av "finess" för att öka synligheten om man måste köra plasman i direkt solljus/extremt ljust rum.

Tyvärr är apparaterna ofta fabrikinställda på dynamisk bildinställning för att de ska bli kontrastrika och impa i den mkt hårt belysta butiksmiljön. Tyvärr många som luras av detta när tvn väl kommer hem till det mer "normal" belysta eller kvällsmörka vardagsrummet.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 April 2008 - 18:11.

Postad 02 April 2008 - 19:24

sumpan77
  • sumpan77
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Maveric :)

Försöker köra myrornas krig som du beskriver ibland men det funkar bara typ 10-15 minuter. Först går tevens skärmsläckare i efter cirka 5 minuter så bilden blir jättemörk och sen efter cirka ytterligare 10 minuter stänger teven av sig själv eftersom den inte får nån signal. Nåt annat sätt att få myrornas krig? Har digital tv via boxer. Måste ju vara säker på att kanalen verrkligen visar myrornas krig hela tiden så det inte ibland körs testbild.

Postad 02 April 2008 - 20:41

Zimma
  • Zimma
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Fan.. Blir orolig!
Tack för hjälpen iaf!

Du behöver inte vara orolig. Detta kommer att försvinna. Se dock till att du INTE använder dynamisk bildinställning...eller en kontrast mkt över 50% de första månaderna.

De första månaderna? Är Panasonic så känsliga för inbränningar?

Postad 02 April 2008 - 21:56

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Fan.. Blir orolig!
Tack för hjälpen iaf!

NEJ!

Suck...ska detta aldrig få ett slut?

Fortfarande efter 2 år har jag aldrig haft kontrasten över 60% för då blir bilden kass enligt mina ögon...

100% kontrast är INTE bäst bild...som många verkar tro?
Ungefär som att tro med sterons volympott på max med distande diskant också ger bäst ljud och att det är normalt att alltid ha...

Man säger att man inte ska spela med sina nya högtalare på max den första tiden och definitivt inte med konstant maxvolym...men då äre ingen som påpekar...oj är de så känsliga?

Det viktiga är att man inte har dynamisk inställning i kombination med stillbild i flera timmar i stäck när plasman är helt ny...
Om man sen har kontrasten på 50 eller 60% spelar mindre roll...och över 60% ger en tv som lyser onaturligt samtidigt som man ju en massa information i bilden.

Nisse111 - har du kollat upp vad du haft för inställningar?

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 April 2008 - 22:03.

Postad 03 April 2008 - 05:56

Nisse111
  • Nisse111
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Fan.. Blir orolig!
Tack för hjälpen iaf!

NEJ!

Fortfarande efter 2 år har jag aldrig haft kontrasten över 60% för då blir bilden kass enligt mina ögon...

Ungefär som att tro med sterons volympott på max med distande diskant också ger bäst ljud och att det är normalt att alltid ha...

Man säger att man inte ska spela med sina nya högtalare på max den första tiden och definitivt inte med konstant maxvolym...men då äre ingen som påpekar...oj är de så känsliga?

Det viktiga är att man inte har dynamisk inställning i kombination med stillbild i flera timmar i stäck när plasman är helt ny...
Om man sen har kontrasten på 50 eller 60% spelar mindre roll...och över 60% ger en tv som lyser onaturligt samtidigt som man ju en massa information i bilden.

Mvh JB

Ja den har gått på dynamisk inställning nu i en vecka, har dock dragit ner kontrasten till typ 30-40% nu..
Men jag tycker det är mycket dåligt av återförsäljare att inte påpeka sånt här när man köper en tv för 13000!
Dessutom har jag pratat med panasonic och dom säger att det ska vara omöjligt på den här tv´n... Det kan jag ju säga att det är det värkligen inte!

Redigerat av Nisse111, 03 April 2008 - 05:58.

Postad 03 April 2008 - 09:56

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Fan.. Blir orolig!
Tack för hjälpen iaf!

NEJ!

Mvh JB

Ja den har gått på dynamisk inställning nu i en vecka, har dock dragit ner kontrasten till typ 30-40% nu..
Men jag tycker det är mycket dåligt av återförsäljare att inte påpeka sånt här när man köper en tv för 13000!
Dessutom har jag pratat med panasonic och dom säger att det ska vara omöjligt på den här tv´n... Det kan jag ju säga att det är det värkligen inte!

Du kan ha kontrasten på 50%, se bara till att du inte har dynamisk bildinställning på. Det läget är främst framtagen om du måste använda skärmen i extremt ljust rum, och endast under begränsad tid/vid enstaka tillfällen.

Sen kan jag hålla med om att det är dåligt av säljaren att inte informera, men det är mkt säljare tyvärr inte vet om oavsett vara de säljer, särkilt på alla våra El-lador...

Angående Panasonics svar frågade du säkert om inbränningar=permanenta och det är ytterst ovanligt på Panasonics nyare plasmor...men det är helt normalt med tillfälliga ghostbilder när tvn är ny, och arten av ghostbild hänger helt ihop med inställningarna och då främst om man använder dynamisk bild.
Här berodde väl säkert mkt på hur du lade fram frågan och hur de tolkade ditt problem.

Du ska dock inte var orolig - det kommer att gå bort.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 April 2008 - 10:22.

Postad 03 April 2008 - 12:01

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Det var intressant ändå att någon faktiskt lyckades få till en (förhoppningsvis temporär) inbränning. Själv har jag bara sett en svag spökbild två ggr sedan jag fick TVn i fredags, och den försvann snabbt. Har dock hela tiden kört på bio-läget med kontrast och ljus under 50%. I början körde jag nog runt 40%, kanske ännu mindre, men nu har jag börjat öka lite för jag upplever att bilden har börjat bli mörkare nu, antar att det är för att fosforn successivt blir mindre känslig... Bytte precis också till att köra på färgtemp "normal" istället för "varm". Är det någon som tycker det är en dålig idé att börja med redan nu? Tror jag har kört TVn i 70 timmar. Men jag har fortfarande alla reglage på max 50% och bioläge.

Tycker ändå att panasonicen hade mindre problem med sådant här än vad jag väntat mig. Känner en som hade en LG och han fick ganska mycket spökbilder när TVn var ny. Jag får så gott som inga alls.

Apropå detta med garantier och försäkring så tycker jag det är rätt sjukt att inbränningar inte täcks. Jag har inte sett någonstans i manualen att det står något om hur man ska göra med TVn i början. Panasonic kan ju inte kräva att alla kunder ska sitta och läsa i forum när de köper en ny TV, vissa köper ju den bara och går hem och sätter igång den. Följer det med någon extra varningsbroschyr där det står? Om inte tycker jag att man borde ha rätt att kräva en utbytt TV, kontakta KO annars, om de inte skickar med någon varning så kan de inte bevisa att det är kunden som har gjort något fel, och under det första garantiåret så måste företag kunna lägga fram bevis att det är kunden som har gjort fel annars är de skyldiga att åtgärda felet... sådana är de svenska garantilagarna...

Postad 03 April 2008 - 12:30

Nisse111
  • Nisse111
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Sumpan 77 har samma problem som dig, körde lite myr-krig igårkväll när jag satt vid datorn/tv´n och då fick jag höja o sänka volymen med jämna mellanrum, haha.. Men lite bättre blev det faktiskt!

Schjak, kan inte annat än att hålla med dig.. Det är helt snett, speciellt när panasonic själva säger att det ska vara omöjligt att lyckas med det!?

Nån som har tips på det där med myrornas krig och skärmsläckare får gärna skriva!

Postad 03 April 2008 - 12:41

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Apropå detta med garantier och försäkring så tycker jag det är rätt sjukt att inbränningar inte täcks. Jag har inte sett någonstans i manualen att det står något om hur man ska göra med TVn i början. Panasonic kan ju inte kräva att alla kunder ska sitta och läsa i forum när de köper en ny TV, vissa köper ju den bara och går hem och sätter igång den. Följer det med någon extra varningsbroschyr där det står? Om inte tycker jag att man borde ha rätt att kräva en utbytt TV, kontakta KO annars, om de inte skickar med någon varning så kan de inte bevisa att det är kunden som har gjort något fel, och under det första garantiåret så måste företag kunna lägga fram bevis att det är kunden som har gjort fel annars är de skyldiga att åtgärda felet... sådana är de svenska garantilagarna...

Vi måste skilja på ghostbilder/minneseffekt (temporära inbränningar när panelen är ny) och permanenta inbränningar som aldrig går bort=skada på skärmen.

Vad jag läst/hört har de personer som fått permanenta inbränningar fått sin tv utbytt mot en ny. I alla fall när det handlar om Panasonic, trots att det inte täcks av garantin. Panasonic byter säkert ut dessa för goodwill, säkert också på grund av att det inte är så vanligt. Vet dock att LG är lite mer bångstyriga.

Tyvärr är det väl så att många blir jätterädda och tror de fått en premanent inbränning när de får en ghostbild som sitter i mer än timmar,

Även om problemet är överdrivet i omfattning idag...många är onödigt hispiga på grund "vad de hört" och dessa mkt temporära "ghostbilder" när tvn är ny, men visst borde plasmatillverkarna kunna täcka permanenta inbränningar även i sina garantivillkor. Gå gärna med i uppropet i länken nedan.

http://www.fairshopp...sp?opinionid=75

Här lite mer läsning:

http://www.allamedia...ild-skada.shtml

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 April 2008 - 12:52.

Postad 03 April 2008 - 12:58

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Vi måste skilja på ghostbilder/minneseffekt (temporära inbränningar när panelen är ny) och permanenta inbränningar som aldrig går bort=skada på skärmen.

Vad jag läst/hört har de personer som fått temporära inbränningar fått sin tv utbytt på garantin. I alla fall när det handlar om Panasonic, trots att det inte täcks av garantin. Panasonic byter säkert ut dessa för goodwill, säkert också på grund av att det inte är så vanligt. Vet dock att LG är lite mer bångstyriga.

Tyvärr är det väl så att många blir jätterädda och tror de fått en premanent inbränning när de får en ghostbild som sitter i mer än timmar,

Även om problemet är överdrivet i omfattning idag...många är onödigt hispiga på grund "vad de hört", men visst borde plasmatillverkarna kunna täcka permananenta inbränningar även i sina garantivillkor. Gå gärna med i uppropet i länken nedan.

http://www.fairshopp...sp?opinionid=75

Här lite mer läsning:

http://www.allamedia...ild-skada.shtml

Mvh JB

Jag vet mycket väl vad skillnaden mellan ghosting och inbränningar är. Men det man hör många säga, inte minst tillverkare och försäljare, är att man ska ta ghostingen som en varningsignal - då en inbränning ofta först uppstår som en ghosting men när den sedan har försvunnit så har sedan fosforet urmattats snabbare än på övriga skärmen och därmed blir en inbränning...

Förstår inte varför man skulle få en TV utbytt pga en temporär inbränning, den försvinner ju uppenbarligen, det är de permanenta som är ett problem? Vid missbruk så går det ju inte att förhindra inbränningar, de uppstår ju av en naturlig orsak. Dock måste i så fall tydliga instruktioner medfölja så att de mindre insatta inte utsätter sin TV för omedvetet missbruk...

Tror att tillverkarna håller tyst med sådana instruktioner för att inte avskräcka folk från att köpa apparaterna, eftersom sådana problem tenderar att bli uppförstorade. Men om de ska göra så, så får de ju också ta konsekvensen av att de kommer få byta ut några av de som säljs pga detta "säljtrick".

Redigerat av schjak, 03 April 2008 - 12:59.

Postad 03 April 2008 - 18:28

Nisse111
  • Nisse111
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Men om man som jag har spelat guitar hero på den här tvn och det är delar utav det som "fastnat" i skärmen kan jag då fortsätta spela det eller ska jag ge fan i det tills allt har fösvunnit?

Postad 03 April 2008 - 22:27

TPS
  • TPS
  • Lärjunge

• 429 inlägg
  • 0

Men om man som jag har spelat guitar hero på den här tvn och det är delar utav det som "fastnat" i skärmen kan jag då fortsätta spela det eller ska jag ge fan i det tills allt har fösvunnit?

Använd din TV precis som du vill. För med handen på hjärtat? Hur ofta ser du inbränningarna. Varför gå och köpa en TV för flera tusen och sedan inte kunna använda den precis så som du vill.

Det krävs många timmars statisk bild för att det skall fastna för alltid.

Postad 03 April 2008 - 22:37

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Det var väl kanske inte så bra att du körde den i dynamiskt läge när du spelade ditt spel osv. Tror att om du hade kört på bio läget redan från början så hade du nog inte haft detta problem. Men kör så mycket myrornas krig du kan och sen byt till bio läget när du kollar tv, film eller spelar.

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 03 April 2008 - 22:37.

Postad 03 April 2008 - 22:57

Unregistereda19dbd9c
  • Unregistereda19dbd9c
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Sumpan 77 har samma problem som dig, körde lite myr-krig igårkväll när jag satt vid datorn/tv´n och då fick jag höja o sänka volymen med jämna mellanrum, haha.. Men lite bättre blev det faktiskt!

Schjak, kan inte annat än att hålla med dig.. Det är helt snett, speciellt när panasonic själva säger att det ska vara omöjligt att lyckas med det!?

Nån som har tips på det där med myrornas krig och skärmsläckare får gärna skriva!

Ett annat väldigt bra sätt att få bort "inbränningarna" är att helt enkelt använda TV:n... Den enda fördelen med myrornas krig är att den är hyffsat färgneutral och att den är jämn över hela skärmen. Men det är nästan vanligt TV-tittande också!

Men som många har sagt före mig: försök att ha en lite "lugnare" bildinställning i början om du är orolig, och som du själv har upptäckt så kan statiska bilder ställa till med en del vid längre exponeringar.

Att det blir så här beror helt enkelt på att fosforn åldras, det går ganska snabbt de första hundratalet timmarna så det är framför allt då det kan vara idé att tänka lite på de här sakerna. Men du har säkert redan sett att dina "inbränningar" är på väg att försvinna?
Glöm inte bort att njuta av din nya fina TV!
/David

Redigerat av Unregistereda19dbd9c, 03 April 2008 - 22:57.

Postad 04 April 2008 - 09:18

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Du har ju inte haft TVn så länge... Jag säger som de andra, ta det lite lugnt med inställningarna de första 100-200 timmarna.
Lite enkelt förklarat varför:

När du använder TVn bestrålas fosforn med UV-ljus och avger färg och ljus. Ju skarpare kontrast och ljusstyrka du har desto mer exponeras fosforn. I början är fosforn i TVn lite känslig och därför så laddas den upp när den utsätts för kraftig exponering. Det är därför som bilden stannar kvar. När du stänger av tvn eller tittar på något annat så laddas den ur igen och spökbilden försvinner. Det du vill undvika är att fosforn utmattas snabbare på dessa ställen, för då kommer det synas permanent, det är detta som är känt som en "inbränning".

Genom att köra på dynamisk så utsätter du fosforn för maximal exponering vilket inte är så bra. Sänk till bioläge så ska du se att spökbilderna försvinner och du minimerar risken för att fosforn utmattas ojämnt såhär i början av TVns livslängd. När du kört TVn i 100-200 timmar så har fosforn utmattats ganska mycket, denna process går nämligen ganska snabbt i början och avtar sedan. När den här tiden har gått så är den mer stabil och du kan då kräma på med mer ljus utan att oroa dig. Dock så rekommenderar jag ändå aldrig att använda dynamisk för det ger helt enkelt ingen naturlig bild. Har du fått inbränningar i ett tidigt skede så bör dessa också utjämnas när du kommit till detta stadie, eftersom fosforn då utmattats överlag mer jämnt över hela skärmen.

Sedan om 30 år så har fosforn utmattats till halva sin kapacitet. Bilden kan då bli lite mörk och du bör kanske fundera på att byta TV då... =p

Redigerat av schjak, 04 April 2008 - 09:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.