Redigerat av slammer87th, 01 April 2008 - 21:12.
HTPC - Amd vs. Intel - moderkortsrekommendation
Startad av
slammer87th
, Apr 01 2008 21:04
3 svar till detta ämne
Postad 01 April 2008 - 21:04
Jag skulle uppskatta lite konstruktiva synpunkter på Amd vs. Intel samt förslag på processor och moderkort till en ny HTPC. Jag tänker på sådant som t.ex. skillnader i heatrelease på prestandamässigt jämförbara Amd- kontra Intelprocessorer. När det gäller moderkort så är frågan vad som är mest prisvärt i dagsläget. Hur väl fungerar integrerad grafik om jag inte är ute efter att ha htpc:n till gaming och vilka grafikkretsar är ok/rätt att satsa på?
Postad 03 April 2008 - 02:08
Intressant fråga som jag oxå vill ha svar på
Redigerat av Unregistered4085fea2, 03 April 2008 - 02:15.
Postad 03 April 2008 - 08:53
Jag skulle uppskatta lite konstruktiva synpunkter på Amd vs. Intel samt förslag på processor och moderkort till en ny HTPC. Jag tänker på sådant som t.ex. skillnader i heatrelease på prestandamässigt jämförbara Amd- kontra Intelprocessorer. När det gäller moderkort så är frågan vad som är mest prisvärt i dagsläget. Hur väl fungerar integrerad grafik om jag inte är ute efter att ha htpc:n till gaming och vilka grafikkretsar är ok/rätt att satsa på?
Själv kör jag ett Intel G33-baserat kort (Gigabyte GA-G33M-S2H) med en Core2Quad 6600-processor. Den kombinationen fungerade faktiskt utmärkt för HD-uppspelning (1080p HD DVD). Jag skaffade senare ett separat grafikkort (8500GT) inte för prestandan utan för att jag trodde (felaktigt) att jag skulle slippa problemen med HDMI-handskakningen. I övrigt överlåter jag prestandadiskussionen till de som kan det bättre.
Däremot är det högst relevant vad du väljer med hänsyn till möjligheterna att få ut högupplöst ljud via HDMI. Vill du ha den möjligheten i dag har du egentligen bara ett enda val, och det är ett kort med Intels G35- eller G45-chipset, de är det enda som klarar att leverera multikanals (7.1) PCM via HDMI. G45 finns inte på marknaden ännu (lansering i juni) men G35 finns, t ex Asus P5e-V/VM. Sedan hänmger det förstås på din avspelningsmjukvara vad den kan leverera ut och där är det en rätt tråkig historia just nu.
Just det här ämnet med HD-ljud följer jag rätt intensivt och just nu hänger det mesta i luften när det gäller möjligheten till detta. Alla väntar på att PAP (Protected Audio Path) blir implementerat i PC-miljön...
/P-O
Postad 03 April 2008 - 09:11
Gigabyte GA-G33M-S2H körde jag i min htpc i 4 mån som ja va jätte nöjd med men bror ville ha den så byggde en helt ny med Asus P5E-VM å måste säga att bild mässigt vart det ett grymt lyft, kör med en intel 6750 å 4 gigs ram minne å Antecs nya htpc chassie gick åsså över till vista ist för xp men det är en helt annan historia det:).Å angående Intel vs Amd så väljer jag Intel alla dagar i veckan varför ja tycker det ä svårt å förklara tycker bara att intels grejjer funkar bättre å ger mer,har 2 burkar med amd å 3 st med Intel.Å integrerad grafik tycker ja absolut slipper lägga pengar på ett graffe som ger mer värme å ljud i chassiet.Lycka till slammer87th! Bygga Htpc ä skit kul;)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?