Brandfarlig
31 svar till detta ämne
Postad 02 April 2008 - 07:46
stellanb
-
stellanb
-
Användare
-
-
222 inlägg
Hej
Har en jobbarkollega som har bestämt sig för 42" plasma och skall titta på 3 modeller.
Nu säger hans fru att hon hört från en kompis att plasma är mer brandfarliga än LCD och därför skall de skaffa LCD i stället. Ligger det någon sanning i detta. Är det nån som hört att det skall vara större brandrisk med plasma?
Postad 02 April 2008 - 09:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hon kanske har missuppfattat det här med inbränning...
Aj, den va dålig, sorry, kunde inte låta bli.
Postad 02 April 2008 - 09:22
Dino_Zoff
-
Dino_Zoff
-
Användare
-
-
154 inlägg
Jag arbetar inom branschen (brand alltså...) och har aldrig hört talas om att det brunnit vare sig i en LCD eller Plasmaskärm. Om man placerar skärmen fel kan det naturligtvis bli väldigt varmt, men det måste nog vara något fel på den för att den skall kunna brinna och då kan det nog vara antingen en LCD eller Plasma. Normalt sett stänger den väl av sig om den blir för varm.
Postad 02 April 2008 - 11:06
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Hahahahahahahahahaaaa 10 poäng! Det låter på den där frugan som om hon räknar med att en tv ska brinna nån gång om året... När det i själva verket måste vara hur ovanligt som helst. Grundtipset är väl att följa installationsrekommendationerna (oj vilket långt ord) som står i bruksanvisningen. Typ att tv:n inte är nån möbel som man ställer en duk, ett ljus, en julbonad på. Jag har två LCD:er (datorskärmar) och en plasma (tv) och jag bryter strömmen helt när jag inte använder dem. Jag tror man kan välja den bild man gillar bäst.
Postad 02 April 2008 - 11:12
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Vem låter sin fru välja en så viktig sak som tv??
Postad 02 April 2008 - 11:48
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Din tes kanske inte är så långt ifrån sanningen.... Nopp, jag har aldrig heller hört talas om att plasma skulle vara mer brandfarlig än LCD. Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 02 April 2008 - 11:49.
Postad 02 April 2008 - 12:08
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
När det i själva verket måste vara hur ovanligt som helst.
Precis. Om vi säger att 0.001 % av apparaterna med den ena tekniken fattar eld och 0.002% av apparaterna med den andra tekniken fattar eld så kan man inte mena allvar om man baserar sitt tv köp baserat på det. Dessutom är det säkerligen så att om en enskild tv-modell har problem så beror det troligtivs på dåligt utformad kraftelektronik eller nått sånt, inte efter vilken princip bilden ritas upp. Jag tror det är ungefär lika vanligt som att folk slå i huvudet i tv:n....hittade iaf detta i en Sony-manual:
sony.JPG 24.62K
0 Antal nerladdningarWTF lixom? Seså Aftonbladet, bara att skapa rubrik av detta... edit: Det SJUKA med ovanstånde är 1) Att det säkerligen har hänt nått pucko 2) Att Sony har blivit informerade eller kanske tom stämda för det! För annars borde en sån grej inte komma med i manualen...
Redigerat av pacman, 02 April 2008 - 12:16.
Postad 02 April 2008 - 17:58
stellanb
-
stellanb
-
Användare
-
-
222 inlägg
Tack alla för era inlägg.
Vet inte om jag kan rekomendera honom att visa upp resultatet i denna tråd pga vissa inlägg,
men han kan ju välja att visa valda delar
Men men! Hur som helst, verkar det inte finnas nått befog för hennes kompis bizarra uttalande!
Man får tacka och bocka.
Postad 18 April 2008 - 20:33
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
att en plasma kan brinna är ju så otroligt att det tillhör fantasin.........men plasma innehåller mer material, den drar mer ström och behöver mer ventilation och avger mer värme. Kanske kan plasman börja brinna av kortslutning om ventilationen blockeras? Det måste slå gnistor i den dock. Eftersom plasman surrar så kommer du inte höra sprakandet i TVn heller förrän den börjar lukta. LCD är mer plastig dock
/mitt bidrag till tanken (viktig del av
Postad 18 April 2008 - 21:11
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Eftersom plasman surrar så kommer du inte höra sprakandet i TVn heller förrän den börjar lukta.
Det där kan nog vara bland det dummaste du skrivit nånsin på det här forumet... och det säger inte lite det...!! Speciellt med tanke på din expertis inom plasma området....!!
Postad 18 April 2008 - 23:44
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
ja det är brandfarligt att ta upp annat än plasmas brandbenägenhet i denna tråd. Men titta gärna i andra trådar om plasma jag deltar i som frisk fläkt för att täcka in övriga luckor. Jag själv är inte alls gymkille men jag är stark ändå, men jag är inte dum nog att flytta omkring en 46" plasma utan drulleförsäkring. Förresten så är jag filosof vilket ger mer för intellekt är gymägare anabo. vänligen läs mina andra trådar nu tack. jag ä veteran och har duvor
Redigerat av toler, 18 April 2008 - 23:45.
Postad 19 April 2008 - 04:19
EB#1
-
EB#1
-
Lärjunge
-
-
353 inlägg
Var på möte med brandförsvaret för några veckor sedan och någon tog upp just den här frågan när de pratade om vanliga brandorsaker. Gamla tjock-tv apparater orsakar tydligen en hel del bränder men de kunde inte hitta något fall där en platt-tv hade gjort det. Enligt dem är det över hvudud taget mycket ovanligt att modern elektrisk utrustning orsakar bränder, det är nästan alltid äldre apparater som borde ha kasserats för länge sedan.
Att en komponent inne i apparaten kan brinna är en annan sak men det sprider sig inte utanför apparaten bl a tack vare att de är behandlade med flamskyddsmedel och kretsar som bryter strömmen om det skulle hända. Det blir oftast bara en liten rökpuff av det hela.
Redigerat av EB#1, 19 April 2008 - 04:28.
Postad 19 April 2008 - 07:01
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
ja det är brandfarligt att ta upp annat än plasmas brandbenägenhet i denna tråd. Men titta gärna i andra trådar om plasma jag deltar i som frisk fläkt för att täcka in övriga luckor. Jag själv är inte alls gymkille men jag är stark ändå, men jag är inte dum nog att flytta omkring en 46" plasma utan drulleförsäkring. Förresten så är jag filosof vilket ger mer för intellekt är gymägare anabo. vänligen läs mina andra trådar nu tack. jag ä veteran och har duvor
Frågan är ju VARFÖR du blandar dig i trådar om plasma när du inte kan ett dugg om dom mer än det du har lyckats läsa i en tråd eller i nån tidning... är det inte bättre du håller dig till trådar som handlar om SONY istället för att sprida en massa dynga och svammel....?
Postad 19 April 2008 - 08:13
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1086 inlägg
Hylle: Mata inte Toler, även om det är skönt att se att någon mer än jag reagerar. Tror det bästa är att anmäla de mest felaktiga och flummigainläggen, gjorde själv fyra anmälningar igår, och hoppas att någon moderator tar tag i detta snart. Nästan ingen ide att läsa tvdelen längre...
On topic: Har väldigt svårt att tro att man ska behöva välja bort någon av teknikerna pga brandrisk.
Postad 19 April 2008 - 10:52
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
sorry ni inskränkta överkänsliga anmälare - men jag håller mig till topic hela tiden och jag gör inte omotiverade beskyllningar och personangrepp. Jag bemöter kritik stället för att trakassera moderatorerna med att klicka på anmälanknappen. Jag tror på fri förnuftig debatt. Denna tråd gäller om plasmor är mer benägna att brinna än lcd. Det finns inget bevis för det är så - men man kan spekulera. Det är så man gör när man kommer till nya upptäckter. Jag har läst nånstans att äldre plasmor som drog massa ström och värme kunde i någon mån brinna om de inte fick ventilation. En annan sak om plasma är att den innehåller gas - i liten mängd - men vid brand så kunde denna kanske hettas upp och explodera och bidra till elden, medan lcd innehåller vätska som skulle släcka en del av elden. Sant är dock att lcd är mera plastig och detta brinner lättare vid yttre brand - dock så är den flamskyddsbehandlad så troligen bara blir den bara förvriden plast. Om plasma är mer brandbenägen så är skillnaden försumbar dock. Om den inte får ventilera så lägger den troligen av helt enkelt av överhettning - som en Xbox. Själv kör jag PS3 även i TVn. Somsagt detta är bara spekulation i ämnet. Förresten så skulle väl det finns rättsprocesser mot Plasmor om de orsakat bränder (utan att det varnats i manualen) - nån som känner till? Finns många andra skäl om plasma som finns bevis för och mot
Postad 19 April 2008 - 12:12
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
OT: Detta fann jag på Kjell &co:s hemsida: Brandrisk med platt-TVÖkad brandrisk med platt-TV skapar ny överenskommelse Det har framkommit att användning av platta TV-apparater i vissa fall medför en brandrisk. Detta beror inte på TV:n i sig utan pga. att man har olika jordpotentialer i elnätet och kabel-TV-nätet. Olika jordpotentialer betyder att det kan finnas en spänningsskillnad mellan jorden i vägguttaget och jorden i antennuttaget. Detta innebär att ström kan flyta i antennkabeln, något den inte är dimensionerad för med värmeutveckling som följd. Att det är först nu problemet uppmärksammats har med den ökade användningen av platta TV-apparater att göra. Det är bara TV-apparater med jordade kontakter som kopplas till jordade el-uttag, där jordpotentialskillnad kan uppstå. Gamla TV-apparater var sällan jordade medan de flesta nya är det. Lösningen på problemet är en galvanisk avskiljare på antennkabeln, något som bildar ett fysiskt avbrott i ledaren men ändå leder fram den högfrekventa antennsignalen. Efter en överenskommelse mellan kabel-TV-branschen och Elsäkerhetsverket skall det alltid installeras galvaniskt avskiljda uttag vid ny installation. Helt nytt för mig måste jag säga!
Postad 19 April 2008 - 12:40
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1086 inlägg
sorry ni inskränkta överkänsliga anmälare - men jag håller mig till topic hela tiden och jag gör inte omotiverade beskyllningar och personangrepp. Jag bemöter kritik stället för att trakassera moderatorerna med att klicka på anmälanknappen. Jag tror på fri förnuftig debatt. bla bla bla bla
Du har väl aldrig diskuterat förnuftigt i en enda tråd? Finns inte en uns förnuft i ditt svammel om exploderande plasmas eller om din tråd om miljövänliga lcd eller osv osv. Du sitter ju och hittar på möjliga nackdelar om plasma/olika tillverkare och möjliga fördelar lcd/tillverkaren Sony i nästan varenda tråd. Du spammar (vilket jag tycker det är när man hittar på) ju sönder tv-delen så totalt att man börjat ledsna på att läsa i den och jag är inte ensam om att tycka detta. Det tråkiga är ju att du faktiskt kan finnas nya användare som faktiskt tror på det du skriver. Fattar inte att moderatorerna inte styr upp detta!
Postad 19 April 2008 - 13:01
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
En annan sak om plasma är att den innehåller gas - i liten mängd - men vid brand så kunde denna kanske hettas upp och explodera och bidra till elden, medan lcd innehåller vätska som skulle släcka en del av elden.
Eeh... Ok??? Du råkar inte veta att gasen som finns i de ytterst små cellerna i plasmaskärmen är neon och xenon gas. Och att dessa dessutom är ädelgaser som i sin tur omöjligt kan brinna, just för att de är ädelgaser och värar reagera på ett naturligt sätt (jämför med att andra ämnen reagerar med varandra just för att uppnå ädel struktur, dvs få fulla elektronskal). Dessutom så är som tidigare sagt de här "flytande" kristallerna lika flytande som asfalten på våra väga, mycket bra uttryck måste jag säga. Vad som menas med flytande är att de inte sitter "fast" och riktas med hjälp av elektrisk spänning, och därmed ändrar optiska egenskaper och visar olika färger. OM nu lcd skulle innehålla vätska så är jag högst tveksam till att den skulle kunna släcka elden, jämför hur många vätskor som släcker eld jämfört med brandfarliga sådana, det finns vatten... och mer? Ja, jag är naturvetare  Sant är dock att lcd är mera plastig och detta brinner lättare vid yttre brand - dock så är den flamskyddsbehandlad så troligen bara blir den bara förvriden plast.
Detta tror jag helt enkelt att du tagit ur luften. Varför skulle det vara mindre plast i en plasma? Förutom att panelerna skiljer sig (jag tror inte det är så stor skillnad i mängd plast där) så är ju resten av apparaterna istort sett likadana, bildbehandlingschip, nätagg. osv... Skillnaden skulle kunna vara att konstruktörerna valt olika typer av polymerer som kanske tål värme olika, är styvare, är billigare att framställa, olika densitet osv. Men jag tror INTE att skillnade är så pass stor att dne är värd att ta upp i det här sammahanget. Ja, jag studerar till konstruktör/produktutvecklare  För att bidra lite till den övriga diskussionen så tror jag inte det är någon nämnvärd skillnad alls i brandrisk mellan lcd och plasma, jämfört med en gammal tjocktv Mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 19 April 2008 - 13:06.
Postad 19 April 2008 - 13:15
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Brandrisk med platt-TV
Det har framkommit att användning av platta TV-apparater i vissa fall medför en brandrisk. Detta beror inte på TV:n i sig utan pga. att man har olika jordpotentialer i elnätet och kabel-TV-nätet.
Olika jordpotentialer betyder att det kan finnas en spänningsskillnad mellan jorden i vägguttaget och jorden i antennuttaget. Detta innebär att ström kan flyta i antennkabeln, något den inte är dimensionerad för med värmeutveckling som följd.
Att det är först nu problemet uppmärksammats har med den ökade användningen av platta TV-apparater att göra. Det är bara TV-apparater med jordade kontakter som kopplas till jordade el-uttag, där jordpotentialskillnad kan uppstå. Gamla TV-apparater var sällan jordade medan de flesta nya är det. Lösningen på problemet är en galvanisk avskiljare på antennkabeln, något som bildar ett fysiskt avbrott i ledaren men ändå leder fram den högfrekventa antennsignalen.
Detta har jag också sett, men det är inte så många som kopplar sin tv till jordade uttag. Men det är helt klart värt att känna till. Det är dock ingen skillnad mellan lcd och plasma i det här avseendet, eller? Mvh
Postad 19 April 2008 - 13:19
khalnur
-
khalnur
-
Veteran
-
-
1668 inlägg
Detta har jag också sett, men det är inte så många som kopplar sin tv till jordade uttag. Men det är helt klart värt att känna till. Det är dock ingen skillnad mellan lcd och plasma i det här avseendet, eller?
Mvh
Nej ingen skillnad mellan plasma/lcd.
Postad 19 April 2008 - 13:19
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
En annan sak om plasma är att den innehåller gas - i liten mängd - men vid brand så kunde denna kanske hettas upp och explodera och bidra till elden, medan lcd innehåller vätska som skulle släcka en del av elden.
Slagit huvudet i Sony LCD:n här eller?
Postad 19 April 2008 - 13:46
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Du har väl aldrig diskuterat förnuftigt i en enda tråd? Finns inte en uns förnuft i ditt svammel om exploderande plasmas eller om din tråd om miljövänliga lcd eller osv osv. Du sitter ju och hittar på möjliga nackdelar om plasma/olika tillverkare och möjliga fördelar lcd/tillverkaren Sony i nästan varenda tråd. Du spammar (vilket jag tycker det är när man hittar på) ju sönder tv-delen så totalt att man börjat ledsna på att läsa i den och jag är inte ensam om att tycka detta. Det tråkiga är ju att du faktiskt kan finnas nya användare som faktiskt tror på det du skriver.
Fattar inte att moderatorerna inte styr upp detta!
Det där var bland det bästa jag läst på länge..... Slagit huvudet i Sony LCD:n här eller? 
Ända tills jag läste ovanstående iaf...!
Postad 19 April 2008 - 14:04
Unregistered8b1dd9ee
-
Unregistered8b1dd9ee
-
Forumräv
-
-
791 inlägg
Hade det inte räckt med att säga att brandrisken är så gott som obefintlig i platt tv oavsett modell. Istället börjar det svamlas, rent s**t snack egentligen. om nu den ena eller den andra har en viss brandrisk var är dom konkreta bevisen.
"informationen" i den här tråden är helt orelevant.
Postad 19 April 2008 - 14:06
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Mängden flytande kristall i en LCD-panel är väl ytterst liten - några cl kanske i en större panel, eller ännu mindre? Det är bara flummigt dillande från min sida och inte baserat på någon riktig vetskap. Dock vill jag minnas från tjugo år tillbaks när ett armbandsur råkat bli söndertrampat, att den lilla mängd kristall som tryckts ur glaset som spruckit såg ut att vara klibbig snarare än rinnig. Å andra sidan är nog anslutning till jordat uttag viktig att tänka på. Vid nyinstallationer (och stambyten?) installeras enbart jordade uttag. Elsäkerhetsverket föreskriver att nyinstallationer ska utrustas med potentialutjämnande system (PUS) för att minska skillnader i jordpotential mellan olika jordpunkter. Detsamma görs nog vid stambyten. Elsäkerhetsverket om platt-tv
Postad 19 April 2008 - 14:08
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Du har väl aldrig diskuterat förnuftigt i en enda tråd? bla bla bla Fattar inte att moderatorerna inte styr upp detta!
Du anger inga sakskäl till din intoleranta och destruktiva kritik av mig. Du har inte mer vidsyn än en typisk chavuinist som inte klarar kritik av sitt folk. Synd jag aldrig kommer få diskutera med dig IRL för att bevisa min tes. Mina miljöinlägg om plasma fanns i tråd som dolts, man jag ska ta fram inläggen. Du råkar inte veta att gasen som finns i de ytterst små cellerna i plasmaskärmen är neon och xenon gas. Och att dessa dessutom är ädelgaser som i sin tur omöjligt kan brinna, just för att de är ädelgaser och värar reagera på ett naturligt sätt (jämför med att andra ämnen reagerar med varandra just för att uppnå ädel struktur, dvs få fulla elektronskal).
Dessutom så är som tidigare sagt de här "flytande" kristallerna lika flytande som asfalten på våra väga, mycket bra uttryck måste jag säga. Vad som menas med flytande är att de inte sitter "fast" och riktas med hjälp av elektrisk spänning, och därmed ändrar optiska egenskaper och visar olika färger. OM nu lcd skulle innehålla vätska så är jag högst tveksam till att den skulle kunna släcka elden, jämför hur många vätskor som släcker eld jämfört med brandfarliga sådana, det finns vatten... och mer?
Ja, jag är naturvetare
Detta tror jag helt enkelt att du tagit ur luften. Varför skulle det vara mindre plast i en plasma? Förutom att panelerna skiljer sig (jag tror inte det är så stor skillnad i mängd plast där) så är ju resten av apparaterna istort sett likadana, bildbehandlingschip, nätagg. osv... Skillnaden skulle kunna vara att konstruktörerna valt olika typer av polymerer som kanske tål värme olika, är styvare, är billigare att framställa, olika densitet osv. Men jag tror INTE att skillnade är så pass stor att den är värd att ta upp i det här sammahanget.
Ja, jag studerar till konstruktör/produktutvecklare
För att bidra lite till den övriga diskussionen så tror jag inte det är någon nämnvärd skillnad alls i brandrisk mellan lcd och plasma, jämfört med en gammal tjocktv
Finns även andra gaser än ädelgaser i plasman iofs, men det viktiga är att när gas hettas upp så kan den explodera, även om det är liten mängd så är den jämnt fördelad och kan förstärka trycket mot glaset. Vad jag vet så är kvicksilver och de andrahemliga ämnena i LCD-vätskan inte brännbara. Dock är vätskan mer flytande än stelnad asfalt. Att de skulle bidra till brandsläckning är dock försumbart. Enligt LGs isärplockning av plasma/lcd så ser man att det finns mycket mer material i en plasma, som dock är mest metall eller icke brännbara kretskort. Dock så har plasma en metallbaksida för att få plasts med så många lufthål som möjligt, medan LCDn är plast. Men kanske plasman ändå har mer plast i sig - så tung som den är. Att plasman alstrar mer värme är dock säkert - och behöver därför styvare material som är mer miljökrävande. Stål brinner inte men blir väldigt hett, medan plasten krymper eller smälter. Men i en vanlig brand så krymper plasten och är den hög klass så innehåller den inte giftiga gaser heller. Köp kvalite alltså. Det är ingen väsentlig skillnad mellan lcd/plasma i brandfarlighet. Nej ingen skillnad mellan plasma/lcd.
Finns en försumbar skillnad, eftersom plasma drar mer ström och varierar strömeffekten mer än LCD och blir hetare trots ventilation. Detta torde öka risken för att jordfel gnistrar. Jag anser inte någon ska undvika plasma pga brandrisk! Slagit huvudet i Sony LCD:n här eller? 
Nej jag är bara trött efter att sökt igenom tv-trådar i går natt.
Postad 19 April 2008 - 14:16
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Mina miljöinlägg om plasma fanns i tråd som dolts, man jag ska ta fram inläggen.
Vilket resulterade i att alla utom du tyckte det var svammel... Finns även andra gaser än ädelgaser i plasman iofs, men det viktiga är att när gas hettas upp så kan den explodera, även om det är liten mängd så är den jämnt fördelad och kan förstärka trycket mot glaset.
Har du ETT exempel på att en plasma har exploderat...? Det är ingen väsentlig skillnad mellan lcd/plasma i brandfarlighet.
Jag anser inte någon ska undvika plasma pga brandrisk!
Och längre upp i tråden så skrev du om plasmans brandbenägenhet mm...??
Postad 19 April 2008 - 14:32
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
svar på dina svar:
1. Nej, flera höll med, men de flesta LCD_ägare har roligare att göra än att kritisera plasma,
de vet ju jag har rätt medan plasmatiker är reversionister.
2. Jag har läst om det nån gång, men Nej, inte ännu. Fast undrar vilka plattTVs som börjat brinna - tänk logiskt.
3. Jag har resonerat kring frågan och anser ändå risken är försumbar (om du inte har Elfel).
Jag kan iaf ännu inte se något hos lcd som skulle vara mer brandfarligt än plasma. Plsten måste brännas i ugn för att smälta och brinna.
Nu vill jag du och jag tar detta per PM eftersom du "missuppfattar" mig igen Hylle. Så öppna upp PM nu! var man
Postad 19 April 2008 - 14:37
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Ja den enda LCD ägare som lägger ner energi på att smutskasta plasma det är ju du det.... jag har oxå en LCD (nummer 3 i ordningen) och en plasma men du ser inte att skriver jag i VARJE LCD tråd om alla dess problem...???
Jag har inte sett något om att ens EN platt tv har börjat brinna så det argumentet faller ju redan innan du har skrivit klart den meningen...
Och ang. PM så har jag varken tid eller ork att läsa igenom dina 3 A4 sidors PM med svammel så när du håller dig till dina Sony och LCD trådar och slutar sprida dina påhitt och annat trams i plasma trådar så kanske du kan på skicka ett PM eller två..
Postad 19 April 2008 - 16:36
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
MHB mars-april 2006: Brandfarligt med jordade burkar? Elsäkerhetsverket (mars2006) Brandrisk med platt-TV utförd med jordad stickpropp: Frågan har uppstått i och med den ökade användningen av platt-TV (LCD/Plasma) med jordad stickpropp. Anledningen till att frågan om en eventuellt ökad brandrisk nu har aktualiserats i Sverige är att man nyligen har haft några brandtillbud i Norge. Alltså så ska vi ta reda på om det var plasmor som brann i Norge. Försäljningen av tjockTV har minskat och de har bytts ut till Platt - men vilka Platt brinner - kan det va gamla plasmer.... Jag är inte partisk till en teknik eller märke - utan bedömer objektivt efter min förmåga. Nr 2 Mars 2008 Räddningsverket Sirenen:
TVbrand.JPG 88.55K
0 Antal nerladdningarpdf om plasma men står inge om brand där - men så är det ju som reklam........
pdf_guide_sv_se.pdf 355.6K
11 Antal nerladdningar
Redigerat av toler, 19 April 2008 - 17:00.
Postad 19 April 2008 - 16:46
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Ja om det går att urskilja om plasma apparater är mer brandbenägna än LCD det tror jag de lärda kan tvista om i evighet... Vad som är säkert är ju iaf att tv bränder (enligt listan där) har minskat iom platt tv apparaternas intåg i hemmen...
Den där PDF-filen var olikt dig Toler.... (nästan värt ett litet plus i kanten för den)
Postad 19 April 2008 - 20:42
Unregistered3b7f3b8e
-
Unregistered3b7f3b8e
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Jag är inte partisk till en teknik eller märke - utan bedömer objektivt efter min förmåga.
Mmm... Jodå, så att... Men, men, håller med Hylle, starkt att du för en gångs skull hittar något matnyttigt.
Redigerat av Unregistered3b7f3b8e, 19 April 2008 - 20:46.
Postad 19 April 2008 - 21:30
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Otroligt mycket konstiga spekukationer i denna tråd? TRE orsaker som (förutom brinnande ljus) med största sannolikhet bidragit till att färre platt-TV:s brinner än tjock-TV:s de senaste åren. Mindre damm, inga blomkrukor och lägre ålder...Vad jag vet är vanliga brandorsaker i tjock-tv:s kortslutningar pga av mycket damm som samlats med åren i tvn och när mindre visa (typ T...r?) personer sätter en blomkruka på tvn vattnar så det det rinner ner i tvn så det bli kortslutning. Dagens platt-TV är betydligt smalare med mkt mindre ventilationshål (mindre damm kan ta sig in via ventilationshål till kretskort/nätdelar) och det är nog lite väl svårt att balansera en kruka på en platt-TV:s list - precis som det blivit svårare att placera ett ljus på platt-tv:n. Men den säkert största orsaken till att färre platt-TV måste dock vara åldern på tv:n. Det finns gott om 15-20 år gamla, slitna och utjänta tjock-TV:s, medan merparten av nya platt-TV:s har sålts de senaste fem åren och ersätta alla gamla tjockisar. Den enda orsak jag kan tänka mig att en plasma skulle ha någon större brandrisk än en LCD är just att plasma har större ventilationshål och därmed finns risken att mer damm samlas i en plasma, men eftersom ventilationshålet är mkt mindre och dessautom inte "uppåtiriktade" som på en tjock-TV ser jag det som en oerhört liten merrisk. Jag är inte partisk till en teknik eller märke - utan bedömer objektivt efter min förmåga.
Toler - åt de i dina ögon "objektiva" spekulationer om ditt hatobjekt plasma kan man inte mer än dra på smilbanden...du har ju som vanligt inte en "clue" om vad du skriver om..och jag börjar starkt undra över hur väl ställt det är med din förmåga.... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 April 2008 - 22:14.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|