Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio, Canton, Linn

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 April 2008 - 17:47

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Fick för mig att åka runt lite i Uppsala för att lyssan på lite olika högtalare, var sugen att lyssna MA RS6 som så många pratar gott om. Så jag styrde kosan mot Allradio där jag för övrigt tycker dom har mycket god service och ett bra utbud på vettiga högtalare samt elektronik.
Fick fritt tillträde till deras Hifi rum och började med Monitor Audio RS6 - sagt som gjort, satte mig ned och satte på Robert plants nya album Risning sands.............va va det här?? Det lät inte alls som jag hade föreställt mig, instängt och maskerat. Bytte snabbt till GS20 och det lät betydligt bättre, klart en högtalare jag skulle kunna leva med, dock så är den drygt 11000.- dyrare så viss skulle det vara skillnad men så stor.

Gick över på Canton Vento 807 DC och där var det som jag letade efter, nyanserna, 3D känslan, och krispigheten fanns där dock utan att någonsin bli påträngande. Satt och lyssnade på denna högtalare i ca 30 min, så fick jag en "urge" att prova nått riktigt fint så jag kopplade ihop Monitor audios Platimum PL300 med Bladeus Tyr och Grendel och visst fasen lät det förbaskat bra dock kostade detta lilla system ca 255000.- på Allradio ex kablage. Nöjd över vad jag hört ställde jag siktet på Hifiklubben för att lyssna på Dali Ikon 6 och B & W DM683, väntade i 25min utan att man fick service så jag stuntade i dom och gick därifrån duktigt besviken för jag var verkligen nyfiken på dessa högtalare.

Gick istället till Ljudkompaniet där jag för första gången i mitt liv fick lyssna på ett rent Linn system och det lät helt sjukt bra. Systemet tror jag var En Unidisk SC, Akurate förförstärkare och en Majik 2100 effektförstärkare samt Majik högtalare. Och jag tror jag har gått och blivit kär :) i dessa högtalare, lät sååååå bra. Visst var elektroniken bakom inte direkt kattpiss :P men jag är övertygad om att det är högtalarna som gör det mesta för den totala ljudupplevelsen.

Så om jag ska sammanfatta detta lilla äventyr för att lyssna på högtalare....

Monitor Audio RS6.......skräp i min mening (läs MIN)
Canton Vento 807 DC grymt bra och hade det "där" som jag letade efter
Linn Majik om möjligt ännu bättre än Canton Vento men också 7000.- dyrare

Hifi Klubben BUUUUUUUUUUUUUUUUUUU, skäms på er!!!!

//Schill

Canton Vento 807 DC
Monitor Audio RS6
Monitor Audio GS20
Linn Majik

Redigerat av Schill, 03 April 2008 - 07:05.

Postad 03 April 2008 - 09:39

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Hej,
Det man skall tänka på är att det är helt olika prisklasser på högtalarna. 9.500 till 22.500 är stor skillnad. Men visst märker man skillnad mellan prisnivåerna!

Så RS6 är en helt annan nivå så att säga...

Postad 03 April 2008 - 10:20

patrics
  • patrics
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jag har själv inte lyssnat på Monitor Audio RS6 men jag har ett par Monitor Audio GS20 och jag är sjukt nöjd, väntar dock på en riktig signalkabel, men som patjoh skrev så skiljer det otroligt mycket om man går från 10k till 20k. Jag gick från ett par Kef IQ7 till GS20 och det blev en enorm skillnad.

Postad 03 April 2008 - 20:41

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Som jag nämde i inlägget så var GS20 drygt 11000.- dyrare och att det var skillnad. Men jag fattar inte vad att ståhej om RS6 handlar om...........

//Schill

Postad 07 April 2008 - 23:08

Unregistered8afe79ec
  • Unregistered8afe79ec
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Du är en sån där stampa takten till dragspel typ va? det måste du va om du tycker linns skit låter bättre än MA PL-300. Har varit på ljudkompaniet och lyssnat på ett par linnhögtalare som kostade 400 000, tråkigare högtalare får man leta efter, däremot när jag lyssnade på MA PL-300 det var mumma det.

Postad 08 April 2008 - 09:51

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Du är betättingad till din åsikt. Men du behöver inte vara oförskämd bara för att du inte delar min åsikt, om du läste mitt inlägg så tyckte jag Linn Majik högtalarna lät bättre med den musik JAG lyssnar på men MA PL-300 lät ochså förbaskat bra inget snack om saken sen så är ju bevisligen våra ljudideall väldigt annorlunda. PL-300 ligger helt utanför min budget ändå när dom ligger runt en 70000.- Majik Går lös på 22000 det kanske jag har råd med och tro mig Linns Stora Komri låter allt annat än tråkigt när det spelas på dessa förutsatt att man inte har stått vid en jetmotor innan :wacko: Men samma sak här som med MA PL-300 helt irrelevant då dom kostar en arm och en lever....

Skulle vara intressant och veta vad du har för system Kocken149, Själv kör jag Cervin Vega Sat-6, och Sony TF-A770 ES 23kg muskler inte direkt dragspelshögtalare och dragspelsförstärkare!

//Schill

Postad 08 April 2008 - 09:59

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Nämen tänka sig du hade Monitor Audio........Vilken överraskningn. Men Jag gillar ditt system då du kör GS serien vilken jag gillade och kan leva med, sen har du nice stärkare :wacko:

Postad 08 April 2008 - 10:24

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
Jag vill inte ha någon paj kasstning i denna tråd.
Visa ödmjukhet och respekt för varandra så tror jag att vi kan få ut mycket kul ur denna tråd.

Jag gillar själv MA RS6 i den prisklass de ligger i.
Men man får ju vad man betalar för.

Hur mycker ligger Linn högtalarna på som du prova?

MVH Simz

Postad 08 April 2008 - 10:28

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Som jag skrev i svaret till kocken149 så gick Majik högtalarna lös på 22000.- i klass med GS 20.....sen tycker inte jag har kastat en enda paj :wacko:

PS. sen börjar jag bli nyfiken på Audiovector S3, någon som vet var man lyssna på den i närheten av Uppsala? DS.

Redigerat av Schill, 08 April 2008 - 10:31.

Postad 08 April 2008 - 10:31

Simz
  • Simz
  • Forumräv

• 925 inlägg
  • 0
mm jag såg det sen att de kosta 22000.
Har inte lyssnat på de.
Skulle vara kul och jämföra med Audiovector s3 super som jag nyss införskaffat.
Det är ju ungifär samma priklass.
Om du beger dig till HIFI klubben för ett nytt försök så skall du lyssna på Dali Mentor 6.
Den är riktigt fin.
MVH Simz

Postad 08 April 2008 - 10:36

Schill
  • Schill
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Dali mentor serie är fin, ska lyssna på 6an. Har bara hört 8an som lät mycket fint, men börjar dra iväg i pris för min smak......tor det var runt 38-39 tusen för 8an. Men jag ska väl ge Hifi klubben en ny chans....så småningom för att kunna lyssna på Mentor 6an.

//Schill

Redigerat av Schill, 08 April 2008 - 10:36.

Postad 08 April 2008 - 22:48

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Gick istället till Ljudkompaniet där jag för första gången i mitt liv fick lyssna på ett rent Linn system och det lät helt sjukt bra. Systemet tror jag var En Unidisk SC, Akurate förförstärkare och en Majik 2100 effektförstärkare samt Majik högtalare. Och jag tror jag har gått och blivit kär :) i dessa högtalare, lät sååååå bra. Visst var elektroniken bakom inte direkt kattpiss ;) men jag är övertygad om att det är högtalarna som gör det mesta för den totala ljudupplevelsen.

Linns högtalare trivs ofta bäst med bra källa och förstärkare. Högtalarna sätter mest prägel på ljudkaraktären, men ofta blir det platt och tråkigt utan bra elektronik. Be personalen på Ljudkompaniet att demonstrera skillnaden mellan en bra och dålig cd-spelare så får du uppleva skillnaden! Lyssnade för övrigt på Majik 140 idag, och jäklar vilken högtalare det är. Väldigt mycket bättre än Ninka (föregångaren), och då är Ninka ändå en mycket bra! Så bra att jag funderar på att köpa ett par själv.

Mvh Mattias

Redigerat av Unregistered029e628b, 08 April 2008 - 22:49.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.