Acer Aspire 4315
48 svar till detta ämne
Postad 02 April 2008 - 17:52
davidalex
-
davidalex
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tja, jag har haft denna dator ett par dagar nu och såg att det inte fanns någon tråd på forumet (trots att denne bärbara just nu leder popularitets listan). Så först mina intryck:
Jag är nöjd med vad jag fått än så länge.. 2999 spänn är väldigt prisvärt. Gillar att den är ljusgrå på insidan istället för tråkigt svart. Locket för att komma åt minnet mm på undersidan är lite knepigt att få loss, blev en blodigt skärsår på fingerspetsen innan jag tillslut fick loss det... Inte så änvändarvänligt mao. Sen har jag märkt att pekaren i vissa lägen "hoppat" runt lite när jag försökt flytta den. Men har inte hänt ofta.
Så nu tänkte jag fråga ang minne till denna. Ser att det är DDR2 som gäller men det finns ju en radda av olika modeller här, vilket passar? och hur mycket är egentligen max, såg att flera köpt till 2gb och då har totalt 3 gb, eller? Som jag förstår instruktionsboken så är 2 gb max men hoppas sålkart detta är fel. Skulle vara tacksam om ngn kunde reda ut dethär.
/david
Postad 02 April 2008 - 19:43
candyraver
-
candyraver
-
Användare
-
-
224 inlägg
kan även tillägga att det går utmärkt att byta CPU i den. en Core 2 duo T5250 fungerar perfekt
Postad 05 April 2008 - 10:18
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Tja, jag har haft denna dator ett par dagar nu och såg att det inte fanns någon tråd på forumet (trots att denne bärbara just nu leder popularitets listan). Så först mina intryck:
Jag är nöjd med vad jag fått än så länge.. 2999 spänn är väldigt prisvärt. Gillar att den är ljusgrå på insidan istället för tråkigt svart. Locket för att komma åt minnet mm på undersidan är lite knepigt att få loss, blev en blodigt skärsår på fingerspetsen innan jag tillslut fick loss det... Inte så änvändarvänligt mao. Sen har jag märkt att pekaren i vissa lägen "hoppat" runt lite när jag försökt flytta den. Men har inte hänt ofta.
Så nu tänkte jag fråga ang minne till denna. Ser att det är DDR2 som gäller men det finns ju en radda av olika modeller här, vilket passar? och hur mycket är egentligen max, såg att flera köpt till 2gb och då har totalt 3 gb, eller? Som jag förstår instruktionsboken så är 2 gb max men hoppas sålkart detta är fel. Skulle vara tacksam om ngn kunde reda ut dethär.
/david
Du behöver en minnessticka som heter so-dimm pc5300 2GB. Kostar 3-400kr. Fick min dator igår och idag åker det i en 2GB sticka. https://www.prisjakt...kt.php?p=163013 . Det går alltså alldeles utmärkt att slänga i 4gb (2st 2gb). Just nu har jag 3gb. Har inte testat byta cpu, men det är ju en tanke. Candyraver, var köpte du cpu till laptopen? Har aldrig bytt cpu på bärbar nämligen. =) Vilken socket pratar vi om här? 475? P? Vad är max cpu för just detta moderkortet? Jag menar, kan man ex. slänga i en t9300 på 2.5ghz? Måste förresten säga att det är som natt och dag, om man jämför datorn med 1gb ram och 3. Stäng även av alla onödiga acer-program, och du har en hyffsat snabb laptop. I original är datorn grymt seg i vista.
Redigerat av twebbas, 08 April 2008 - 11:02.
Postad 05 April 2008 - 11:54
buan
-
buan
-
Användare
-
-
102 inlägg
FYI: Jag håller på å lägger upp lite bilder på min Acer Aspire 4315, men minhembio.com vill inte riktigt vara med idag. Laddar upp bilder, men de dyker inte upp i mitt galleri.. Har bara fått upp 4 så här långt. De bilder som väl dykt upp i mitt galleri syns inte under bilder på produktsidan..
Får se om det går till sig..
EDIT: Nu syns de 4 bilderna under bilder på produktsidan, men rubriken bilder säger fortfarande 0 bilder.. Weird.
Redigerat av buan, 05 April 2008 - 12:11.
Postad 06 April 2008 - 15:47
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Någon som har förslag på en bra, snygg väska till laptopen?
uppdatering: Är det någon mer än jag som fått problem med det trådlösa nätverkskortet? Även om jag sitter precis bredvid en router, har jag nästan ingen mottagning.
Bor på hotell i veckan där jag vet att det trådlösa fungerar fint i normala fall. Jag kan hitta nätverket. Men signalstyrkan är 0. Det kvittar dessutom vart jag befinner mig. Alltid 0 i signalstyrka. Det går alltså inte att koppla upp sig mot detta nät, eller andra nät dessutom.
Det trådlösa kortet fungerade ju fint i början. Ska se om det inte bara är att en sladd eller två har hoppat av från nätverkskortet. Återkommer.
Redigerat av twebbas, 10 April 2008 - 19:49.
Postad 09 April 2008 - 20:10
zx
-
zx
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Denna dator verkar intressant! Har egentligen inget behov av en bärbar. Men för det priset så är man ju sugen! Den duger ju till att surfa med och ta me sig om man ska resa eller nått!
Hur ser det ut med tillbehör. Såsom extra batteri, 12-volts laddare osv? Hittar inget på dom 2 sidorna där datorn säljs!
Postad 10 April 2008 - 05:45
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Problemet löst. En sladd som ska sitta på det trådlösa nätverkskortet satt mycket löst. Nu så. Nu funkar det trådllösa fint. =) Är hittills mycket nöjd med datorn. Mycket dator för pengarna som man säger.
Redigerat av twebbas, 10 April 2008 - 05:45.
Postad 10 April 2008 - 06:19
robber
-
robber
-
Forumräv
-
-
521 inlägg
Jag har även denna dator. Köpte den för några veckor sedan. Första jag gjorde var att ainstallerade *.acer och installerade 2gb ram till. Bra skillnad nu som twebbas skriver. Är mycket nöjd med datorn och dess funktion. Ska köpa denna väska idag > http://www.clasohlso...spx?id=18565570/R
Postad 10 April 2008 - 10:17
davidalex
-
davidalex
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
"Du behöver en minnessticka som heter so-dimm pc5300 2GB. Kostar 3-400kr. Fick min dator igår och idag åker det i en 2GB sticka. https://www.prisjakt...kt.php?p=163013 . Det går alltså alldeles utmärkt att slänga i 4gb (2st 2gb). Just nu har jag 3gb. " Tackar för svaret, en sådan ska beställas! Jag har föressten fortsatt lite problem med pekaren, ibland beter den sig väldigt märkligt och flyttar sig typ 10 cm ofta åt höger... Ingen som har upplevt liknande problem eller vet vad det kan bero på? Funderar på att reklamera om det är så att det är ngt fel på mitt ex... vilket det ju verkar vara jobbigt nog.
Redigerat av davidalex, 10 April 2008 - 10:21.
Postad 10 April 2008 - 12:41
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Jag har även denna dator. Köpte den för några veckor sedan. Första jag gjorde var att ainstallerade *.acer och installerade 2gb ram till. Bra skillnad nu som twebbas skriver. Är mycket nöjd med datorn och dess funktion.
Ska köpa denna väska idag > http://www.clasohlso...spx?id=18565570
/R
Snygg väska. =) Själv beställde jag följande väska. Finns i andra färger som brun osv oxå. http://www.webhallen...od.php?id=80118Jag har också upplevt problemet med pekaren ett par gånger. Men bara när jag kört med touchpaden. Aldrig när jag kört med vanlig mus, vilket är det jag använder just nu.
Redigerat av twebbas, 10 April 2008 - 13:52.
Postad 10 April 2008 - 18:01
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1862 inlägg
Tja för att kunna hålla ett så pass lågt pris på en bärbar dator så måste man ju snåla på något för att dom ska vara billiga. Vad man kan ha snålt på i en Acer vet jag inte. Men lite dekfekter får man nog allt räkna med
Postad 10 April 2008 - 19:02
davidalex
-
davidalex
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tja för att kunna hålla ett så pass lågt pris på en bärbar dator så måste man ju snåla på något för att dom ska vara billiga. Vad man kan ha snålt på i en Acer vet jag inte. Men lite dekfekter får man nog allt räkna med 
Jag tror problemet är löst! Gick in på musinställningar i kontrollpanelen och ändrade känsligheten så nu är detta förhoppningsvis ur världen. Annars är jag som sagt väldigt nöjd, har rensat bort acerprogrammen som flera har tipsat om så det ska gå lite snabbare och mer minne är snart beställt. Acer är väl kända för att vara just ett budgetalternativ, men känslan i denna dator är faktiskt inte "budget". Jag tycker den är förvårnandsvärt solid. Skärmen kan vara lite ljus om man tittar film i "fel" betraktningsvinkel. Tänkte fråga om ngn vet om man med hjälp av ngn snabbtangent kan ändra ljusstryrkan som man kan göra med volymen?
Redigerat av davidalex, 10 April 2008 - 19:04.
Postad 10 April 2008 - 19:52
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Jag tror problemet är löst! Gick in på musinställningar i kontrollpanelen och ändrade känsligheten så nu är detta förhoppningsvis ur världen. Annars är jag som sagt väldigt nöjd, har rensat bort acerprogrammen som flera har tipsat om så det ska gå lite snabbare och mer minne är snart beställt. Acer är väl kända för att vara just ett budgetalternativ, men känslan i denna dator är faktiskt inte "budget". Jag tycker den är förvårnandsvärt solid. Skärmen kan vara lite ljus om man tittar film i "fel" betraktningsvinkel.
Tänkte fråga om ngn vet om man med hjälp av ngn snabbtangent kan ändra ljusstryrkan som man kan göra med volymen?
Tryck och håll in Fn och sedan har du piltangenterna till höger (vänster resp. högerpil). Denna dator verkar intressant! Har egentligen inget behov av en bärbar. Men för det priset så är man ju sugen! Den duger ju till att surfa med och ta me sig om man ska resa eller nått!
Hur ser det ut med tillbehör. Såsom extra batteri, 12-volts laddare osv? Hittar inget på dom 2 sidorna där datorn säljs!
Fick lite reklam från acer i mailen nu när jag registrerat min dator på deras hemsida. http://store.acer-eu...000nlhkat150105
Redigerat av twebbas, 10 April 2008 - 19:47.
Postad 10 April 2008 - 20:52
Unregisteredbae06969
-
Unregisteredbae06969
-
Veteran
-
-
1862 inlägg
Jag skulle säga att Acer är kända för att ha bärbara som brukar säga upp sig efter 1mån-1år..
Postad 11 April 2008 - 09:18
davidalex
-
davidalex
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
"Tryck och håll in Fn och sedan har du piltangenterna till höger (vänster resp. högerpil)."
hehe, så lätt det var... man tackar
(Har inte lärt mig hur forumet fungerar med citat därför blir det lite "avskalat"....)
Redigerat av davidalex, 11 April 2008 - 09:23.
Postad 11 April 2008 - 16:25
snyft
-
snyft
-
Användare
-
-
213 inlägg
https://www.datorbut...t=2GBTWXD2675C4 tror ni att dessa funkar med acer datorn?
Postad 11 April 2008 - 18:42
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Jag skulle säga att Acer är kända för att ha bärbara som brukar säga upp sig efter 1mån-1år..
Ok, då vet vi.
Postad 12 April 2008 - 12:04
ymerdawe
-
ymerdawe
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej jag undarr en del saker om denna dator.
Får man cd skrivor till datorn med vista så att man kan fixa det igen om man väljer att lägga in xp istället på den? Klarar datorn av spel? blir inte riktigt klok på grafiken när det gäller bärbara men GMA X3100 låter helt random. Om det är kass grafik går det att sätta in nått grafikkort i den? och, vad kostar det ungefär? Klarar datorn av spel som wc3 utan problem? jag kommer att fixa 3 gb minne till den så snart jag köpt den.
Jag är tacksamm för alla svar och all info man kan få om vad den klarar och inte klarar.
Postad 12 April 2008 - 18:11
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Hej jag undarr en del saker om denna dator.
Får man cd skrivor till datorn med vista så att man kan fixa det igen om man väljer att lägga in xp istället på den? Klarar datorn av spel? blir inte riktigt klok på grafiken när det gäller bärbara men GMA X3100 låter helt random. Om det är kass grafik går det att sätta in nått grafikkort i den? och, vad kostar det ungefär? Klarar datorn av spel som wc3 utan problem? jag kommer att fixa 3 gb minne till den så snart jag köpt den.
Jag är tacksamm för alla svar och all info man kan få om vad den klarar och inte klarar.
Du får troligvis inga skivor utan får bränna ut som själv. Vilka spel vill du att den ska klara av. Givetvis så kan du inte göra nya spel som Crysis etc. Den klarar enkla/äldre spel. I låg upplösning bör du kunna köra WC3. Sök på Google. Det går inte att uppdatera grafikkortet i en laptop. Det finns iofs dyra special-modeller som har lösa grafikkort.
Postad 15 April 2008 - 07:52
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Helt rätt. Man får inga skivor med och att byta ut grafikkortet är inte på tal. =)
Ska du ha något som är åtminstone spelbart med i alla fall några nyare spel, så ska du ha ett grafikkort i laptopen från nvidia 8600-serien och senare. X3100 är ingen höjdare för sånt. Klarar dock lite äldre spel utan problem.
Har man obegränsat med pengar köper man sig en alienware-laptop. Då kan man spela det mesta.
Redigerat av twebbas, 15 April 2008 - 09:34.
Postad 15 April 2008 - 21:16
iBusk
-
iBusk
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej, kul att det startat en tråd om Acer Aspire 4315. Köpte min förra veckan och gillar inte alls Vista, segt men framför allt vill jag ha samma OS som den stationära jag hänger vid mesta tiden, alltså XP. Har 2 frågor jag behöver svar på: 1. Hur får jag bort Vista och in XP? Har startat en tråd på IDG Eforum men jag har inte fått något enkelt svar och nu frågar jag er här som faktiskt sitter med samma dator! Perfekt. VIll alltså helst ha XP, men Ubuntu skulle kunna vara nåt också, jag ska ha datorn främst till min stereo som mediaspelare men också resesällskap ibland. På Prisjakt hittade jag detta inlägg: riktigt bra dator om man installerar xp på den. det är dock lite klurigt då tillverkaren använt sig av partitionering som XP inte känner igen. Gör såhär: 1. While restarting the system Press F2. 2. Go to "Main" menu. 3. Change your SATA Mode to "IDE" 4. Make your CD drive as first bootable device.
sen är det bara att installera xp. problemet är sedan att många enheter inte fungerar pga att windows xp inte har drivrutiner med på skivan. använd en annan dator för att ladda ner drivrutiner, packa upp och bränna till skiva. drivrutiner hittar du här: http://www.notebooks...windows-xp.html
Ovanstående vill jag gärna ha förklaring på, och det där med partitionering vet jag inget om. 2 Köpte till extra minne (1Gb) men jag undrar om jag monterat det fel för enligt systemet har jag fortfarande bara 1Gb. Tyckte det var svårt, först att få upp locket men sen vet man inte HUR kortet ska monteras? Extremt tacksam för enkelt förklarade svar!!!!
Postad 17 April 2008 - 08:41
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Hej, kul att det startat en tråd om Acer Aspire 4315. Köpte min förra veckan och gillar inte alls Vista, segt men framför allt vill jag ha samma OS som den stationära jag hänger vid mesta tiden, alltså XP. Har 2 frågor jag behöver svar på:
1. Hur får jag bort Vista och in XP? Har startat en tråd på IDG Eforum men jag har inte fått något enkelt svar och nu frågar jag er här som faktiskt sitter med samma dator! Perfekt. VIll alltså helst ha XP, men Ubuntu skulle kunna vara nåt också, jag ska ha datorn främst till min stereo som mediaspelare men också resesällskap ibland. På Prisjakt hittade jag detta inlägg:
Ovanstående vill jag gärna ha förklaring på, och det där med partitionering vet jag inget om.
2 Köpte till extra minne (1Gb) men jag undrar om jag monterat det fel för enligt systemet har jag fortfarande bara 1Gb. Tyckte det var svårt, först att få upp locket men sen vet man inte HUR kortet ska monteras?
Extremt tacksam för enkelt förklarade svar!!!!
1. Håll inne F2 när datorn startar. Du kommer nu in i bios och tankarna för en tillbaks till 80-talet. Du kan här trycka runt med piltangenterna och enter/esc går in resp. ur menyvalen. 2. Leta fram menyn som heter main. Här ändrar du så att där det står SATA mode, nu istället står IDE. (med enter/pilarna) 3. Aktivera nu när du ändå är i bios, så att datorn startar från brännaren - för att kunna boota från windows xp skivan. (har inte datorn här så kan inte kontrollera exakt vad det heter i just det här bioset). Heter något i stil med Boot Priority/Boot order. Där går man in och ändrar så cd-rom eller vad det nu står överst. Alltså med +- tangenterna (oftast dessa man använder). Låt sedan exempelvis harddrive komma tvåa osv. 4. Stoppa i windows xp skivan. Följ instruktionerna till att formatera hårddisken och installera win xp. (OBS! se till att först bränna ut alt. flytta alla filer osv från den bärbara till skiva/annan dator.) 5. Leta upp drivrutiner osv från nätet på din stationära dator och installera det som behövs. När det gäller minnet så verkar detta konstigt. Jag är lite tveksam till om det överhuvudtaget går att ex vända minnet fel.. Har du kontrollerat så minnet sitter i ordentligt? Är du tveksam till hur du ska installera minnet så är mitt tips att kontrollera hur minnet som satt där från början sitter. =) Är något mer oklart så pma mig, så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.
Redigerat av twebbas, 17 April 2008 - 08:50.
Postad 17 April 2008 - 08:59
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
https://www.datorbut...t=2GBTWXD2675C4 tror ni att dessa funkar med acer datorn?
Fina minnen. Tyvärr är de till en vanlig stationär dator och ingen laptop. Du behöver minnen som heter so-dimm. Annars var valet ddr2 och 667mhz helt rätt.  Ska du handla av datorbutiken så finns tex https://www.datorbut...=2GBSODDR2CV667 .
Redigerat av twebbas, 17 April 2008 - 08:58.
Postad 17 April 2008 - 14:17
PM_1975
-
PM_1975
-
Användare
-
-
117 inlägg
Läste detta på recesionslänken:
"This machine comes with two 512 memory chips rather than one 1g chip. So, to upgrade you have to discard one or both of the chips"
Stämmer detta dom versioner som ni köpt?
Postad 17 April 2008 - 14:24
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Läste detta på recesionslänken:
"This machine comes with two 512 memory chips rather than one 1g chip. So, to upgrade you have to discard one or both of the chips"
Stämmer detta dom versioner som ni köpt?
Jag fick en 1gb sticka, så i mitt fall stämmer det inte alls.
Postad 17 April 2008 - 14:32
PM_1975
-
PM_1975
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag fick en 1gb sticka, så i mitt fall stämmer det inte alls.
Det låter bra. Var väl på nån amerikansk version som delade upp minnet. Köpte du din på The phone house? Hur upplever du förresten fläktarna och annat "oljud", är det störande?
Postad 17 April 2008 - 21:24
iBusk
-
iBusk
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
1. Håll inne F2 när datorn startar. Du kommer nu in i bios och tankarna för en tillbaks till 80-talet. Du kan här trycka runt med piltangenterna och enter/esc går in resp. ur menyvalen.
2. Leta fram menyn som heter main. Här ändrar du så att där det står SATA mode, nu istället står IDE. (med enter/pilarna)
3. Aktivera nu när du ändå är i bios, så att datorn startar från brännaren - för att kunna boota från windows xp skivan. (har inte datorn här så kan inte kontrollera exakt vad det heter i just det här bioset). Heter något i stil med Boot Priority/Boot order. Där går man in och ändrar så cd-rom eller vad det nu står överst. Alltså med +- tangenterna (oftast dessa man använder). Låt sedan exempelvis harddrive komma tvåa osv.
4. Stoppa i windows xp skivan. Följ instruktionerna till att formatera hårddisken och installera win xp. (OBS! se till att först bränna ut alt. flytta alla filer osv från den bärbara till skiva/annan dator.)
5. Leta upp drivrutiner osv från nätet på din stationära dator och installera det som behövs.
När det gäller minnet så verkar detta konstigt. Jag är lite tveksam till om det överhuvudtaget går att ex vända minnet fel.. Har du kontrollerat så minnet sitter i ordentligt? Är du tveksam till hur du ska installera minnet så är mitt tips att kontrollera hur minnet som satt där från början sitter. =)
Är något mer oklart så pma mig, så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.
Tack Twebbas!! Ska testa detta imorgon!
Postad 18 April 2008 - 15:18
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Det låter bra. Var väl på nån amerikansk version som delade upp minnet. Köpte du din på The phone house?
Hur upplever du förresten fläktarna och annat "oljud", är det störande?
Jag köpte min på phone house, helt riktigt. Har tyckt mig höra ngt väldigt svagt pipande ljud någon gång, men vet inte om det är fläktarna eller vad det är. Men det är inget konstant. Och det är absolut inget jag stör mig på. =)
Redigerat av twebbas, 18 April 2008 - 17:49.
Postad 19 April 2008 - 08:33
PM_1975
-
PM_1975
-
Användare
-
-
117 inlägg
Jag köpte min på phone house, helt riktigt. Har tyckt mig höra ngt väldigt svagt pipande ljud någon gång, men vet inte om det är fläktarna eller vad det är. Men det är inget konstant. Och det är absolut inget jag stör mig på. =)
Säger också tack Twebbas! Som jag förstått så flyter det mesta på bra när man har pluggat in extra ramminne så man har 3 gig? Återstår även att fundera på om skärmen är tillräckligt stor, men jag har ju både extern tv och vanlig skärm som kan användas vid filmtittande..
Postad 19 April 2008 - 22:51
iBusk
-
iBusk
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hej igen
Nu har jag fått bort Vista och lagt in XP, har installerat minnet och det funkar. Har letat drivrutiner och fått grafiken att funka men saknar en väldigt viktig; drivrutinen till nätverkskortet! Eftersom det är det är just den så kan jag ju inte låta datorn leta automatiskt på nätet
Så nu behöver jag hjälp igen! Hoppas för sista gången...
Postad 20 April 2008 - 17:02
hanjou
-
hanjou
-
Amatör
-
-
63 inlägg
socket för laptopen är troligen p , då chipset är troligen gm965 någon som kan kolla det på sin .använd intel Chipset Identification Utility *googla för länk*
just nu håller jag på att kolla priser på p socket processor, och hittar jag skyst pris beställer jag även en acer laptop.
Postad 21 April 2008 - 01:55
iBusk
-
iBusk
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hanjou > Ja GM965 var det, vad det nu är. Använde verktyget du tipsade om, fattade inte mycket av informationen men använde den för att leta. Har nu lyckats få nätverkskorten att fungera efter 6 timmars letande och läsande.
Känner mig ganska nöjd efter flera dagars slit i håret!!
Postad 21 April 2008 - 05:59
hanjou
-
hanjou
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hanjou > Ja GM965 var det, vad det nu är. Använde verktyget du tipsade om, fattade inte mycket av informationen men använde den för att leta. Har nu lyckats få nätverkskorten att fungera efter 6 timmars letande och läsande. Känner mig ganska nöjd efter flera dagars slit i håret!! 
ibusk kan du kolla bakplåten och se vilken model det är på moderkortet(klistermärke på moderkortet ta bort bakplåten). plus vilken bios version du fick.
Postad 21 April 2008 - 13:20
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
socket för laptopen är troligen p , då chipset är troligen gm965 någon som kan kolla det på sin .använd intel Chipset Identification Utility *googla för länk*
just nu håller jag på att kolla priser på p socket processor, och hittar jag skyst pris beställer jag även en acer laptop.
Att hotta upp till en Intel Core 2 Duo T8100 2,1GHz för 1500kr hade varit nice. =)
Postad 21 April 2008 - 18:51
davidalex
-
davidalex
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag har finska som språk när man ändrar volum med snabbknapparna, har försökt ändra detta men inte lyckats. Någon som kan hjälpa en stackare?
Postad 28 April 2008 - 09:52
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Någon som vet?
Redigerat av twebbas, 29 April 2008 - 18:18.
Postad 28 April 2008 - 13:12
spaceman75
-
spaceman75
-
Rookie
-
1 inlägg
Kan tyvärr inte hjälpa dig där. Någon som vet?
Man laddar ned en ny Launch Manager (programvara) från Acers supportavdelning och avinstallerar den befintliga först, tror jag är bäst. Sedan, efter installationen, så fick iallafall jag svenska istället för finska. Så jag har redan testat. Det fungerar alldeles utmärkt. En miss från de på Acar som satte ihop programpaketet skulle jag tro..
Postad 29 April 2008 - 19:50
davidalex
-
davidalex
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Man laddar ned en ny Launch Manager (programvara) från Acers supportavdelning och avinstallerar den befintliga först, tror jag är bäst. Sedan, efter installationen, så fick iallafall jag svenska istället för finska. Så jag har redan testat. Det fungerar alldeles utmärkt. En miss från de på Acar som satte ihop programpaketet skulle jag tro..
Tackar, ska testa detta! Förövrigt tänkte jag att vi kunde tipsa lite om hur man "trimmar" datorn så allt går lite snabbare, jag satte in en 2gb ram sticka och trodde det skulle göra susen men tycker fortfarande det går segt... Jag var föressten tvungen att plocka ut medföljande ram på 1gb. Fick bara bluescreen och felmd när jag försökte köra med båda. Tänkte att vi kunde göra lite olika tester och jämföra. Tex hur lång tid det tar att packa upp en 700mb rarfil, hur lång tid det tar att starta upp Vista osv. Nån som är på?
Postad 01 May 2008 - 09:06
ILOS
-
ILOS
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Hej
Har också inhandlat denna dator och den funkar ju bra som surfdator men mer minne behövs.
Någon sa, tror det var twebbas, att det funkar att ha 3 gb minne. Medans davidalex var tvungen att ta ur 1gb som satt i?
Så vad ska jag köpa en 1gb eller 2 gb sticka??
Postad 02 May 2008 - 18:52
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
Hej
Har också inhandlat denna dator och den funkar ju bra som surfdator men mer minne behövs. Någon sa, tror det var twebbas, att det funkar att ha 3 gb minne. Medans davidalex var tvungen att ta ur 1gb som satt i?
Så vad ska jag köpa en 1gb eller 2 gb sticka??
Jag fick blåskärm när jag satte i en extra 2gb sticka först. Men det löstes genom att byta plats på minnena. Nu funkar det fin-fint.  Jag har 1st 1GB (originalet som satt i) och 1st 2GB -> sammanlagt 3GB. Hade jag varit i dina skor hade jag köpt en 2gb sticka. Det verkar som det inte går att få tag i laptopen på phonehouse längre. Billigaste just nu runt 3500kr. Så man gjorde ett klipp iaf.
Redigerat av twebbas, 03 May 2008 - 16:41.
Postad 05 May 2008 - 21:01
hanjou
-
hanjou
-
Amatör
-
-
63 inlägg
någon som vill sälja sin så skicka gärna ett pm.
han inte köpa den innan höjningen, btw har 2st t7100 processor liggande om någon är sugen
Postad 07 May 2008 - 13:42
niniz
-
niniz
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej igen Nu har jag fått bort Vista och lagt in XP, har installerat minnet och det funkar. Har letat drivrutiner och fått grafiken att funka men saknar en väldigt viktig; drivrutinen till nätverkskortet! Eftersom det är det är just den så kan jag ju inte låta datorn leta automatiskt på nätet Så nu behöver jag hjälp igen! Hoppas för sista gången...  http://support.acer-...ok/as_4315.html Tror du kan hitta där.. Någon som har en 4315 till salu? är på jakt efter en. Pm/skicka mail isåfall. Mvh
Postad 12 May 2008 - 09:34
putte79
-
putte79
-
Användare
-
-
202 inlägg
fungerar de att spela på denna, typ WOW?
Postad 13 May 2008 - 17:02
koofi
-
koofi
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Ingen som vet av denna för det tidigare priset?
Postad 20 May 2008 - 04:46
twebbas
-
twebbas
-
Veteran
-
-
1820 inlägg
fungerar de att spela på denna, typ WOW?
För din skull ska jag testa till helgen när jag kommer hem igen.  Ingen som vet av denna för det tidigare priset?
Att få den för 3000kr idag är nog uteslutet då den verkar svår att få tag i. Men vem vet.
Postad 22 May 2008 - 13:54
jocker75
-
jocker75
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
någon som vill sälja sin så skicka gärna ett pm.
han inte köpa den innan höjningen, btw har 2st t7100 processor liggande om någon är sugen
Halva nypriset eller?
Postad 04 February 2009 - 17:36
Unregistered823a19cd
-
Unregistered823a19cd
-
Rookie
-
7 inlägg
Det finns en dold partition på hårddisken (10mb) som innehåller Windows vista för återställning av systemet (Sid 40 i Instruktionsboken) någon som vet hur man kopierar över denna på en extern hårddisk.
Jag ska installera XP istället, men vill gärna ha kvar Vista för senare bruk.
Postad 04 February 2009 - 18:02
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Det finns en dold partition på hårddisken (10mb) som innehåller Windows vista för återställning av systemet (Sid 40 i Instruktionsboken) någon som vet hur man kopierar över denna på en extern hårddisk. Jag ska installera XP istället, men vill gärna ha kvar Vista för senare bruk.
Det ligger helt omöjligt en komplett installation av Vista på en 10 MB partition... Du måste bränna ut skivan med Vista om du inte fått en med datorn. Det ligger programvara för att göra detta på datorn när den levereras.
Postad 08 April 2009 - 16:15
Nectarine
-
Nectarine
-
Rookie
-
8 inlägg
Min hårddisk har nu rasat efter flitigt användande! Har dock en liggande som jag tänkt stoppa in men jag får verkligen inte upp luckan på undersidan, testat med det mesta och har fortfarande bara fått upp två med våld. Vilken typ av mejsel har ni använt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|