OMRÖSTNING - DLP-projektion
61 svar till detta ämne
Postad 02 April 2008 - 18:48
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Eftersom det uppkommit en del diskussioner i några trådar om hur vanligt det egentligen är att människor ser RBE, får huvudvärk eller mår illa av DLP-projektion tänkte jag att det kunde vara intressant att se hur medlemmarna här på forumet upplever denna teknik.
Trådens syfte är enbart att undersöka hur vanligt och på vilka olika sätt regnbågsflimmer påverkar människor. Att flagga för eller emot denna eller någon annan projektor-teknik är INTE syftet med tråden, av det skälet ber jag MODERATORERNA att RADERA alla inlägg som på något sätt kan leda till "pajkastning" mellan olika "läger".
Men beskriv gärna era upplevelser mer ingående om ni önskar.
MVH
Jonsod
Redigerat av jonsod76, 05 April 2008 - 17:02.
Postad 02 April 2008 - 18:51
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Kan någon vänlig själ pm mig om varför det inte går att rösta???? Vad är det jag har glömt/gjort fel? Eller kan kanske inte trådskaparen själv rösta?
MVH
Jonsod
EDIT:
Nu kan man rösta igen!
Redigerat av jonsod76, 02 April 2008 - 20:04.
Postad 02 April 2008 - 19:10
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Kan inte heller rösta på ett rungande "JA, men det stör mig inte".  /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 02 April 2008 - 19:38
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Funkade inte att rösta för mig heller...
Jag ser inte något regnbågsflimmer alls
Postad 02 April 2008 - 19:44
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Problemet är löst, nu kan man rösta!
MVH
Jonsod
Postad 02 April 2008 - 20:25
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Du glömde ett alternativ; JA, och det stör mig fast jag får inte huvudvärk/mår illa av det.
Själv stör jag mig inte på regnbågarna i sg, även om jag ser dem (ibland). Däremot får jag ont.
Postad 02 April 2008 - 20:34
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Du glömde ett alternativ; JA, och det stör mig fast jag får inte huvudvärk/mår illa av det.
Det har du faktiskt rätt i... Man kan ju störa sig på det utan att få fysiska åkommor, ja jag hoppas att man ändå kan välja något av alternativen och sedan förklara sig i tråden. Vågar inte gå in och rota med röstningsalternativen nu MVH Jonsod
Postad 02 April 2008 - 20:38
Zeaed
-
Zeaed
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Ibland när jag gör snabba rörelser kan jag i ögonvrån se par olika färger
Det som är regnbågar då?
Postad 02 April 2008 - 20:41
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Har själv en LG RD-JT92 med 4 x spinn och kan uppleva RGB ibland under extrema förhållanden (hög kontrast). Är dock inget jag stör mig på. Upplevde mer RGB när jag var ny som DLP-ägare. men med tiden så har känsligheten för fenomenet sjunkit. Tror att kroppen helt enkelt anpassar sig ju mer man tittar på en DLP-förmedlad bild.
Kan också säga att DLP kommer att finnas med som alternativ den dag jag byter ut projjen.
Postad 03 April 2008 - 06:38
_green_
-
_green_
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Jag saknar ett val till, typ "Ja, jag ser dem, men stör mig bara när det är en äldre/sämre DLP-proj där de syns lättare."
Men i brist på det röstade jag på "JA, men det stör mig inte".
Tycker själv att det är synd att vissa verkligen inte tål DLP. Har en kompis som blir illamående på en gång.
Hoppas det kommer bättre tekniker snart.
Redigerat av _green_, 03 April 2008 - 08:03.
Postad 03 April 2008 - 07:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Jag saknar ett val till, typ "Ja, jag ser dem, men stör mig bara när det är en äldre/sämre DLP-proj där de syns lättare."
+1
Postad 03 April 2008 - 07:55
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Bra tråd, dock så tror jag att den här typen av trådar lockar en viss typ av besökare, de som berörs av den, därför så tror jag inte på att resultatet kommer bli rättvisande...Tyvärr.
Jag röstade på nummer ett, dvs. vinnaralternativet!
Postad 03 April 2008 - 07:59
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5773 inlägg
Ser inga regnbågar på min Optoma HD80 efter 1 månads användande.
Postad 03 April 2008 - 08:04
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Bra tråd, dock så tror jag att den här typen av trådar lockar en viss typ av besökare, de som berörs av den, därför så tror jag inte på att resultatet kommer bli rättvisande...Tyvärr.
Fast vi kanske kan få några nya regnbågsjagare/huvudviftare i landet. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Postad 03 April 2008 - 08:15
Unregistered699cc5a6
-
Unregistered699cc5a6
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Nej märker inte av något, fast bara haft min Optoma HD65 i några dagar... 5 som tittat på den 5 som inte märkt något konstigt i bilden och påpekat iaf.
Postad 03 April 2008 - 09:43
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Nej märker inte av något, fast bara haft min Optoma HD65 i några dagar... 5 som tittat på den 5 som inte märkt något konstigt i bilden och påpekat iaf.
Har du haft projen i 5 dagar utan att se något kommer du inte göra det heller. Det upptäcker man ganska fort. Grattis till nya projen förresten! MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 03 April 2008 - 09:44.
Postad 03 April 2008 - 09:47
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Jag saknar ett val till, typ "Ja, jag ser dem, men stör mig bara när det är en äldre/sämre DLP-proj där de syns lättare." +1 
Instämmer med dessa herrar....
Postad 03 April 2008 - 09:58
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Själv stör jag mig inte på regnbågarna i sg, även om jag ser dem (ibland). Däremot får jag ont.
Jag saknar ett val till, typ "Ja, jag ser dem, men stör mig bara när det är en äldre/sämre DLP-proj där de syns lättare." Men i brist på det röstade jag på "JA, men det stör mig inte".
Tycker själv att det är synd att vissa verkligen inte tål DLP. Har en kompis som blir illamående på en gång. Hoppas det kommer bättre tekniker snart.
Så nu har jag kompletterat de gamla altenativen med era förslag. Tyvärr vill jag inte skapa helt nya alternativ i nuläget eftersom omröstningen redan pågått ett tag. Hoppas det är ok åtminstone... MVH Jonsod
Postad 03 April 2008 - 10:55
Pirpen
-
Pirpen
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Var på Hifi-klubben för några dagar sen och kollade på HD65. OBS! Inte där för att leta regnbågar, utan ville se HD65 live före ev. köp!
När jag satte mig i demo-rummet var full-HD projjen igång och säljaren bytte till HD65an. Efter 5-10 minuter fick jag nog. Såg inga regnbågar, men bilden var så orolig/flimmrig att jag inte kunde koncentrera mig på filmen. Säljaren sa då att det kanske berodde på blu-ray spelaren (en av dom billigaste enligt honom) och bytte till den vanliga dvd´n, men det var samma sak.
Tror inte jag hade spytt om jag fortsatt tittat, men jag är säker på att jag fått huvudvärk. Att se film på projektor ska vara en njutsam upplevelse, inte något som ger illamående eller huvudvärk!
Precis som vissa här inte verkar ta dom som tycker RBE ger illamående/huvudvärk på allvar, så var säljaren lika oförstående. Han hade hört om problemet, men aldrig hade nån han demat för sagt något. Vissa verkar tro: Att har inte jag problem, så har ingen annan det heller. Så om inte jag är sjuk, är ingen annan det heller? Tycker detta visar hur på oförstånd finns hos en del (japp, finns hos vuxna också!) eller total brist på medkänsla/empati!?
Och att säga nått så dumt att vissa skyller på RBE-problem, för att dom egentligen inte vill säga att dom inte har råd med projektorn. Det är bland det dummaste jag nånsinn hört!!!! En HD65 kostar 7500:- En likvärdig LCD-proj. kostar mer...
Redigerat av Pirpen, 03 April 2008 - 11:01.
Postad 03 April 2008 - 11:06
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Bra tråd, dock så tror jag att den här typen av trådar lockar en viss typ av besökare, de som berörs av den, därför så tror jag inte på att resultatet kommer bli rättvisande...Tyvärr. Fast vi kanske kan få några nya regnbågsjagare/huvudviftare i landet.
/Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.
Garanterat!
Postad 03 April 2008 - 11:20
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Var på Hifi-klubben för några dagar sen och kollade på HD65. OBS! Inte där för att leta regnbågar, utan ville se HD65 live före ev. köp!
När jag satte mig i demo-rummet var full-HD projjen igång och säljaren bytte till HD65an. Efter 5-10 minuter fick jag nog. Såg inga regnbågar, men bilden var så orolig/flimmrig att jag inte kunde koncentrera mig på filmen. Säljaren sa då att det kanske berodde på blu-ray spelaren (en av dom billigaste enligt honom) och bytte till den vanliga dvd´n, men det var samma sak.
Tror inte jag hade spytt om jag fortsatt tittat, men jag är säker på att jag fått huvudvärk. Att se film på projektor ska vara en njutsam upplevelse, inte något som ger illamående eller huvudvärk!
Precis som vissa här inte verkar ta dom som tycker RBE ger illamående/huvudvärk på allvar, så var säljaren lika oförstående. Han hade hört om problemet, men aldrig hade nån han demat för sagt något. Vissa verkar tro: Att har inte jag problem, så har ingen annan det heller. Så om inte jag är sjuk, är ingen annan det heller? Tycker detta visar hur på oförstånd finns hos en del (japp, finns hos vuxna också!) eller total brist på medkänsla/empati!?
Och att säga nått så dumt att vissa skyller på RBE-problem, för att dom egentligen inte vill säga att dom inte har råd med projektorn. Det är bland det dummaste jag nånsinn hört!!!! En HD65 kostar 7500:- En likvärdig LCD-proj. kostar mer...
Klart att det finns de som lider av RBE eller andra delar av DLP-karaktären, men tveksamt är om de är så jättemånga som man lätt kan få uppfattningen av att dom är på olika forum, samt om dom varit lika många om man folk inte kännt till det när man köpt/tittar på en DLP projj.. Oavsett vad det gäller så spelar ju givetvis all uppmärksamhet av problemet i olika medier och på olika forum in på psyket, och oddsen för att man mår illa ökar naturligtvis om man vet att det finns folk som mår illa mot om man aldrig haft en tanke om att man kan må illa av att titta på en projje? Tex. var det betydligt fler som kände av symtom av fågelinfluensan när det var uppmärksammat precis i all media än innan, och hur många var det som igentligen som var drabbade, därav inte sagt att de inte led, men av annan anledning än DEN sjukdomen... Men det var inte det som denna tråden handlade om... Måste bara lägga till att den frågan handlar inte om projjar för mig, utan mänskligt beteende som kan vara rätt intressant/skojjigt/pinsamt att iakta.
Redigerat av Dr. Death, 03 April 2008 - 11:21.
Postad 03 April 2008 - 11:47
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Klart att det finns de som lider av RBE eller andra delar av DLP-karaktären, men tveksamt är om de är så jättemånga som man lätt kan få uppfattningen av att dom är på olika forum, samt om dom varit lika många om man folk inte kännt till det när man köpt/tittar på en DLP projj.. Oavsett vad det gäller så spelar ju givetvis all uppmärksamhet av problemet i olika medier och på olika forum in på psyket, och oddsen för att man mår illa ökar naturligtvis om man vet att det finns folk som mår illa mot om man aldrig haft en tanke om att man kan må illa av att titta på en projje?
Tex. var det betydligt fler som kände av symtom av fågelinfluensan när det var uppmärksammat precis i all media än innan, och hur många var det som igentligen som var drabbade, därav inte sagt att de inte led, men av annan anledning än DEN sjukdomen...
Men det var inte det som denna tråden handlade om...
Måste bara lägga till att den frågan handlar inte om projjar för mig, utan mänskligt beteende som kan vara rätt intressant/skojjigt/pinsamt att iakta. 
Om diskussionen hålls kort och på en "vuxen" nivå utan "pajkastning" så är det ok. En liten varning bara, det är den här typen av inlägg som senare accelererat till en diskussion på betydligt lägre nivå. Dock har ni rätt till era åsikter men likaså tycker jag att man skall kunna acceptera andras. MVH Jonsod
Postad 03 April 2008 - 14:05
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Första gången jag var på projektormässa i Stockholm (kan ha varit hösten 2003) visste jag knappt om skillnaden mellan LCD och DLP, och först tyckte jag DLPerna var bättre än LCDerna, bättre färger, mer tryck etc, men efter ett tag undrade jag om det var damm i luften, eller små blixtar, eller vad det var. Det var RBE, tydligare såklart när det stod tre DLP bredvid varandra, och man flyttar blicken mellan de tre dukarna, men för mig klart märkbart, och klart störande. Jag ser dessutom oftast film med text, då flyttar man ju också blicken hela tiden, så jag tycker RBE är klart störande, dock inte fysiskt, dvs jag får inte ont i huvudet eller ögonen (även om jag aldrig har provat en hel film), men störande nog att jag inte övervägde DLP.
Nu kan det ju ha hänt en del sen 2003, så när/om jag byter projje ska jag kolla igen...
Jag är lite avundsjuk på de som inte märker/bryr sig, eftersom DLP har så många andra fördelar.
Postad 03 April 2008 - 14:44
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
...Efter 5-10 minuter fick jag nog. Såg inga regnbågar, men bilden var så orolig/flimmrig att jag inte kunde koncentrera mig på filmen...
...Tror inte jag hade spytt om jag fortsatt tittat, men jag är säker på att jag fått huvudvärk. Att se film på projektor ska vara en njutsam upplevelse, inte något som ger illamående eller huvudvärk!...
Näe, är ju inte alla som upplever just RBE, men får ändå problem med ffa "eye strain". Dvs att ögonen känns ansträngda. Och att detta sedan övergår till att man får huvudvärk. ...Precis som vissa här inte verkar ta dom som tycker RBE ger illamående/huvudvärk på allvar, så var säljaren lika oförstående. Han hade hört om problemet, men aldrig hade nån han demat för sagt något. Vissa verkar tro: Att har inte jag problem, så har ingen annan det heller. Så om inte jag är sjuk, är ingen annan det heller? Tycker detta visar hur på oförstånd finns hos en del (japp, finns hos vuxna också!) eller total brist på medkänsla/empati!?...
...Och att säga nått så dumt att vissa skyller på RBE-problem, för att dom egentligen inte vill säga att dom inte har råd med projektorn. Det är bland det dummaste jag nånsinn hört!!!!
Att RBE finns, hur/varför det uppkommer och att det ställer till problem hos vissa finns beskrivet genom vetenskapliga försök. Så näe..de som säger att det bara är påhitt (nu har jag själv iofs aldrig stött på några sådana) har fel
Postad 04 April 2008 - 07:47
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Jag såg itne regnbågar om man inte själv försökte framkalla dem genom att kolla fort fram och tillbaka på bildens höger- samt vänstersida men de är ju ingen chans att man ser på film på de sättet så... nej jag ser inte regnbågar.
Postad 04 April 2008 - 07:55
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Har haft ungefär 8 olika personer hos mig nu sen jag skaffade min IN76. Har faktiskt frågat och berättat det lilla jag vet om RBE, och ingen har förstått vad jag pratar om. Känns bra.
Det har inte med duken att göra alls? Bara en tanke
Postad 04 April 2008 - 11:11
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Duken kan nog ha en viss inverkan. Känsligheten för RBE ökar med ökad kontrast och har man då en duk av bra kvalitet med lite högre gain så kan man ju tänka sig att man lättare ser RBE. Dock tror jag att det handlar om små skillnader. Är det så att man lider av RBE så tror jag inte att man kan undkomma det genom att laborera med olika dukar.
Postad 04 April 2008 - 11:14
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Har haft ungefär 8 olika personer hos mig nu sen jag skaffade min IN76. Har faktiskt frågat och berättat det lilla jag vet om RBE, och ingen har förstått vad jag pratar om. Känns bra.
Det har inte med duken att göra alls? Bara en tanke
Nä... RBE är bunden till 1-chips DLP tekniken och har nada med duken att göra, på en en 3-chippare så är problemet med RBE borta... Ang. Eyestrain så är det kanske möjligt att om man har något väldigt suspekt och knepig reflektionsyta(duk) att det kanske kan anstränga ögonen, ren spekulation, men det är ju med största säkerhet inget som finns på dukmarkanaden i så fall.. Ang. 8pers hemma som sitter som frågetecken när du jiddrar på om RBE är nog det vanligaste senariet, med lite otur så hade du kanske lyckats sabba filmkvällen för nån av dom genom att påvisa det..
Redigerat av Dr. Death, 04 April 2008 - 11:17.
Postad 04 April 2008 - 11:21
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Duken kan nog ha en viss inverkan. Känsligheten för RBE ökar med ökad kontrast och har man då en duk av bra kvalitet med lite högre gain så kan man ju tänka sig att man lättare ser RBE. Dock tror jag att det handlar om små skillnader. Är det så att man lider av RBE så tror jag inte att man kan undkomma det genom att laborera med olika dukar.
ok. ligger nåt litet i det du säger.. Men man kan väl i så falla säga att desto bättre duk, desto sämre för den RBEkänslige, då allt syns så mycket bättre och tydligare på en bra duk.. Precis som en bra ljudanläggning kan bli FÖR bra och plocka fram alla brister i en dålig inspelning.. Återigen, bara spekulationer...
Postad 04 April 2008 - 11:55
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Men man kan väl i så falla säga att desto bättre duk, desto sämre för den RBEkänslige, då allt syns så mycket bättre och tydligare på en bra duk..
Precis så  Men som sagt, bara spekulationer. Och näe, man ska aldrig dra upp det här med RBE när man visar film för personer som inte vet vad det är. Har väl haft ett 50-tal som kollat film här hemma genom åren och har aldrig nämnt det. Och det är aldrig någon som klagat eller spytt eller sjunkit ihop i migränkramper  Men.. det är ju möjligt att någon har upplevt RBE men inte lidit av det och därmed inte sagt något om fenomenet.
Postad 04 April 2008 - 12:09
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1770 inlägg
Bara för klarhetens skull så kan ni räkna bort en röst från alternativ 2 och lägga den på alternativ 4 istället. Jag klickade lite för snabbt =) Jag ser alltså inte mycket av regnbågar men får huvudvärk och mår lätt illa av att titta på en DLP längre än 5 minuter.
Postad 04 April 2008 - 15:49
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Här är ett bra test om man går i funderingarna på att köpa en DLP och inte har hunnit med att kolla om man är känslig för regnbågseffekter.
Ser du regnbågen på bilden? Isf ser du nog regnbågseffekter på en DLP med, och bör nog satsa på en LCD istället.
funny_pic_serisss_18.jpg 48.93K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Lothar, 04 April 2008 - 15:49.
Postad 04 April 2008 - 16:05
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Här är ett bra test om man går i funderingarna på att köpa en DLP och inte har hunnit med att kolla om man är känslig för regnbågseffekter.
Ser du regnbågen på bilden? Isf ser du nog regnbågseffekter på en DLP med, och bör nog satsa på en LCD istället.   Kul! Lite ironi kan aldrig skada...
Postad 04 April 2008 - 18:00
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Hehe ne precis. Hoppas alla förstår att det är menat på ett ironiskt sätt.
Rätt häftig bild annars. Att regnbågen går ner precis till dasset! De måste ju ändå betyda att de är det heligaste som finns  lite OT.
Redigerat av Lothar, 04 April 2008 - 18:01.
Postad 04 April 2008 - 18:42
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
Jag saknar ett val till, typ "Ja, jag ser dem, men stör mig bara när det är en äldre/sämre DLP-proj där de syns lättare." +1
Instämmer med dessa herrar....
Me too!
Postad 05 April 2008 - 08:23
Spygg
-
Spygg
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Jag har tyvärr rätt grava problem med regnbågsseende med DLP-projjar. Jag stör mig till och med varenda gång jag går på bio nuförtiden, eftersom reklamfilmerna som visas innan numera nästan alltid körs på DLP. Jag har hört att man lättare ser regnbågar om man är astigmatisk - dvs har brytningsfel, och det kanske stämmer för det är jag. Synd är det iallafall, för jag kan bara välja mellan LCD-projjar, som i allmänhet har lite sämre svärta än DLP eller D-ILA, vilka är bäst men lite väl långt utanför min pricerange. Vilket i och för sig är intressant, eftersom jag år 2000 gjorde en jättebra affär då jag köpte en splitter ny Sony VPL-VW10HT för ynka 43000 från Tyskland, när den i Sverige kostade mellan 70 och 80 lakan... 
En projektor jag fortfarande använder för övrigt, och kommer köra på tills lampan går... då blir det en full-hd!
Postad 05 April 2008 - 09:04
taswin
-
taswin
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Har en enklare variant av BenQ:s DLP projektor. Är osäker på om jag upplevt fenomenet RBE, vet inte vad man ska titta efter men detta innebär ju iallfall att jag aldrig haft problem med det.
Intressant men beklagligt om det hänger ihop med brytningsfel, finns det belägg för det? Trist för dem som drabbas.
Postad 05 April 2008 - 09:53
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag har tyvärr rätt grava problem med regnbågsseende med DLP-projjar. Jag stör mig till och med varenda gång jag går på bio nuförtiden, eftersom reklamfilmerna som visas innan numera nästan alltid körs på DLP. Jag har hört att man lättare ser regnbågar om man är astigmatisk - dvs har brytningsfel, och det kanske stämmer för det är jag. Synd är det iallafall, för jag kan bara välja mellan LCD-projjar, som i allmänhet har lite sämre svärta än DLP eller D-ILA, vilka är bäst men lite väl långt utanför min pricerange. Vilket i och för sig är intressant, eftersom jag år 2000 gjorde en jättebra affär då jag köpte en splitter ny Sony VPL-VW10HT för ynka 43000 från Tyskland, när den i Sverige kostade mellan 70 och 80 lakan...  En projektor jag fortfarande använder för övrigt, och kommer köra på tills lampan går... då blir det en full-hd!
Det här var lite intressant, för det första har jag inte en aning om brytningsfel etc. påverkar hur man ser eller upplever RBE, har aldrig hört talas om detta tidigare. Men min fru har också brytningsfel och jag har en svag skelning, en skelning som är tillräckligt stor för att jag förlorat stereoseendet, min hjärna skiftar "bild" mellan höger och vänster öga beroende på hur jag tittar istället för att sammanfoga dessa till en - och vi båda ser RBE och lider av kraftiga problem med DLP-projar, vi blir illamående inom loppet av några minuter. Hmm... MVH Jonsod
Postad 05 April 2008 - 13:30
Lothar
-
Lothar
-
Veteran
-
-
1776 inlägg
Men hur är de med de nyare DLP projektorerna? de som har olika hastigheter på hjulen osv? Som sägs ska minsga RBE. Funkar de eller är de bara BS?
Postad 05 April 2008 - 13:40
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Själv är jag närsynt och skelar om jag får lite högre styrka på linserna.
Kan se RBE men stör mig inte på det och får inte huvudvärk.
Har inte varit med om att mina gäster har stört sig på RBE på min OPtoma HD720X, har tom frågat dem.
Postad 05 April 2008 - 15:51
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Men hur är de med de nyare DLP projektorerna? de som har olika hastigheter på hjulen osv? Som sägs ska minsga RBE. Funkar de eller är de bara BS?
Min erfarenhet av nyare och äldre DLP-projar är att jag ser betydligt mer RBE på de äldre, dock mår jag lika lätt illa av de nyare. Nu är jag väldigt känslig och det skall man nog beakta. Jag tror definitivt att de nyare modellerna är bättre än de gamla vad gäller detta fenomen... MVH Jonsod
Redigerat av jonsod76, 05 April 2008 - 15:53.
Postad 05 April 2008 - 17:35
srna
-
srna
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Har själv en sharp xv-z2000 sedan 3 år tillbaka. Ingen har ens antytt till att dom skulle ha problem eller uppleva regnbågseffekt...
Redigerat av srna, 05 April 2008 - 17:36.
Postad 05 April 2008 - 21:15
meridian
-
meridian
-
Användare
-
-
158 inlägg
Jag saknar alternativet: "Jag såg inga förrän jag läste alla tjatiga internetdiskussioner om det och därefter satt i timmar framför projektorn och försökte provocera fram det tills jag lyckades".
Postad 05 April 2008 - 21:26
nickebooy
-
nickebooy
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Började min projektor karriär med en infocus 4805 och har nu en hd65 och har aldrig sett nån antydan till regnbågs effekt..
Postad 05 April 2008 - 23:58
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Jag saknar alternativet: "Jag såg inga förrän jag läste alla tjatiga internetdiskussioner om det och därefter satt i timmar framför projektorn och försökte provocera fram det tills jag lyckades".

Den här typen av ironi tycker jag är omogen och trist.  Att människor som inte ser RBE driver med människor som ser det är jag trött på. De allra flesta som ser RBE behöver knappast leta för att se eller uppleva effekterna av det. Själv såg jag RBE vid första ögonkastet på en DLP-proj, det finns alltså ingen anledning att sitta och leta. Jag utgår ifrån att tråden slipper fler inslag av denna karaktären, det här var inte vad tråden var tänkt för...
Postad 06 April 2008 - 00:06
Mange76
-
Mange76
-
Forumräv
-
-
534 inlägg
 Den här typen av ironi tycker jag är omogen och trist. Att människor som inte ser RBE driver med människor som ser det är jag trött på. De allra flesta som ser RBE behöver knappast leta för att se eller uppleva effekterna av det. Själv såg jag RBE vid första ögonkastet på en DLP-proj, det finns alltså ingen anledning att sitta och leta.
Jag utgår ifrån att tråden slipper fler inslag av denna karaktären, det här var inte vad tråden var tänkt för...
själv har jag en gammal infocus 4800 o jag såg inte nå RBE förens jag läste mig till att fenomenet fans, eller så kanske det förstärks av att lampan börjar bli uttjänt?? ialafall så har jag inte märkt av det förens på sistone, jag mår inte dåligt av det men ser att det finns där.. kan föresten inte rösta
Postad 06 April 2008 - 08:17
ronkan
-
ronkan
-
Användare
-
-
203 inlägg
ser rbe jag oxo men mer på gamla maskiner haft 3-4 stycken...
första DLP projen va en 2x hjul presentations proje 4:3 och den kunde jag må illa och få huvudvärk av första 6-8 gångerna jag tittade på film på den...
men sen va det som om man vänjde sej av med det och problemen med illamående och huvudvärk försvan...
men kan fortfarande se rbe men störs inte alls av det längre på nåt vis oavsett hastighet på hjulet...
jag har även synfel närsynt och brytningsfel...
är lika för min brorsa som idag har min gamla 4:3 proje han tyckte det va jobbigt i början med rbe huvudvärk och illamåande men även för han så upphörde illamåandet och huvudvärken efter ett tag även om han kan provocera fram och se rbe fortfarande...
så jag tror man kan lära sej att titta på DLP och vänja sej av med RBE problemen som huvudvärk och illamåande osv... även om man fortfarande kan se rbe om man vill
Redigerat av ronkan, 06 April 2008 - 08:50.
Postad 06 April 2008 - 08:24
Outrage
-
Outrage
-
Beroende
-
-
1342 inlägg
Postad 06 April 2008 - 09:43
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Aldrig sett RBE.
Hur är skillnaden för dig som inte sett RBE mellan DLP och LCD projjar? Upplever du att LCDn har lugnare bild att titta på eller är dom likvärdiga?
Postad 06 April 2008 - 16:52
meridian
-
meridian
-
Användare
-
-
158 inlägg
 Den här typen av ironi tycker jag är omogen och trist. Att människor som inte ser RBE driver med människor som ser det är jag trött på. De allra flesta som ser RBE behöver knappast leta för att se eller uppleva effekterna av det. Själv såg jag RBE vid första ögonkastet på en DLP-proj, det finns alltså ingen anledning att sitta och leta.
Jag utgår ifrån att tråden slipper fler inslag av denna karaktären, det här var inte vad tråden var tänkt för...
1. Humor...? Slappna av lite. 2. Jag har dessutom en poäng i det jag skrev och det tror jag du vet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|