Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur tar Comhem ner materialet de sänder?

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 April 2008 - 16:57

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Någon som sitter inne med info om hur Comhem gör när de tar ner alla kanaler de ska sända ut? Hämtar man materialet via satellit och sänder det sedan vidare i kabel-format? Hämtar man material från olika satelliter för olika program eller finns allt på någon magisk "kabel-tv-operatörs-satellit"? :)

Ingen särskild anledning, bara nyfiken.

///DM

Postad 04 April 2008 - 21:00

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Både och, kanalerna distribueras över Skanovas fiber backbone till alla platser med Comhem runt om i Sverige.

Tidigare hade dom centraler med paraboler överallt i Sverige där dom tog ner utbudet och sen skicka det ut på kabeln, detta har dom avvecklat efter dom hyr svartfiber av Skanova.

Vad gäller Canal Digital/Viasat idag kan jag inte svara på idag om de skickar kanalerna över fiber till Comhems huvudkontor för vidare distribution.

Comhem eller rättare sagt Svenska Kabel-TV som det hette tidigare då Telia ägde företaget så hade dom centralen ute på Kaknäs Skyport, men det är avvecklat också idag.

Postad 05 April 2008 - 10:55

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ok. Tack för svar. Men sedan undrar man ju även hur de tar hem alla udda kanaler, för allt finns väl inte att ta ner från Canaldigital/Viasat? Tänker på alla "hemspråks"-kanaler och annat jox. Har de massa++ paraboler på ett ställe som de tar allt material med, och skickar sedan ut detta över nämnda svartfiber?

///DM

Postad 05 April 2008 - 11:12

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Canal Digital har sin nerlänk vid Frihamnen i Sthlm där de tar ner kanalerna som ingår i deras utbud, i samma hus som TV4.

Viasat har sina i London och i Värtahamnen i Sthlm.

Jo de har massa paraboler, mestadels 4-5 meters antenner på taket.

Comhem har sin nerlänk i Nacka Strand där även Comhems huvudkontor ligger.

Postad 05 April 2008 - 17:13

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Okidok. Tack för svar!

///DM

Postad 05 April 2008 - 17:23

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Jag tror även att de plockar en del kanaler från Teracoms satellitnedtagningar i Kaknästornet.

Postad 05 April 2008 - 18:07

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Ok. Undrar hur det funkar rent ekonomiskt när man tar ner material från så många olika ställen. Säg att jag startar mitt eget kabel-bolag, ringer sedan upp Teracom och säger: "Tjena, jag är VD på det nya kabelbolaget ÅkBort och jag skulle vilja ta ner följande 96 kanaler till ett bra pris och få dem skickade via fiber. Vad kostar det?" Allt går väl att köpa för pengar?

Gissar att det trots allt är lite meck varje gång varför man kanske kan ha viss förståelse till varför en ny kanal inte bara automagiskt dyker upp hos Comhem direkt.

///DM

Postad 06 April 2008 - 20:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Ok. Undrar hur det funkar rent ekonomiskt när man tar ner material från så många olika ställen.

man pratar med den som har rätten för kanalen i Sverige. Vill du ta ned en kanal och sända vidare träffar du avtal med respektive distributör som du tar emot kanalen ifrån. Canal Digital har separata prislistor för mindre föreningar där varje kanal kostar en viss summa. Inte alls bundna kring de paket som annars. Sedan är det bara för dig att sätta upp den utrustning som krävs för att ta ned signalen och sända vidare den.

Fasiken, vet att denna näringsform, dessa avtal, heter något speciellt. Finns mängder med mindre sammfälligheter/föreningar med hushåll som gått samman kring en central anläggning för mottagning och vidaresändning (lokalt) av kanalerna.

Postad 06 April 2008 - 23:29

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Enklast är ju att sätta upp en tallrik med ett antal LNB samt en vanlig TV antenn. Kör ut signalen i alla lägenheterna i huset o låt var o en välja Box/leverantör/kanalpaket. Då slipper man ComHem monopol även om det kanske blir en 10a dyrare i månaden.

Postad 07 April 2008 - 09:31

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Rabalder: Så enkelt är det inte...
1: Sat-signalen måste göras om, formas in i en som passar i kablage längre är 10 meter. Sat-signal går inte att praktiskt distribuera till flera hushåll.
2: Om digitalt måste alla ha digitalboxar.
3: Investeringen är betydande. En dedikerat box för att att emot och vidaresända ett antal kanaler kostar en slant. Likaså paraboler, LNBer och de kablar som måste dras.

Men om alla hushåll går ihop och "gruppköper" kanalerna så kan månadsavgiften bli låg/lägre. Om varje hushåll fortfarande ska teckna avtal med e.x.v. Canal Digital så blir det deras priser som gäller, deras paket. Fast det krävs att det inte bara är några enstaka hushål utan är en grupp. Minsta antal? Ingen aning.

Postad 07 April 2008 - 11:19

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Rabalder: Så enkelt är det inte...
1: Sat-signalen måste göras om, formas in i en som passar i kablage längre är 10 meter. Sat-signal går inte att praktiskt distribuera till flera hushåll.
2: Om digitalt måste alla ha digitalboxar.
3: Investeringen är betydande. En dedikerat box för att att emot och vidaresända ett antal kanaler kostar en slant. Likaså paraboler, LNBer och de kablar som måste dras.

Men om alla hushåll går ihop och "gruppköper" kanalerna så kan månadsavgiften bli låg/lägre. Om varje hushåll fortfarande ska teckna avtal med e.x.v. Canal Digital så blir det deras priser som gäller, deras paket. Fast det krävs att det inte bara är några enstaka hushål utan är en grupp. Minsta antal? Ingen aning.

Hehe jobbar du på ComHem....??
Naturligtvis så går det och det kostar inte så mycket heller, själv har jag gjort det i vårt hus med distribution till 6 rum (samma princip som om det hade varit 6 lägenheter).
- 150m bra antenn kabel (min längsta dragning är 35m...bra mycket mer än 10m..., )/5kr per m
- MultiSwitch Spaun (För att enkelt distribueratill flera "hushåll")/1200kr... kostar mer ju fler satelliter resp uttag man behöver, finns även billigare budgetvarianter, jag behövde bara en satellit samt 8 uttag.
- kombinerade Sat/TV uttag (För att kunna ta emot både DVB-T o DVB-S)/ (50kr/st)
- Ny antenn /(500kr)
- LNB o disk /(Quatro LNB c:a 250kr/st, Disk 200kr)

Tutti: drygt 3000kr (inte speciellt dyrt om flera skulle dela på det, tillkommer valfri digitalbox)

Så skippar man DVB-C samt analog signal så är det enkelt och vill man ha Digital signal (std eller HD) så måste man ju iaf ha en box alt ha DVB-T/S inbyggt i TVn.

Men den största fördelen är ju att alla kan välja sin egen TV distributör, inget tjafs om att ha tex ComHem som monopol distributör.
Det är helt sant att man får betala lika mycket som alla andra för denna valfrihet då "rabatten" bygger på exclusivitet för tex ComHem eller annan kabeldistributör.

Postad 07 April 2008 - 11:33

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0
Nej nej, men kanske jag tänker i lite större banor än du. Trodde du tänkte på ett SMATV nät. (Ahh, det var den termen jag sökt!)

Dvs ett TV-nät man sätter upp i en större fastighet med flera hushåll eller i en villaförening. Då fungerar det inte, framförallt inte med sistnämnda, satellitsignal i nätet. I en egen villa däremot eller mindre hus kanske det kan gå, där verkar du ha mer erfarenhet än jag. Men grunden är ju att varje hushåll/mottagare måste ha en egen kabel och en egen LNB (eller del av multi-LNB) (eller?)

Asch, allt går med mer eller mindre jobb. Låt oss säga att det finns signaler som trivs mycket bättre i kablar än de som tas emot från en satellit.

Men låt oss säga att du har ett SMATV nät, Kanal 5 från via Canal Digital kostar då (enligt prislista från 2007-03-15) 6,50 kr per månad...Fast minsta debitering 100 kr per månad samt kortavgift tillkommer.

Postad 07 April 2008 - 13:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Monshi,
helt rätt. din lösning är för stora och många flerfamiljshus alt hela villaområden medans min bygger på småskalighet, typ hus med max 8-10 lägenheter (rum).
Logiken i dom båda systemen är exakt densamma men jag tror din lösning klarar att dra kabel flera kilometer medans min kanske klarar 100m.
I båda lösningarna delar samtliga hushåll på en LNB per satellit samt båda naturligtvis kräver en kabel per husåll.

Så i grund o botten handlar det om små eller storskalighet, valfrihet eller bundenhet, små investeringar eller stora investeringar. Men det är också en valfrihet att titta på båda lösningarna där SMATV tycks vara vanligare i USA o Sverige medans den lokala varianten vanligare i tex Tyskland i Italien.

Redigerat av Rabalder, 07 April 2008 - 13:07.

Postad 07 April 2008 - 13:10

Unregistered43739
  • Unregistered43739
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Vad krävs för utrustning för att omvandla ett antal DVB-S muxar till DVB-C och plocka bort krypteringen och skicka vidare via kabel till DVB-C mottagare utan CAS/CI/CAM/kortplats ?

givetvis används riktiga abbonemangskort för att avkoda den ursprungliga DVB-S signalen

Redigerat av Unregistered43739, 07 April 2008 - 13:11.

Postad 07 April 2008 - 14:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Vad krävs för utrustning för att omvandla ett antal DVB-S muxar till DVB-C och plocka bort krypteringen och skicka vidare via kabel till DVB-C mottagare utan CAS/CI/CAM/kortplats ?

givetvis används riktiga abbonemangskort för att avkoda den ursprungliga DVB-S signalen

låter både billigare, enklare o lagligare att köra mot en eller flera DVB-S mottagare istället.
Tekniskt sett tror jag det går att köra med en massa specialkort i en dator men fortfarande så känns det knepigt då sat-mottagaren till skillnad från kabelvarianten kommunicerar bakåt för att bla tala om vilket LNB samt om det är vertikal/horisontell , hög/lågbandsom en viss kanal ligger på.

Postad 07 April 2008 - 14:38

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

Grovt utan att veta teknikaliterna så behövs givet att det är ett öppet system, utan kodning över DVB-C

1: Parabol, LNBer för mottagning
2: Dedikerad box som tar emot en eller flera kanaler. Boxen taremot och paketeterar om signalen.
3: En mux som tar signalerna från de dedikerade boxarna, sammanför och skickar ut i nätet.
4: Varje TV en mottagare som på liknande sätt plockar isär signalen, tar fram MPEG-strömmen och avkodar.

Men oftast är SMATV-näten analoga för det är enklare och ärligt, ett bra analogt nät kan ge jekligt bra bild dock ingen HDTV men å andra sidan går det att kombinera i nätet båda analoga och digitala sändningar den dagen behovet uppstår.

Sök på Google efter SMATV eller kanske CATV så kan du nog få veta det du önskar.

Postad 13 April 2008 - 12:20

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Nu blev ju tråden riktigt intressant! :)

Bor själv i ett radhusområde med Comhem och har ibland lekt med tanken att byta till Satellit och kabla ut till flera. Om inte annat kan man ju göra det i så liten skala som vår egen länga; 5 hushåll, 35 m lång.

Får gå ut och knacka dörr.

///DM

Postad 13 April 2008 - 16:07

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Så länge comhem inte är ansluten till kabelslingan du ska göra detta i går det nog bra. Om man däremot försöker kabla ut en egen signal i samma nät de är ansluta till kan det orsaka störningar bakåt i comhems övriga nät vilket de inte kommer bli så glad över.

Postad 13 April 2008 - 21:28

Unregistered514eb353
  • Unregistered514eb353
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

Så länge comhem inte är ansluten till kabelslingan du ska göra detta i går det nog bra. Om man däremot försöker kabla ut en egen signal i samma nät de är ansluta till kan det orsaka störningar bakåt i comhems övriga nät vilket de inte kommer bli så glad över.

Jepp. Såpass hade jag också listat ut. ;) Jag funderade nog snarare på Rabalders budgetmodell och dra nya kablar. Hyfsat enkelt längs med vinden.

Fast kniper det så har jag Comhems inkommande signal på min vind så det är väl bara att koppla ur den vid splittern så förfogar man över ett finfint koaxnät som Comhem ändå inte äger. :P

//DM

Postad 13 April 2008 - 23:19

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Jepp. Såpass hade jag också listat ut. ;) Jag funderade nog snarare på Rabalders budgetmodell och dra nya kablar. Hyfsat enkelt längs med vinden.

Fast kniper det så har jag Comhems inkommande signal på min vind så det är väl bara att koppla ur den vid splittern så förfogar man över ett finfint koaxnät som Comhem ändå inte äger. :P

//DM

ComHem kanske inte äger hårdvaran men dom har ett avtal med dig eller BRF att ha monopol på kablageutnyttjandet. Lusläs avtalet innan du börjar agera, kan även inkludera min lösning om den körs på flera hushåll.

Postad 14 April 2008 - 08:37

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Ja isf om avtalet fortfarande gäller med comhem och du släcker tjänster för atv/dtv/bredband och telefon för någon av dina grannar blir de heller inte så glad. Om avtalet har upphört så är det ju inga problem dock.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.