Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Dynaudio Audience 72 vs XTZ 99.36

10 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

Postad 05 April 2008 - 22:17

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
Nu har jag Ă€ntligen fĂ„tt tummen ur och börjat forma mitt första Hifi system, vilket krĂ€ver en hel del eftertanke har jag mĂ€rkt :) Hittills har jag bestĂ€llt en Marantz 7002 att driva högtalarna med, detta var ett givet val pga dubbla HDMI ut... Även valet att spela musiksamlingen rippat som flac via en Squeezebox var en solklart val... Nu har jag dock kommit till högtalarna vilket verkar bli svĂ„rare Ă€n jag först anat!

Jag hade sedan tidigare kikat en hel del pÄ XTZ 99.36 och i stort sett bestÀmt mig för att inkassera dem eftersom att jag tÀnkte att ett par högtalare i 10 000 kronors klassen kan inte vara dÄliga... Men sen sÄ tog jag en svÀng förbi Dennis Brunby Hifi i Kalmar och provlyssnade MA R6 samt Dynaudio Audience 72, drivet av en tvÄ kanals Arcam stÀrkare och en Arcam CD i prisklassen 7500 kr.

Mina tidigare referenser var endast ett gammalt hembiossystem frÄn Pioneer i prisklassen 8000 kr som Àr 7-8 Är gammalt, alltsÄ Àr steget ganska stort till det nya systemet... NÀr jag provlyssnade de ovan nÀmnda högtalarna (samt ett par andra billigare modeller) sÄ fastnade jag omedelbart för Audience 72ans ljud, den gav liv i musiken pÄ ett sÀtt som jag inte trodde var möjligt med mina tidigare referenser. MA R6 dÀremot tyckte jag var raka motsatsen och spelade livlös musik som jag lika gÀrna kunde stÀngt av istÀllet...

Jag har inte möjlighet att Äka och lyssna pÄ XTZ 99.36 och börjar nu tycka att det Àr ett "long shot" att köpa dem och chansa pÄ att de gÄr hem. Priset Àr dock vÀldigt attraktivt och dessutom sÄ Àr de otroligt mycket snyggare Àn vad Dynaudion Àr...

Min egentliga frÄga Àr alltsÄ riktad till er som lyssnat pÄ XTZan och kan jÀmföra dem... tenderar de att förmedla musik pÄ ett likartat sÀtt? Eller Àr de tvÄ högtalarna helt olika varandra?

Vore enormt tacksam för era intryck av dessa högtalare!

Redigerat av Schnabbe, 06 April 2008 - 21:47.

Postad 05 April 2008 - 23:32

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • ForumrĂ€v

• 721 inlĂ€gg
  • 0
audience 72 7 dar i veckan...

Postad 06 April 2008 - 15:57

byterider
  • byterider
  • Amatör

• 56 inlĂ€gg
  • 0
Tjenare..

Jag har 99.36or och en kompis som har Dynaudio Audience 72or och jag gillar verkligen bÄda. Jag stog i liknande val som du för jag tyckte hans Dynaudio högtalare lÀt sÄ bra men sÄ beslöt jag mig för att testa xtz:orna och dom har blivit kvar.

om dom tenderar de att förmedla musk pÄ ett likartat sÀtt?

Har inte hört dom i samma rum med samma elektronik men det Àr verkligen 2 av mina favorit högtalare i denna prisklass

Postad 12 April 2008 - 09:49

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
Det hÀr gjorde inte saken lÀttare direkt :)

Jag gillar egentligen Audience 72:orna ordentligt, men designen tilltalar mig inte alls... Àr nÄgon som har lite bilder pÄ sina Audience i hemmet? Och dÄ framförallt i fÀrgerna svart eller rosewood? Verkar vara helt omöjligt att hitta nÄgra bilder pÄ dem i svart... Hoppas nÄgon kan hjÀlpa mig med detta!

Postad 12 April 2008 - 11:43

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • ForumrĂ€v

• 721 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Ett tips. Dynaudio kommer med en ny Audience serie snart. DÄ kan du kanske hitta nya 72 till ett nedsatt pris, alternativt köpa ersÀttaren till 72 (som jag misstÀnker ligger runt samma pris). Den nya lÀr nog lÄta lite bÀttre, och kan vara "snyggare" ocksÄ...Dynaudio kommer stoppa in nya element i dem tex.

Vet det Àr jobbigt att vÀnta dock :) Men maj har jag hört skall vara lanseringstid ca. Blir förvÄnad om det inte blir en fantastisk serie med tanke pÄ nuvarande Audience serien.

Redigerat av Unregistered9b54f378, 12 April 2008 - 11:45.

Postad 12 April 2008 - 13:56

krishna1
  • krishna1
  • AnvĂ€ndare

• 113 inlĂ€gg
  • 0
:)
Jag har bilder pÄ Dynaudio Audience 72se i svart i mitt galleri.

Krishna

Redigerat av krishna1, 13 April 2008 - 09:00.

Postad 12 April 2008 - 21:45

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
Patjoh: Min ÄterförsÀljare avslöjade det för mig för tvÄ veckor sedan sÄ jag har koll pÄ uppdateringen och jag skulle fÄ de gamla 72:orna för 12 500... Men som jag förstod det sÄ skulle de bara "visas" nu och det fanns egentligen inte releasedatum pÄ de nya högtalarna... Jag Àr, som du redan listat ut, en smula otÄlig och vÀntar helst inte en dag till i onödan! Men samtidigt har du en poÀng dÀr, det borde ju inte vara omöjligt att fÄ tag i ett par nya Audience 72or Àven om man vÀntar tills mitten pÄ juni kanske?

krishna1: Perfekt, dÄ har man Àntligen fÄ se dem :) Min ÄterförsÀljare har dem bara i rosewood, vilket jag iofs tycker ser rÀtt bra ut... men jag tror de blir ganska svÄrmatchade med övriga fÀrger i rummet!

Postad 13 April 2008 - 08:59

krishna1
  • krishna1
  • AnvĂ€ndare

• 113 inlĂ€gg
  • 0
Schnabbe

Är det Dynaudio Audience 72 eller 72se som du skriver om? Jag menar priset pĂ„ 12.500. :)

Krishna

Postad 13 April 2008 - 12:10

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • ForumrĂ€v

• 721 inlĂ€gg
  • 0
Jag tycker 72 Àr stiliga högtalare, men jag misstÀnker att de nya kommer se lite mer designade ut. Men iof Focus linjen som kom efter Contour Àr relativt traditionella skapelser utseendemÀssigt. Men Audience Àr ju deras "mass-serie" s jag tror de kommer ha design i tanke dÀr.

NÀr Contour serien kom sÄ var det rÀtt annorlunda i utseende jmf med den tidigare dock (mer WAF typ)

LÀste att 42 inte kommer fÄ en sjÀlvklar efterföljare, sÄ mÄnga rekades köpa dessa om de vill ha ett par smÄ stativare innan de försvinner.

Sedan skall du veta att 72SE Ă€r en BETYDLIGT bĂ€ttre högtalare Ă€n 72. Och dessa sĂ€ljs ut nu vad jag förstĂ„r (utgĂ„ende). SĂ„ kolla pris pĂ„ dessa frĂ„n din ÅF. Skiljer det inte sÄÄ mycket vĂ€lj dessa. Dom Ă€r inte sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n ett par Contour S3.4 i prestanda faktiskt.

Postad 13 April 2008 - 18:57

Schnabbe
  • Schnabbe
  • Wannabe

• 18 inlĂ€gg
  • 0
Priset som jag fick var pÄ ett par vanliga 72:or. Jag har inte haft möjligheten att lyssna pÄ ett par 72SE... Àr skillnaden verkligen sÄ pass stor? NÀr jag lyssnade pÄ 72:orna sÄ föll jag verkligen pladask för ljudet som de levererade... vad Àr skillnaden mellan de vanliga och SE serien?

Postad 13 April 2008 - 20:16

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • ForumrĂ€v

• 721 inlĂ€gg
  • 0
Hej,

72SE Àr en nÀstan helt annorlunda högtalare, dÄ den har andra element och annat delningsfilter. Den har den förra generationens Contour element (som i Contour 1.8mk2...googla om den och lÀs) och nytt delningsfilter.

Skillnaden Àr stor. Den Àr helt enkelt lite bÀttre pÄ allt. Audience 72 Àr en mkt bra högtalare, inget snack, men 72SE Àr rÀtt mkt bÀttre. Du har bÀttre diskant, bÀttre bas, bÀttre perspektiv i en 72SE. Men den kostar mer ocksÄ.

En 72SE stÄr sig mkt vÀl mot Focus 220 och Àven bra mot Contour S3.4 tycker jag. Trevlig högtalare!

De verkar sÀlja ut dom nu, SE modellerna, ser den gÄr pÄ 17.990 listpris numera (22-23 tidigare).

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.