Canal digital och HD - köpläge?
18 svar till detta ämne
Postad 07 April 2008 - 13:39
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Att binda upp sig på abbonemang är ju sällan jättebra, men ibland kan man inte låta bli. Jag är rejält sugen att skaffa digital-tv via canal digital, ja deras familjepaket för parabol.
Är det ett dumt val att köpa detta idag, med deras HD-box (ej inspelningsbar) och binda upp sig i 24 månader? Är boxen hyfsat framtidssäker och OK, så det inte kommer ut en ny, betydligt bättre uppdaterad box om 3 månader så att man ångrar sig?
Kanske omöjligt att svara på, men ..
Postad 07 April 2008 - 13:54
Nuts
-
Nuts
-
Användare
-
-
206 inlägg
Kör själv CD med deras "familjepaket+HD paketet" (Fick det gratis i sex månader) Men nu så kommer HD kanalerna att ingå i familjepaketet som höjs till 209 SEK från 189 SEK om jag inte minns helt fel. Själv så är jag nöjd med både utbud och bildkvalité.. kanske HD boxen har mera att önska men det gör väl sitt jobb. Mailade CD i dag ang om det är några nya boxar planerade så vi får vänta in det svaret för att svara din fråga om nya boxar. Om du vill se HD så tror jag inte att någon annan erbjuder mera kanaler än CD gör i daxläget. Eurosport HD kommer att lanseras i maj tror jag det var så du får väl lägga till den till dom övriga.. SVT HD TV4 HD Voom HD Dicovery HD History Channel HD National Geographic HD Silver HDSedan så har du Canal + Film/Sport HD om du vill abonera på deras paket.
Postad 07 April 2008 - 14:00
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Tack så mycket för svaret! Jag är egentligen inte överdrivet intresserad av att se HD-kanaler, utbudet idag är rätt trist tycker jag. Jag vill mest ha en box med HDMI-anslutning som skalar upp de vanliga digital-kanalerna bättre än en vanlig box gör.
Postad 07 April 2008 - 14:11
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Tack så mycket för svaret! Jag är egentligen inte överdrivet intresserad av att se HD-kanaler, utbudet idag är rätt trist tycker jag. Jag vill mest ha en box med HDMI-anslutning som skalar upp de vanliga digital-kanalerna bättre än en vanlig box gör.
Har man en gång vant sig med HD kvalitet och PVR med dubbla tuners så fattar man inte hur man kunde vara utan tidigare. CD på 24 månader idag är ganska riskfritt, mao inget talar för att CD skulle bli totalt överkörda av ViaSat/Boxer under denna tid när det kommer till programutbud.
Postad 07 April 2008 - 14:27
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag misstänker det. Grejen är dock att jag har noll intresse av PRV. Om man bortser från de extra funktionerna denna box erbjuder, blir bilden särskilt mycket bättre än med den vanliga HD-boxen? Det är allt som spelar någon roll för mig. Hur som helst lär det inte vara värt 1500 kr extra gissar jag..  för min del.
Postad 07 April 2008 - 14:33
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Jag misstänker det. Grejen är dock att jag har noll intresse av PRV. Om man bortser från de extra funktionerna denna box erbjuder, blir bilden särskilt mycket bättre än med den vanliga HD-boxen? Det är allt som spelar någon roll för mig. Hur som helst lär det inte vara värt 1500 kr extra gissar jag.. för min del.
Familjen ifrågasatte extrapengarna för PVRen när vi skaffade den för 6månader sedan. ("vad ska de va bra för..vi har ju inte bandat på VHS sedan 90-talet"). När den väl var på plats så används funktionen flera gånger dagligen och sedan boxen tyvärr dog i lördags så inser vi alla hur mycket vi saknar funktionen. Alla väntar på ersättningsboxen i veckan.
Postad 07 April 2008 - 14:43
dalle
-
dalle
-
Forumräv
-
-
537 inlägg
Grejen är dock att jag har noll intresse av PRV.
Sparris, Det är väldigt smidigt att ha stående inspelningar på de serier man tittar på regelbundet och sedan glida ner i fåtöljen när man själv vill titta. Om ungarna trilskas och inte vill gå och lägga sig eller om du glömt sätta på kaffet är det ingen panik, bara att börja titta när du är klar. Att kunna skippa reklamen är också ganska skönt. Det är värt 1500 spänn extra bara det... När du använt PVR ett tag kommer du att förstå hur rätt det var att lägga 1500 spänn extra
Postad 07 April 2008 - 14:47
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Hehe, vi får se helt enkelt. Ett par frågor först, dock ..
1, När man köper boxen, pröjsar man den i butik då, på första fakturan eller kan man rent av dela upp betalningen på flera månader?
2, Kan man föra över filerna från boxens hårddisk till datorn? Jag har alltid med mig datorn till jobbet och ibland vore det hemskt smidigt att kunna spela in ett program på kvällen och sen kika på jobbet dagen efter (jag lägger mig ofta tidigt).
Postad 08 April 2008 - 07:25
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Hehe, vi får se helt enkelt. Ett par frågor först, dock ..
1, När man köper boxen, pröjsar man den i butik då, på första fakturan eller kan man rent av dela upp betalningen på flera månader?
2, Kan man föra över filerna från boxens hårddisk till datorn? Jag har alltid med mig datorn till jobbet och ibland vore det hemskt smidigt att kunna spela in ett program på kvällen och sen kika på jobbet dagen efter (jag lägger mig ofta tidigt).
1. För mig så betalade jag inget i butik, utan allt kom på faktura från CD. Ingen möjlighet till uppdelning. Men det är möjligt att det finns olika lösningar mellan butikerna?? 2. Inte direkt smidigt, om det ska fungera så får du sätta den att spela in direkt på datorn, via tex ett TV-kort (USB) med ingång för svideo/komposit, i realtid. Det går så klart att först spela in på boxen HDD och sedan över till datorn med det är också i realtid och du behöver även där en analog-USB plugg. Det tar också dubbla tiden och du kommer aldrig till jobbet. Bra jobb du har förresten CD box med HDD är inte direkt lämpad för att användas för att spela in, eftersom den inte har en timerfunktion som du enkelt kan styra vad som ska läggas ut på SCARTutgången. Då finns det bättre boxar för detta. Skulle tro att du att du ska titta på en box utan HDD och att du köper en DVD-inspelare med HDD, då kan du styra boxen med timer att spela in på en DVD (-RW) som du tar med dig.
Postad 08 April 2008 - 07:55
sparriskrigaren
-
sparriskrigaren
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Tack för svaren! Nah det är inte viktigt att ta med mig programmen till jobbet, det hade bara varit en kul bonus om man kunde föra över filerna när man ändå har dem sparade digitalt. Finns ju "andra sätt" för detta, nåja!
Jo, jag jobbar som sprärrexpeditör i tunnelbanan i Stockholm, då blir det en hel del dötid..
Postad 08 April 2008 - 12:54
waconda
-
waconda
-
Beroende
-
-
1026 inlägg
Jag är också rätt ointresserad av pvr men å andra sidan blir man ju lite lack när man missat program ibland. Min gamla fina super-vhs står ju bara och samla damm
Postad 08 April 2008 - 16:45
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Jag är också rätt ointresserad av pvr men å andra sidan blir man ju lite lack när man missat program ibland. Min gamla fina super-vhs står ju bara och samla damm 
Om man räknar bort all reklamtid mm, som man bara kan spola förbi med en PVR, så är den snabbt insparad. Försöker nog sätta inspelningar på så mycket som möjligt på reklamkanalerna, det är nog en timma per kväll som sparar in.
Postad 09 April 2008 - 14:45
Plantium
-
Plantium
-
Användare
-
-
108 inlägg
är det någon som har testat att köra med SmartWi och canal digital hd? fungerar det
Postad 09 April 2008 - 19:08
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Om du menar att använda ett kort till Boxen och samtidigt till din HTPC så påstår vissa att det går men då bryter du mot avtalet du skrivitt under åt Canal Digital och det är lika allvarligt som att gå mot röd gubbe.
Postad 09 April 2008 - 20:13
Plantium
-
Plantium
-
Användare
-
-
108 inlägg
jo men det skiter jag väll i! finns så många lagar som så många bryter mot tex fildelning, fortkörning.
men om det fungerar är det bara great!
tack!
Postad 09 April 2008 - 21:19
Unregistered81406615
-
Unregistered81406615
-
Forumräv
-
-
887 inlägg
Om man räknar bort all reklamtid mm, som man bara kan spola förbi med en PVR, så är den snabbt insparad. Försöker nog sätta inspelningar på så mycket som möjligt på reklamkanalerna, det är nog en timma per kväll som sparar in.
Japp, fördelen är dessutom att man fattar nada när en del bekanta diskuterar de senaste reklamfilmerna. Det verkar faktiskt som om många ser det som viktigare och intressantare att ha sett de senaste reklamfilmerna än de riktiga programmen. Man blir betraktad som underlig om man inte sett den senaste ICA reklamen. Inte konstigt att världen är på väg åt hel... PVR är den mest tidsbesparande uppfinningen någonsin.
Postad 21 April 2008 - 15:57
dala
-
dala
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hej,
Ska skaffa mig en parabol inom kort och det lutar starkt åt att jag väljer CD's familjepaket eftersom där ingår ett gäng HD kanaler vilket ju är kul när man har en full HD proj hemma.
Har rätt dålig koll på det här med digitalboxar så här kommer ett par frågor jag hoppas ni insatta kan svara på.
1. Funkar det att stoppa CD-kortet i en FireDTV S och få hela utbudet inkl HD-kanalerna den vägen? Jag pratade nyss med Canal Digitals kundtjänst och de påstod att man tvunget måste ha någon av CD's godkända boxar (där FireDTV inte ingår) eftersom box och kort paras ihop. Om det funkar skulle jag ju kunna tecka ett abb med tvillingkort och köra en FireDTV i datorn vilket ju ger bra möjligheter att sedan distribuera bilden via husets nätverk och spela upp med Popcorn eller liknande.
2. Hur köper man smartast/billigast ett CD famljepaket idag? Är det någon skillnad att köpa paketet i butik (Siba, elgiganten, MM etc) eller om man teckar via CD's web? Har för mig att jag läste i någon tråd att Media Markt bjöd på startavgiften på 695 kr om man handlade det där. Hittar dock inte den tråden nu, kanske jag drömde?
Postad 21 April 2008 - 18:21
Unregistereddebe7dcf
-
Unregistereddebe7dcf
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Söker delvis samma info som ovan!
Redigerat av Unregistereddebe7dcf, 21 April 2008 - 18:35.
Postad 22 April 2008 - 17:08
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Jag är mkt intresserad av att få svar på fråga 2 från dala
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|