Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare i 6000kr klassen

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 April 2008 - 19:47

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite efter ett par bra frontar till hemmabio och även musik (mest metall/rock men är allätare) Har tänkt mig att skaffa mig en Onkyo 875 eller liknande.
Huvudsyftet är film och jag vill ha tyngd, mest för pengarna (vem vill inte det..) Priset ska vara runt 6000kr, och har kollat lite på Canton GLE 409 och Infinity Beta 50. GLE verkar vara fetare, men saknar tyvärr Biamp. Några tips och ideer kring dessa eller andra som är bättre till ändamålet? Även en hyfsad center som ska matcha övriga systemet sökes.
Är inget ljudfreak och är väldigt grön på området men söker nu en anläggning som håller många år framåt.

Vill ha många tips och tankar! Så, keep em coming ^^

Postad 07 April 2008 - 23:18

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
JBL är ett bra alternativ till detta, (Northridge E-90/100 elller ES90/100 t.ex.)
Sen har ju Proson några större modeller till låga priser, (212r) men jag vet inte hur bra ljud i övrigt du kräver :wacko:
Tryck och tyngd får du iallafall med dessa högtalare. JBL är väl mer kompetenta över hela registret, framförallt ES- serien (fast smakar det så kostar det).

Postad 08 April 2008 - 13:51

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

JBL är ett bra alternativ till detta, (Northridge E-90/100 elller ES90/100 t.ex.)
Sen har ju Proson några större modeller till låga priser, (212r) men jag vet inte hur bra ljud i övrigt du kräver :wacko:
Tryck och tyngd får du iallafall med dessa högtalare. JBL är väl mer kompetenta över hela registret, framförallt ES- serien (fast smakar det så kostar det).

Ok tackar. Ska kolla in dom. Får bli en turne senare mot sommaren då jag får åka och lyssna in lite olika. Här finns ingen butik där man kan lyssna på bra högtalare. Så det hade varit fint med lite mer tips så man har nått att gå på.

Postad 08 April 2008 - 14:01

Unregisteredd295e7f6
  • Unregisteredd295e7f6
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Lyssna på ett par monitor audio bronze br5. De ser inte så stora ut, men de har mycket bas och ett riktigt bra tryck kopplat till rätt förstärkare.

Postad 08 April 2008 - 14:34

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Enligt mig är de stor skillnad på hur Gle och Chrono spelar Rock och eftersom du skulle spela de så kolla in Chrono.

Men dock så är deras golvare lite dyrare.

Postad 08 April 2008 - 14:47

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja rekommendera QLN Artech 12.
Dubbla 12" basar och riktigt snyggt ljud i dom enligt mig iallafall.
Gillar oxå Canton för övrigt så skulle du få tag i ett par billiga begagnade Ergo RC-L så slå till.
....iallafall om du får bra med effekt ur din blivande förstärkare. :wacko:

Postad 08 April 2008 - 16:46

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Lyssna på ett par monitor audio bronze br5. De ser inte så stora ut, men de har mycket bas och ett riktigt bra tryck kopplat till rätt förstärkare.

Vad kör du för förstärkare till dina br5:or ??

Postad 08 April 2008 - 18:28

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Enligt mig är de stor skillnad på hur Gle och Chrono spelar Rock och eftersom du skulle spela de så kolla in Chrono.

Men dock så är deras golvare lite dyrare.

Jag har läst att chrono ska passa till rock, och dom är jävligt snygga så dom är högst på min lista. Dessutom har dom biamp koppling till skillnad mot GLE.. Dock lite väl dyra, eftersom jag tänkte köpa en "bra" förstärkare med.
Detta vore guld.
http://www.hifihuset...roducts_id=2242

Detta är inte fel heller.. GLE 409, 10k för allt . http://www.hifihuset...roducts_id=2237

Postad 08 April 2008 - 19:02

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Ja visst båda är bra men som jag sa gle;s svaga sida är rock.

Redigerat av Arsenalhifi, 08 April 2008 - 19:02.

Postad 08 April 2008 - 19:38

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
Hur står sig Cantons RC-L till förhållande till chronos och GLE. Hur står dom sig i ett modernt bioljud? Dom verka ha några år på nacken, men dom är billiga från tyskland. ca 7000:- Verka dock inte funka med Onkyos 875:a med tanke på dosan man ska koppla in med..?

Postad 12 April 2008 - 14:29

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
Ursäkta att jag "lyfter" upp denna en gång till, men jag tänkte att jag lika gärna kunde fortsätta i den jag startade.
Har funderat lite och tänkte skaffa canton chrono heavyweight 5.0 system nu och skaffa en ny reciever lite senare.
Detta är det jag funderar på. http://www.hifihuset...roducts_id=2242
Tänkte dock ta dom stora bakhögtalarna (502) som kostar någon 100ing extra.
Verka vara hyfsat pris?
Det jag undrar är vad man behöver för kablar till dom? Man får ju 6 meter Monster Cable MCX 1s BiWire på köpet som man kan ha till frontarna och centern. Bör man biampa frontarna och biwire centern? Varför ska man det? För/nackdelar. Behöver man en sub då?

Sen vad ska man ha till bakhögtalarna? Räcker det med en supra 2.0 eller bör man ha 4.0 när man ändå köper bra grejer?
http://www.hifihuset...roducts_id=2311

Sen slutligen. Ska man ha bananer till också? Funkar det med tex dom här till alla högtalarna eller bör man ha dyrare?
http://www.hifihuset...roducts_id=2394
Bananerna kopplas även till alla högtalarna va?

Tack på förhand! /MVH Newbie..

Redigerat av Megaman1, 12 April 2008 - 14:35.

Postad 12 April 2008 - 15:09

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Hifihuset tyckte att Qln artech 12 passa utmärkt tillsammans med Onkyo 875, alldeles lagom kraft. Jag har lite nyttig läsning till dig :)
Bifogad fil  artech_duell.pdf   313.93K   41 Antal nerladdningar

Postad 12 April 2008 - 17:03

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Hifihuset tyckte att Qln artech 12 passa utmärkt tillsammans med Onkyo 875, alldeles lagom kraft. Jag har lite nyttig läsning till dig :)
Bifogad fil  artech_duell.pdf   313.93K   41 Antal nerladdningar

Kan säga att mina funderingar om att skaffa sub som spelar de lägre frekvenserna försvann när jag skaffade mina Artech 12 :P

Sitter några timmar om dagen och njuter att allt runt i kring skakar :D

Postad 12 April 2008 - 20:22

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
OKi tack för tipsen.. Ska se om jag kan lyssna in några innan jag köper. Men just nu är jag inne på chrono högtalarna... Lika bra att köpa ett paket direkt. Skulle gärna vilja ha svar på noobfrågorna ovan om nån känner sig kunnig. :)

tack

Postad 12 April 2008 - 22:22

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Har ett par qln artech 12 o dom e underbara! om du verkligen vill få gåshud av musik ska du prova artech 12! du kommer aldrig hitta ett par högtalare med lika mkt tryck i som dessa för 6 000 kr!?

Postad 12 April 2008 - 22:45

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
Jag ska titta på dom! Jag lovar. :)

Men som sagtm huvudanvändningsområdet är film, detaljrika och maffiga ska dom va. :P Sen ska man kunna spela musik också, mestadels metal och dylikt.

Postad 13 April 2008 - 09:41

dB_Smeden
  • dB_Smeden
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Jag ska titta på dom! Jag lovar. :)

Men som sagtm huvudanvändningsområdet är film, detaljrika och maffiga ska dom va. :P Sen ska man kunna spela musik också, mestadels metal och dylikt.

Bra det!

För film är dom helt underbara för att dom går så långt ner i frekvens. Som sagt, ingen sub behövs i första hand iallafall.
Sen spelade jag nyaste skivan med Inflames igår och det låter helt fantastiskt! Känns som att saker ska börja trilla ner från väggarna... hehe... :D

Postad 13 April 2008 - 15:10

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Jag kör Cerwin-Vega AT-100, och dessa är ju ypperliga till metal/rock. Dock är jag besviken på filmljudet, hört andra som tycker det funkar skitbra, kan va jag som har för lite power också. Men Artech har jag aldrig hört något annat än bra om, Sen beror det ju helt på hur "insatt" du är i ljud, vill du ha mycket tryck utan att det låter direkt överansträngt i den övredelen eller är du ute efter kristall-ljud med bra tryck?

Postad 13 April 2008 - 17:05

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0

Jag kör Cerwin-Vega AT-100, och dessa är ju ypperliga till metal/rock. Dock är jag besviken på filmljudet, hört andra som tycker det funkar skitbra, kan va jag som har för lite power också. Men Artech har jag aldrig hört något annat än bra om, Sen beror det ju helt på hur "insatt" du är i ljud, vill du ha mycket tryck utan att det låter direkt överansträngt i den övredelen eller är du ute efter kristall-ljud med bra tryck?

Eftersom det är filmljudet som prioriteras så är jag väl mera ute efter "detaljerat ljud" med bra bas som behövs till filmer. Eftersom jag hittade canton chrono igår på en tysk sida för 7000:- för frontarna så lutar det starkt åt dom. Någon som vet hur dom är som frontar i en hemmabio?

Postad 28 April 2008 - 12:14

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Vet inte hur långt du kommit i dina köpeplaner men har du kollat följande?
http://www.xtz.se/
Priset på deras "värsta" stativare är ungefär vad du frågar efter. Dessutom har dom ju sitt "Try-&-Buy"-koncept.
Lycka till :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.