Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LCD, Plasma, Ambilight

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 April 2008 - 00:49

Maagz
  • Maagz
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Blir rörrig i mitt huvud och behöver råd. Är på gång att skaffa min första platt tv och väljer mellan Philips 42PFL7962D, Samsung LE-46M86BD, Samsung LE-46M87BD och Samsung PS-50Q96HD.

Alltså en 42" Philips LCD med Ambilight eller 46" LCD Samsung och en 50" Plasma Samsung.

Satsa på ambilight eller större tv?
Plasman har ju överlägset bäst bild enligt mig ( i butiken) och speciellt till vanliga tv-sändningar har jag förstått men skalar inte upp till 1080p. Kommer köra en dvd som kan skala upp till 1080 och Xbox360, en full hd box från comhem. Men man kollar ju vanlig TV också liksom.

Skillnaden mellan 720 och 1080 är stor eller?
Mitt största krav är dock att det inte ska bli eftersläpningar...

Mycket svårt och behöver råd om vad ni andra tycker eller skulle valt.

Tackar för mig

Postad 08 April 2008 - 08:41

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Uppskalning i all ära men skärmens bildbehandling betyder mycket. Gå alltid på faktisk, upplevd bildkvalitet.

Jag skulle inte ta största möjliga bild för pengarna, utan bästa möjliga bild för pengarna.

Vilket avstånd kommer du sitta på? Budget?

Jag tycker plasma är mest allround.

Postad 09 April 2008 - 01:16

Maagz
  • Maagz
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Hej.

Jag kommer att sitta på ca 2,5 meters avstånd.
Jag tycker själv att plasman verkar ha bäst bild..hur bra LCD'n med full HD än är med Xbox360, Blu-ray eller uppskalad dvd till 1080 så kommer man att se på vanlig tv också. Och man vill inte ha för mycket eftersläpnignar och skit.

Men råden från "folk som vet" säger att plasma är skit. Stor risk för inbränningar osv.
Och den går ju bara upp till 720P när det väl gäller. Men läste innan idag att på en så stor tv ser man knappast skillnad på 720 och 1080. Kan det stämma?

Har en budget på 15 000 ca. Har dock skippat philips med ambiligt och bestämt mig för Samsung m87 men undrar ändå om inte plasman hade varit snäppet fetare?

Ha d gott...

Postad 09 April 2008 - 21:36

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Nej plasma är inte skit, skit är ju det som kommer ut i toaletten.

Plasma är en utmärkt bildvisare för film, tv och tv-spel. En bra ersättare till CRT. "720p" är också HD men för all del ta en 1080p-plasma om du vill. Men gå inte ner i bildkvalitet bara för upplösningens skull.

Behöver man en datorskärm för stillbilder så rekommenderar jag en LCD. Inte annars.

Men lyssna inte på oss, åk runt till ett par små och bra ljud&bild-butiker. Där får du själv se vilka du gillar bäst.

Köp så ny tv som möjligt. Det kommer ut en del nu.

Postad 09 April 2008 - 21:48

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Råd från "folk som vet"? Då undrar jag vilka du frågat? Försäljare? Tv-spelare? Om du skulle fråga "folk som vet" här på forumet kan jag garantera att majoriteten säger plasma som bästa bild :) Dessutom så finns det även plasma som har 1080 paneler.

Hursomhelst så är inte inbränningar ett stort problem längre, pioneer har nästan eliminerat det, panasonic får det om man missköter tvn, samsung vet jag inte riktigt, men Lg ligger däremot något år efter i utvecklingen och brukar fortfarande kunna få inbränningar. Men visst, lcd har inte den risken över huvud taget, å andra sidan har de andra nackdelar...

Och till sist, om du ändå skalar upp bilden så kommer du inte tjäna mycket på att ha full-hd före hd-ready. Om du tittar på blu-ray/hd-dvd som har 1080p upplösning så ser vissa stor skillnad medans många inte ser någon skillnad alls. Om du däremot skalar upp en dvd med 576i upplösning så finns det ju inget på en 1080 tv som inte finns på en 720/768 tv, eftersom "utfyllnaden" inte är "riktig" information.

Hoppas du hittar en tv du är nöjd med iaf :D Jag sitter 2,5m från min 42" och det känns lagom stort tycker jag... större bild så blir nog vanlig tv bild lidande, det är inte den skarpaste bilden direkt som det är nu

Mvh

Redigerat av Unregisterede3e9db38, 09 April 2008 - 21:51.

Postad 10 April 2008 - 19:46

Maagz
  • Maagz
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Kan ju säga utan tvekan att plasman har betydligt skarpare bild och tilltalar mig mest.
Men 1080 på plamsan kostar mer än min budget tillåter. Kan det stämma att man inte ser skillnad på 720 och 1080 i storlekarna 46-50" ?

Full HD vill man mest ha till xbox360 och senare blu-ray. Iofs en dvd nu redan som skalar upp till 1080.
Någon som testat Game Mode på samsungs plasma?

Hehe med flk som vet så menar jag polare som är lcd-fans =)
Ska väl ta mig ut till någon butik och snacka med försäljare och se vad de rekommenderar.

Suger ju att få den fetaste bilden när man lirar eller se film och sen har pixelwars när man kollar tv.
Nybörjare inom detta så jag är tacksam för alla råd jag får =)

Sambon är rädd för inbränning men ska nog få henne att förstå vad jag har förstått. hehe...eller blir det den vi har "bestämt" Samsung m87 46". Ska dock ut och kolla så det inte blir för grynigt på nära håll. 42" är kanske mer lagom.

Thanks

Postad 11 April 2008 - 12:38

Unregisterede3e9db38
  • Unregisterede3e9db38
  • Veteran

• 1636 inlägg
  • 0
Jag har fått höra här på forumet att de flesta spelen inte är 1080p, utan i 576 och därefter "skalade" eller vad man gör med spel, och därför väger bra bildbehandling tyngre än upplösningen även vid spel. Vid film är det solklart att bra färger, kontrast, hackfria panoreringar osv är viktigare att jämföra än bara upplösningen.

Vid 50" och uppåt kan det bli skillnad på en hd-ready och en full-hd om du tittar på blu-ray eller annat "riktigt" hd material. Men fortfarande gäller det att det inte är värt det om det andra blir lidande, som kontrast och färger... Däremot tror jag inte att skillnade blir så stor om det är en 42 tummare. Har själv en sån men har inte kollat på annat än nedladdat hd för att testa (det blev finfin bild men hackigtt som f-n för min dator suger :))

Det viktigaste att tänka på angående inbränning är att undvika statiska bilder för länge i början och sänka kontrasten lite, om det nu blir en plasma. Värt att tänka på också är att vissa försäljare är anti-plasma de med, och säger att lcd är framtiden och därför ska du välja det. Gå inte på det, det viktiga är ju att tvn du köper ska ha bra bild, inte de modellerna som kommer om 3-4 år? Men det finns så klart även seriösa säljare som hjälper dig med det du vill...

Nu säger inte jag att plasma är det enda rätta, bara att det är bättre att kolla på andra saker än upplösningen, och då hamnar ju plasma lite i pole-position :P

Mvh

Postad 10 May 2008 - 09:57

Maagz
  • Maagz
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Har äntligen bestämt mig för en plasma. LG PG6000
Men nu nojjar jag lite. Jag spelar periodvis mycket Xbox360. Hur stor är risken för inbränningar om man lirar mycket?
Sambon är mer nervös iofs och vill inte längre ha plasma efter att ha hört att det blir risk för mycket inbränningar vid spelande.

Tips på en bra lcd som ger okey bild på TV sändningar genom digitalbox för runt 15 000 eller mindre?

Postad 10 May 2008 - 10:09

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Titta i tråde om LG PG6000. Vissa upplever input-lagg när de spelar spel. Risken förinbränningar är dock extremt liten så oroa dig inte för det. Risken finns i princip enbart i början och om man har extrema inställningar. Jag använder min plasma (2år gammal) till 80% spel och spelar varje dag ofta flera timmar. Inga problem även om den tillhör tidigare generationer då det inte var så säkert som idag.

Men en sak: 2.5m tittavstånd. Jag har strax under 2 meter när jag spelar TV-spel. Det är för nära även för Xbox då man rent av kan se de individuella pixlarna. För SD (förutom DVD) är det otittbart, DVD är helt ok på det avståndet och HD är givetvis bra. Min poäng är att 2.5m till en 50" är lite för nära och att dagens tv-apparater inte presterar så pass bra att du kan sitta så nära. Men testa i butik med et måttband! Det är individuellt och det är ofta ganska tydlig gräns mellan att det är stort och överväldigande till att det blir så nära att man kan räkna pixlar. 2.5m är nog optimalt för 42" men för 50" bör man nog vara 3m ifrån.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.