Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Låg volym vid Dolby Digital och DTS

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 April 2008 - 07:05

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Hejsan

Har en fråga som jag delvis redan har fått svar på, men som jag skulle vilja ha en lite mer detaljerat. Min hemmabioanläggning består i stort av en htpc med ett Creative fata1ity ljudkort, en Yamaha 654 reciever, en XTZ Classic D som slutsteg och ett Dynavoice sourroundpaket, baserat på M65orna. Jag har kopplat analogt från ljudkortet till recievern och skickar sedan tvåkanalsljudet vidare till XTZan - vilket jag antar är rätt. Spelar jag så här så är ljudet mycket bra. Lite mindre riv och tryck än om jag kopplar direkt från ljudkortet och in i XTZan och styr volymen via datorn. Är det kopplat på någon av de volymkontrollerade ingångarna på XTZan så känns ljudet lite mer återhållsamt. Varför är det så?

Den riktiga frågan är dock, varför är ljudet så lågt/platt/tråkigt när jag ser på film med Dolby Digital eller DTS spår? Vid musiklyssning spelar jag någonstans mellan -50db och upp (ned?) till -35db. Då är det ganska högt, högre än att man kan prata med varandra. Men vid film så är jag nere på -15 ibland och det är ändå så att man kan höra när någon rotar igenom popcornkartongen. Explosioner låter snarare som knallpulver osv. Varför är det så här? Det är ju rättkopplat eftersom musiken blir mycket bra. Går det att lösa? Jag kör utan sub, men recievern är inställd på att högtalarna ska vara Large.

Tack på förhand

Postad 09 April 2008 - 15:59

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
raderade, läste inte frågan ordentligt :)

Redigerat av sprattlas, 09 April 2008 - 16:01.

Postad 09 April 2008 - 23:32

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Skuttsingen :D Någon annan?

Postad 10 April 2008 - 17:31

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Kom att tänka på att jag har en inställning på min reciever (onkyo) och där kan man ställa in volymen för respektive källa och dekoder. tex +10dB vid DTS osv.

Kanske du har någon liknande inställning om du rotar lite :D

Postad 10 April 2008 - 20:35

tinnitus_08
  • tinnitus_08
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

1:Jag har kopplat analogt från ljudkortet till recievern och skickar sedan tvåkanalsljudet vidare till XTZan - vilket jag antar är rätt. Spelar jag så här så är ljudet mycket bra.

2:Den riktiga frågan är dock, varför är ljudet så lågt/platt/tråkigt när jag ser på film med Dolby Digital eller DTS spår?

Ganska mycket information men saknar ändå lite för att kunna lösa problemet.

1:Du kopplat analogt. Hur menar du egentligen. Har du en analog kabel för varje kanal, eller har du endast 2st kablar?

2: Dolby och DTS problemet. Spelar du upp 2.0 eller 5.1 spåren?

Jag misstänker att du försöker spela upp 5.1 material via endast de analoga höger/vänster utgångarna på
HTPC´n??? Om det stämmer så måste du antingen (beroende på vad din utrustning har för in/utgångar) använda en optisk/elektrisk-digitalkabel, eller en analogkabel för varje kanal.

Postad 10 April 2008 - 21:19

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Ska försöka bli lite mer tydlig då :D

Vid musik (eller två- kanals ljud överlag) så har jag valt att koppla analogt (svart och röd kabel, alltså) från mitt Creative Fata1ity till min Yamaha- reciever. Recievern i sin tur sköter volymkontrollen av slutsteget. Vid film eller surroundljud har jag valt att använda spdifen som finns på ljudkortet för att jag vill sköta surroundljudet via recievern och inte htpcn. Creatives X-Fi serie i kombination med Vista har dessutom vissa problem med surroundljud. Den är då kopplad från Spdif Out till Digital In på recievern. Allt ljud fungerar alltså som det ska, jag har valt att på recievern köra surround på DVD och analogt på AUX i displayen. Omkoppling från ljudkortet verkar ske automatiskt, alternativt att den skickar signalen på båda utgångarna samtidigt. Blir dock ingen kvalitetsskillnad om jag kopplar ur den analoga anslutningen

Postad 11 April 2008 - 10:18

tinnitus_08
  • tinnitus_08
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Min kunskap på HTPC är inte på topp, har du möjlighet att testa med en DVD-spelare istället, för att utesluta att någon inställning orsakar nivåskillnaden?

Postad 12 April 2008 - 02:01

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Dessvärre besitter jag inte en vanlig dvd-spelare :) Får försöka låna en.

Postad 13 April 2008 - 00:40

taswin
  • taswin
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Väntar spänt på hur det går med ditt ljud. Jag har ett liknande bekymmer. Ny, fin förstärkare som jag kopplat med digital koaxial kabel, ljudet blir fint men tystare än jag trodde innan. Vrider upp till hälften och blir lagom nöjd men jag trodde nog att man med nya DTSmöjligheter nästan skulle ramla ur soffan.
Har för mig att musikdvd spelas upp mycket starkare, vad det verkar.
Märkligt.
Hoppas du får rätt på det.

Postad 16 April 2008 - 02:16

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
FIck låna en dvdspelare, dessvärre är det samma volym där. Dvs för lågt. Dynavoice M65 kanske inte kan åstadkomma några ljud som orsakar laviner men explosioner i Shaving Ryans Private ska inte låta som kinapuffar :)

Postad 16 April 2008 - 09:03

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Höj basen ett par hack på stärkaren :)

Har du ingen sub?

Redigerat av Unregisterede10e9503, 16 April 2008 - 09:04.

Postad 16 April 2008 - 21:54

taswin
  • taswin
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Igår såg jag "Perfect stranger", inköpt just för möjligheten till DTS ES. Bra film.
Ljudet var denna gång väldigt bra, så som jag tänkt mig från början. På skalan 1-70 kändes 30 mer än lagom.

Ändringar;
-filmen levererade ljud i 7 högtalare + bas.( Annars 5.1)
-Mätte avståndet mellan högtalare och soffan lite noggrannare , med lite högre siffror(=avstånd) som resultat.
-Har ändrat rumstorleken på förstärkaren. Instruktionerna har jag tidigare tolkat som att jag ska ha inställningen litet rum men jag testade rummet "large".

Vet alltså inte vilken av faktorerna som spelar in men min teori är att jag med ändringarna ovan gett förstärkaren order / tillåtelse att kräma på mer då den fått reda på att rummet är större och lyssnaren längre bort.

Värt att testa, kanske? Jag använder ju dvd men principerna kanske är desamma?
Lycka till

Postad 17 April 2008 - 01:12

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Du har inte råkat koppla högtalarkablarna i felfas? Mitt tips är att återigen gå igenom alla kopplingar, inställningar osv. Det är lätt att missa något i ljudkedjan.

Mvh

Postad 20 April 2008 - 23:32

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Sen har ju DTS, DD etc en lägre ljudnivå på grund av att det är en enorm dynamik. Explosioner ska skrämma skiten ur dig medan en vanlig dialog mellan två människor ska ligga på en mer rimlig nivå.

Men det låter konstigt att du ska behöva höja så enormt mycket.

Postad 21 April 2008 - 06:18

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Jaa, alltså smällarna finns ju där men de låter som sagt som sådana där minismällare som barn leker med (och spränger fingrar av sig med :)...eller kanske ska vara ;)). Testade att välja analogt 2.0 ut istället och då vart det klös. Dock inget surround då. Satte mig också och pillade i inställningarna på recievern och det blev lite bättre, bla blev det 7.1 som taswin hade gjort. Avaktiverade och aktiverade igen att basen skulle gå via frontarna och kollade att delningsfiltret var på 60hz. Kunde även välja att dela vid 80hz men vet inte riktigt vad det gör eller vad det är tänkt att göra

Postad 21 April 2008 - 09:55

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Köp dig en sub! Vanliga högtalare levererar sällan det bastryck som behövs.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.