Har en fråga som jag delvis redan har fått svar på, men som jag skulle vilja ha en lite mer detaljerat. Min hemmabioanläggning består i stort av en htpc med ett Creative fata1ity ljudkort, en Yamaha 654 reciever, en XTZ Classic D som slutsteg och ett Dynavoice sourroundpaket, baserat på M65orna. Jag har kopplat analogt från ljudkortet till recievern och skickar sedan tvåkanalsljudet vidare till XTZan - vilket jag antar är rätt. Spelar jag så här så är ljudet mycket bra. Lite mindre riv och tryck än om jag kopplar direkt från ljudkortet och in i XTZan och styr volymen via datorn. Är det kopplat på någon av de volymkontrollerade ingångarna på XTZan så känns ljudet lite mer återhållsamt. Varför är det så?
Den riktiga frågan är dock, varför är ljudet så lågt/platt/tråkigt när jag ser på film med Dolby Digital eller DTS spår? Vid musiklyssning spelar jag någonstans mellan -50db och upp (ned?) till -35db. Då är det ganska högt, högre än att man kan prata med varandra. Men vid film så är jag nere på -15 ibland och det är ändå så att man kan höra när någon rotar igenom popcornkartongen. Explosioner låter snarare som knallpulver osv. Varför är det så här? Det är ju rättkopplat eftersom musiken blir mycket bra. Går det att lösa? Jag kör utan sub, men recievern är inställd på att högtalarna ska vara Large.
Tack på förhand
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?