Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

grynig bild på lcd tv apparater

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 April 2008 - 08:13

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Jag gick och skulle köpa min nya tv idag LG 47LF66 (som jag desvärre tjatat om här i flera veckor)
tyvärr fick jag lite kalla fötter när jag skulle betala den eftersom jag upplevde bilden grynig.
Jag tyckte också att jag såg lite hack i filmen också på visa ställen.

Jag har ofta sett att det blir lite grynig/kornig bild på lcd tv apparater som kör full hd. givetvis gör man alla generalfel som att stå för nära, ha barnen med sig och vara stressad överhuvudtaget osv..så jag beslutade att komma in när det var mindre folk och jag hade mer tid och givetvis efter att ha kört en förfrågan på forumet!

Testfilmen var starship troopers och det var ps3.an som spelade upp den. Som vanligt har man ingen garanti för att dom ställt in bilden på något sätt. Angående de små hacken, Lg:n har 24p men frågan är om olika tv apparater behandlar den bilduppdateringen på olika sätt? Finns det några inställningar på tv:n/ps3 som man kan pilla med?

Vad beror det gryniga på och är det något man ska räkna med i den prisklassen? kan det bero på filmen/uppspelaren?

Är lg:n prisvärd?
Någon som jämfört lg:n med tex. Samsung LE-46M87BD ?

Postad 08 April 2008 - 08:37

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Svårt att avgöra. Hur såg det ut på andra skärmar runt omkring?

PS3:ans fel borde det inte vara. Men det kan vara inställningar på tv:n, eller kvaliteten på själva filmmaterialet, eller till och med medvetet val av regissören att det ska vara lite grynigt (kanske mindre troligt på just den filmen). Sen så splittar butiken signalen och delar den mellan många skärmar, det påverkar kvaliteten.

Men det KAN också vara så att det inte blir bättre än så med den tv:n! LG har ju inte så lång tradition av tv-byggande. Och de har ju medvetet lagt sig i budgetsegmentet. Man får alltid vad man betalar för. Vad som står i specen säger ingenting om hur bilden ser ut i verkligheten. Man måste helt enkelt titta och bedöma själv.

Viktigt att kolla vitt och brett bland skärmar, och kolla på olika sorters material. Titta hur standard-tv, DVD, HDTV och HDDVD/bluray ser ut. Lägg beslag på fjärrkontrollen och pilla med inställningarna (pröva bildförbättringar på/av etc). Ta med nån egen HD-film om du har och be att få se hur den ser ut på den skärm du är intresserad av.

Om säljaren inte går med på detta ska du gå vidare till en annan butik!

Googla, lusläs i forum. Hoppas du får svar från nån som har erfarenhet av just den tv:n. Sen finns det ju andra skärmar att välja på också, om du vill lägga till nån tusenlapp. Vad har du för användningsområden?

Postad 08 April 2008 - 11:38

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Jag gick och skulle köpa min nya tv idag LG 47LF66 (som jag desvärre tjatat om här i flera veckor)
tyvärr fick jag lite kalla fötter när jag skulle betala den eftersom jag upplevde bilden grynig.

Jag har ofta sett att det blir lite grynig/kornig bild på lcd tv apparater som kör full hd. givetvis gör man alla generalfel som att stå för nära, ha barnen med sig och vara stressad överhuvudtaget osv..så jag beslutade att komma in när det var mindre folk och jag hade mer tid och givetvis efter att ha kört en förfrågan på forumet!

Testfilmen var starship troopers och det var ps3.an som spelade upp den. Som vanligt har man ingen garanti för att dom ställt in bilden på något sätt. Angående de små hacken, Lg:n har 24p men frågan är om olika tv apparater behandlar den bilduppdateringen på olika sätt? Finns det några inställningar på tv:n/ps3 som man kan pilla med?

Vad beror det gryniga på och är det något man ska räkna med i den prisklassen? kan det bero på filmen/uppspelaren?

Hur nära stod du när du upptäckte "grynen"?

Mvh JB

Postad 08 April 2008 - 12:44

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0

Var det blu-rayversionen av filmen du såg så ska det inte vara några gryn. Har just den filmen och PS3, och bilden blir glasklar och riktigt skarp på min HD-ready plasma... Hacken däremot är svårare att komma ifrån helt, men de ska inte vara så uppenbara att de stör...

Redigerat av schjak, 08 April 2008 - 12:44.

Postad 08 April 2008 - 13:04

tompa_rocks
  • tompa_rocks
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Tack för utförliga svar =)

Mina användingsområden är förstås ps3, 360 och datorn (kanske mest film från datorn) och angående avstånd så stod jag kanske på en 2-3 meter.

"Hacken däremot är svårare att komma ifrån helt, men de ska inte vara så uppenbara att de stör."

Jag vet inte om dom fanns i den utsträckningen att dom störde men jag såg att dom fanns.

jag ska lägga beslag på fjärrkontrollen och pilla med inställningarna på onsdag. jag återkommer, jag ska även kolla en samsungtv i samma prisklass.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.