Projektor med "bra" bild.
33 svar till detta ämne
Postad 08 April 2008 - 17:28
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej!
Är en pojk på 14 år som nu satsar på att köpa en projektor. Jag har egentligen 10 tusen men ska lägga ut mellan 6-8 tusen tror jag. Jag har letat och letat, och det finns ju så många..
Jag vill att det ska vara vga och hdmi. Bra bild, högtalare behövs inte så mycket.
Upplösningen ska vara över 1000.
Jag är inte så duktig på sånt här, men upplösningen ska vara minst 1280x720.
Minst 1100 ANSI Lumn sak 
Manuell zoom.
Och bra bild som sagt, jag hoppas ni kan mer om sådant än vad jag kan..  Och kan rekommendera något fint.
Sen funderar jag, kan man spänna upp ett vitt lakan att ha som bio duk ?
Tack på förhand!
Postad 08 April 2008 - 17:34
Unregistered1369
-
Unregistered1369
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Vet att denna kostar lite mer än du tänkt dig men kan vara ett riktigt smart val . --> http://www.komplett....aspx?sku=328968/mvh Marco
Postad 08 April 2008 - 17:37
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Vet att denna kostar lite mer än du tänkt dig men kan vara ett riktigt smart val . --> http://www.komplett....aspx?sku=328968
/mvh Marco 
Tackar!  ser riktigt bra ut, ska ta ett snack med farsan
Postad 08 April 2008 - 17:40
Unregistered1369
-
Unregistered1369
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Japp , kolla bara att den har vga osv ingång du ville ha samt hdmi , jag bara såg bra recensioner och ville visa dig . Annars finns lika bra minst för 7000 kr klassen också du kan kika på , Kolla på prisjakt osv  /mvh Marco
Postad 09 April 2008 - 14:24
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej igen!
Jag har bara scart ingång i min boxer...
Men jag har hdmi i dvden, finns det några billiga hd ready boxar eller boxar/projektorer som man kan se vanlig tv på.
Tack på förhand!
Postad 09 April 2008 - 16:18
Keepan
-
Keepan
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Ska du se på TV så är det ingen skillnad på om du äns har HD klar projektor eller inte... Och en HD klar boxer så måste man ju först och främst ha ett programkort som kostar en del i månaden och sedan ha en boxer för ca. 2000:-
Man kan dock ta ut komponent från boxerns scart uttag och få en duglig bild men ingen hd upplösning... Man får ju en LG BN315 för 6600:- typ och den är jag och många andra nöjda med plus att den uppfyller alla dina kriterier.
Postad 09 April 2008 - 17:16
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Ska du se på TV så är det ingen skillnad på om du äns har HD klar projektor eller inte... Och en HD klar boxer så måste man ju först och främst ha ett programkort som kostar en del i månaden och sedan ha en boxer för ca. 2000:-
Man kan dock ta ut komponent från boxerns scart uttag och få en duglig bild men ingen hd upplösning... Man får ju en LG BN315 för 6600:- typ och den är jag och många andra nöjda med plus att den uppfyller alla dina kriterier.
Okej, jag har boxer. Hur bra är duglig bild?  Ser man texter och sånt eller är bilden värdelös? Skulle du kunna ta en bild och visa om du har? Tack
Postad 09 April 2008 - 17:30
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Kanske importköp? Kanske du kan göra ett klipp där och satsa på en fin duk för resterande pengar. Använd inte lakan!
Redigerat av sossen, 09 April 2008 - 17:30.
Postad 09 April 2008 - 17:57
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Kanske importköp? Kanske du kan göra ett klipp där och satsa på en fin duk för resterande pengar. Använd inte lakan!
Okej, vart kan man köpa då?  Jag kan inte mycket om sånt här alls..
Postad 09 April 2008 - 18:19
Keepan
-
Keepan
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Om du går bak ett steg så hittar du en rubrik där det står LG BN315 för 6500:-
Där går du in kan du läsa om projjen och folks kommentarer, det medföljer även duk där utan extra kostnad i dem flesta fallen. Dock tar det en 10 dagar från betalning innan den dimper ner vid din dörr. Det som är bra med den projjen är att dem har realistiska lamp priser när dem brunnit slut... Kostade runt en 2500:- tror jag för en ny lampa. Nackdelen är att den bygger på DLP paneler så man kan se regnbågar i bilden. Hos mig har det inte hänt än men vissa är mer känsliga än andra.
Angående boxern, om du kör med komponent tror jag du lyckas kräma ut ganska bra bild från boxern, det man ska undvika iallafall är S-video och RCA... Där är det såpass illa att man inte vill se mer än någon timme i veckan på det. Det går ju dock att se texter och sånt men man blir mest frustrerad över att bilden inte blir lika fin som när man glor dvd osv. Så spara en femhundring till en sådan kabel om du tänkt kolla mycket tv.
En annan sak att tänka på är att man "behöver" en projje plus en TV då en projje inte bör användas när man slö glo lite såpor eller bara sätta på för att ha något att göra medans man väntar på bussen osv. Är också studerande och jag har löst det hela genom att ha en gammal CRT ihop med projjen.
Postad 09 April 2008 - 18:33
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Om du går bak ett steg så hittar du en rubrik där det står LG BN315 för 6500:- Där går du in kan du läsa om projjen och folks kommentarer, det medföljer även duk där utan extra kostnad i dem flesta fallen. Dock tar det en 10 dagar från betalning innan den dimper ner vid din dörr. Det som är bra med den projjen är att dem har realistiska lamp priser när dem brunnit slut... Kostade runt en 2500:- tror jag för en ny lampa. Nackdelen är att den bygger på DLP paneler så man kan se regnbågar i bilden. Hos mig har det inte hänt än men vissa är mer känsliga än andra.
Angående boxern, om du kör med komponent tror jag du lyckas kräma ut ganska bra bild från boxern, det man ska undvika iallafall är S-video och RCA... Där är det såpass illa att man inte vill se mer än någon timme i veckan på det. Det går ju dock att se texter och sånt men man blir mest frustrerad över att bilden inte blir lika fin som när man glor dvd osv. Så spara en femhundring till en sådan kabel om du tänkt kolla mycket tv.
En annan sak att tänka på är att man "behöver" en projje plus en TV då en projje inte bör användas när man slö glo lite såpor eller bara sätta på för att ha något att göra medans man väntar på bussen osv. Är också studerande och jag har löst det hela genom att ha en gammal CRT ihop med projjen.
Okej, tack  Just nu kör jag med en 36 tum widescreen tv, ;D men är sugen på projektor  EDIT: Angående projektorn, skulle jag kunna köra med http://www.kjell.com...tem=37931&path= ? från boxern -> projektorn ? Eller går det åt fel håll? Länka gärna till den isf rätta kabeln eller om det finns lika med bättre kvalite. Projektorn: http://www.dustinhom...5010105821.aspxTack  EDIT2: Gick inte att länka direkt till kabeln, men http://www.kjell.com , artnummer 37830 .
Redigerat av habben, 09 April 2008 - 18:52.
Postad 09 April 2008 - 20:12
Keepan
-
Keepan
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Den senare kabeln skulle jag köra med, tänk på att 1 meter räcker inte långt i projektorsammanhang. Räkna med 10 meter...
Postad 09 April 2008 - 20:33
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Den senare kabeln skulle jag köra med, tänk på att 1 meter räcker inte långt i projektorsammanhang. Räkna med 10 meter...
Okej, men jag ska ha dvden och projektorn brevid varandra tror jag så 2 m räcker nog. Kan någon ge nå förslag på en bra duk ? Minst 100".
Postad 09 April 2008 - 22:12
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har nu bara ett problem, min farsa säger att eftersom jag har boxer med endast 2 scart uttag så går det inte att få bra bild på vanliga tvn. Det kommer bara bli suddigt. Är det så eller går det? Och hur ska jag förklara för han att det funkar?
Tacksam för svar
Postad 09 April 2008 - 22:21
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Wiktors eller kingpin Dukar finns rätt så billiga o bra kolla blocket efter en Epson tw-700 med rätt så låga lamp timmar. får du kvitto så har dom bra garanti på lampan Epson 1700tim eller 3 år det som kommer först. Mycket bra projektor.
Postad 10 April 2008 - 11:08
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
Intressant med krav på manuell zoom när man ska köpa projje för 6-8000kr..
Optoma har en grym projj som ligger i 7000kr klassen HD65? Inte säker på beteckningen....
Ang. lamppriser så kan du nästan strunta i dessa sådvida du inte tänkt använda din projj EXTREMT mycket, typ 6-8h om dan eller nåt...
Jag menar, vid normal användning så kommer du vara typ 17-18år när lampan lägger av, och att lägga 2500kr på en lampa till en gammal projje som kostade 6500kr för 3-4år sedan är ganska korkat. Köper man ju hellre en nyare och mycket bättre projj istället för kanske 5-6000kr. Utvecklingen går ju i en skrämmande takt samt priserna faller väldigt snabbt..
Redigerat av Dr. Death, 10 April 2008 - 11:21.
Postad 10 April 2008 - 11:59
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Om du ska köra med en SCART > 3 x RCA från boxen till projjen så måste antingen boxen kunna sända komponent (YPbPr) eller så måste projjen kuna ta emot RGB via komponentingången. Annars funkar inte en sån kabel
Postad 10 April 2008 - 12:13
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2525 inlägg
köp en hc1100, det är den bästa för detta pris.
bra lins med bra optisk skärpa ( det viktigaste med en projektor!)
bra ventilation så projjen inte blir så varm av lampan = längre livstid på lampa o kanske också själva projjen?!
grymt fint djup i bilden.
bra tryck i bilden.
Postad 10 April 2008 - 14:29
Klaso
-
Klaso
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Hejsan Habben.
Kan bara hålla med Beagle five, Mitsubishi HC1100 är ett mycket bra val, har en själv och nu kostar den från 7890:-
kolla på Beagles galleri, riktigt justa bilder.... (det är väl ok med lite reklam P..??!!)
Mvh
Klas
Postad 10 April 2008 - 14:57
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Om du ska köra med en SCART > 3 x RCA från boxen till projjen så måste antingen boxen kunna sända komponent (YPbPr) eller så måste projjen kuna ta emot RGB via komponentingången. Annars funkar inte en sån kabel
Okej, men jag förstår inte sånt här så jättebra om jag ska vara ärlig. Men min boxer har 2 scart, och projektorn har 1 RCA in 1 S-Video in 1 3RCA (YUV) in 1 HDMI in 1 RGB PC in Ifall det funkar, hur bra är bilden på vanliga tvn då? Tack för alla svar!
Postad 10 April 2008 - 15:23
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Vad är det för box du har?
Postad 10 April 2008 - 15:34
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Postad 10 April 2008 - 18:21
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
OK, boxen verkar inte sända ut komponentsignal via scarten. Men däremot verkar det som att Epsonen (om det nu är den du är intresserad av) kan ta emot scart via en adapter till PC-ingången. Om det är RGB projjen tar emot så borde du få en bra bild från boxen. Jag hittade dock ingen tillförlitlig information angående detta, så det bästa är att ringa och fråga Epson om det är RGB som projjen tar emot via en scart > PC-ingång-adapter.
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 10 April 2008 - 18:25.
Postad 10 April 2008 - 21:28
habben
-
habben
-
Amatör
-
-
51 inlägg
OK, boxen verkar inte sända ut komponentsignal via scarten. Men däremot verkar det som att Epsonen (om det nu är den du är intresserad av) kan ta emot scart via en adapter till PC-ingången. Om det är RGB projjen tar emot så borde du få en bra bild från boxen. Jag hittade dock ingen tillförlitlig information angående detta, så det bästa är att ringa och fråga Epson om det är RGB som projjen tar emot via en scart > PC-ingång-adapter.
Denna scart är vga, borde det inte bli dålig bild då?
Postad 10 April 2008 - 23:40
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Inte helt lätt med alla format, beteckningar etc
Scart, som är en kontakttyp, skickar normalt komposit (sämsta signaltypen), s-video (något bättre) och eventuellt RGBs (bäst när det gäller just scart). VGA är normalt förknippat med RGB-HV (där synken är uppdelad i horisontell och vertikal synk, till skillnad rån RGBs där horisontell och vertikal synk är sammanslagna). Dock kan tillverkaren av en utrustning välja att utöka de signaltyper som skickas och tas emot via scart och VGA.
Bästa signaltypen från din box är RGBs, samt att Epson verkar kunna ta emot just RGBs via VGA-kontakten. En scartkontakt är ganska utrymmeskrävande så det är sällan (om aldrig, inte så insatt i det hela) som man ser en scartkontakt på en projektor. Därför har man valt att använda VGA-kontakten i stället för att ta emot RGBs (om det nu är så som sagt). Så just VGA-kontakten som sådan har ingen påverkan på bildkvaliteten.
Hoppas det börjar klarna lite?
För bästa resultat skulle du behöva en box med HDMI eller progressiv YPbPr. Men då tillkommer ju minst ett par tusen till i investering.
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 10 April 2008 - 23:42.
Postad 10 April 2008 - 23:51
PsyCor
-
PsyCor
-
Veteran
-
-
2402 inlägg
Om jag hade en bit under 10.000 kr att handla projektor för hade jag garanterat slagit till på Sony VPL-AW10 för typ 7400 kr. Väldigt väldigt bra bild för att kosta dryga 7000 kr. Sen stödjer den också 24Hz vilket, enligt mig, är ett måste när man ska köra Blu-Ray och HD-DVD.
Postad 11 April 2008 - 15:34
Keepan
-
Keepan
-
Lärjunge
-
-
392 inlägg
Vad jag hört är den där Sonyn ingen höjdare, alla här på forumet verkar kommit överänns om att bilden inte är bekväm eller tillfredställande på något sätt... Men det är ju onödigt att vi börjar prata om den nu när han redan beställt TW700an.
Postad 12 April 2008 - 00:36
PsyCor
-
PsyCor
-
Veteran
-
-
2402 inlägg
Jag vet inte vad andra har för åsikter om den utan jag kan bara referera till vad jag tycker och jag tycker den har riktigt bra bild. De jag då jämför med, inga riktiga shoutouts dock, är Sanyo Z5 och Panasonic AE900.
Bilden med PS3 spel och Blu-Ray är riktigt grym. Och då var inte projektorn inställd med nå speciella verktyg eller skivor utan efter tycke och smak.
Postad 12 April 2008 - 10:26
QuiksilverN
-
QuiksilverN
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
psycor, vad menar du med inställda efter speciella verktyg/skivor? finns det skivor som man kalibrerar sin projj efter  ?
Postad 12 April 2008 - 11:29
Dr. Death
-
Dr. Death
-
Guru
-
-
5782 inlägg
psycor, vad menar du med inställda efter speciella verktyg/skivor? finns det skivor som man kalibrerar sin projj efter ?
Ja...
Postad 12 April 2008 - 11:33
QuiksilverN
-
QuiksilverN
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
var finns såna  ? ställer den in själv eller har man den som referens ? fan va tufft
Postad 12 April 2008 - 11:42
PsyCor
-
PsyCor
-
Veteran
-
-
2402 inlägg
psycor, vad menar du med inställda efter speciella verktyg/skivor? finns det skivor som man kalibrerar sin projj efter ?
Öhh, ja det finns det... Aldrig hört talas om DVE? Eller typ THX Optimizer som finns på en hel del DVD-skivor. Man använder det som referens. Det är en bunt olika testbilder som man ställer in en mängd olika saker ifrån.
Redigerat av PsyCor, 12 April 2008 - 11:44.
Postad 12 April 2008 - 13:11
QuiksilverN
-
QuiksilverN
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
ok! tack så mkt. var kan man köpa såna?
Postad 12 April 2008 - 18:22
Unregistered24c8b9de
-
Unregistered24c8b9de
-
Beroende
-
-
1450 inlägg
Det bästa är Digital Video Essentials (DVE) från Axel Music.
Redigerat av Unregistered24c8b9de, 12 April 2008 - 18:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|