Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Faktiskt köpt kamera nu... äntligen!

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 April 2008 - 18:58

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Efter funderingar av många olika kameror så valde jag tillslut en Nikon D60...
Vad som avgjorde var:
Ok att hålla i trots att den är lite liten.
Ingen fokusmotor men kommer ändå aldrig att köpa några begagnade objektiv... vad jag förstått så är det inte alltid som fiiina gamla objektiv presterar så bra med dessa små sensorer som finns i dessa systemkameror...
Vill inte ha en hel hög olika objektiv utan kanske två stycken: en typ superzoom för resor och det som följde med kameran VR 18 - 55... OM jag blir väldigt intresserad så kanske man skulle ha ett fast ljusstarkt objektiv för mera planerade foton som porträtt, bilar och natur (vore kul att fixa en egen affisch på väggen).
Tar som jag förstått det rätt bra foton även med automatiska inställningar... så lite mera idiotsäkert då innan jag lärt mej skillnaderna i inställningar för olika tillfällen.
Tänkte först att ta ett ännu djupare tag i plånboken men då kameror verkar innehålla mkt datakraft (dyr medans den är ny) och att då köpa ett dyrt och påkostat hölje vars innehåll ändå snabbt blir relativt dåligt kändes inte rätt... även om det alltid är roligt med gedigna och välgjorda prylar... blir jag riktigt fotobiten så kan jag alltid köpa en D300 om ett år då den kostar ca 8000:- :)
Provat lite med funktionen att efterbehandla tagna foton direkt i kameran och det verkar ju fungera bra... provade att slkicka in ett foto i datorn och oj! nog var det skillnad mot min gamla kompakt! väldigt stora foton helt plötsligt och ändå med bättre kvalitet. Kul även att kunna få till bilder inomhus utan att allt vitt liksom gått i gult...
Det senare förstår jag beror på bättre ljusegenskaper än kompakten...

MEN fråga: vad är det korta skärpedjupet till för och hur/när ställer man in och använder detta?
Jag gissar att det har med bakgrundens "suddighet" att göra? Beskriv hur man "siktar" och ställer in kameran för att få denna effekt...

Postad 08 April 2008 - 19:13

FEA
  • FEA
  • Guru

• 4200 inlägg
  • 0
Grattis till nya kameran!

Kort skärpedjup innebär att endast en kort bit är skarp i bilden. Framför och bakom huvudmotivet är det suddigt. Långt skärpedjup innebär att det är skarpt från huvudmotivet och ända in i bakgrunden.

Kort skärpedjup får du när du öppnar bländaren i objektivet helt. I ditt objektivs fall f/3,5.
Längre skärpedjup får du när du minskar bländaröppningen i objektivet.

För att utnyttja kort skärpedjup effektfullt:

Ställ in exponeringsautomatiken så att du själv kan bestämma bländarvärdet, t.ex. Tidsautomatik (A)
Ställ in den största bländaren som finns på objektivet.
Gå nära huvudmotivet.
Ställ in skärpan på huvudmotivet.
Se till att bakgrunden är långt borta.

Konstnärligt tips: välj en bakgrund med snygga färger som matchar (om du vill) huvudmotivet.

Prova även att fota samma motiv med olika bländarinställningar, så ser du skillnaden på effekten.

Redigerat av FEA, 08 April 2008 - 19:19.

Postad 08 April 2008 - 21:41

stegen2
  • stegen2
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tack för förklaringen!
Testade lite bilder på nån prydnadssak som jag ställde upp... väldiga skillnader mellan olika inställningar... ex. mellan tiden från avtryck tills kameran var "klar" (hade detta med att jag ändrade ISO eller finns det andra inställninagar som förändrar denna tid?
Bilder med resp. utan blixt innebar också stora skillnader i hur bilderna blev... hur gör man en sådan där vitbalanstest? eller fixar kameran detta bäst själv? (med tanke på vad jag kan så kanske denna fråga är tämligen självskriven :) ).
En fråga till: hur bär man på bästa sätt med sig en systemkamera? den kompakta som jag haft har jag oftast istoppad i en bälteshållare och då varit rätt enkel att få fram.
Satte dit kameraremmen men tycker inte att den var speciellt skön att bära... desssutom får man vara rädd för att skärmen blir repad av ev. jackknappar eller dragkedjor... finns det någon smidig kameraväska att köpa? kanske någon typ av midjeväska eftersom jag är van denna typ av förvaring... förstås att glömma OM jag skulle införskaffa ett längre objektiv (typ 18 - 250 eller 18- 200).

Postad 08 April 2008 - 22:50

fryczek
  • fryczek
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
hej!

att det tog olika tid från det att du tryckte ned knappen tills det att kameran var klar beror nog på olika slutartider. Ju längre slutartid desto längre tid tar kameran in ljus! Kamerorna brukar vara ganska bra på att fixa vitbalansen själva. ännu bättre är att fota raw då kan du ställa vitbalansen efteråt själv! bara att leka så kommer du lära dig så småningom. Ett tips är att testa tex porträttprogrammet. notera slutartid samt bländare. du kan nu gå till läge m på kameran för att ställa in samma värden på porträttprogrammet. gör du detta på alla program så kommer du se vad det är dom gör. på så vis får du ett hum om vad det är som kameran gör som du senare kan göra själv. detta för att få full kontroll på dina bilder! Jag använder aldrig programmen i kameran, kör i läge A. men fota du på i P eller i auto ett tag så kan du byta senare!

angående repor på displayen, följer det inte med ett plastskydd till den? Finns många olika väskor att välja bland. gå till en butik och kolla och känn på dom.

lycka till!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.