Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

förstärkare "tappar" kraft

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 April 2008 - 16:21

selle_878
  • selle_878
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej mina högtalare är ett par canton le190 som jag har drivit med min yamaha rx-v459. Jag är personligen missnöjd med vad som levereras vid på drag. Allt inställt rätt, men jag får aldrig något kraftig bas den är matt å tanig även vid riktigt höga volymer.
Sedan byte jag till brorsan förstärkare en sony (STR-DE315) oj vilken skillnad de blev. var som man hade köpt ett par nya högtalare. kände inte igen dem alls. Mycket mer bas å djupare gång. Men dock är den inte lika fyllig som yamahan men de har med ålder och göra antar ja.

Nu till mitt problem! Tänkte ha någon fest snart igen och funderar på att använda sony:n istället för den känns så mycket kraftfullar. Men ibland på vissa låtar så är de som den tappar kraft lr nått för volymen på sånagre blir lite sudig och låg i ca 1s men själva volymen på instrumenten bibehålls. Så ja funderar om de är ett dåligt täcken. De är ofta när de komemr ett lite hårdare stycke/refrenge som de blir så just innan.
är de kanske bättre och använda yamahan trotts att den känns menningslös efter detta test?
Tack på förhand/ jocke

Postad 09 April 2008 - 16:54

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Hej selle. Fick nyligen tag i en Yamaha rx-v657 för 1500kr, mycket bra pris enligt mej. Hade en HK avr 25 innan.
HKn va väl snäppet kraftigare men kunde inte komma upp i samma ljudvolym som Yamaha. Basen var väl ganska jämnkraftig i pure direct lägget som HKs direct. Kan hända att din modell inte orkar driva på då man fått prioriterat kraftresurserna för det priset. Det är främst medel-svensson som köper 45x, 46x serien vill jag påstå och då köper dom till ett 5.1 paket. Alltså kan Yamaha prioritera annat högre än kraften då användaren redan har tillgång till en subbas. 65x, 66x, 86x - serierna har väl lite mer krävande ägare i både form av kraft och 2-kanal så då blir det uppenbart att Yamaha uppgraderar strömförsörjningen m.m.
Min poäng är att du köpt en alltför enkel förstärkare för dina ändamål. Tycker du Sonyn låter festligare så finns det väl inget som stoppar dej att använda den vid festen :)

Postad 11 April 2008 - 16:41

selle_878
  • selle_878
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
hej, lyfetr denna tråd då jag inte fått något riktigt svar vad gällande om de är mindre bra att den gör som den gör.
som ja skrev i texten ovan:/

Postad 11 April 2008 - 18:12

Alexander_222
  • Alexander_222
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Tycker det är lite luddigt vad du vill få ut av det hela...

Alla förstärkare låter mer eller mindre olika, samt är mer eller mindre kraftiga i strömförsörjning/effektuttag.

I det du beskriver låter det som att du behöver en mycket större förstärkare eller slutsteg. Förstärkarna orkar helt enkelt inte spela på partynivåer när de är såpass billiga och ska driva högtalare som är konstruerade mer för "finlir" än höga volymer. Leta efter ett nytt eller begagnat 2-kanals slutsteg som väger i alla fall 10kg, eller om du så vill ett hemmabioslutsteg om du tycker alla högtalare (du har 5.1?) låter ansträngda. Ett begagnat NAD 208/216/218 är utmärkta för att få lite högre volymer och bättre bas. Kostar väl inte mer än 2-5000.-

Lycka till.

Postad 11 April 2008 - 18:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Nu till mitt problem! Tänkte ha någon fest snart igen och funderar på att använda sony:n istället för den känns så mycket kraftfullar. Men ibland på vissa låtar så är de som den tappar kraft lr nått för volymen på sånagre blir lite sudig och låg i ca 1s men själva volymen på instrumenten bibehålls. Så ja funderar om de är ett dåligt täcken. De är ofta när de komemr ett lite hårdare stycke/refrenge som de blir så just innan.

Det som händer är att förstärkaren klipper, dvs volymen på ljudet är högre än vad den klarar av att förstärka.
"Grumligheten" i rösten tyder på att det är en bra bit över gränsen. Om man spelar länge med klippning så kan man
förstöra både förstärkare och högtalare.

Du behöver en kraftigare förstärkare (eller ett separat slutsteg).

Redigerat av Ageve, 11 April 2008 - 18:57.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.