Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

brännd kabel till projektorlampan

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 April 2008 - 21:12

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
jag importerade en ny projektorlampa från myprojectorlamp.com till min sanyo plz z3 för några månader sedan. Jag hade fått känslan av att min gamla som gått ca 3000h började bli trött. Jag satte i den nya och upplevde att det blev lite bättre tryck i bilden, dockinte så mkt bättre som jag hade hoppats. Efter ca 100h tittande tyckte jag att lampan blivit så extremt "klen" och bilden vattning samt hade väldigt tufft i mörka partier. I går fick jag nog och bestämde mig för att sätta i den gamla lampan istället. När jag tog ut den "nya" lampan upptäckte jag att kablarna från lampan var sönderbrända på 2 ställen (plasten) in ´till själva tråden i kabeln. Min fråga är nu om detta kan ha ett samband att lampan blivit så dålig? I fall det är så borde det väl vara värt att låta någon el kunnig byta kablar till lampan med förhoppning att den ska fungera som man kan tycka att en ny lampa ska fungera.

ps. när jag satte i min 3000h gamla lampa så såg jag direkt att den var betydligt bättre än den gamla.

Postad 11 April 2008 - 22:58

search
  • search
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

jag importerade en ny projektorlampa från myprojectorlamp.com till min sanyo plz z3 för några månader sedan. Jag hade fått känslan av att min gamla som gått ca 3000h började bli trött. Jag satte i den nya och upplevde att det blev lite bättre tryck i bilden, dockinte så mkt bättre som jag hade hoppats. Efter ca 100h tittande tyckte jag att lampan blivit så extremt "klen" och bilden vattning samt hade väldigt tufft i mörka partier. I går fick jag nog och bestämde mig för att sätta i den gamla lampan istället. När jag tog ut den "nya" lampan upptäckte jag att kablarna från lampan var sönderbrända på 2 ställen (plasten) in ´till själva tråden i kabeln. Min fråga är nu om detta kan ha ett samband att lampan blivit så dålig? I fall det är så borde det väl vara värt att låta någon el kunnig byta kablar till lampan med förhoppning att den ska fungera som man kan tycka att en ny lampa ska fungera.

ps. när jag satte i min 3000h gamla lampa så såg jag direkt att den var betydligt bättre än den gamla.

Du måste snarare gå till källan av problemet istället för att rätta till symtomen. Måste finnas en anledning till att kablarna blivit så varma.

Hur ser kablarna ut på den nya lampan, är de lika tjocka som de gamla?

Postad 12 April 2008 - 14:53

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
de har legat för nära/emot baksidan på lampan. det är nog inget konstigt med det och inte så mkt att felsöka. Jag nämner ju även vidare att bilden blev bra igen när jag bytte tillbaka till gamla lampan

är det verkligen igen elkunnig som kan säga nått om detta. Det vore bra att få veta om det är möjligt att den brännskadade kabeln kan ha inverkan på lampans kapacitet

Redigerat av HOTDOG2004, 12 April 2008 - 14:52.

Postad 12 April 2008 - 15:25

McGee
  • McGee
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Om inte kablarna till lampan ligger mot varandra eller annan ledande komponent/chassiedel eller är av så är det inte kabeln det är fel på. Låter som lampan är ett måndagsex.

Postad 12 April 2008 - 16:12

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
det underlättar ju kanske inte reklamation när man först brännt kabeln genom att oförsiktigt lägga den förnära bakhöljet på lampan och till råga på allt köpt lampan via myprojectorlamp i usa.... fan!! helt säker på att det inte kan ha att göra med skadan på kablarna?

Postad 13 April 2008 - 08:13

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Om en lampa lyser svagare får den för lite effekt. Att bränna av plasthöljet på en kabel minskar varken ström eller spänning i kabeln så - nej jag tror inte det har något med saken att göra.

Postad 13 April 2008 - 11:20

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Nu vet jag ju inte hur skadan ser ut, men teoretiskt så skulle man kunna tänka sig att det går en liten ström över det skadade stället. När isolering bränns kan materialet i isoleringen bli ledande. Isf får du ett spänningsfall över kabeln.

Du kan ju prova med att ta kabeln från den gamla lampan och sätta på den nya.

Postad 15 April 2008 - 15:49

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
ok, tack för svaret, då finns det iaf en möjlighet att det förhåler sig på det sättet. Har just satt i den andra så jag gör nog slut på den och prövar att byta kablar senare.
.om någon har smarta idéer eller tillägg kring detta är jag tacksam.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.