Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa projektorn i prisklassen 20 000-30 000 kr?

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 April 2008 - 21:44

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Efter två månaders spring i butiker,mängder av plöjda forum ett 20-tal tidningar och produktrecensioner har jag ännu inte kommit fram till vilken projektor jag ska ha. Kamraterna säger 50% TV och 50% projektor. De TV:s jag funderade på innan projektortankarna var Panasonic TH-50PZ70 och Samsung PS-50P96FD. 99% av mig säger att jag inte ska ha en TV...

Har dragit mig för att hamna i Forumträsket men har insett att jag måste få "expert-hjälp" i denna fråga.

(Mitt rum har är 3.5 till väggen, ser mest på film, tv-serier, funderar på köpa ps3 och spela också)

Har tittat på Epson TW-2000/ TW-1000 (LCD) (26000/19900 kr) ett antal gånger och fått ett hum hur de presterar. Sedan har jag läst FRRREEEDDDRIIIKS inlägg gällande Optoma HD80 (DLP) (19900 kr). Nu senast såg jag att Dustin har mega kampanjpris på sin Sony VPL-VM50 (SXRD) (19 990 kr). Alla dessa ligger inom 20 000 - 30 000 kr.

VET INTE VAD JAG SKA TA MIG TILL! Bara jag kan bestämma mig så ska jag köpa. GAHH! Så behöver er hjälp att utesluta mina val eller ge mig bättre val. ;)

När jag kommit fram till ett val så behöver jag en duk som passar till projektor. Troligen behöver duken vara motordriven pga av att jag har akustikmattor mot väggen och bakom mina högtalare (1 par piPs).

Postad 13 April 2008 - 23:05

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Jag tycker också du ska ta med Panasonic AE2000. Om du bor i närheten av sthlm så kan du ju åka till hemmabiocenter ute på lidingö. Där kan de dema projektornerna mot varandra och då är de lite lättare att se skillnader i bilden mellan olika projektorer. Enligt mig så tycker jag du ska satsa på antingen Panasonic AE2000 eller Epson TW2000. Epson TW1000 tycker ajg su ska utesluta helt för den har problem med 1080p/24fps om man ska se blu ray på projektorn.

Sonyn har ja inte sett och kan inte uttala mig om. Optoma är en DLP och gick bort för mig pga att DLP projektorer är svårare att placera. De måste sitta bättre ifrån början, med en LCD kan du flytta bilden med hjälp av lensshift. De finns dock vissa DLP projektorer som har lensshift men inte lika stora möjlighter i att flytta bilden som en LCD ändå.

Postad 14 April 2008 - 09:01

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Jag håller med Lothar angående TW 1000. Sen om man åker till HBC på Lidingö så skulle jag tro att de gärna demar AE2000, speciellt med syftet för att visa att TW2000 är överlägsen denna. Då menar jag inte att AE2000 skulle vara en dålig proj utan att en TW2000 är riktigt, riktigt bra proj. Den har bra tryck och bra svärta för att vara en lcd, den kan även kalibreras HELT färgkorrekt etc.

Sen tror jag egentligen att du blir nöjd med vilken proj du än väljer. Jag tycker även du gjort helt rätt i att själv åka runt och titta på projektorer. Bor du i Sthlm så är faktiskt HBC värt sin resa eftersom de kan dema två projar under identiska omständighet samtidigt utan att dessa påverkar varandra. På det sättet får du en riktigt bra uppfattning om skillnaderna mellan olika projjar...

MVH
Jonsod

Postad 14 April 2008 - 11:29

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Nja jag håller dock inte med dej där :P Tycker de inte var speciellt stor skillnad melln AE2000 och TW2000 faktiskt. De som skiljde var att AE2000 hade lite mer färg i bilden och de vita var lite mer grått än vad TW2000 hade. Om man vill ha en så korrekt bild som möjligt ska man köra på TW2000 men å andra sidan så är AE2000 bättre out of the box. Jag föll dock för AE2000 för bilden, enligt mig, är inte nämnvärt bättre med TW2000 samt så gillade jag att de var lite mer färg i AE2000 (vilket egentligen är fel, för den visade ör mycekt färg för att de skulle vara en korrekt bild).

Men åk till HBC och kolla själv så får du själv avgöra vad som är värt pengarna :D

Postad 14 April 2008 - 14:13

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
He, he. Att jag skrev som jag gjorde beror på att jag själv "blivit utsatt" av HBC:s säljares kunskaper vad gäller bildkvalité på projektorer. Och med all rätt, killarna där är riktigt duktiga och kan sin sak. När jag själv letade proj (ej DLP) för ca en månad sen i prisklassen 20-45 000kr så övertygade de mig om att TW 2000 är det bästa valet. Själv var jag inne på andra projar (dyrare) från början men de bevisade mig fel. Tack HBC :P
Nog med reklam för denna gången he he... Sorry för att vi är lite OT :D

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 14 April 2008 - 14:15.

Postad 14 April 2008 - 14:28

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Det finns en projektor som du absolut inte får glömma bort i resonemanget och det är Mitsubishi HC6000. Den ger precis som alla andra uppräknade en mycket bra bild på full-HD-material. Tittar du på de flesta tester som är gjorda, så är det väl bara Epson TW2000 som slår HC6000 när det gäller bildkvalitet när vi pratar LCD. Men det som är HC6000 stora styrka är två mycket viktiga saker anser jag.
Det första är förmågan att visa det som inte är full-HD material. Exempelvis filmer, sport och annat från, som i mitt fall, Canal Digitals satellitbox. Här är HC6000 suverän med sitt mycket avancerade HQV-chip. Detta gäller även för vanliga DVD.
Det andra är ljudnivån. Jag tror inte du hittar en projektor med lika låg och behaglig ljudnivå som HC6000.

Lycka till med ditt köp!

//Chpal

Postad 14 April 2008 - 14:39

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Kollade också på HC6000 (ägde en Mitsu DLP innan så ja tyckte de var värt att kolla på) men tyckte färgerna drog lite för mycket till de gula hållet. De märks när man kör den sida vid sida emot AE2000 eller TW2000 att bilden har som en lite gul hinna över sig. Men som sagt... de är du som ska ha projektorn så de är du som ska avgöra hur din bild ska se ut och vad för andra saker som kopplingar osv som ska finnas med.

Postad 14 April 2008 - 16:54

giggolon
  • giggolon
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
infocus in81

Postad 14 April 2008 - 19:21

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Kort och koncist :P

Postad 15 April 2008 - 00:01

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Det finns en projektor som du absolut inte får glömma bort i resonemanget och det är Mitsubishi HC6000. Den ger precis som alla andra uppräknade en mycket bra bild på full-HD-material. Tittar du på de flesta tester som är gjorda, så är det väl bara Epson TW2000 som slår HC6000 när det gäller bildkvalitet när vi pratar LCD. Men det som är HC6000 stora styrka är två mycket viktiga saker anser jag.
Det första är förmågan att visa det som inte är full-HD material. Exempelvis filmer, sport och annat från, som i mitt fall, Canal Digitals satellitbox. Här är HC6000 suverän med sitt mycket avancerade HQV-chip. Detta gäller även för vanliga DVD.
Det andra är ljudnivån. Jag tror inte du hittar en projektor med lika låg och behaglig ljudnivå som HC6000.

Lycka till med ditt köp!

//Chpal

Vill först tacka för den helt GRYMMA support man får här! Nog det bästa forum jag någonsin skickat en post på. =)

Men som ni säger. Det är nog värt att ta i hänsyn flexibiliteten i projektorn. Framförallt när man har en mindre längenhet som jag har. Jag har därför kommit fram till samma sak som er att gå på LCD även om jag är lite av DLP förespråkare. Detta också efter ha sätt vad Tw-2000 presterat.

Så då står det mellan dessa projektorer HC6000, PANASONIC PT-AE2000 eller Epson TW-2000.
Enligt vad alla snackar om är Tw-2000 the shit! Dock är ändå den nästan 5000 - 10000 kr dyrare än de andra. Vilket inte ska glömmas. HC6000 verkar vara intressant pga pris och tystnaden. Kan jag testa både HC6000 och PT.AE2000 i Lindingö? vad heter butiken? Någon som kan posta en Eniro-karta till mig. Bor i sthlm men är från Övik så är ruskigt rookie på storstan. (Ni vet har flyttat ned och sökt lyckan och fått bra betalt sthlms-jobb. Därav spenderarfingrarna :D )

Det är ingen som har testbilder från dessa projektorer? Dvs vanliga stillbilde, gamma-kurvor, färgpaletter mm?
Vet inte om jag kanske komm er märka det gula sticket i t.ex. HC6000 genom jag är delvis färgblind och överljuskänslig. Men jobbar dock dagligen med bilder och kameraprestanda så är likt förbannat pedant med vad jag köper :lol: . Min tanke är att provtitta dessa projektorer innan jag köper och bestämmer mig för duk. Någon som ställer upp för demo?

Som sagt 3 projektorer som ska bli en. Tycker det går riktigt bra hittills =)

Postad 15 April 2008 - 05:45

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
En bild är som bekant mer än bara upplösning. Det finns flera andra aspekter som måste tas i beaktning om man vill ha det bästa. Personligen rankar jag projektorer som de absolut bästa i overall upplevelse. Samsung SP-A800B, Epson TW2000, Projection Design M25 samt Samsung SP-H710AE som kvalar in pga sin kompletthet som projektor trots att den "bara" är 720 upplöst. Finns att hitta begagnat relativt billiga.

Åk ut och titta - alla bilder passar inte alla - så är det bara.

Postad 15 April 2008 - 08:09

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Värt att veta ang. TW2000 är att den verkar lida av en del problem, bl a konvergens som du kan läsa mer om TW2000-tråden. Framförallt i USA verkar det ha varit så mycket problem med projen att vissa butiker slutat ha den i sitt sortiment. Svårt att säga hur överdrivet detta är och om det är ett problem även här i Norden men det kan ju vara bra att känna till.
Själv var jag inne på en TW2000 att ta med hem från USA men dels känns det osäkert med ovanstående problem och dels är det lite mycket pengar för mig även om det är ett kap rent generellt (ca 18' ). Så jag kommer fatktiskt att köpa med mig HC5000, mycket pga fördelarna som lyfts fram ovan för HC6000. Den får man för 12' vilket känns helt ok för en förstagångsproje som det blir för mig. Den är helt enkelt "good enough" som jag ser det.
Ang. ev. gulstick: går inte det att justera bort?

Redigerat av Unregistereddb3899a2, 15 April 2008 - 08:11.

Postad 15 April 2008 - 09:21

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Jag tycker att du kommit fram till ett urval av mycket intressanta projektorer. Nästa steg är att åka och kika på dem, jag tycker INTE att du skall basera ditt slutgiltiga köp utifrån andra människors åsikter här på forumet. HBC står för Hemmabiocenter och detta är en av de främsta (kanske rent av den bästa) butiken i Sverige vad gäller hemmabio, speciellt när det gäller bildrelaterad kunskap/kompetens. De säljer även samtliga av de projektorer du är intresserad av. Vägbeskrivning och karta finner du HÄR.

Angående konvergensproblem på TW 2000 så har detta blivit något av en höna av en fjäder. Problematiken blommade upp på AVS-forum (amerikanskt forum) och har sedan spridit sig som en löpeld över forum världen över. Jag har hört ytterst få som har dessa problem i Sverige och jag själv har INTE detta problem på min nyinköpta TW 2000. Skulle man dock olyckligtvis råka få tag på ett ex som har detta problem så är jag fullständigt övertygad om att Epson skulle fixa problemet snabbt och smidigt då deras service och garantier är "outstanding" i jämförelse med många andra märken.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 15 April 2008 - 10:16.

Postad 15 April 2008 - 10:13

jonzy
  • jonzy
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Vill först tacka för den helt GRYMMA support man får här! Nog det bästa forum jag någonsin skickat en post på. =)

Men som ni säger. Det är nog värt att ta i hänsyn flexibiliteten i projektorn. Framförallt när man har en mindre längenhet som jag har. Jag har därför kommit fram till samma sak som er att gå på LCD även om jag är lite av DLP förespråkare. Detta också efter ha sätt vad Tw-2000 presterat.

Så då står det mellan dessa projektorer HC6000, PANASONIC PT-AE2000 eller Epson TW-2000.
Enligt vad alla snackar om är Tw-2000 the shit! Dock är ändå den nästan 5000 - 10000 kr dyrare än de andra. Vilket inte ska glömmas. HC6000 verkar vara intressant pga pris och tystnaden. Kan jag testa både HC6000 och PT.AE2000 i Lindingö? vad heter butiken? Någon som kan posta en Eniro-karta till mig. Bor i sthlm men är från Övik så är ruskigt rookie på storstan. (Ni vet har flyttat ned och sökt lyckan och fått bra betalt sthlms-jobb. Därav spenderarfingrarna :D )

Det är ingen som har testbilder från dessa projektorer? Dvs vanliga stillbilde, gamma-kurvor, färgpaletter mm?
Vet inte om jag kanske komm er märka det gula sticket i t.ex. HC6000 genom jag är delvis färgblind och överljuskänslig. Men jobbar dock dagligen med bilder och kameraprestanda så är likt förbannat pedant med vad jag köper :lol: . Min tanke är att provtitta dessa projektorer innan jag köper och bestämmer mig för duk. Någon som ställer upp för demo?

Som sagt 3 projektorer som ska bli en. Tycker det går riktigt bra hittills =)

Åk definitivt till HBC på Lidingö (hemmabiocenter.se) och du får grym hjälp. Se gärna mitt inlägg om mitt besök där häromdagen https://www.minhembi...s...t&p=1875724.

Lycka till!

Postad 15 April 2008 - 10:53

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Ang. ev. gulstick: går inte det att justera bort?

De går säkert att få de bättre men helt bort går de inte. Var på HBC och kollade där, vi var en grupp som kollade på HC6000 och AE2000 och en till som ajg inte minns vad de var.

Hemmabiocenter är itn så svårt att hitta om man bara inte missar avfarten :D Du kör på lidingövägen och över bron sen följer du den vägen och kör igenom en rondell rakt fram. Sen bör du hålla koll till höger för de är bara en liten parkering och ett litet hus där de håller till men de är skyltat så de borde du se om du inte kör för fort. De har som sagt alla de tre projektorerna du är intresserad av så där lär du själv kunna avgöra vad du vill lägga pengarna på. :lol:

Lycka till!

Postad 15 April 2008 - 19:32

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

De går säkert att få de bättre men helt bort går de inte. Var på HBC och kollade där, vi var en grupp som kollade på HC6000 och AE2000 och en till som ajg inte minns vad de var.

Hemmabiocenter är itn så svårt att hitta om man bara inte missar avfarten :) Du kör på lidingövägen och över bron sen följer du den vägen och kör igenom en rondell rakt fram. Sen bör du hålla koll till höger för de är bara en liten parkering och ett litet hus där de håller till men de är skyltat så de borde du se om du inte kör för fort. De har som sagt alla de tre projektorerna du är intresserad av så där lär du själv kunna avgöra vad du vill lägga pengarna på. :)

Lycka till!

PERFEKT! Ska försöka ta mig dit imorgon då. ;)

Har dock itne fått någon reflektion runt Sony VPL-VW50 som Dustin prissänkte till 19900 kr. Andra butiker säljer denna från 33 000 kr och uppåt. Sedan skiljer den inte så fasligt mycket mot dess storebror VW60. Den är dock en aningen ljussvagare. Men har bra kontrastomfång. Någon som har nått att säga om den?

Men måste medge att TW2000 på pappret verkar ju utklassa de andra rätt bra. På prisjakt så säljer spelkontroll.se den för dryga 25 000 men sedan blir det ett hopp med 5000 kr i priset. Vet inte vad spelkontroll är för butik. Tyvärr verkar de inte ha någon avbetalning. Skulle gärna dela upp summan på någon månad. Vilket är lite av en påverkande faktor vart jag ska köpa projektorn ifrån. finns det andra billiga butiker med avbetalningsplan än de som syns på prisjakt och pricerunner?

Postad 15 April 2008 - 21:52

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1866 inlägg
  • 0
Om du går in på spelkontroll så ser du ganska snabbt att dom har importerat från Japan, därav det låga priset.

Jag personligen skulle aldrig handla en dyrare projektor hos någon annan än en seriös handlare med fysisk butik. Tex Hemmabiocenter i Stockholm eller The rock i Lund.

Redigerat av belzebubb, 15 April 2008 - 21:59.

Postad 16 April 2008 - 08:01

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0
Jag har köpt PS3-spel och blu-ray-filmer från spelkontroll och det funkade fint, även om leveransen inte var blixtsnabb direkt. Men det verkar inte vara något skojföretag även om siten ser lite "lågbudget" ut.
Men det är klart, en proje för 25' är ju lite annorlunda, sen är det ju hela biten med garanti och sånt att ta hänsyn till med en japanimporterad proje, kan tänka mig att det är samma regler som för pricejapan.

Postad 17 April 2008 - 08:47

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Hur går det Färne? Har du vart på HBC än? Återkom gärna med vad du kom fram till etc?

MVH
Jonsod

Postad 17 April 2008 - 09:57

Unregistered10dc2c5b
  • Unregistered10dc2c5b
  • Användare

• 110 inlägg
  • 0
Jag har varit på HBC och tittat på HC4900 och BenQ W5000. Ingenting om BenQ nämns här, tycker jag är synd för den var rikrigt, riktigt najs och kostar 21900.

Postad 17 April 2008 - 10:29

Unregistereddb3899a2
  • Unregistereddb3899a2
  • Lärjunge

• 327 inlägg
  • 0

Jag har varit på HBC och tittat på HC4900 och BenQ W5000. Ingenting om BenQ nämns här, tycker jag är synd för den var rikrigt, riktigt najs och kostar 21900.

Beror på att W5000 är en DLP och Färna är ute efter en LCD. Läs ovan. Men jag håller med dig om att den ger en väldigt fin bild för lite pengar.

Postad 18 April 2008 - 23:34

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hur går det Färne? Har du vart på HBC än? Återkom gärna med vad du kom fram till etc?

MVH
Jonsod

Hejsan alla!

Nu har jag äntligen besökt HBC. Allt gick bra tack vara gps i telefonen ;p. batteriet tog precis slut vid ingången.
Måste säga att jag blev imponerad av deras kompetens och inredning. Påminde mig lite om inredningen på filmproduktionsbolaget syndicate entertainment, där jag en gång i tiden gjorde mitt exjobb om HDRi.
Var riktigt kul att få prata med kompentent folk som vet vad bildbehandling är och har riktiga åsikter på djupet. pratade med Mattias där. Jävlgit najs kille att ha göra med. Fick tom skjuts hem. =) Fick bra feedback på mina tankar om det optimala digitala hemmet också.

Jajaj slut på trivia. Kollade på alla projektorer vi pratat om utom optoma hd80 vilket de inte har. Kom fram till mycket bra shit.

Detta är ett faktum.
HC6000 är tyst som bara den. Princip ljudlös. Helt ok storlek. Pressar ifrån sig riktigt bra bild. Den känns skarp och jag kände mig nöjd. Skulle tagit denna rent prismässigt alla gånger om det inte varit att det gick i ett gult stick som tidigare kommenterades. Kan dock inte säga att det var ett gult stick. Snarare grön/gult filter över hela filmen. Fruktansvärt störande!!! Fattar inte vad de tänkte med när de gjorde det där färghjulet. går som sagt inte att kalibrera bättre än vad de gjort. Skulle inte köpa denna om jag nu inte gillar att se min värld genom ett par gula/gröna solbrillor. :D

Sedan kollade jag faktiskt in benq w5000 vilket var en mycket kompetent projektor. bra gammut jämförelsevis mot alla andra. men fan svärtan var grå. den var helt ok men klarar inte vad jag förväntar mig hos en DLP eller en projektor huvudtaget. lite suddig upplevde jag bilden med.

Sedan blev som sagt vinnaren Epson Tw-2000 (dryga 30 000) men rätt följt av enligt mig den otippade panasonic pt-ae2000. Epson tw-2000 går först och främst inte att göra med enligt mig floppen tw-1000. Epson knäckta alla lugnt på svärta (WOW, LCD som bräcker flera DLP-projektorer) och detaljrikedom. Epson tw2000 och panasonic pt-ae2000 var riktigt rättvisa mot gammuten och gav naturlig färgåtergivning. Dock så upplevdes Tw-2000 mycket naturligt mjukare i tonerna. Kändes verkligare på nått sätt. Panasoniven var helt klart den bästa projektorn i 20 000 kr klassen! NAckdelen är att den var tyvärr suddigare i bilden än vad Epson tw-2000 var.

Det man ska tänka på när man kolla på Tw-2000 är att den presterar skärpa och bra skärpedjup äver hela bilden. Leta tex upp ett klipp med djup i, som t.ex. en stor stadsscen med mycket detaljer och små prytlar (som ni säger i sthlm) så komemr ni märka skillnaden. Lika många linser så preserar de flesta projktorer en bra bild i mitten och sämre bild ju längre man närmare sig kanterna. Epson var näst intill oskiljaktig från centrum till kant. Alla andra projektorer i denna prisklass var inte i närheten.

min rankning blev:

1. Epson tw-2000 (+ skärpa,skärpedjup, svärta, gammut, naturlig bild | - fläkten kunde varit tystare, dyrast)
2. Panasonic pt-ae2000 (ok skärpa, svärta, gammut, 95% naturlig bild, tyst, bra pris | - nr 2 - skärpan bra men inte bäst)
3. Benq w5000 (+ ok gammut + prisvärd | - stor och ful som stryk, - dlp begränsningar - gav ändå gråaktig svärta fast dlp-teknik)
4. Mitsubishi HC6000 (+Skärpan var grym!, prisvärd, LJUDLÖS! | - grön/gul film över bilden!!! går aldrig att få denna projektor bra kalibrerar ty kommer med ett kasst färghjul )
5. Epson tw-1000 (bry er inte om denna. för bantad helt klart, allt annat var ändå princip bättre)

Epson var bäst helt kalrt. Men skiten kostar ju 30 000 och panasonicen 22 000 typ. Väger hit och dit på detta. Har ok lön som civilare men fan det är ju ändå inga pengar man man spottar ut sig. Ska ju ha duk till detta samt kablar och montering. Börjar fundera på hur jag ska göra. Är totalt freak när det gäller kvalite. Har jag bestämt mig så lever jag hellre som student igen än har något jag inte är nöjd med. fan svårt detta. vill ha tw-2000 men frågan är om det är rimligt och värt pengarna. kanske bättre att lägga det på en komplement-tv vid sängen =)

Tar gärna lite diskussion runt detta.

Postad 18 April 2008 - 23:39

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jag tycker också du ska ta med Panasonic AE2000. Om du bor i närheten av sthlm så kan du ju åka till hemmabiocenter ute på lidingö. Där kan de dema projektornerna mot varandra och då är de lite lättare att se skillnader i bilden mellan olika projektorer. Enligt mig så tycker jag du ska satsa på antingen Panasonic AE2000 eller Epson TW2000. Epson TW1000 tycker ajg su ska utesluta helt för den har problem med 1080p/24fps om man ska se blu ray på projektorn.

Sonyn har ja inte sett och kan inte uttala mig om. Optoma är en DLP och gick bort för mig pga att DLP projektorer är svårare att placera. De måste sitta bättre ifrån början, med en LCD kan du flytta bilden med hjälp av lensshift. De finns dock vissa DLP projektorer som har lensshift men inte lika stora möjlighter i att flytta bilden som en LCD ändå.

Hahaha! läser igenom forumet igen för att se om jag missat något och inser att vi kommit fram till samma saker. glömt detta inlägg. Ja då förstår ni att det är lite sanning i det hela. Kan inte se hur det skulle kunna stå mellan några andra projjar än dessa.

Postad 19 April 2008 - 10:12

kaptenrödskägg
  • kaptenrödskägg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
tycker att du skall titta på en optoma hd 80 och jämföra hemmabiobutikan har en demo på ynglngagatan .har nyligen köpt en och är mycket nöjd :D har den sitter ca 3.4m från vägg 100 tum duk

Postad 19 April 2008 - 10:25

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
WOW, vilken recension du slänger ur dig, tycker på fullaste allvar att du slår många av dagens tester i våra teknikmagasin på fingrarna (då menar jag att din recension är korrekt, direkt och utan massa personligt tyckande)! Jag är imponerad - det var intressant att läsa.

Jag personligen instämmer till fullo med dina observationer (har dock inte sett Benq W5000). Sen kan jag tillägga att även jag är ett kvalitetsfreak och kan inte acceptera mig själv som prismedveten. Ekonomiskt är detta en stor nackdel men å andra sidan så är jag alltid jäkligt nöjd med det jag har släpat hem, det är ofta nackhåren reser sig och för mig är detta en stor del av njutningen med egen hembio. Jag kan även berätta att jag har en bekant som man kan säga är min motpart, han är oerhört prismedveten och kan ALDRIG unna sig att köpa det han verkligen vill ha (även om han egentligen har råd). Han är som regel nöjd med sina köp men han fortsätter alltid att drömma om de produkter han egentligen skulle vilja köpa. Jag har väldigt svårt att förstå detta val/beteende, men människor är olika det är en sak som är säkert. :D

Ja, du får väl fundera så kommer du säkert fram till vilken proj som i nuläget passar dig bäst, lycka till! B)

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 19 April 2008 - 10:27.

Postad 19 April 2008 - 11:32

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

tycker att du skall titta på en optoma hd 80 och jämföra hemmabiobutikan har en demo på ynglngagatan .har nyligen köpt en och är mycket nöjd :D har den sitter ca 3.4m från vägg 100 tum duk

Det ska jag faktiskt ta och göra. Tänkte optoma första gången men har inte sett den.
Som sagt sitter på samma meter som du. Hur fungerar det med "mobiliteten" i projektorn?

Kan man jämföra den med en TW2000 där?

Postad 19 April 2008 - 12:13

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

WOW, vilken recension du slänger ur dig, tycker på fullaste allvar att du slår många av dagens tester i våra teknikmagasin på fingrarna (då menar jag att din recension är korrekt, direkt och utan massa personligt tyckande)! Jag är imponerad - det var intressant att läsa.

Jag personligen instämmer till fullo med dina observationer (har dock inte sett Benq W5000). Sen kan jag tillägga att även jag är ett kvalitetsfreak och kan inte acceptera mig själv som prismedveten. Ekonomiskt är detta en stor nackdel men å andra sidan så är jag alltid jäkligt nöjd med det jag har släpat hem, det är ofta nackhåren reser sig och för mig är detta en stor del av njutningen med egen hembio. Jag kan även berätta att jag har en bekant som man kan säga är min motpart, han är oerhört prismedveten och kan ALDRIG unna sig att köpa det han verkligen vill ha (även om han egentligen har råd). Han är som regel nöjd med sina köp men han fortsätter alltid att drömma om de produkter han egentligen skulle vilja köpa. Jag har väldigt svårt att förstå detta val/beteende, men människor är olika det är en sak som är säkert. :D

Ja, du får väl fundera så kommer du säkert fram till vilken proj som i nuläget passar dig bäst, lycka till! B)

MVH
Jonsod

*skrattar* Tack så mycket. kul att höra att mitt inlägg gav något. =) Kanske finns en anledning att man jobbar som kravställare ändå. (hmm det skulle mena att man tillför något vettigt på arbetsplatsen, wow har aldrig tänkt så ;p)

Men visst har arbetat med bildbehandling, bildanalys, effekter och jobbar nu med kameror så man blir lite av skadad. Kan ju knappt se en film utan att kritisera ljussättningen och 3d-effekterna :unsure:.

Pratade faktiskt med en redaktör på en tidning och hade just en diskussion huruvida tidningar idag endast skriver vad som står på lådorna. Ta t.ex. pixelkriget, alla vet vi hur vi får högre megapixel även på de minsta kamerorna idag. Men likt förbannat har många av dem knappnålstora sensorer som varit den samma i kamerorna i flera år. Vilket innebär att de endast baxar in mer pixlar per yta, men vilket resulterar i desto mer brus. Förstår faktiskt inte varför någon vanlig konsument behöver en kamera med mer än 3.2 MP. Vem skriver ut bilder större än ett a4? Så kollar själv aldrig på pixla större än 5 MP utan istället på optiken och sensor känsligheten.

Precis samma sak gäller projektorer där ingen diskuterar optiken utan lägger allt krut på 1080p och ev svärta. Optik, Gammut (och färghjul), kalibreringsmöjligheter är något jag skulle vilja se mer om. Ansi är också väldigt överreklamerat i projektorvärlden. 400 Ansi pressar projektorerna ut sig när du sitter i ett mörkt rum. De andra 1000-1500 ansin behöver jag när jag sitter i mitt glashus och kollar på powerpoints ;) När jag pressar upp bilden i sådan ljusstyrka så tappar jag i dynamiskt omfång i bilden. Finns då inget som heter korrekt kalibrerat i en sådan bild. Men som jag ser det är det självklart bra med ansi ändå när man vill lobba för att se på tv i dagsljus och för att förklara för flickvännen att vi inte ska ha en LCD-tv, utan att projektorn fungear bra i dagsljus också . Men vad gör man inte för att få sin vilja igenom :unsure:

Angående recensioner. Köp 10 tidningar med testar och du kommer märka att alla projektorer är lika bra. Det är Helt klart för mycket branding i tidningar. Har läst EN stycke bra artikel och den skrevs faktiskt av hemmabio och där gick de in mer på djupet med bra detalj jämförelser. Komiskt nog visade sig denna artikel vara skriven med hjälp av HBC utrustning. Men måste säga att jag gillade HBC för de kunde faktiskt något och inte bara till en viss nivå. De brann även för sitt jobb vilket jag uppskattar. HAr själv en gång i tiden jobbat för Kjell och Company och de hade lite av samma principer som vi haft. Att man ska itne sälja något utan att man ska lyssna och förstå behovet hos kunden och ge så mycket information att kunden själv känner vad som är rätt att köpa. Försäljare som försöker sälja det är det värsta jag vet. Att rådge någon är något helt annat och är faktiskt det bästa säljertips jag har. Och en av anledningarna att man vet pendlar fortfarande mellan en shysst projektor för 2 0000 eller en som klarar allt jag vill ha för 30 000. Fan vad jag hatar att göra val och dåliga köp =)

Men tjejer är bra att ha med sig när man ska köpa teknikprylar. De får ned en på jorden och och hindrar en för impulsköp och lyckas man övertala dem så vet man att man har ett grym bra produkt man vill köpa :rolleyes:

Postad 19 April 2008 - 12:13

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med "mobiliteten" i projektorn?

Mobilitet? Menar du hur stor bild man kan få på det avståndet, och hur bilden skjuter i förhållande till lins?

Kan man jämföra den med en TW2000 där?

Är rätt säker på att Jimmy har bägge inne.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 19 April 2008 - 12:30

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Mobilitet? Menar du hur stor bild man kan få på det avståndet, och hur bilden skjuter i förhållande till lins?

Är rätt säker på att Jimmy har bägge inne.

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Du får ursäkta norrlänskan. =) Exakt hur är det med förskjutningen av linsen på avståndet 3.4 m och projektorn i taket. Genom att jag har rätt högt i taket så undrar om det blir en för snäv vinkel att projicera på.

Vet att du sitter på grym kunskap i detta område. Bland annat så har du en bra forum tråd om Optoma Hd80 som jag lusläst samt har jag sett att du testat en TW-2000. Genom att du kalibrerat dem och fördjupat dig rätt mycket i dessa kanske du kanske kan jämföra dessa två lite och ge oss din uppfattning av dessa två?Ändrar t.ex. hur står sig svärtan mellan dessa samt gammuten?

Ska ta och försöka sticka dit i veckan då eller ev. imorgon. tackar igen för tipset!

Postad 19 April 2008 - 13:28

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0

Hahaha! läser igenom forumet igen för att se om jag missat något och inser att vi kommit fram till samma saker. glömt detta inlägg. Ja då förstår ni att det är lite sanning i det hela. Kan inte se hur det skulle kunna stå mellan några andra projjar än dessa.

:D

Postad 19 April 2008 - 14:04

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Du får ursäkta norrlänskan. =) Exakt hur är det med förskjutningen av linsen på avståndet 3.4 m och projektorn i taket. Genom att jag har rätt högt i taket så undrar om det blir en för snäv vinkel att projicera på.

På 3.4 meter så kan du få en bildbredd på ~1.5 - 1.8 meter.
Bilden skjuter då 31 - 37 cm nedanför mitten på lins.
Inga problem att kompensera med lite tillbaka- eller framlutning.

Vet att du sitter på grym kunskap i detta område. Bland annat så har du en bra forum tråd om Optoma Hd80 som jag lusläst samt har jag sett att du testat en TW-2000. Genom att du kalibrerat dem och fördjupat dig rätt mycket i dessa kanske du kanske kan jämföra dessa två lite och ge oss din uppfattning av dessa två?Ändrar t.ex. hur står sig svärtan mellan dessa samt gammuten?

Ska ta och försöka sticka dit i veckan då eller ev. imorgon. tackar igen för tipset!

HD80 har också väldigt bra svärta, men TW2000 känns betydligt vassare ANSI-kontrastmässigt. Tror inte ens HD81 rår på TW2000 i detta hänseende.
TW2000 i fel rum, kan dock vara en tråkig upplevelse, då den inte har så mycket ljus att uppväga det som "tvättas" bort av ströljus och sekundära reflexer.
Svärtemässigt saknar jag inget i TW2000, och tror till och med att jag själv missar lite av egenskaperna i den, tack vare att jag har så mycket reflexer i mitt annars mörkläggningsbara rum.
TW2000 kommer absolut till sin mesta rätt i ett helt ljus- och ljusreflexkontrollerat rum.

TW2000 går att få nästintill perfekt i gamuten och gråskalan.
HD80 ligger ok på, men är framförallt en bit ifrån vad gäller rätt färgintensitet, och den har inte lika många nyanser i hög- och lågdagrar, samt i färgspektrat.
En av de största styrkorna i HD80 är dock skärpan. Kan dock inte uttala mig hur mycket av det som är optiken och/eller bildbehandlingen.

Eller om jag får citera Geir Nordby i sin projtest i tidningen Bild&ljud hemma 2/2008:
"HD80 är en mycket bra projektor med få uppenbara svagheter. Den är inte fullt lika skarp som Epsons TW2000, men det är inte långt ifrån."

Fast jag tycker den är lite längre ifrån än inte långt ifrån. :D

/Fredrik

Postad 19 April 2008 - 14:04

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0
Jättekul att läsa inläggen här och speciellt Färnes om ditt besök hos HBC. :D

Själv sitter jag med AE2000 och är ganska nöjd, stör mig på att den låter för mycket och att svärtan är dålig och min maskning på duken är så dålig att man skäms. B) Men en sak som jag tycker är väldigt viktig är ljudnivån på projektorn. Bor man i villa med dedikerat hembiorum så kanske det inte gör så mycket, bara höja volymen på filmen så märks det inte så mycket, men om man sitter och vill kolla film i gammal lyhörd lägenhet så är det faktiskt störande med surret. För mig är det värt mycket att projektorn är tyst.

Sen kommer jag försöka få tag på en Black Diamond från SIScreens så fort det är möjligt (beror på bankkontot) http://www.siscreens.com/gallery.html , om den är så bra som det verkar är det kanske det största som hänt inom projektionsteknik sedan dackefejden. Förhoppningen är att denna duk kommer fixa till svärtan samt även möjliggöra fotbolls EM på duken i sommardå jag inte kan och vill mörklägga helt. Nu har ju den här duken inte så mycket med vilken projektor man väljer att göra annat än att den nog borde vara hyffsat ljusstark, men det är både AE2000 och TW2000.

Om ljudnivån inte stör dig på tw2000 köp den! Försök pruta till 25k också, känns som om de borde sänka priset snart ändå på den.

Postad 19 April 2008 - 14:27

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

...

Inga problem att kompensera med lite tillbaka- eller framlutning.

...

/Fredrik

Intressant och bra inlägg Fredrik. Måste dock ifrågasätta din rekomendation ovan, är det inte så att skärpa och att bildens överensstämmelse med maskningen blir lidande av att man lutar projen. Kanske inte mycket vid liten lutning men om man vill åt den perfekta bilden, eller har jag fel? Pär Hörnell på HBC påpekar t.ex. att man skall var noga med att få projektorn helt i våg i alla plan, samt att projen skall vara riktad helt vinkelrät mot duken för bäst tänkbara bild.

MVH
Jonsod

Postad 19 April 2008 - 14:35

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Jättekul att läsa inläggen här och speciellt Färnes om ditt besök hos HBC. :D

Själv sitter jag med AE2000 och är ganska nöjd, stör mig på att den låter för mycket och att svärtan är dålig och min maskning på duken är så dålig att man skäms. B) Men en sak som jag tycker är väldigt viktig är ljudnivån på projektorn. Bor man i villa med dedikerat hembiorum så kanske det inte gör så mycket, bara höja volymen på filmen så märks det inte så mycket, men om man sitter och vill kolla film i gammal lyhörd lägenhet så är det faktiskt störande med surret. För mig är det värt mycket att projektorn är tyst.

Sen kommer jag försöka få tag på en Black Diamond från SIScreens så fort det är möjligt (beror på bankkontot) http://www.siscreens.com/gallery.html , om den är så bra som det verkar är det kanske det största som hänt inom projektionsteknik sedan dackefejden. Förhoppningen är att denna duk kommer fixa till svärtan samt även möjliggöra fotbolls EM på duken i sommardå jag inte kan och vill mörklägga helt. Nu har ju den här duken inte så mycket med vilken projektor man väljer att göra annat än att den nog borde vara hyffsat ljusstark, men det är både AE2000 och TW2000.

Om ljudnivån inte stör dig på tw2000 köp den! Försök pruta till 25k också, känns som om de borde sänka priset snart ändå på den.

Jo jag ljudnivån på tw-2000 var inte så sexig måste jag medge. Men panasonicen lät mindre. Dock hördes även den.
Upplevde dock att svärtan var på pansonicen låg bland de bättre i sin prisklass. Men som sagt har aldrig ägt en projektor (bara mina vänner) så jag kanske tar lite för lite hänsyn till ljudnivån. Dock så förstör ett sådant störljud en shysst konsert om man nu skulle kolla på något sådant där ljudet är viktigare än bilden. Som tidigare sagt så måste jag kolla in hd80 också.

Cooolt! Vad är det där för dukar. Är det någon film som bryter ljuset innan den når duken. det där vill jag veta mer om. Berätta gärna =) Kostar mycket antar jag? (fan att alla hobbies ska tömma kontot)
Det som är lite tråkigt är att mina ögon samt öron inte är av bästa skicket. Lasrat ögonen pga av enorm närsynthet och det har gett mig örnsyn men grym detaljkänsla men tyvärr så är man torr i ögonen pch ser en del halo-efftker nrä det blri för hög kontrastskillnad. Upplever det mycket störande att se vitt mot svart pga av att det blir blooming-effekter då. Så komemr helst vilja ha ett ruim som är dämpad belysning i. Frågan är då om denan superduk skulel kunan vara till sin fördel.

Postad 19 April 2008 - 14:43

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0

Håller med, W-5000 från BenQ är grym!

// Max Reference

Postad 19 April 2008 - 15:07

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

// Max Reference

Kan inte riktigt hålla med. För pengarna är de ju helt grymma när det gäller skärpa och svärta. Men hallå! Jag må vara tokfärgblind (fick inte ens göra lumpen) men bilden är ju fan helt grön/gul! Enda chansen jag skulel köpa den projektorn är om jag fått ett par fantomen 3d-glasögon med så att jag kunde röd och blå kompensera det gröna :D

Finns ingen hacker som bytt färghjulet på den? Vore ju fränt isåfall. Fattar som sagt inte hur de kunde floppa med ett sådant färghjul. Men det finns visst fler än jag som är färgblinda.

Postad 19 April 2008 - 15:10

Unregisteredec19889e
  • Unregisteredec19889e
  • Mästare

• 2891 inlägg
  • 0

Cooolt! Vad är det där för dukar. Är det någon film som bryter ljuset innan den når duken. det där vill jag veta mer om. Berätta gärna =) Kostar mycket antar jag? (fan att alla hobbies ska tömma kontot)
Det som är lite tråkigt är att mina ögon samt öron inte är av bästa skicket. Lasrat ögonen pga av enorm närsynthet och det har gett mig örnsyn men grym detaljkänsla men tyvärr så är man torr i ögonen pch ser en del halo-efftker nrä det blri för hög kontrastskillnad. Upplever det mycket störande att se vitt mot svart pga av att det blir blooming-effekter då. Så komemr helst vilja ha ett ruim som är dämpad belysning i. Frågan är då om denan superduk skulel kunan vara till sin fördel.

Coolt är det verkligen! Hur det fungerar har ännu ingen sagt men det verkar vara väldigt hemligt. De första Black Diamond-dukarna skulle skickas 18/4 men ännu verkar det som om ingen fått sin. Priset lär hamna runt 20k för 110" i Europa men mer än så är det ingen som vet just nu.

Här finns en tråd om duken på minhembio: https://www.minhembi...howtopic=194393

Citat från h00kemh0rns på AVSforum (http://www.avsforum....t=932169&page=6) som var i Austin, Texas för att kika på den:

We spent most of the morning watching everything from 1080p to 1080i video covering movies, sports, television and everything in between. Two hours later I walked away completely blown away. So much so I guaranteed myself one of the first Black Diamonds as I placed my order before heading back to work.

Nu sitter väl folk mest och väntar på att de som beställt ska komma med lite reviews för att se om den är så bra som alla hoppas. Jag håller tummarna B)

// Max Reference

Nu i lager hos Ref.Audio också eller? :D

Postad 19 April 2008 - 15:11

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Kan inte riktigt hålla med. För pengarna är de ju helt grymma när det gäller skärpa och svärta. Men hallå! Jag må vara tokfärgblind (fick inte ens göra lumpen) men bilden är ju fan helt grön/gul! Enda chansen jag skulel köpa den projektorn är om jag fått ett par fantomen 3d-glasögon med så att jag kunde röd och blå kompensera det gröna B)

Finns ingen hacker som bytt färghjulet på den? Vore ju fränt isåfall. Fattar som sagt inte hur de kunde floppa med ett sådant färghjul. Men det finns visst fler än jag som är färgblinda.

Nu blandar du ihop W-5000 med HC 6000... :D

MVH
Jonsod

Postad 19 April 2008 - 15:31

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Intressant och bra inlägg Fredrik. Måste dock ifrågasätta din rekomendation ovan, är det inte så att skärpa och att bildens överensstämmelse med maskningen blir lidande av att man lutar projen. Kanske inte mycket vid liten lutning men om man vill åt den perfekta bilden, eller har jag fel? Pär Hörnell på HBC påpekar t.ex. att man skall var noga med att få projektorn helt i våg i alla plan, samt att projen skall vara riktad helt vinkelrät mot duken för bäst tänkbara bild.

MVH
Jonsod

Nu talar jag ju inte om några jättelutningar här, utan rätt små, kanske 2-5°, som kan hämta upp den där offseten på 30-60 cm.
På de förhållandevis långa kastavstånd som HD80 kräver, så blir det ju inte heller så stora lutningar rent gradmässigt.
Pär har absolut rätt i det med geometrin, men om man i övrigt gillar vad HD80 gör för sin prislapp, men tycker den faller på mållinjen tack vare sin offset, så tycker jag i detta fall en liten, liten oskärpa mellan högsta ovankant, och lägsta nedankant kan vara acceptabel.

Har själv testat att flytta runt menyn i min HD80 och se hur skärpan förändras i olika position, men jag måste först gå riktigt nära duken för att se denna ytterst lilla differens i skärpa mellan ytterlägena.

/Fredrik

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 April 2008 - 15:48.

Postad 19 April 2008 - 15:37

mega-x
  • mega-x
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
läste att du eventuellt skulle skaffa ett ps3 sen också kolla in denna länk då allt i ett :D
http://www.webhallen...od.php?id=85482

Postad 19 April 2008 - 16:03

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

läste att du eventuellt skulle skaffa ett ps3 sen också kolla in denna länk då allt i ett :D
http://www.webhallen...od.php?id=85482

Jo såg det. Men enligt folket på forumet och de tester jag sett på den projjen sä är det inte värt det rent prestandamässigt. 3800 kr plus eller minus gör då ingen skillnad. Men tack för tipset!

Postad 19 April 2008 - 17:54

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Nu blandar du ihop W-5000 med HC 6000... :D

MVH
Jonsod

hahah ja det har du rätt i. Är inte bara färgblind är mer eller mindre hjärndöd också. Jo W5000 var helt ok. ful som stryk och kanske lite dålig svärta gentemot Tw-2000 prestationer. Förväntar mig lite mer från en DLP. Tw-2000 må vara skränig men fan vilken fin bild.

Postad 19 April 2008 - 19:15

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

... Tw-2000 må vara skränig men fan vilken fin bild.

Nja, så mycket tycker i alla fall inte jag att den väsnas. Jag är väl normal känslig för brus och jag har min tw-2000 1,3 m över huvudet och jag tänker knappt på att den är där. Tycker det är onödigt att göra en höna av en fjäder, och det blir ju lätt så i forumvärlden...

Det enda som verkligen talar mot tw-2000 när man sättet den mot AE 2000 tycker jag är prisskillnaden, inget annat.

MVH
Jonsod

Postad 19 April 2008 - 22:56

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Nja, så mycket tycker i alla fall inte jag att den väsnas. Jag är väl normal känslig för brus och jag har min tw-2000 1,3 m över huvudet och jag tänker knappt på att den är där. Tycker det är onödigt att göra en höna av en fjäder, och det blir ju lätt så i forumvärlden...

Det enda som verkligen talar mot tw-2000 när man sättet den mot AE 2000 tycker jag är prisskillnaden, inget annat.

MVH
Jonsod

Jo världen är inte perfekt. Sedan så tolkas text oftast som med mer betydelse än om man säger det i forum etc.
Som sagt det är mest börsen som gör skillnaden i vad jag kommer att välja. Det dumma är att jag valt att ligga runt 30000 med duk och allt. Men nu känns det som jag på något sätt höjt ribban mot 40 000. Inte bra. Ska iväg imorgon och kolla in hd80 mot tw-2000 och se vad skillnaden är.

Fan vet egentligen inte vad man ska göra. GAHH! Hatar teknik-ångest. Ska man köpa något med hjärnan eller hjärtat. 10 000 kr plus eller minus för det lilla extra som gör att man blir såld.
Man vill ju inte köpa något som man snart måste byta upp sig från men samtidigt vill man ha det bästa i den bästa prisklassen.

Börjar också fundera på duk också. En ramspänd ska jag ha har jag bestämt mig för. Ska hänga den framför mina akustikplattor. Funderar på att antigen hänga den i taket eller i en hylla ovanför med belysning. Något tips rörande allt detta? Sedan måste man ha en playstation3 som man kan köra blueray. Helst kombinerat med en NAS. Sedan behöver stereon en ny DAC (men det blir en ny tråd).

Postad 20 April 2008 - 08:02

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

Ska iväg imorgon och kolla in hd80 mot tw-2000 och se vad skillnaden är.

Hoppas att du kan jämföra dem bägge i kalibrerat utförande.

/Fredrik

Postad 20 April 2008 - 09:34

chpal56
  • chpal56
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Lite OT, men i vilket fall som helst så gäller det HC6000 och gul/grönfärgningen. Har själv en HC6000 och uppfattar inget av denna "missfärgning", men läser recensioner och inlägg som här ovan som klart redovisar "missfärgningen".

Men det finns också en uppsjö av recensioner och inlägg som inte ser dessa problem. Kan det vara så att vi uppfattar detta med färgrymd så olika, eller vad är orsaken? Kan det vara ett "audiofil"-syndrom, d.v.s. att de skillnader som dom uppfattar märker inte "medelsvensson", eller vad tror ni?

Oaktat detta handlar det som i allt annat att själv avgöra vad man tycker om projecerad bild och jag tycker HC6000 har en fantastiskt bra bild. Jag kan också konstatera, om man ska vara lite självkritisk, att det lätt blir lite Volvo- kontra SAAB-diskussion över det hela ibland.

//Chpal

Postad 20 April 2008 - 10:14

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Lite OT, men i vilket fall som helst så gäller det HC6000 och gul/grönfärgningen. Har själv en HC6000 och uppfattar inget av denna "missfärgning", men läser recensioner och inlägg som här ovan som klart redovisar "missfärgningen".

...

//Chpal

För att du skall kunna se skillnader som dessa riktigt tydligt krävs en referens att jämföra mot (vilket är ett korrekt sätt att jämföra vad det än gäller för produkt), vilket trådskaparen hade möjlighet att göra på HBC. De som definitivt har sett det har alltså kunnat jämföra två olika projar i realtid. De som inte sett det har troligen bara provat en proj åt gången och helt missat fenomenet.

Sen tycker jag att du skall ta recensioner och tester på lite mindre allvar då det tyvärr ofta är rent amatörmässigt utförda men presenteras som professionella.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 20 April 2008 - 10:16.

Postad 20 April 2008 - 10:49

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

För att du skall kunna se skillnader som dessa riktigt tydligt krävs en referens att jämföra mot (vilket är ett korrekt sätt att jämföra vad det än gäller för produkt), vilket trådskaparen hade möjlighet att göra på HBC. De som definitivt har sett det har alltså kunnat jämföra två olika projar i realtid. De som inte sett det har troligen bara provat en proj åt gången och helt missat fenomenet.

Sen tycker jag att du skall ta recensioner och tester på lite mindre allvar då det tyvärr ofta är rent amatörmässigt utförda men presenteras som professionella.

MVH
Jonsod

Kan säga så här. Kunde inget om projektorer för 2 månader sedan. Började den klassiska vägen att läsa tidningar och sedan avancera till prisjakt och forum. Efter det besöka enskilda handlare med en projektor osv. Allt detta gav mig inget direkt. Gick inte att få en objektiv bild genom att jag inte hade någon referens.

För att kunna se det gula som du inte ser så måste man jämföra i realtid. Går det inte att bara kolla på ena projektorn och sedan den andra. Samma film ska rulla på bägge projektorerna samtidigt. Hade själv en tanke att jag skulle springa mellan butiker och försöka hålla koll på bilden i huvudet men det gick verkligen inte. :)

Så något Volvo kontra Saab är handlar inte dessa disskutioner om. Åk till HBC och se själv skillnaden. De är duktiga och är de som lär kunskap gällande kalibrering till de flesta butikerna i sthlm. De håller också på med det för att de brinner för det och inte för att de vill sälja prylar. Som sagt de är väldigt smalt inriktade.

Tror faktiskt att det är rätt svårt att se det gul/gröna om man inte har en referens. Ögat och hjärnan är nämligen så smart att de godtar princip vilket skit som helst. Hjärnan har över ett 40-tal grymma avkodare för att justera vår verklighet. Ett bra exempel är hur vi upplever svärtan på en projektor. Vi projicerar ljus på en vit duk hur kan det då bli svart? Svart ljus finns inte och avsaknaden av ljus på duken borde ju teoretiskt visa vitt. Hur färger beter sig relativt varandra får dig att uppleva den egentliga mer grå/vita-ytan som svart.

Vårt öga tar emot ungefär 25 TB/s i ljusdata men endast någon tusendel av detta blir kvar efter ögats spatialkodning. Sedan processas all information i hjärnan igen. Av de 40 avkodarna hittar vi bland annat rörelsekodning osv. Så har man ingen referens så kommer man mer eller mindre kunna godta det mesta. Så visst kan det tänka sig att man ibland går till sin överdrift med alla dessa jämförelser. Men som jag ser det ger "skit in skit ut" och vill gärna att min källa ska vara optimerad innan :)

en klassiker till är också MP3 vs FLAC. MP3 är ju fan hur bra ljud som helst säger folk tills de jämför ljudet med FLAC. Och de inser att de missat halva låten.

Postad 20 April 2008 - 10:53

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

De är duktiga och är de som lär kunskap gällande kalibrering till de flesta butikerna i sthlm.

Hela landet faktiskt, dessutom är Pär som arbetar på HBC ansvarig för all ISF-utbildning i norden. Som sagt denna butik sitter på tung kunskap :)

MVH
Jonsod

Postad 20 April 2008 - 11:03

Färne
  • Färne
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0

Hela landet faktiskt, dessutom är Pär som arbetar på HBC ansvarig för all ISF-utbildning i norden. Som sagt denna butik sitter på tung kunskap :)

MVH
Jonsod

Fick för mig det också men käned att jag inte riktigt hade uppbackning på det.

ska nu i alla fall dra till hemmabiobutiken vilket jag nu hittat ska ligga på Ynglingagatan 15. Här är kartan dit.

återkommer med lite åsikter.

funderar på en hylla ovanför soffan för projektorn eller ska man gå på takstativ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.