Som rubriken säger ska jag ge mig på att göra en clean TV-uppsättning där kablaget helt sonika döljs inspacklat i betongväggen.
TV:
Till min hjälp har jag köpt en betongspårfräs som borde göra jobbet galant.
http://www.jula.se/[email protected]=040004
Frågan är ju nu hur man ska gå tillväga rent praktiskt. De kablar som är aktuella är el, HDMI samt antennkabel.
Jag vill helst inte spackla in kablarna rätt upp och ned utan jag vill förlägga dem i någon form av rör/kanal för att kunna trixa in fler kablar i framtiden. Vanliga 16mm VP-rör skulle ju kunna fungera men i dessa går det ju inte få i en HDMI-kabel, och med ett tjockare rör, typ 40mm ökar ju inbyggnadsdjupet dramatiskt, så en platt bred kabelkanal vore bäst tror jag, alternativt flera VP bredvid varandra.
I "ändarna" där kablarna skall ut från väggen vill jag inte ha ett fult hål, utan någon form av dosa ur vilken kablarna kommer fram, borde ju kanske fungera med en vanlig KULO kanske, men jag mottar gärna tips på annat.
Det kommer förvisso inte synas då den döljs av TVn samt att den andre änden kommer ut inne i TV-bänken. Denna dosa, eller dylikt, framförallt den bakom TVn måste vara ganska platt och inte bygga ut för mycket på väggen då utrymmet är ganska begränsat.
OBS. Jag vet att det kommer damma enormt och att behörig elektriker måste installera elen.
Redigerat av Raskus, 14 April 2008 - 12:39.
Sökningen pågår
Avancerad sökning
21 bilder
44 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?