Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projekt dölja kablage i betongvägg

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 April 2008 - 11:30

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Hallå!

Som rubriken säger ska jag ge mig på att göra en clean TV-uppsättning där kablaget helt sonika döljs inspacklat i betongväggen.

TV:

Till min hjälp har jag köpt en betongspårfräs som borde göra jobbet galant.

http://www.jula.se/[email protected]=040004

Frågan är ju nu hur man ska gå tillväga rent praktiskt. De kablar som är aktuella är el, HDMI samt antennkabel.
Jag vill helst inte spackla in kablarna rätt upp och ned utan jag vill förlägga dem i någon form av rör/kanal för att kunna trixa in fler kablar i framtiden. Vanliga 16mm VP-rör skulle ju kunna fungera men i dessa går det ju inte få i en HDMI-kabel, och med ett tjockare rör, typ 40mm ökar ju inbyggnadsdjupet dramatiskt, så en platt bred kabelkanal vore bäst tror jag, alternativt flera VP bredvid varandra.
I "ändarna" där kablarna skall ut från väggen vill jag inte ha ett fult hål, utan någon form av dosa ur vilken kablarna kommer fram, borde ju kanske fungera med en vanlig KULO kanske, men jag mottar gärna tips på annat.
Det kommer förvisso inte synas då den döljs av TVn samt att den andre änden kommer ut inne i TV-bänken. Denna dosa, eller dylikt, framförallt den bakom TVn måste vara ganska platt och inte bygga ut för mycket på väggen då utrymmet är ganska begränsat.

OBS. Jag vet att det kommer damma enormt och att behörig elektriker måste installera elen.

Redigerat av Raskus, 14 April 2008 - 12:39.

Postad 17 April 2008 - 20:52

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Se bara till att lägga elen i ett separat rör, så att du slipper ev störningar på annat kablage.

Postad 14 May 2008 - 20:56

Spiken
  • Spiken
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Hur går det? Några bilder från projektet?
Kommer kanske köpa radhus med betongvägg där jag troligen vill montera platt:tn och överväger nu att dölja kablarna i betongväggen, så all info uppskattas.

Postad 14 May 2008 - 21:08

Steelis
  • Steelis
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Går bra med vinkelslip + skiva för betong att göra spår med i väggen.

Postad 14 May 2008 - 21:18

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Har du bestämt dig för att fräsa i väggen?
Har du inte funderat slå in några reglar bygga ut väggen med gipsskivor istället?
Tycker det verkar smidigare samt att det blir bättre ljud med mjukare vägg.

Postad 19 May 2008 - 08:29

Unregistered624fc7e8
  • Unregistered624fc7e8
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Har du bestämt dig för att fräsa i väggen?
Har du inte funderat slå in några reglar bygga ut väggen med gipsskivor istället?
Tycker det verkar smidigare samt att det blir bättre ljud med mjukare vägg.

Så har jag gjort hemma, finns lite bilder i mitt galleri och det var rätt smidigt. Var också inne lite på att få in kablarna i väggen men det kändes schysstare att regla ut väggen istället...

Postad 24 May 2008 - 08:19

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Om du fräser så djupt som 40 mm så bör du vara medveten om att du antagligen kommer få nöta på armeringen i betongväggen.
I såfall bör du ha bra kylning på klingan du fräser med alt köra väldigt försiktigt så inte klingan (segmenten som skär) blir för varm. Kylning får du genom att koppla en byggdammsugare till kapen.
Min rekommendation är att hyra grejerna hos Cramo el liknande. En Partner 2400 torrkap och en Dustcontrol dammsugare borde fixa jobbet.

I värsta fall behövs en hydraulsåg med vattenkylning, men då behöver du anlita en håltagare (en sån som mig)

Postad 24 May 2008 - 19:45

Perman_
  • Perman_
  • Lärjunge

• 343 inlägg
  • 0
Låter spännande, men det var längesen trådskaparen hörde av sig? Hur går det?

Skulle vara intressant med lite bilder :( Kör hårt, lycka till och heja Sverige.

Mvh
/Per

Postad 25 May 2008 - 19:13

RuneWebradio
  • RuneWebradio
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Jag har precis köpt min första bostadsrätt. Och jag är också lite inne på det här med kanaler i väggarna. Kapa med rondell + betongkapskiva. Tänkte dra lite pc-rör till bakhögtarlarna, lite nya eluttag mm.

Jag kanske ska lägga upp lite bilder här så man får visa folk va som händer i lägenheten och få hjälp och idéer som kommer behövas.

Postad 28 May 2008 - 14:52

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Oj, tråden har äntligen tagit lite fart. :)
Jag har varken satt igång eller avslutat projektet, har lite andra sidoprojekt på gång men tanken är att jag ska dra igång snart. Är lite kluven om jag ska passa på att tapetsera väggen samtidigt, har nu fyra vita väggar, känns lite trist.
Idéen med att regla ut väggen och sätta gips kanske inte är så dum, men i mitt fall är det troligen enklare att fräsa spår och spackla över. Kommer inte fräsa speciellt djupt.

Beträffande frågeställningen i mitt första inlägg så har jag kommit fram till att ett vanligt doslock med ett uppborrat hål där kablarna mynnar fram får duga, kommer ju ändå inte synas bakom TVn.

Postad 26 August 2008 - 10:59

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Hallå!

Jag har inte dött eller avslutat projektet, nu har jag kommit igång, DHL tappade bort mina tapetrullar och det tog > 1 månad att få dem. De levererades dessutom till slut till en helt annan person 10 mil från min bostad, så...
Nåja, har börjar riva ned gamla tapeten nu och ska spackla lite ikväll, sen blir det fram med betongfräsen!

Tanken är att såga ut en rejäl ränna, sen smacka dit en REJÄL kabelkanal som rymmer el till plasman, en supra HDMI samt en antennkabel för analog TV.
Jag vill kunna återställa väggen så gott det går när jag flyttar och bara dölja hålen med ett par doslock, kabelkanalen bör därför vara tillräckligt stor för att kunna skjuta i/dra ur en HDMI-kabel. El och antennkabel kan jag antingen knipsa av eller lämna när det blir dags. Några tips?

Jag har tyvärr inga bilder ännu, ni får nöja er med en på tapeten som kommer pryda väggen, "Cow Parsley" från Cole & Son

Postad bild

Postad 26 August 2008 - 12:00

srn
  • srn
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
hej..

Det finns vanlig utanpåliggande kabelkanal hos alla grossister. de finns ju i massa olika storlekar tror det även finns en skärmad variant. de borde gå utmärkt att spackla in

Vh Robin

Postad 26 August 2008 - 12:48

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
När jag köpte min Bostadsrättslägenhet för några år sedan
spårade/fräste jag i betongen. Som tur var hade jag inte flyttat in
trots rejäl maskin med damsugare blev det rejält dammigt i precis hela
lägenheten..... Kanske finns bättre grejor än det jag hyrde men ändå
en hel del damm blir det.... För att inte tala om hur det låter :-)

Jag hade riktigt blåbetong eller vad det heter.... riktigt riktigt
stenhård.... det blev bra :-)

Postad 07 September 2008 - 12:48

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0
Phew, klar!

Ta en titt i mitt galleri!

Postad 08 September 2008 - 08:12

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Snyggt!

Men (för att citera en viss fjollig danstävlingsdomare) den där tapeten hade nog kunnat dölja en utanpåliggande kabel/list rätt bra på egna meriter. :P

Postad 08 September 2008 - 13:16

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

• 804 inlägg
  • 0

Snyggt!

Men (för att citera en viss fjollig danstävlingsdomare) den där tapeten hade nog kunnat dölja en utanpåliggande kabel/list rätt bra på egna meriter. :P

Haha, förvisso, men det vore alldeles för enkelt :D

Postad 08 September 2008 - 14:06

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
fan, jag trodde det skulle handla om ett stort projekt :P
ser juh jäkligt bra ut iallafall ^

Postad 08 September 2008 - 14:15

ZYKLON CL
  • ZYKLON CL
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0

När jag köpte min Bostadsrättslägenhet för några år sedan
spårade/fräste jag i betongen. Som tur var hade jag inte flyttat in
trots rejäl maskin med damsugare blev det rejält dammigt i precis hela
lägenheten..... Kanske finns bättre grejor än det jag hyrde men ändå
en hel del damm blir det.... För att inte tala om hur det låter :-)

Jag hade riktigt blåbetong eller vad det heter.... riktigt riktigt
stenhård.... det blev bra :-)

blåbetong? det e ju som att jobba i smör :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.