Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha RX-V461- Autokalibrering + 5.1 problem

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 April 2008 - 19:51

MrBubbles
  • MrBubbles
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Fick höra att mitt högtalarpaket väntade på mig på postkontoret, började fnittra av glädje...
kopplar in allt så gott jag kan och nu ca 5 timmars knapprande och gråtande ger jag mig.

Jag kan ingenting :P hur i all världens namn får jag saker att funka som de ska.

Förstärkare : yamaha rx-v461
Högtalare : m65, s-5 och c-6

Problem :

Autokalibreringen ger mig en varning att ( enligt manualen ) högtalarna inte är i fas, kolla högtalaranslutning men allt verkar stämma där.

Får inte förstärkaren att spela 5.1
När jag undersöker "singal info " i menyn står det : Format : Analog
: ch 2/0 ( varför bara 2.0? )

Jag har kopplat min 360 till förstärkaren med en optisk kabel, det känns som att det borde räknas som "digital" och inte analog, samt att CH borde vara 5/0 istället för 2/0

Jag ber om ursäkt för inläggets maniska upplägg men X antal skippande måltider och Y mindre hårstrån på huvudet har fått mig att ifrågasätta min mentala kondition.

:D

Hjälp snälla,

men suck.... jag kan inte ens posta detta i rätt subforum, det är förstärkarforumet det ska vara i och inte här >_<

trött...

Fixat rubriken och flyttar tråden.
Högtalare > Förstärkare // Mvh Passerati

Redigerat av Passerati, 15 April 2008 - 12:02.

Postad 14 April 2008 - 19:58

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Din mentala kondition är säkert utmärkt.
Prova att gå in i dvd-spelarens meny och kolla ljudinställningen. Den kanske är inställd på PCM. Det blir ibland stereo av det.

Skit i kalibreringen av högtalaren och kolla kablarna extra noga så inte någon av kablarna är felsatt.

Postad 14 April 2008 - 19:59

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Fick höra att mitt högtalarpaket väntade på mig på postkontoret, började fnittra av glädje...
kopplar in allt så gott jag kan och nu ca 5 timmars knapprande och gråtande ger jag mig.

Jag kan ingenting :D hur i all världens namn får jag saker att funka som de ska.

Förstärkare : yamaha rx-v461
Högtalare : m65, s-5 och c-6

Problem :

Autokalibreringen ger mig en varning att ( enligt manualen ) högtalarna inte är i fas, kolla högtalaranslutning men allt verkar stämma där.

Får inte förstärkaren att spela 5.1
När jag undersöker "singal info " i menyn står det : Format : Analog
: ch 2/0 ( varför bara 2.0? )

Jag har kopplat min 360 till förstärkaren med en optisk kabel, det känns som att det borde räknas som "digital" och inte analog, samt att CH borde vara 5/0 istället för 2/0

Jag ber om ursäkt för inläggets maniska upplägg men X antal skippande måltider och Y mindre hårstrån på huvudet har fått mig att ifrågasätta min mentala kondition.

:P

Hjälp snälla,

Haha, vet exkat hur du känner dig och har varit där jag med :P

Är inte så insatt i "reciver-världen" men du borde kunna hitta svaren i manualen i gentligen, har hafft 2 st yamaha hembio resivers tidigare, men dom nya har ju så mycket mer grejer :P

Lycka till !

Postad 14 April 2008 - 20:09

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Hade samma problem som du ang 2 kanal osv. Kom på efter lite gnisslande att jag givetvis körde ps3:an i två kanaler innan, ändrade det och vips så funkade det kanon.

Ang att recievern visar att du har kopplat fel kan det bero på olika saker. En lösning kan var aatt du kopplat fel, en annan kan vara att det är fellött i högtalaren.

Postad 15 April 2008 - 08:11

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0

Problem :

Hejsan!

Att autokalibreringen börjar tjata om att högtalaren inte är i fas är ett vanligt problem med flera autokalibreringssystem men framför allt Yamahas. Detta är ingenting du behöver bry dig om egentligen. Högtalaren är i fas bara att autokalibreringen har fått för sig att den inte är det.

Mvh
AlexanderE

Postad 15 April 2008 - 11:56

Unregisteredac95974e
  • Unregisteredac95974e
  • Forumräv

• 655 inlägg
  • 0
...och ofta försvinner fasmeddelandet om du kör om autokalibreringen. Testa att bryta strömmen till receivern mellan körningarna oxå.

//erikli

Postad 15 April 2008 - 12:19

MrBubbles
  • MrBubbles
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Man tackar ödmjukast för alla svar...
Det är en ny dag och jag känner mig lugnare xD och skamfylld, lugn eftersom jag har fått i mig mat första gången på många många timmar och skamfylld för att jag hade samma problem som Kenta777

"Hade samma problem som du ang 2 kanal osv. Kom på efter lite gnisslande att jag givetvis körde ps3:an i två kanaler innan, ändrade det och vips så funkade det kanon. "

Hur kunde jag ha missat att 360n var inställd på 2kanals >_<!
Det problemet är ute ur världen nu. Nu lyser iaf alla indikatorer för högtalarna på förstärkardisplayen.

Nästa "problem", citerar mig själv : När jag undersöker "singal info " i menyn står det : Format : Analog
: ch 2/0 ( varför bara 2.0? "

Jo, mrbubbles nu är det så att hade du inte vart så trög så hade du insett att förstärkaren ej tog emot något ljud under tiden du undersökte signal info.
Jag insåg kvickt att så fort man satte på en film/eller ett spel ändrades signalinfo till t.ex 5/0 osv.

Dåså då har vi averkat gårdagens frågor och nu kommer dagens :

Jag är inte helt 100% på beteckningen i fråga men medans jag spelar står det " 5ch stereo ", jag har alltid trott att stereo står för 2 högtalare och om man ska analysera det hela så verkar det som att en stereosignal sprids genom alla 5 högtalare vilket i sig skulle innebära ej "äkta" surround eller hur?

Jag grävde lite i manualen och i menyerna men tydligen finns det bara 2 alternativ, 2ch stero eller 5ch stereo vad är det som förssigår?

Tusen tack för all hjälp som getts och det som förhoppningsvis kommer att ges!

ps. angående autokalibreringen verkar det som att det är ett allmänt känt faktum att det kan strula ibland, något som bekräftades tidigare i denna tråd! :D tack

Postad 15 April 2008 - 20:32

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Apropå 5ch och 2ch stereo. Du bör nog undvika dessa lägen - iaf när du kollar på film. Det förstnämnda tar precis som du misstänker och mixar ut stereoljudet på alla fem högtalare på något vänster. Inte alls vad filmskaparen tänkt sig... 2 ch stereo kan ev. vara något för musik.

Istället så: Du borde ha något som heter "straight" vilket återger ljudet rent och utan några extra effekter. Dvs varje kanal dit den här hemma opåverkad (förutom basen då kanske bereonde på subbasinställningar). Vill du kan du ju också utforska receiverns alla DSP-program. Rätt personligt vad man tycker om dessa. Inget jag själv använder särskilt ofta men vissa verkar gilla "movie standard" som inte förändrar så mycket.

Redigerat av Macarus, 15 April 2008 - 20:33.

Postad 16 April 2008 - 08:27

MrBubbles
  • MrBubbles
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
men äntligen!!!! fyyyf'n vilken skillnad det blev!! tack tack taaaaack

alltså det är de här "små"tipsen som gör all skillnad i världen alltså, jag letade upp info angående straight i manualen och hittade knappt en förklaring till vad det är, mao hade du aldrig skrivit det här hade jag nog aldrig fått saker o ting o funka hahaha.

Tack ännu en gång

En liten fråga dock, om jag väljer "straight" försvinner någon "bra/nödvändig" effekt om ni förstår vad jag menar? Alltså något som skulle kunna bidra till en förhöjd spelupplevelse, för såvitt jag kan höra nu ( vääääldigt låg volym för rumskamraten sover ) så är straight 100x bättre än 5ch stereo eller vad jag nu hade på innan-.-

Så fler tips för en nybörjare är varmt välkomna! ;D

<3

Postad 16 April 2008 - 16:50

Macarus
  • Macarus
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0

En liten fråga dock, om jag väljer "straight" försvinner någon "bra/nödvändig" effekt om ni förstår vad jag menar?

Tja... det korta svaret är nog nej. "Straight" återger filmen oförändrad som filmskaparen ville att det skulle vara vilket nog de flesta anser är mest "äkta". Men vad som är en bra eller nödvändig effekt kan bara du själv svara på. Dvs testa dig fram med olika inställningar om du vill (DSP-program, bas och diskantinställningar o dyl).

Det stora undantaget för "straight" är om man tittar på filmer som inte har något flerkanalsljud utan bara stereo eller mono. Till två-kanalsfilmer vill du nog köra PLII på ljudet så du får ljud ur alla högtalare - speciellt centern. Monofilmer är knepigare tycker jag - där får man testa sig fram lite.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.