http://www.idg.se/2.1085/1.155429
Vad tycker ni själva?
Redigerat av DrFeelgood, 14 April 2008 - 23:52.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 14 April 2008 - 23:41
Intressant läsning från IDG
http://www.idg.se/2.1085/1.155429 Vad tycker ni själva? Redigerat av DrFeelgood, 14 April 2008 - 23:52. Postad 14 April 2008 - 23:56
Hemmabio helt klart, slippa störiga människor på bio samt det är "gratis"
Postad 15 April 2008 - 05:42
Gratisdiskussionen biter inte på mig. Jag har lagt kanske 250.000 på min bio vilket är ca 3000 biobesök. Med två biobesök i veckan ger det 28 års biobesök... så gratis är det INTE
Postad 15 April 2008 - 06:16
Bara att slippa gå utanför dörren är ju värt en tusing varje gång!
Några andra plus: Bättre bild Bättre ljud och den nivån man vill ha Inga fjortisar Skönare stolar Baren ligger 3 meter bort Det finns alltid obegränsat med dricka Postad 15 April 2008 - 07:06
Föredrar att sitta hemma och njuta av film. Bara att tömma blåsan är ju ett elände när man är på bio. Brukar dessutom hamna bakom nån idiot som sparkar på mitt säte, brukar koka av ilska då. För att inte tala om allt prasslande och sörplande folk håller på med.
Nej, den bästa filmupplevelsen är hemma. Postad 15 April 2008 - 07:08
Håller med ovanstående och tillägger ytterligare: Vi tar ofta en paus i mitten av filmen, speciellt om filmen är
över 2 timmar. Lite snack om filmen el. något annat, en fika mm. Närheten och möjligheten att välja 100-tals filmer är inte illa. Något minus då? Jo, min hemmabio har redan kostat mycket mer än jag någonsin skulle lägga ut på vanlig bio... Postad 15 April 2008 - 08:28
Kanske lite löjligt att använda en kille som lagt 600.000kr på sin bio. Man kan ju bygga en bio som totalt krossar bortabio för under 100.000kr utan problem.
Postad 15 April 2008 - 08:36
Det jag tycker ger litegrann med bortabio är väl att komma ut och se lite folk typ, fast det finns ju billigare och mer sociala sammanhang för sånt.
Tycker det borde vara dax för biograferna att komma på nåt som ger en upplevelse utöver det man kan få till hemma. Postad 15 April 2008 - 08:44
Själv tycker jag nästan det roligaste är allt runt omkring, att titta på film är en positiv bieffekt av allt man köpt, läst och pillat.
På "bio" får man inte skruva själv, det är trist. Postad 15 April 2008 - 08:47
Ser inte ens varför man ska jämföra de två. Utan att dra allt för många paralleller så är det ju så att även om jag kan äta god mat hemma så slutar inte jag gå på restaurang och vice versa. Typ samma med "bio", två helt olika saker.
Postad 15 April 2008 - 09:52
Jag gav upp bortabio för ett bra tag sen. Att sitta obekvämt i 2 timmar, folk som stör och att inte kunna pausa för en ev. kisspaus. Ja, sånt vill inte jag betala 150:- (bilj., park. o godis) för!
Dessutom är ljudet oftast skit. Jag tycker dom vräker på för mycket och det bara sprakar i högtalarna. Och med dagens småsalonger, så är inte bildupplevelsen nått vidare heller... Har just börjat med projektor och finner bara fördelar. Dock skulle jag vilja ha mycket bättre grejer! Postad 15 April 2008 - 11:35
"Bara att slippa gå utanför dörren är ju värt en tusing varje gång!" Det var nog det mest tragiska jag läst på länge...
WORD! Postad 15 April 2008 - 11:53
Ser också bio och hembio som två olika saker. Det jag dock märkt att borta-bio slarvar mycket mer med ljudet och bilden nuförtiden. Tycker det alltid det är något fel de senaste året jag gått på bio. Ljudet kan vara på tok för lågt, bilden är suddig, eller hoppar, knaster i ljudet eller att det låter burkigt. Det verkar inte som om dom har någon som kontrollerar att allt är som det ska längre när dom sätter igång en film. Och då sitter jag och stör mig på dessa skavanker istället för att kunna njuta av filmen. Tyvärr. Så då blir det hemma många gånger istället.
Postad 15 April 2008 - 11:56
Då har du inte läst mycket... Alla är inte likadana och vissa kanske inte förstår nöjet med att trängas med andra på en vanlig bio. Dessutom är det extremt skönt att slippa åka en timme vardera riktning för att kunna se på film en söndagkväll. Men jag håller med att vanlig bio och hemmabio inte är samma sak, och det är lite fel att rösta fram vilken som är bäst. Inte så konstigt heller om hemmabio skulle "vinna" på ett forum som det här Postad 15 April 2008 - 11:57
Deras jämföring Hemmabio vs bortabio visar ju enbart att dom inte är insatta i ämnet. Dom har plockat första bästa hemmabio som en kille har lagt ut mer än nödvändigt (för att spöa bortabio) på, och jag får intrycket av att dom klankar ner på alla som lägger så mycket pengar på hemmabio.
Klart bilden blir bättre, även ljudet. Sedan om man kör på lite riktiga projjar (CRT Och ifall man ska ha en seriös "riktig" bio så kostar det väl bra många miljoner? Inte 700 000kr som dom har skrivit. Postad 15 April 2008 - 12:15 Nja, nog tycker jag att man kan jämföra detta, vare sig det gäller bio eller mat. Huvudsyftet är ju samma var du än befinner dig. Däremot tror jag att många upplever omständigheterna runt omkring som en del av den totala upplevelsen. Om vi håller oss till bio, för det är ju det detta egentligen handlar om, så tillför alltså massor av okända människor, köpet av popcorn, reklamen och nedräknngen innan filmen etc etc en upplevelse som vissa uppskattar men som andra bara tycker är irriterande. Jag instämmer förvisso personligen med att jag inte kan ställa hemmabio vs "bortabio", men det beror på att jag (som du skulle jag gissa) upplever båda dessa platser som väldigt olika men också väldigt positiva - på olika sätt då så klart. Men för människor som inte delar denna uppfattning, dvs som irriterar sig på "bortabio" eller som inte finner någon större upplevelse med hembio så kan detta ställningstagande så klart göras... MVH Jonsod Redigerat av jonsod76, 15 April 2008 - 12:29. Postad 15 April 2008 - 12:38
Håller med Dreadlock, gratis e de f*n inte. Hemmabion har kostat genom åren mellan 2 – 350 tusen och mer blir det.
Jag går på bio endast som en del i mitt umgänge med vänner. Film vill jag kunna njuta av med bra bild och ljud vilket erbjuds av endast förvånande få biografer (i Stockholm). Det finns inget mervärde att gå på bio utbudet av t.ex. tilltugg har inte förändrats på 20 år. Är man dessutom något över normallängden så kan en 2h film knappast kallas för en angenäm upplevelse. Nej, film är bäst hemma pga. bättre kvalité, utbud, komfort samt närhet till bra whiskey. Postad 15 April 2008 - 12:47 Saknar Epson TW-2000 bland 1080p projarna MVH Jonsod Edit: Missade att felet låg hos Epson och inte hos M3. Epson fick inte fram någon 1080p proj innan deadline. Redigerat av jonsod76, 15 April 2008 - 12:52. Postad 15 April 2008 - 12:47
älskar att se på film hemma, även om jag inte har en dedikerad biosalong, men ibland är det skönt att komma utanför dörren, gå ut och käka en bit god mat och göra nåt kul med några vänner.
Postad 15 April 2008 - 13:43 Tänk på alla som sitter med bilar för 500.000 eller mer, det är MÅNGA. Och hur löjligt är inte det. Man kan ju köpa en ny bil för under 100.000 som fraktar en från A till B utan problem. Alla har ju olika hobbys Nej då, tänk att sitta i trädgården och grilla och ta en bärs med polarna, dra ner och se en film, sen bara ut och fortsätta. Det är livet! Att åka upp till stan, leta parkering och trängas med idioter, ja det klarar jag mig utan Postad 15 April 2008 - 13:49
Tycker nog inte att jag är "första bästa kille...." Inte heller att jag lagt ned mer än nödvändigt.... Tror inte heller att reportern som var hemma hos mig tyckte att pengarna var "bortkastade"... Han sade att han skulle stanna i en timme, var kvar i runt 5-6 timmar... mvh /Pär Postad 15 April 2008 - 13:58 Jasså, var det dig dom va hos Dags att uppdatera ditt galleri då va, ser inte många likheter där he, he. Schyst HB i alla fall... På återseénde... Jonsod Edit: Sorry för att inlägget är OT. Redigerat av jonsod76, 15 April 2008 - 13:59. Postad 15 April 2008 - 14:14 Ha! Detta är så sant! Men frågan är för mig; Är det värt det? Ja, klart det är! "Bortabio" är nästan bara kul när man går på premiärvisningar av storfilmer typ LOTR eller Star Wars. Då är stämningen bra oftast. Annars får man sitta där med idioter som sparkar en i ryggen, pratar eller ringer i telefon. Ljudet är oftast sämre än hemma, bilden är ur fokus eller skräpig. Nä, en någorlunda hembio slår tyvärr upplevelsen på bio alltför ofta. SF får nog ta å skärpa upp sig om de skall ha tillbaka mig oftare. Nu sparar jag mig hellre lite och köper en BD som kostar max lika mycket som två biljetter + bensinpengar och lite tilltugg när den släpps på köpskiva, troligen billigare. Det enda som bortabio är bättre på är om man går på Folkets Bio eller liknande småbio, de har smalare filmer som är svåra att få tag i på BD/DVD. Postad 15 April 2008 - 15:13
Det finns en hel byggtråd på mitt forum om den nya versionen av Biagra MkII - Då jag tycker att det är lite småbökigt att hålla två versioner igång paralellt, samt inte ser mycket mervärde att lägga ut allting två gånger så håller jag det på ett ställe.... De som vill se mer av hur jag byggt allt från grunden hittar det hela tråden här: http://www.component...h...t=0&start=0 mvh /Pär Postad 15 April 2008 - 15:21
Perra1, var väl lite att ta i från mig kanske. Fin bio i övrigt. MEN, det finns många som har en fin hemmabio för många slantar mindre. Jag tycker att deras jämförelse är kass helt enkelt. Känns som att dom klankar ner på hemmabion som kostar mer än 10 000kr inkl en LCD/Plasma.
Postad 15 April 2008 - 15:44
Vet inte om jag får den vinklingen när jag läser artikeln, förstår inte ens var du hittar grunden för din tolkning - Däremot "erkände" den journalist som var hemma hos mig att han hade mycket begränsade möjligheter för att kunna genomföra en hemmabio i 20k+ klassen. Kan din vinkling av artikeln berå på att även dina möjligeheter är begränsade, eller att du lägger dina värderingar på andra saker än jag? mvh /Pär Postad 15 April 2008 - 15:56 Det där med "klanka ned" förstår jag inte heller vad du får ifrån. Däremot tror jag att jag förstår vad du är ute efter. Du menar att jämförelsen mellan hemmabio och "bortabio" inte är representativ när dom väljer att jämföra med en hemmabio för 600 000 kr. Du menar att jämförelsen hade haft mer att säga (för de allra flesta) om hemmabion hade vart på en annan prisnivå, t.ex. 35 000 kr, eller? Om det är så så håller jag med dig, de flesta lägger så klart inte ned så stora belopp, inte ens i närheten... MVH Jonsod Redigerat av jonsod76, 15 April 2008 - 16:00. Postad 15 April 2008 - 15:58
Just M3:s jämförelse är ju ändå adekvat, jag menar det handlar ju enligt artikeln om en "bortabio" för sjuhundra tusen och en "hemmabio" för sexhundra tusen...Dvs jämförelsen är mellan två olika sorters "-bio" som båda betingar ungefär samma slutkostnad...Det är iaf så jag tolkar den.
Postad 15 April 2008 - 16:09 Jo så kan man ju också tolka artikeln, men den tolkningen tror jag inte är rättvis. En hemmabio är byggd för en liten publik medan en "bortabio" är byggd för en stor publik. En större publik innebär fler parametrar att ta hänsyn till och fler kompromisser måste till (bl.a. pga STOR hotspot). Av det skälet kan man nog utgå ifrån att en "bortabio" bör kosta betydligt mer än en hemmabio för att leverera samma genomsnittliga bild- och ljudupplevelse som publiken erhåller från hemmabion. Tänker jag rätt? MVH Jonsod Postad 15 April 2008 - 16:35
Perra1:
Artikelns andra del, där dom testar olika projjar, vad har du att säga om den? Vet du om den är korrekt utförd eller är det bara ytterliggare ett test som är "lekmannautförd" men som presenteras som professionell? MVH Jonsod Redigerat av jonsod76, 15 April 2008 - 17:13. Postad 15 April 2008 - 16:48
Perra1, tycker inte du lagt ner mer än nödvändigt på bion, du får lägga hur mycket du vill
Givetvis får man lägga pengar på vilken hobby man vill, jag tycker hemmabio är en kanonbra hobby att lägga sina slantar på. Tycker det blir lite knasigt när dom jämför en hemmabio för 600' med en bortabio för 700'. I tabellen skrivet dom "omätbart" i kontrast osv, det tror jag kan få folk att tro att hemmabion har väldigt dålig bild jämfört med en bortabio. Känns som det vore mer rättvist om dom jämförde en hemmabio för säg 100 000 med den bortabion dom jämförde, 600 000 är ju väldigt mycket pengar för väldigt många att lägga på en hemmabio. Så när det "vanliga" folket jämför hemmabion med en bortabio så tror jag att dom kommer tycka att den är dålig, dyr och onödig, ifall man går enligt jämförelsen. Nu kanske det bara var jag som tolkade på detta viset, men men. Ska skriva igen att jag verkligen inte tycker det är något fel med att lägga sina pengar på hemmabio. Härlig hobby. Postad 15 April 2008 - 16:58
Personligen så tycker jag att det låter konstigt att en THX-certifierad biosalong för 54 personer kostar så lite som sjuhundratusen...Känns som bara utrustningen borde ligga på några hundra tusen, för att inte tala om stolar, och allt annat material. Postad 15 April 2008 - 17:06
Men *skratt*. Kavlitén är ju så bristfällig i biograferna så det går ju knappt se på film där. Nu vet jag inte vart ni andra har varit på bio. I Borås hade vi 7-8 Biografer för några år sen, nu är alla stängda förutom 1!.
Det ska ju bara avecklas antagligen. Här behöver man ett system kanske för 50000 så spöar det skiten ur biografen ala dar i veckan.. Postad 15 April 2008 - 17:07 Instämmer till fullo. Men enligt artikeln så är projen från 50-talet och vem vet hur gamla stolarna och högtalarna m.m. är? De där 700 000 kr motsvarar nog dagens värde på just den biosalen. En modern (dvs nybyggd) salong skulle garanterat kosta betydligt mer, bara en modern digital bioprojektor kostar ju enligt samma artikel knappt 1 miljon... MVH Jonsod Redigerat av jonsod76, 15 April 2008 - 17:09. Postad 15 April 2008 - 17:19
Man kan väl lugnt säga att den lämnar en del att önska
Kontrasten i en "borta bio" kan aldrig vara bättre än den i en "hemma bio" så länge som den bygger på celluloidbaserat material. När man går över till digitalt material så kommer man att närma sig hemmabio, men då specifikationerna på D-cinema ligger på den nivå de gör idag så kommer man alltid att kunna uppnå bättre resultat me hemmabio... Som någon varit inne på tidigare i tråden är det en otroligt stor skillnad på hur många man optimerar upplevelsen för - en upplevelse optimerad för 4-6 personer kommer alltid att kunna vara betydligt "större" än en som är generaliserad för 40-60 personer, eller 400 - 600 persoener.... mvh /Pär Postad 15 April 2008 - 17:24
Det låter här som man jämför filmupplevelse mot filmupplevelse, men det är ju inte det hembio handlar om.
Folk vill ju ha mervärde av allt och dra fördelar... Allt ska ju numera gå genom hembiosystemet, TV, Tv-spel, surfande, musik, radio, Konsert-videor. det går ju inte jämföra med en SF-biograf?. Det är ju helt andra användningsområden också. Sen har jag förstått att biograferna kostar enorma pengar, och är THX certifierade osv. men varför låter det inte bättre då?...Och i småsalongerna vill man ju inte längre sitta när man ändå har 100" hemma. Postad 15 April 2008 - 17:29 För mig handlar verkligen hembio om filmupplevelse, tycker det vore konstigt annars... Sen undrar jag vad det är du beskriver nedan om det inte är filmupplevelse du tar upp?
MVH Jonsod Postad 15 April 2008 - 18:17
Jo det nedan jämförde jag film, för det händer väl att man ser film hemma oxå. Men jag tycker det är lika viktigt att få det riktigt med tex. Ps3 och HD-kanaler på projje. Det ena utesluter inte det andra för min del. Desto mer användningsområden jag har för hembiosystemet desto mer använder jag den och mer pengar investerar jag. Att jag målmedvetet valt högtalare och välljud tänkte jag mycket på konsertvideor som med Metallica osv. Nästan prio 1!. Än så länge kan man väl bara se på film på biograferna på stan... Postad 15 April 2008 - 21:47
Jag älskar hemmabio, men upplevelsen hemma kommer ALDRIG bli större än en riktigt bra film på en fin biosalong. Detta förutsätter förstås en bra ljudanläggning, bra stolar och TYST publik. Jag har haft några av mina bättre upplevelser på salong 1 på Rigoletto i Stockholm bla. Många grejer bidrar till stämningen. Lukten, de röda stolarna etc.
Postad 16 April 2008 - 01:35
Håller med Pac, två olika saker och jag tycker nödvändigtvis inte att den ena skall ersätta den andra.
Jag njuter av film både hemma och borta på bio, film på bio har ju också sin charm, beställa biljetter, diskutera vilken film man skall se, äta en bit mat på stan innan/efter, alltid gillat känslan att gå på bio, salongen, reklamerna innan, hela grejen. Visst har man vart i kassa salonger men generellt om man ser på "storfilmer" omkring premiären på en bra biograf tycker jag i alla fall att det är skoj att gå på bio. Sedan är hemmabio också grymt skoj, speciellt nu med HD filmer, att se en film på en bra hemmabio i sitt eget bekväma hem är ju också en grym känsla. Tycker att båda har sin plats och charm. Ps. För att kallas Hemmabio måste en projj vara inblandad IMO, fjuttiga 40-50" är big no no Redigerat av ZoomAir, 16 April 2008 - 01:39. Postad 16 April 2008 - 17:03
Artikelns 3:e del är nu uppe på M3. Den finner ni nedan:
Test: Så stor skillnad är det mellan projektordukar Själv är jag urbesviken på denna artikel. Dels tycker jag att den är rent amatörmässigt utförd (och med felaktig information) men framförallt är jag besviken på urvalet. Varför finns ingen referensduk av högre kvalitet med till exempel??? Att sätta skyhöga betyg på billiga dukar är inte svårt när man inte har riktigt bra dukar att jämföra med. Hmmm, väldigt missvisande MVH Jonsod Redigerat av jonsod76, 16 April 2008 - 17:12. Postad 16 April 2008 - 18:24
"Ps. För att kallas Hemmabio måste en projj vara inblandad IMO, fjuttiga 40-50" är big no no "
Dagens sanning! Ang. M3 så är jag inte förvånad, är ju nästan alltid så i svenka blaskor, tackar gud att minhembio.com och component.se finns... Tänk förr när man faktiskt sög in allt man läste i dessa tidningar och tog det som sanningar, *ryyyys!*... Redigerat av Dr. Death, 17 April 2008 - 11:04. Postad 05 August 2008 - 13:26
Var på "bortabio" häromdagen på Heron City och såg Batman, the Dark Knight. Både min fru och jag förvånades över att vare sig bild och ljud var särskilt bra. Obs, detta är ingen kritik mot något av tidigare inlägg i tråden om hur dyr en hammabio ska/kan vara utan bara en reflektion över att även en simpel hemmabio som min egen faktiskt fortfarande ger en riktigt bra upplevelse jämfört med bortabio - va bra vi har det egentligen alla vi som har hemmabio! Och det blir ju bara bättre teknik och billigare!
Själv har jag en Sanyo Z4 720p projektor, Euroscreen duk, PS3:a, en Thomson 5.1 receiver från ca 1999, enklare Wharfedalecenter och Audiopro sub samt noname högtalare i övrigt. Fatta vad nöjd jag kommer att bli när jag får råd att köpa bättre projektor, duk etc. P.S. Min fru klagade efteråt även på att hon haft en äcklig typ bredvid sig som luktade illa. Sådant slipper hon också hemma... Postad 05 August 2008 - 20:19
Såg nyligen Hancock.. Skärpan var slarvigt inställd tyvärr. Ljudet var magnefikt dock! (Och musiken)
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |