Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av surround förstärkare

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 April 2008 - 11:21

ubbe69
  • ubbe69
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är ute efter en surround förstärkare med vissa funktioner. Det är ett rent hel***te att hitta detta bland alla modeller och märken och på prisjakt kan jag inte hitta filterfunktion för det jag är ute efter.

Idag har jag en vanlig förstärkare som har 1 par Dali 7 högtalare till sig. På AUX ingången kör jag in ljudet från min min PC:s ljudkort så om jag kollar på film från PC:n så får jag ut ljudet i stereon.

Via grafikkortet kör jag ut bilden via S-video som kopplas till S-Videoingången på TV:n.

Min nuvarande förstärkare har A + B högtalare. På uttaget för B-högtalarna har jag kopplat ett par högtalare som sitter infällda i badrummet. Via en högtalaromkopplare på förstärkaren kan jag välja att ljudet ska komma ut på A, eller B eller A+B det vill säga jag har tre kombinationer.

Jag vet jag hittade någon Sony receiver men det gick bara att köra antingen A eller B högtalare dvs INTE båda samtidigt.

Min fråga till alla er kunniga är vad det finns för alternativ för mig om jag vill ha ovanstående funktioner + nedanstående (jag specar allt inkl det ovan):

-AUX ingång (kan tänka mig man ska använda något annat idag om man vill ha med sig surroundljudet från PC:n till receivern, ge då gärna förslag)

-A OCH B högtalare som via omkopplare kan köras A, B eller A+B

- Jag önskar behålla mina Dali 7 högtalare som fronthögtalare + att jag köper en center + Subwofer. Med detta menar jag att jag vill inte utnyttja hela 6.1 eller 7.1. Jag tror det finns receivers som man kan ställa vad man har för uppsättning av högtalare, sedan anpassar systemet sig efter detta tex dolby virtual eller liknande.

-Jag kör ju idag S-Video direkt från PC:n till TV:n. men det kanske finns ett annat sätt att t.ex få ut det från receivern via HDMI om jag kör in det i den som S-Video, men vad vet jag.

-Jag vill ju självklart kunna använda denna som en musikanläggning också.

Tacksam för förslag och synpunkter
Mvh
Ubbe

Redigerat av ubbe69, 15 April 2008 - 11:23.

Postad 15 April 2008 - 11:30

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0
Verkar som du behöver en starkare med hdmi, som inte e dumt annars att ha. Kör du bi amp till fronterna, då försviner A+B som separata tallare. Att konvertera från s till hdmi via förstarkare kan detta göras med bettre resultat på en störe alokerat budget.köper du en 7.1 starkare och kör den i 5.1, dåhar du kvar en zone för att köra badrumsorkestren.

RESERVATION för fel!

Postad 15 April 2008 - 12:31

Mini_Moto
  • Mini_Moto
  • Användare

• 240 inlägg
  • 0
Hej!

Är det nödvändigt med en HDMI förstärkare?

Har precis köpt n Yamaha RX-V540RDS och den funkar att köra med A+b och A och sedan bara B. Men till den behöver du ett slutsteg till din subwoffer.Den har många olika inställningar där du ställer in hur stort rummet är och och hur stora högtalarna är. Det finns tyvärr ingen HDMI i den! Som sagt det finns en hel uppsjö av prylar i den. Kolla på prisjakt så får du mera detaljer om den.

MVH Patric

Postad 15 April 2008 - 15:53

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Vad har du för budget ? Har en Yamaha rx-v657 som ska bytas till en stereoförstärkare till mina Dynavoice. PMa mig om du skulle vara intresserad. Verkar vara komplett för dina behov. Ta inte dett ainlägg som en annons, försöker endast hjälpa genom prisvärda val för hans bästa. Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.