Thomas
Postad 15 April 2008 - 16:00
Thomas
Postad 16 April 2008 - 00:19
det .. För det blir det inte ..
Maveric
Postad 16 April 2008 - 02:23
Redigerat av Spygg, 16 April 2008 - 02:23.
Postad 16 April 2008 - 03:07
Så valet är enkelt .. dvs det enda möjliga ..
PCM via HDMI
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 April 2008 - 03:10.
Postad 16 April 2008 - 18:04
Har inget ljud via hdmi tyvärr, anledningen till att jag frågar är att skillnaden jag hör mellan ex True-hd jämfört med DD är liten, inte alls denna WoW känsla som andra säger, kanske är det så att mitt försteg kodar av DD så pass bra jämfört med dekodern i min Toshiba Xe1 spelare, tycker ända att det ska vara stor skillnadHan har en NAD M15
![]()
Så valet är enkelt .. dvs det enda möjliga ..
PCM via HDMI
Maveric
Thomas
Postad 16 April 2008 - 21:43
Kan den inte ta ljud via HDMi ?
Men du kan glömma att det är hörbar skillnad i om spelare eller stärkare kodar av DD och DTS
Det har diskuterats förr på detta forum och mitt svar är - Du hör ingen skillnad på om du kodar av här eller där.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 April 2008 - 21:44.
Postad 16 April 2008 - 21:48
Postad 16 April 2008 - 22:11
Varför skulle man inte kunna höra skillnad om det ena alternativet innebär att man kan nyttja förstkärkarens inställningsmöjligheter och det andra alternativet endast medger att man kan nyttja spelarens ofta mediokra inställningar?
Du kan väl nyttja stärkarens inställningar ovasett om du använder HDMI eller Optisk ?
Pratar du om samma sak som jag ?
Tror inte det
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 April 2008 - 22:12.
Postad 16 April 2008 - 22:21
Såvitt jag vet så kan man låta källan avkoda t.ex. TrueHD och skicka detta i digital form till en reciever via HDMI, eller så kan man låta en källa både avkoda och DA-omvandla TrueHD för att sedan skicka det till en reciever via de analoga 5.1/7.1 in-/utgångarna...
I det senare fallet så passerar signalerna högst troligt all form av signal-behandling i recievern, men i det första fallet så är det ju fortfarande recievern som bearbetar de digitala signalerna för att till sist DA-omvandla dom och skicka dom vidare till slutsteget.
Det finns alltså rimlig anledning att anta att TrueHD via HDMI i form av 8 kanalers LPCM (avkodat i källan alltså) fortfarande berörs av alla ljudinställningarna man gör i recievern (eftersom dessa digitala signaler ändå måste DA-omvandlas i recievern)....
Om och hur det fungerar att även låta en reciever avkoda ljudformat som t.ex. TrueHD, vet jag faktiskt inte. Det är inte aktuellt hos mej och därför jag har helt enkelt ännu inte hunnit sätta mej in i hur det fungerar...
Postad 16 April 2008 - 22:47
Tjena , är det någon som har jämfört att låta spelaren avkoda ex True-hd mot att låta en receiver göra det
Om man kör ljudet via HDMI skall det inte vara någon skillnad
Vad gäller skillnad mellan HDMI eller analoga utgångar ( läs krasses svar )
kanske är det så att mitt försteg kodar av DD så pass bra jämfört med dekodern i min Toshiba Xe1 spelare
Så länge du skickar signalen digitalt dvs bitstream från spelare till stärkare för avkodning i stärkaren
eller avkodar i spelaren och skickar PCM till stärkaren, skall det inte vara någon skillnad.
Detta vare sig det är vanlig DD eller True HD
Mer finns att läsa HÄR
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 16 April 2008 - 22:59.
Postad 16 April 2008 - 23:46
Detta låter mycket rimligt.Så länge du skickar signalen digitalt dvs bitstream från spelare till stärkare för avkodning i stärkaren
eller avkodar i spelaren och skickar PCM till stärkaren, skall det inte vara någon skillnad.
Detta vare sig det är vanlig DD eller True HD
Hör man någon skillnad, så kan det egentligen bara bero på att det har uppstått fel i, eller före den digitala avkodningen och detta tror jag i praktiken aldrig händer...
Antingen funkar det felfritt eller så funkar det inte alls och funkar det, så är det inte längre avkodningen som borde sätta begränsningarna för ljudkvaliten utan snarare DA-omvandlarna istället...
Postad 17 April 2008 - 19:16
Förutom att användarvänligheten försämras vid avkodning i en receiver/försteg så borde inte det blir en skillnad som är hörbar.Detta låter mycket rimligt.
Hör man någon skillnad, så kan det egentligen bara bero på att det har uppstått fel i, eller före den digitala avkodningen och detta tror jag i praktiken aldrig händer...
Antingen funkar det felfritt eller så funkar det inte alls och funkar det, så är det inte längre avkodningen som borde sätta begränsningarna för ljudkvaliten utan snarare DA-omvandlarna istället...
Men som i de flesta fall när det gäller HiFi så finns det orosmoln som målas upp. I det här fallet gäller det jitter, som enligt vissa skall blir avsevärt högre vid avkodning i spelaren jämfört med i receivern. Jag har dock inte sett något som helst som styrker det, förutom de vanliga "jag hör ju stor skillnad" och resonemang av ren spekulativ art.
MVH
/Chuck
Postad 17 April 2008 - 20:12
Har iof hört att avkodning i spelaren är bättre och att det förekommer störningar i hdmi eftersom det också är bild i denna, det av en mycket kompetent person, för väl låna hem grejer sedan och jämföra, jag vill också ha denna "WoW" känsla
Thomas
Postad 17 April 2008 - 20:23
Tack på förhand för tips!
Postad 17 April 2008 - 20:24
Vänta tills Sony 550 kommer, avkodar allt och är säkert riktigt bra ljudmässigtIntressanta diskussioner. Undrar vilken typ av BD spelare skall jag köpa med tanken på att idag jag har en yamaha 2600 som inte vill så gärna bytta den om jag kan fortfarande ställa in alla speakers som jag vill, eller med autokcalibration. Starkaren kan i ta emot ljud och bild från en dvd och självklart har den åxå 6 analoga ingångar.
Tack på förhand för tips!
Postad 17 April 2008 - 20:34
Postad 17 April 2008 - 20:34
Jag vill ha en HD-spelare som kan avkoda och DA-omvandla samtliga ljudformat som kan förekomma på BD-filmer, dessutom så ser jag det som en stor fördel om spelaren också kan fungera som en multimedia-maskin för att t.ex. visa foton och spela musik lagrad på nätverket och ovanpå detta så vill jag att spelare ska vara minst lika snabb och duktig som dagens PS3'a är och som grädde på moset så gör det inget om den dessutom ger högre ljud och bildkvalite än vad ps3'an gör. Pricken över i:et hade väl varit att en sådan här maskin dessutom ska vara knäpptyst, något som min ps3'a tyvärr inte är...
Problemet är nog att denna spelare ännu inte finns och när den väl dyker upp så kostar den förmodligen mycket mer än vad jag är sugen på att pröjsa...
Man är ju snål...
Postad 17 April 2008 - 20:55
6.1 analoga ingångarna på din receiver, du har en receiver eller är det ett försteg?Ok. Då, om jag fattar rätt, 550 skall avkoda internt ljudet och sen skickar den vidare via… Ja, vilken är mottagnings sättet då: via analogt 6 ch eller hdmi. Tacksam för lite mer detaljerad förklaring.
Postad 17 April 2008 - 21:18
Tyckte vår diskussion gick mot att du inte behöver detKanske ska satsa på ett försteg som kodar av, när det kommer
Finns många kompetenta personer som säger detsamma och de finns HÄR och HÄR (Läs denna länk )Har iof hört att avkodning i spelaren är bättre och att det förekommer störningar i hdmi eftersom det också är bild i denna, det av en mycket kompetent person
Men inte pga av störningar i kabeln ..
Som tur är finns det varken ljud eller bild ( i ) kabeln .. Det finns en digital signal.
Tänk på att det idag skickas 100 tals digitala tv kanaler i en och samma koaxialkabel
med både bild och ljud. Hur skulle det se ut om de störde varandra ?
( T.ex comhem har både digital och analog signal för bild&ljud samt Bredband / Telefoni i samma kabel )
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 April 2008 - 21:37.
Postad 17 April 2008 - 22:59
Gör inte PS3:an det idag? Jag undrar av ren nyfkenhet alltså... Jag har precis köpt en PS3 och jag hoppas att jag kan utnyttja de nya ljudformaten. Min reciever kan ta imot pcm men tyvärr inte 1080p, så PS3:ans hdmi-utgång går direkt till projjen (min reciever har dock hdmi-ingång men som sagt inte stöd för 1080p, det är en Denon 3806). Idag matar jag recievern med bit-stream via optisk kabel men jag hade alltså hoppats på att jag kunde plocka ut ljudsignalen analogt så jag kan utnyttja de nya formaten. Går detta eller är jag ute och cyklar nu?...
Jag vill ha en HD-spelare som kan avkoda och DA-omvandla samtliga ljudformat som kan förekomma på BD-filmer,...
MVH
Jonsod
Redigerat av jonsod76, 17 April 2008 - 23:00.
Postad 17 April 2008 - 23:03
Så klart kan du köra HDMI genom din stärkares HDMI växel.
Den skall bara gå rakt igenom och det klarar den.
Jag har 4306 och det är i princip samma stärkare
Edit: Kollade upp det på Denons hemsida .. det står så här .. 2x up to 1080p / -
HDMI 1.1 with 6ch DVD-Audio-Support Vilket innebär att du kan köra HDMI för både
bild och ljud genom stärkaren. 1080i gäller bara för uppskalning ...
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 17 April 2008 - 23:18.
Postad 17 April 2008 - 23:06
6.1 analoga ingångarna på din receiver, du har en receiver eller är det ett försteg?
Har en Yamaha rx v2600 reciver
Postad 17 April 2008 - 23:09
En fråga till, om jag kör analogt, används inga inställningar i recievern alls då? Jag menar de som reglerar de olika kanalernas volymer, högtalaravstånd, högtalarstorlek (small/large) etc. Så kan det väl ändå inte vara???
MVH
Jonsod
Edit: Menar du alltså att jag kan köra 1080p rätt igenom recievern?
Redigerat av jonsod76, 17 April 2008 - 23:14.
Postad 17 April 2008 - 23:10
Tack för ett supersnabbt svar!
![]()
En fråga till, om jag kör analogt, används inga inställningar i recievern alls då? Jag menar de som reglerar de olika kanalernas volymer, högtalaravstånd, högtalarstorlek (small/large) etc. Så kan det väl ändå inte vara???
MVH
Jonsod
Det undrar jag med...
Postad 17 April 2008 - 23:17
Det som gäller är HDMI om man skall ha full HD
och optisk om man inte har HDMI på sin stärkare och då får man nöja sig med vanlig DD och DTS
Jonsod .. läs mitt förra inlägg igen ..
Maveric
Postad 17 April 2008 - 23:28
En sista fråga bara (fast jag kanske ställde den ovan iofs), för att verkligen försäkra mig... Kör jag hdmi till min reciever, kan jag utnyttja de nya ljudformaten till fullo om jag kör pcm?
Ursäkta om jag verkar korkad i frågan med dessa nya ljudformat har verkligen förbryllat mig...
MVH
Jonsod
Postad 17 April 2008 - 23:33
Jag hittde tom en uppdatering för min 4306 som gjorde att jag fick PCM 7:1
Du får nöja dig med 5:1 men du har väl inte 7 högtalare i alla fall.
De flesta stärkare med HDMI ingångar klarar av att köra 1080p vidare och att
ta emot PCM via HDMI. Jag vet faktiskt inte vilken som inte klarar det.
Maveric
Edit: Om du vill uppdatera 3806 så kan du läsa om det HÄR
Redigerat av Unregistered1103, 17 April 2008 - 23:55.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
19 bilder
1 film
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?