Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

vad pallar en förstärkare

47 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 April 2008 - 10:43

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Detta är förmodligen en riktig newbie-fråga som det inte finns ett entydigt svar på. Men kanske riktlinjer eller tips på vad man bör tänka på eller kanske lära sig.

I alla fall. Hur vet man om en förstärkare passar ihop med ett högtalarpar? Alltså ser man mest till uteffekten och sen till storleken på högtalarna eller vad finns det för riktlinjer? Finns det nåt mått på högtalare vad som krävs för att driva dem tex ohm? Jag pratar om surround receivers.

Alla tips är välkomna.

Postad 16 April 2008 - 14:28

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Man kan titta lite till specen men sunt förnuft är ju också en bra väg att gå så att säga (att då t.ex. inte koppla ett par kylskåpsstora högtalare till en billig surroundreciever, men däremot funkar ett par mindra stativare hyffsat till de flesta).

En sak som du i stort sett aldrig ska gå efter är watt-antalet, säger i stort sett ingenting. watt angivelsen på en högtalare är bara ett mått på hur mycket högtalaren bör eller förmodligen ska kunna klara utan att gå sönder eller skadas. På billiga surroundrecievrar sägar watt-angivelsen i stort sett heller ingenting då det aldrig stämmer.
En stor, tung och strömstark förstärkare är basis för att orka driva ett par större högtalare på ett bra sätt, sen kan watten säga vad den vill..

Två saker som man ska kolla efter då: Ohm och känslighet. Ohm anger vad högtalaren har för motstånd oftast 4, 6 eller 8. desto högre ohm desto lättare last för förstärkaren.
Känslighet: desto högre känslighet högtalarna har desto lättare blir det för förstärkaren dvs högre ljudtryck redan vid lägre effekt (volym).

Vad har du för stärkare och tänkta högtalare?

Postad 16 April 2008 - 15:17

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Okej. Tack. Det säger ju en del. Men hur mäter man känslighet?

Jag har en gammal stärkare idag, en pioneer vsx-908 rds. Jag har tänkt ha kvar den ungefär ett år till då den faktiskt funkar utmärkt. Har idag ett par stativare (Elac) som den driver gott. Men tänkte byta till ett par golvare, därav osäkerheten då jag inte är jättehemma på sånt här. Kanske blir det att fortsätte på elac typ 207.2 eller 208.2 alternativt byter jag till några dali eller B&W av modell större då tanken är att dem ska räcka länge.

Postad 16 April 2008 - 15:33

nyllet83
  • nyllet83
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
Är tanken att du skall bygga ett flerkanalsystem med t.ex Elac? Om inte, satsa på en steroförstärkare.
Din nuvarande förstärkare kommer kunna driva t.ex Elac 207.2.

Postad 16 April 2008 - 15:41

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Okej. Nej stereo är inte aktuellt just nu, det är 5.1 som gäller. Kollar en hel del på film.

Postad 16 April 2008 - 15:56

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Satsa på ett par ordentliga golvare du. Det lönar sig i längden :)
Känsligheten/ sensivety brukar anges på högtalarnas spec. t.ex. 91dB/w/m. dvs med en watt från förstärkaren kommer högtalaren i praktiken kunna leverera ett ljudtryck på 91 decibel. Effekten måste sedan dubblas varje gång för att öka med ytterligare 3 decibel. Om du räknar på det skenar det iväg ganska snabbt. Ett exempel: Om ett högtalarpar har en känslighet på 91 dB och förstärkaren lämnar 64w vid en viss effekt, betyder det i regel att du kommer ha ett ljudtryck på 109 dB med de högtalarna. om du sedan med samma försträkare istället kopplar in ett par högtalare med en känslighet på 94dB kommer det bara behövas halva förstärkarens effekt, dvs 32 watt för att uppnå 109 decibel.

Postad 16 April 2008 - 18:23

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Tack så mycket för den infon The Man. Mycket intressant, nu blir det räkna av :)

Postad 16 April 2008 - 18:41

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
En sak som du lär kolla på är effektförbrukningen.
En hemmabioreceiver är specad 7x160w. det låter verkligen saftigt, eller hur ? Den vill jag ha för då har jag värsta förstärkarn i grannskapet. Men! Mätningarna är gjorda med en kanal i taget med hörbar dist och vid en punkt på frekvensregistret. Varje slutsteg är kapabel att lämna 160w när det är det enda steget som belastas. Slutstegen har gemensamm Transformator.
Kollar du på baksidan står det 400w. Det betyder att förstärkaren aldrig kan dra mer effekt än det. Alltså är 7x160w omöjligt att uppnå med alla kanaler, endast med en i taget. 400 / 7 = 57w. Alltså kan den aldrig mata mer än 57w med alla 7 kanalerna i drift på samma volym, även om den är specad 7x160w.

Postad 16 April 2008 - 19:03

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Det blir inte ens 57w. En del går bort till annat också så som display, värme mm.

Postad 16 April 2008 - 19:57

Unregistered587a29e6
  • Unregistered587a29e6
  • Användare

• 125 inlägg
  • 0
Intrigen fortsätter...

Mycket matnyttig info.

Postad 16 April 2008 - 21:18

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Det blir inte ens 57w. En del går bort till annat också så som display, värme mm.

Observera att jag gjorde en jämförelse, en referens att gå efter vad gäller hur mycket känslighet kan spela roll jämtemot effekt. Men lägga in några petiga synpunkter kan man ju alltid göra :)

Postad 16 April 2008 - 21:24

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

En hemmabioreceiver är specad 7x160w. det låter verkligen saftigt, eller hur ? Den vill jag ha för då har jag värsta förstärkarn i grannskapet. Men! Mätningarna är gjorda med en kanal i taget med hörbar dist och vid en punkt på frekvensregistret. Varje slutsteg är kapabel att lämna 160w när det är det enda steget som belastas. Slutstegen har gemensamm Transformator.
Kollar du på baksidan står det 400w. Det betyder att förstärkaren aldrig kan dra mer effekt än det. Alltså är 7x160w omöjligt att uppnå med alla kanaler, endast med en i taget. 400 / 7 = 57w. Alltså kan den aldrig mata mer än 57w med alla 7 kanalerna i drift på samma volym, även om den är specad 7x160w.

Vilken förstärkare är det? För att kunna förlita sig lite mer på siffror och i någon form få ett hum om att man kan uppnå de siffror jag talade om så ska det ju självklart vara en tyngre och ärligt specad förstärkare t.ex. NAd eller H/K. En billig surround alá Pioneer ellerYamaha på Siba är inte så ärlig :) Men räkna kan man alltid och det var inte siffrorna (bara ett exempel) i sig det handlade om utan jämförelsen som sagt.

Postad 17 April 2008 - 09:22

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Man kan titta lite till specen men sunt förnuft är ju också en bra väg att gå så att säga (att då t.ex. inte koppla ett par kylskåpsstora högtalare till en billig surroundreciever, men däremot funkar ett par mindra stativare hyffsat till de flesta).

Min erfarenhet stämmer inte med detta uttalande. En stativare är oftast mer tungdriven dvs. har lägre känslighet än en golvare och kräver därmed mer effekt för att spela lika starkt. Därför är det vettigare att koppla stora högtalare till billiga surroundrecievers än små. Givet att ingen av högtalarna är en konstig last för förstärkaren, då krävs det givetvis kraftigare och stabilare doningar.

//Håkan

Postad 17 April 2008 - 09:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Glöm inte att titta på impedansen också, sattsa på 8 ohm snarare än 4 ohm då det i regel gäller att en högtalare med 8ohm impedans inte har lika låga dala eller konstant resistans som en på 4 ohm då man kan säga att impedansen ( Z ) är ett slags medelvärde. Impedansen varierar med frekvensen och kan vara allt från 2,5 ohm till 30 ohm i en och samma högtalare men vid olika frekvenser tex, 30 ohm vid ca 60Hz där basrörets avstämning kan ligga och 2,5ohm vid en 300Hz där basens impedans ligger som lägst.
sedan så finns det offta en topp vid delnings frekvenserna och även på andra ställen där den elektriska fasen ställer till det. Och jusst fasen är också något som man kan titta på, men som alldrig står utskrivet, det är så att en högtalare med en rörig fasgång är en väldigt jbbig last för stärkare. Och det är därför bra om fasen är så jämn som möjligt utan tvära kasst m.m.
Fasen gör så att stärkaren "kommer ur balans" och det medför dåligt ljud, hög impedans kräver mycket effekt, men inte så mycket ström och jusst strömkapasiteten är något som dom flässta stärkare har mycket svårt med att leverera.
Låga impedanser kräver mycket ström, men lite effekt för att leverera och det är presis rakt imot vad dom flessta steg gillar, därför ska man sattsa på att ha högtalare på 8ohm i nomonell impedans då dessa förhoppningsvis har en snällare impedansgång än en högtalare på 4 ohm nomonell impedans.
Och impedans gången ska också vara så linjär som möjligt för att tvära kasst här kräver också väldigt mycket av stärkaren.

Så titta er inte blinda på effekt vs känslighert och tro att ni kan få ett visst ljudtryck, för det är bara 20% av sanningen.

Redigerat av DVD-ai, 17 April 2008 - 09:34.

Postad 17 April 2008 - 09:55

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0

Den räkningen stämmer bara vid kontinuerlig last men ljud är dynamiskt. Ofta kan en förstärkare under kort tid ge t.ex. 7x130 watt trots att den märk med 400 watts effektförbrukning. Det är kondensatorerna i förstärkaren som anger hur mycket den kan ge under kort tid.

Jag har hört av en kompis att han kände en som verkligen försökte spela sönder en högtalare med musik (Pink Floyd).

Han körde en 100 watt förstärkare till klippning och matande den signalen till ett 200 watts effektförstärkare. Efter 1 timme gick högtalaren sönder. Experimentet skedde utomhus. Grannarna hade åsikter om försöket.

Postad 17 April 2008 - 10:49

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Observera att jag gjorde en jämförelse, en referens att gå efter vad gäller hur mycket känslighet kan spela roll jämtemot effekt. Men lägga in några petiga synpunkter kan man ju alltid göra :P

Näe, det var inte menad som en petig synpunkt över just den stärkare du tog som exempel, utan det gäller alla stärkare :rolleyes:

Postad 17 April 2008 - 19:39

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Min erfarenhet stämmer inte med detta uttalande. En stativare är oftast mer tungdriven dvs. har lägre känslighet än en golvare och kräver därmed mer effekt för att spela lika starkt. Därför är det vettigare att koppla stora högtalare till billiga surroundrecievers än små. Givet att ingen av högtalarna är en konstig last för förstärkaren, då krävs det givetvis kraftigare och stabilare doningar.

//Håkan

Givetvis, mindre element har i regel lägre känslighet. Men frågan var inte om att spela högt. Tror absolut att en mindre stativare kommer göra sig bättre tilsammans med en billig surroundstärkare. Ett exempel: en kompaktstereo som är specad till 2x70 watt rms :( . Högtalarna till den är i storlek stativare och har en känslighet på 85 dB.. Har den förmodligen inte allftör dyra och mediokra förstärkaren några som helst svårigheter att driva dessa? -Nej, riktigt högt med rejält tryck faktiskt. Men för all del, koppla in ett par golvare modell större så får vi se hur pass bra det kommer låta :(

Postad 17 April 2008 - 20:13

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Njae....nu tror ju inte jag att det där stämmer riktigt. Har en högtalare lägre känslighet kommer den låta sämre på högre volym, garanterat. Storleken på högtalaren har inte så stor betydelse.
Mina Celestion golvhögtalare (92db) låter klart bättre på högre volym än vad mina gamla Quad 12L stativhögtalare (88db) gjorde.

Postad 17 April 2008 - 20:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Njae....nu tror ju inte jag att det där stämmer riktigt. Har en högtalare lägre känslighet kommer den låta sämre på högre volym, garanterat. Storleken på högtalaren har inte så stor betydelse.
Mina Celestion golvhögtalare (92db) låter klart bättre på högre volym än vad mina gamla Quad 12L stativhögtalare (88db) gjorde.

Men känsligheten har inget att göra med hur bra en högtalare låter på höga volymer.

Det är i stället ofta en fördel med låg känslighet när man vill spela högt med bra ljudkvalitet för det är lätare att få en bra effektiv slaglängd då inte lika mycket av spolen ligger i magnetgapet vid viloläge.
Enda anledningen till att PA högtalare har hög känslighet är att det underlättar till att driva upp dom på häga volymer utan att ha trehundrafurtio slutsteg för att få en bra ljudnivå och sedanföratt man slipper bygga lika effektåliga ellement.
PA ellement har offta också en ganska liten Xmax och detta för att känsligheten är hög och det resulterer i att det blir lätt att spela sönder högtalaren, men det har dom löst genom att ha en olinjär upphägning som tyvär bidrar med en hel del disst...
Men i hifi högtalare så vill man inte ha olinjär upphägningar och då är det så att dom i stället försökar att göra megnetgapet lite längre föratt det ska vara svårare att spela sönder spolen, men det kräver större magnet och då blir det dyrt. Så idetta fallet så har känsligheten inget att göra med hur bra det låter på högavolymer, för utom att dom med högre känslighet inte kräver lika mycket av stärkaren villket kan med föra bättre ljud.
Men är offtast lite lättare att spela sönder vid samma ljudnivå som ett ellement med lägre känslighet :(

Redigerat av DVD-ai, 17 April 2008 - 20:37.

Postad 17 April 2008 - 21:19

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Ehh??

Nähä, och vad har du fått det ifrån? Det är väl det som spelar roll om nånting.

Ju lägre känslighet en högtalare har desto tidigare börjar den dista med följd att den låter illa.

Postad 17 April 2008 - 22:23

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Ehh??

Ju lägre känslighet en högtalare har desto tidigare börjar den dista med följd att den låter illa.

Fel...

Postad 18 April 2008 - 00:22

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Utveckla gärna det där

Postad 18 April 2008 - 07:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ehh??

Helt fel.

Det har med Ellementets linjära slaglängd att göra ( Xmax ) och när den överskrids så blir dissten än mer påtaglig, det som avgör hur lätt Xmax överskrids är på konstruktion på ellement + låda och även steg. Och i detta fallet så är inte ellementets känslighet något som har en jätte stor betydelse, utan det är konstruktionen som sådan och ellementets mekaniska egenskaper.
Känsligheten har som sagt enbart den påverkan att det om något kan göra så att Xmax blir sämre och därmed så ökar dissten, men säger inte att det behöver vara så, utan det har som sagt med konstruktionen att göra.

Och sedan så finns det åttahundratretiofyratusen andra orsaker som spelar in, men dom skippar vi jusst nu i alla fall :(

Redigerat av DVD-ai, 18 April 2008 - 07:39.

Postad 18 April 2008 - 07:52

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jaha, och varför rekommenderas en högtalare med hög känslighet till en effektsvag förstärkare?
Eller varför rekommenderas ofta Klipch när folk vill spela högt?

Postad 18 April 2008 - 08:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jaha, och varför rekommenderas en högtalare med hög känslighet till en effektsvag förstärkare?
Eller varför rekommenderas ofta Klipch när folk vill spela högt?

För att hög känslighet är = lätt drivet och kräver inte lika mycket av förstärkareni form av effekt eller ström.

För att klipsch sattsar på ett dynamiskt ljud med mycket tryck, en diskant som inte sak bli vass vid höga nivåer och att dom ska vara lättdrivna för att inte kräva kärnkraftverk till steg för att få hyffsate nivåer.

Om en högtalare har en känslighet på 90dB/1m/1w så betyder det att på en meter avstånd och 1W förstärkar effekt in så spelar högtalaren 90dB.
Och för att dubblera ljudnivån så krävs det att du dubblerar effekten till högtalaren och det ser ut som följande:

90dB @ 1w
93dB @ 2w
96dB @ 4w
99dB @ 8w
102dB @ 16w
105dB @ 32w
108dB @ 64w
111dB @ 128 w
114dB @ 256w
117dB @ 512W

och för en högtalatre som t.ex. Klipsch som brukar ha ca 96dB/1m/1w så ser det ut såhär:

96db @ 1w
99dB @ 2w
102dB @ 4w
105dB @ 8w
108dB @ 16w
111dB @ 32w
114dB @ 64W
117dB @ 128w
120dB @ 256w
123dB @ 512w

Hoppas att du ser skildnaden... man sparar väldigt mycket effekt på att ha hög känslighet, och det går att spela högre med samma slutsteg än om högtalarna har lägra känslighet. Men det säger inte att högtalarna med högre känslighet skulle palla det innan dom går sönder av volymen och det säger inget om hur bra högtalarna låter vid hög volym.

Redigerat av DVD-ai, 18 April 2008 - 08:10.

Postad 18 April 2008 - 09:22

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Kanske en Hornblower vore något? 100db känslighet :(

Postad bild

Iofs i 4 Ohm men... :(

Redigerat av Dreadlock, 18 April 2008 - 09:23.

Postad 18 April 2008 - 09:28

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jo, alla dom där siffrorna fattar jag och har sett dom förut.
En högtalare med lägre känslighet drar ur förstärkarens ström fortare = låter illa fortare på högre volym. För det är klart att när stärkaren inte orkar med låter det illa. Vare sig det är dist eller okontrollerade konrörelser eller alla andra fenomen som kan dyka upp när stärkaren inte pallar.
Alla högtalare har sin gräns och börjar förr eller senare att låta illa och jag är nästan säker på att det är tidigare än dom har nått sin maxgräns och går sönder.
Men du påstår att en högtalare kan låta lika bra på låg volym som på maxvolym, precis innan den pajjar, rätt? Teoretiskt kanske det är så men i verkliga livet har jag aldrig hört en högtalare som inte förr eller senare börjat låta illa när man börjar vrida upp.

Postad 18 April 2008 - 09:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo, alla dom där siffrorna fattar jag och har sett dom förut.
En högtalare med lägre känslighet drar ur förstärkarens ström fortare = låter illa fortare på högre volym. För det är klart att när stärkaren inte orkar med låter det illa. Vare sig det är dist eller okontrollerade konrörelser eller alla andra fenomen som kan dyka upp när stärkaren inte pallar.
Alla högtalare har sin gräns och börjar förr eller senare att låta illa och jag är nästan säker på att det är tidigare än dom har nått sin maxgräns och går sönder.
Men du påstår att en högtalare kan låta lika bra på låg volym som på maxvolym, precis innan den pajjar, rätt? Teoretiskt kanske det är så men i verkliga livet har jag aldrig hört en högtalare som inte förr eller senare börjat låta illa när man börjar vrida upp.

Haha, OK..... ?!

Jag fattar inte vad du fått vissa saker i från men jag har alldrig påstått att det låter lika bra vid jätte hög volym som vid lägre volym ?! ......
sedan är det så att en högtalare med lägre känslighet drar inte ur "förstärkaren ström fortare" utan det är så att den är mer trögdriven men om man matar den med tillräkligt mycket effekt så spelar dom lika högt( se tabellen ).
Och dålig kontroll på konen det har bara dåliga förstärkare + att disst från en stärkare inte uppkommer om du inte spelar den på gränsen och det ska man alldrig göra för det låter skit, eller om stärkare n är rent skit och inte alls ska användas.

Sedan så är Xmax inte den maximala slaglängden utan det är den maximala linjära slaglängden, Xmec är den maximala slaglängden och överskrider man den så är det "adjöss med högtalarna" .
Och det är så att när man överskrider Xmax så ökar dissten kraftigt på dom flessta högtalare, men Xmax överskrids i dom flessta fall redan vid ca 10-50W från förstaärkaren och man spelar därför alltid med mer eller mindre disst och dom flessta högtalare levererar i ca 30-50% disst vid höga ljudnivåer.

sedan att det skulle låta illa vid höga volymer bara för att högtalaren är mer trögdriven ?!
det får du mer än gärna förklara hur du tängte att det skulle gå till ?

Det är sant att med mer trögdrivna högtalare så måsste stärkaren jobba hårdare för att få samma ljudnivå, men man glömmer att om man nu har tröga högtalare så får man ha en kraftig förstärkare och det är därför som högkänslighet används i sådana tillfällen. Och av olika anledninger så är ofta dom riktigt bra högtalarna ganska tröga ( 84-88dB/1w ) och det är för att tröga ellement rent konstruktionsmässigt går att göra mer väljudende än dom med hög känslighet av redan nämda orsaker + ett antal till som att lågbas egenskaperna gärna blir lidande när när man ska ha ett ellement som spelar djup bas och har hög känslighet.

"Alla högtalare har sin gräns och börjar förr eller senare att låta illa och jag är nästan säker på att det är tidigare än dom har nått sin maxgräns och går sönder" Jo, så är det all dom flessta högtalare låter gärna ansträngde vid höga nivåer, men har man ett bra steg som pallar att driva på ett perfekt sätt så är det inte lika stor risk för detta + att i detta fall så ha ofta en lägre känlighet en klar fördel i form av ett ofta högre Xmax m.m.
Och som sagt innan dom har nått Xmax så är ljudet i det närmasste disst fritt, men så fort Xmax överskrids då kommer dissten och den blir som sagt mycket hög vid höga ljudnivåer, men vi människor hör inte detta så bra vid låga frekvenser, villket ju är mycket turligt.
Vid höga frekvenser så är vi mer känsliga och vid ca 5000Hz så är det inte bra om det finns 1% disst i ljudet för det kommer med största säkerhet att störa ljudet så att det hörs.

Så, det är bra att ha i olika lägen, tröge eller lättdrivna ?!
det är upp till dig som konsument att avgöra vad du vill ha för ljud och hur mycket du vill lägga på sakerna.

Redigerat av DVD-ai, 18 April 2008 - 09:56.

Postad 18 April 2008 - 10:02

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Givetvis, mindre element har i regel lägre känslighet. Men frågan var inte om att spela högt. Tror absolut att en mindre stativare kommer göra sig bättre tilsammans med en billig surroundstärkare. Ett exempel: en kompaktstereo som är specad till 2x70 watt rms :) . Högtalarna till den är i storlek stativare och har en känslighet på 85 dB.. Har den förmodligen inte allftör dyra och mediokra förstärkaren några som helst svårigheter att driva dessa? -Nej, riktigt högt med rejält tryck faktiskt. Men för all del, koppla in ett par golvare modell större så får vi se hur pass bra det kommer låta :)

Jag skulle gissa på att det skulle låta mycket bättre med ett par rejäla golvare som matchar impedanskraven som ställs av förstärkaren :)
(det har det gjort dom gånger jag har testat i alla fall ;) )

Redigerat av snowspace, 18 April 2008 - 10:02.

Postad 18 April 2008 - 10:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag skulle gissa på att det skulle låta mycket bättre med ett par rejäla golvare som matchar impedanskraven som ställs av förstärkaren :)
(det har det gjort dom gånger jag har testat i alla fall :) )

villka är typ minimum 8 ohm någonstans i impedans kurvan :)

Postad 18 April 2008 - 10:09

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Säg att vi har en stärkare som ligger på 100w. Sen har vi en högtalare med 86db känslighet och en med 94db. Sen ska vi spela båda 2 gradvis högre och högre tills strax innan förstärkaren klipper. Garanterat att den högtalare med lägst känslighet kommer upp i lägst volym innan stärkaren klipper. Och strax där innan har den antagligen inte låtit allt för bra medans den andra högtalaren troligtvis har en bra bit kvar innan stärkaren klipper och troligtvis fortfarande låter hyfsat bra. För jag förutsätter att vi jämför med samma effekt?

För får man välja vilken effekt som helst förstår jag och håller med helt och hållet i ditt resonemang.
Jag menade under lika förutsättningar.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 April 2008 - 10:22.

Postad 18 April 2008 - 10:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Säg att vi har en stärkare som ligger på 100w. Sen har vi en högtalare med 86db känslighet och en med 94db. Sen ska vi spela båda 2 gradvis högre och högre tills strax innan förstärkaren klipper. Garanterat att den högtalare med lägst känslighet kommer upp i lägst volym innan stärkaren klipper. Och strax där innan har den antagligen inte låtit allt för bra medans den andra högtalaren troligtvis har en bra bit kvar innan stärkaren klipper och troligtvis fortfarande låter hyfsat bra. För jag förutsätter att vi jämför med samma effekt?

Dom båda högtalarna kommer att låta ungefär lika bra ( om dom håller samma kvalitet ) hela tiden om dom spelar lika högt i ljudnivå. Men den med hög känslighet kommer att kunna spela högre med samma förstärkare innan förstärkaren börjar att låta illa, men det är ju en av grejerna som man får tänka på och som jag tycker är ganska självklar.
Och det är i detta fallen du räknar upp förstärkaren som låter dåligt om man maxar den och inte högtalarna med låg känslighet, för dom blir inte maxade.
"Garanterat att den högtalare med lägst känslighet kommer upp i lägst volym innan stärkaren klipper. Och strax där innan har den antagligen inte låtit allt för bra medans den andra högtalaren troligtvis har en bra bit kvar innan stärkaren klipper och troligtvis fortfarande låter hyfsat bra" ===> Vad menar du nu ?!

Det är ju fortfarande förstärkaren som klipper och den gör det vid samma effekt oavsätt högtalare ( nu räknar vi bort fasgång, impedansgång m.m. ) och då är det ingen skilldnad och båda högtalarna kommer att låta dåligt vid samma volym inställning på förstärkaren oavstätt känslighet på 80 eller 150dB /1w/1m, men den med lägre känslighet kommer att spela mycket lägre i volym när detta händer.
Så det hänger inte på högtalaren i detta fallet och är man dum nog att ha en klen stärkare till ett par riktigt tröga högtalare så är det ju väldigt synnd. Men fördelen i högtalare med hög känslighet ligget inte i högtalaren ( som snarare i många fall blir sämre rent ljudmässigt och även när det gäller ljudnivå ) utan i att stärkaren inte behöver jobba lika hårt för att kunna spela högt och det ser jag som en självklarhet.
Och det är ju så att en förstärkare låter inte dåligt vid höga ljudnivåer ( om det är en bra stärkare och man inte maxar den ) så det är inte något som man kan påstå "väger upp" för att man ska ha hög känslighet på högtalarna för att få bättre ljud, utan det gäller bara om man vill kunna spela högt utan att behöva så mycket effekt.

Redigerat av DVD-ai, 18 April 2008 - 10:34.

Postad 18 April 2008 - 11:12

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Det är ju fortfarande förstärkaren som klipper och den gör det vid samma effekt oavsätt högtalare ( nu räknar vi bort fasgång, impedansgång m.m. ) och då är det ingen skilldnad och båda högtalarna kommer att låta dåligt vid samma volym inställning på förstärkaren oavstätt känslighet på 80 eller 150dB /1w/1m, men den med lägre känslighet kommer att spela mycket lägre i volym när detta händer.

Men jag menar inte med samma volyminställning på stärkaren. Jag menar med samma volym i högtalarna. Sänk volymen i högtalaren med hög känslighet till volymen som högtalaren med lägre känslighet har strax innan stärkaren klipper. Vilken låter bäst?

Det var det jag ville ha sagt från början. En högtalare med hög känslighet kan spela högre, rent db-mässigt, innan den börjar låta illa och ansträngd, under samma förutsättningar, än en med lägre känslighet. Sen om missljudet kommer från högtalaren eller stärkaren är ganska ointressant, tycker jag, det är iaf genom högtalaren missljudet hörs.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 April 2008 - 11:42.

Postad 18 April 2008 - 11:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men jag menar inte med samma volyminställning på stärkaren. Jag menar med samma volym i högtalarna. Sänk volymen i högtalaren med hög känslighet till volymen som högtalaren med lägre känslighet har strax innan stärkaren klipper. Vilken låter bäst?

Det var det jag ville ha sagt från början. En högtalare med hög känslighet kan spela högre, rent db-mässigt, innan den börjar låta illa och ansträngd. Sen om missljudet kommer från högtalaren eller stärkaren är ganska ointressant, tycker jag, det är iaf genom högtalaren missljudet hörs.

OK, va bra för jag trodde du hadde slagit i huvudet :)
Men det va så att vi gick förbi varandra bara, jo men då är det ju så att du har helt rätt såklart men jag och tydligen Rotel2 tolkade det som att du menade något annat, sådant händer :)
Ber om ursäkt för att jag läser så slarvigt :)

Jag tycker att det blir en lite orättvis jämnförelse då, för man får ju alltid tänka på att ha en stärkare som pallar högtalarna man ska driva, annars så blir det lätt så att man inte blir speciellt nöjd.
Men har man en stärkare som inte är så jätte kraftig och vill byta högtalare så är det ju väldigt bra att titta på >90dB/1w/1m i alla fall.

MVH/David

Redigerat av DVD-ai, 18 April 2008 - 11:50.

Postad 18 April 2008 - 12:13

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

OK, va bra för jag trodde du hadde slagit i huvudet :P
Men det va så att vi gick förbi varandra bara, jo men då är det ju så att du har helt rätt såklart men jag och tydligen Rotel2 tolkade det som att du menade något annat, sådant händer :)
Ber om ursäkt för att jag läser så slarvigt ;)

Jag tycker att det blir en lite orättvis jämnförelse då, för man får ju alltid tänka på att ha en stärkare som pallar högtalarna man ska driva, annars så blir det lätt så att man inte blir speciellt nöjd.
Men har man en stärkare som inte är så jätte kraftig och vill byta högtalare så är det ju väldigt bra att titta på >90dB/1w/1m i alla fall.

MVH/David

Så bra att vi kom överens till slut :) Det är lätt med missuppfattningar.
Ibland är det lite svårt att förklara hur jag menar i skrift.

Jomen visst är det viktigt att titta på specen på stärkaren innan man köper en. Det verkar vara många som sitter med en för klen förstärkare i förhållande till högtalare. Eller är det högtalarna som är för kraftiga i förhållande till stärkaren? Undrar vilket som är det rätta :) Hur många trådar skapas det inte där dom vill ha förslag på nya förstärkare eller slutsteg för att det låter illa ur högtalarna. Ett ganska utbrett problem. Många bara köper nånting och sen efter ett tag när dom vant sig kommer dom på att det inte låter så bra. Men, men....vi ska alla lära oss krypa innan vi kan gå.

Mvh/ Stefan

Postad 18 April 2008 - 13:20

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Så bra att vi kom överens till slut :) Det är lätt med missuppfattningar.
Ibland är det lite svårt att förklara hur jag menar i skrift.

Jomen visst är det viktigt att titta på specen på stärkaren innan man köper en. Det verkar vara många som sitter med en för klen förstärkare i förhållande till högtalare. Eller är det högtalarna som är för kraftiga i förhållande till stärkaren? Undrar vilket som är det rätta :) Hur många trådar skapas det inte där dom vill ha förslag på nya förstärkare eller slutsteg för att det låter illa ur högtalarna. Ett ganska utbrett problem. Många bara köper nånting och sen efter ett tag när dom vant sig kommer dom på att det inte låter så bra. Men, men....vi ska alla lära oss krypa innan vi kan gå.

Mvh/ Stefan

Jo, det är ju så, lättare att göra sig förstådd genom tal.

Jo, det är ett vanligt förekommande problem som vore bra om den allmänna kunskapen inom kunde bli bättre, skulle hjälpa många till att göra bra köp direkt i stället för att sitta där sedan missnöjda och förlorat en massa pengar.
synnd bara att dom som har frågor inte läser lite i dom gamla trådarna som behandral ämnet först för att få lite kunskap, i stället så startar dom en helt ny tråd direkt och frågar samma saker om, och om, och om..... igen i tråd efter tråd. :)
men, klart, man kan ju vara lite smått hysterisk om det är någonting man inte fattar och vill ha svar på, och då är det ju klart att man inte tänker på att kolla det först. och man själv blir ju tvungen att försöka hjälpa till i alla fall ;)

Postad 18 April 2008 - 14:39

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

jo du 150 DB i känslighet.. tror inte att det är någon som skulle vilja ha sådana högtalare :) ;) (tror iof inte att de finns heller :) )..
Men varför skulle element med riktigt låg känslighet ha mindre dist? Bara rent tekniskt i sånna fall, för jag har då hört båda hemma och PA högtalar med riktigt hög känslighet som absolut inte distar vid höga volymer, iallafall kan örat inte uppfatta det och då spelar ju de tekniska värdena ingen roll, de kan liksom dra åt skogen :)

Postad 18 April 2008 - 14:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

jo du 150 DB i känslighet.. tror inte att det är någon som skulle vilja ha sådana högtalare :P :P (tror iof inte att de finns heller ;) )..
Men varför skulle element med riktigt låg känslighet ha mindre dist? Bara rent tekniskt i sånna fall, för jag har då hört båda hemma och PA högtalar med riktigt hög känslighet som absolut inte distar vid höga volymer, iallafall kan örat inte uppfatta det och då spelar ju de tekniska värdena ingen roll, de kan liksom dra åt skogen :)

Har sätt ett par högtalare med 127dB i känslighet, och det är Extremt, 1w och man vill inte vara i rummet längre :lol:
det va någon jätte mastodont med flera basar och en massa mellanregister o grejor, fan va stor den va :)

Ne, det är så att PA ellement har offtast en olinjär upphägning för att bromsa konen innan den slår i magnetgapet och den bromsningen gör så att ljudet blir kraftigt försämrat, men inte så mycket så att det låter riktigt illa, men det är ingen hifi kvalitet vi pratar om här i alla fall och det måsste du hålla med om :)
När det gäller hem högtalare med hög känslighet så är det så att man skippar gärna den olinjära upphägningen då den låter dåligt och ersätter den med ett djupare magnetgap eller andra finesser, men det är jusst det att med hög känslighet så kommer det viss tekniska problem som medför att det är mycket svårare att få till ett riktigt bra hifi ellement, jag kan inte alla dessa.

Jag är inte proffesor inom området B)

Redigerat av DVD-ai, 18 April 2008 - 14:51.

Postad 18 April 2008 - 20:35

Unregistered044c804f
  • Unregistered044c804f
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Lånar tråden lite, köpte idag en Sony STR-DG510 och kopplade in till mina högtalare. Det är två basar på 150W, 4 ohm och 90db styck och två diskanter i vardera högtalare. Det lät rent ut sagt skitdåligt när dom spelade. Kan det vara så att stärkaren inte orkar driva dom ordentligt? Det var knappt någon bas och väldigt djupt ljud.

Postad 18 April 2008 - 21:51

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Det kan ju helt enkelt vara så att det är en dålig konstruktion eller dåliga komponenter i högtalarna. Iofs så har nog inte den där sonyn all för mycket kraft, tror jag. Inte för det priset och inte med den vikten, 7,7kg.

Edit: Såg nu att den har en brukskonsumtion på 500w. Då ska den ju helt klart kunna leverera de 100 watt den uppges kunna ge, med bara 2 frontare drivna.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 18 April 2008 - 21:55.

Postad 18 April 2008 - 22:35

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

synnd bara att dom som har frågor inte läser lite i dom gamla trådarna som behandral ämnet först för att få lite kunskap, i stället så startar dom en helt ny tråd direkt och frågar samma saker om, och om, och om..... igen i tråd efter tråd. :D

Håller med. Många frågor finns besvarade massor av gånger. Hittade tex en tråd från 2004 som gav mig svar på många frågor.

Tyvärr går många enbart på wattantalet på specifikationen när de handlar stärkare, har själv begått det misstaget.

Postad 20 April 2008 - 10:37

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Lånar tråden lite, köpte idag en Sony STR-DG510 och kopplade in till mina högtalare. Det är två basar på 150W, 4 ohm och 90db styck och två diskanter i vardera högtalare. Det lät rent ut sagt skitdåligt när dom spelade. Kan det vara så att stärkaren inte orkar driva dom ordentligt? Det var knappt någon bas och väldigt djupt ljud.

Det är en billig förstärkare men det är nog högtalarna det hänger mer på här skulle jag tro. Vad är det för några?Som sagt inte jättestark stärkare direkt, men dåligt ljud vet jag av egen erfarenhet att det inte borde vara. Har själv haft en liknande Sony (något starkare) och används fortfarande hos föräldrarna med större golvare med 91 dB i känslighet och 4 ohm. Inte bästa kombinationen, men dåligt låter det absolut inte, bra tryck i basen och hyffsat rent ljud.

Håller med. Många frågor finns besvarade massor av gånger. Hittade tex en tråd från 2004 som gav mig svar på många frågor.

Tyvärr går många enbart på wattantalet på specifikationen när de handlar stärkare, har själv begått det misstaget.

Gissa om Siba och Elgigantet lurat många genom begreppet "watt" :) är ju typ det enda de kan skylta med :)..

Postad 20 April 2008 - 16:17

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det är en billig förstärkare men det är nog högtalarna det hänger mer på här skulle jag tro. Vad är det för några?Som sagt inte jättestark stärkare direkt, men dåligt ljud vet jag av egen erfarenhet att det inte borde vara. Har själv haft en liknande Sony (något starkare) och används fortfarande hos föräldrarna med större golvare med 91 dB i känslighet och 4 ohm. Inte bästa kombinationen, men dåligt låter det absolut inte, bra tryck i basen och hyffsat rent ljud.

Gissa om Siba och Elgigantet lurat många genom begreppet "watt" :P är ju typ det enda de kan skylta med :) ..

Inte konstigt heller i och med att de flesta tror att watt är något mått på välljud. En polare kom förbi min nya lägenhet en sväng för ett tag sedan och det första han sa när han fick syn på mina högtalare var "hur många watt är de på?". :)

Postad 20 April 2008 - 22:20

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Inte konstigt heller i och med att de flesta tror att watt är något mått på välljud. En polare kom förbi min nya lägenhet en sväng för ett tag sedan och det första han sa när han fick syn på mina högtalare var "hur många watt är de på?". :)

Jo precis ;) 0 hoppas jag du svarade ;)

Postad 20 April 2008 - 23:16

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Såg att någon nämnde förbrukningen som en tumregel för hur kraftfull förstärkaren är.

Alla tllverkare mäter och specar olika. Förbrukningen kan vara vid max effektuttag på en förstärkare, genomsnitts-
förbrukning på en annan, förbrukning vid 50% effektuttag på en tredje osv.

Om specen inte talar om hur mycket förstärkaren förbrukar när den arbetar som mest, så är det inte speciellt
intressant när man vill ha reda på den verkliga uteffekten.

Postad 20 April 2008 - 23:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jo precis ;) 0 hoppas jag du svarade :)

Jag svarade faktiskt att det beror på hur mycket jag matar dem med. Trodde det skulle gå hem som beskrivande förklaring, men fick ett frågetecken till respons, så jag drog till med "flera hundra" som svar. Då fick jag ett leende som respons.

Märkligt. Märkligt.

Redigerat av Unregistered1254, 20 April 2008 - 23:22.

Postad 21 April 2008 - 11:09

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag svarade faktiskt att det beror på hur mycket jag matar dem med. Trodde det skulle gå hem som beskrivande förklaring, men fick ett frågetecken till respons, så jag drog till med "flera hundra" som svar. Då fick jag ett leende som respons.

Märkligt. Märkligt.

Jag tycker det är Sorjligt....

stackars mäniskor ;)

Man kan inte begära att alla ska kunna allt om allt, men välldigt många vill vara coola och "kunna mycket" och då kommer dom och snackar om sinna "watt" och hur mycket effekt deras högtalare "har" och hur mycket deras steg....osv.osv. men dom kan inte ett piss och dom vet faktiskt inte ens vad effekt ( Watt ) är för något igentligen.
Dessa borde sluta att "vara coola" och inte börja att argumentera imot när man försöker förklara för dom hur det igentligen ligger till ( om än väldigt förenklat ) dom byter då och börjar att prata om magneter och att dom har magneter på 20Kg till deras basar, Suck....!

Men men, jag har för länge sedan slutat att bry mig alls, när dom kommer och stilar med sina MDS grejer så, oavsätt vad dom säger och hur fel dom har så skiter jag i det, jag håller med eller säger inget bara.
Och när dom spelar på hög volym och frågar vad jag tycker så säger jag bara att, " det låter väll bra" Fasst än att det igentligen bara låter SKIT !!!!
Är dom nöjda med "bummelbas" och skrikig diskant och ett mellanregister som skulle musiken komma från en plåtburk, så är det inget som jag bryr mig om, för jag har andra ideal :)
Och dom får gärna stila för sina polare om hur mycket "dom kan", jag bryr mig inte, jag har mina kunskaper väl förvarade i alla fall

MVH/David

Postad 21 April 2008 - 14:33

Unregistered044c804f
  • Unregistered044c804f
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Det är ett par hemmabyggda som jag fick för ett tag sen, bas-elementen är av märket Pyramid. Dom har spelat väldigt bra innan jag fick dom. Testade koppla in ett par små skithögtalare i recievern och det var hyffsat ljud med ok tryck i basen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.