Ljudideal
37 svar till detta ämne
Postad 19 April 2008 - 23:18
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Alla har som vi vet olika ljudideal,det den ene tycker låter skräp tycker den andre låter fantastiskt.
Tänkte därför skicka ut en fråga för att se hur många variabler det finns egentligen(just här iaf)
Skriv även gärna om ni anser er uppnått detta med er anläggning,samt ev vad det är för prylar ni har.
Mitt eget är iaf så här nånting:
Stort fylligt ljud som är tight och inte spretar eller blir påfrestande/distar ens vid väldigt hög volym.
jag har uppnått detta till 90% ca.
Jag har:
2 st Lab 4000 för bas o mid
1 st lab 1600 för diskant/high mid
4 st 18" basar eighteen sound 18lw1400
2 mid 15" Hiih 1501 B
2 horn B&C 750 2" driver
DBX 234 XL Deln filter
Postad 19 April 2008 - 23:25
Unregistered1254
-
Unregistered1254
-
Guru
-
-
5090 inlägg
Just nu har jag ett par DALI Ikon 6, Sherwood RD-7500, Sherwood VD-4601 och kablage från Linn. Tycker det låter underbart detaljerat och mysigt på låg volym. Vid högre volymer en härlig torr och snärtig bas.
Funderar på att bya ut elektroniken mot Primare till hösten dock. Dock har jag ju samma ljudideal.
Postad 20 April 2008 - 00:33
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan. Mitt ljudideal är så transparent ljud som möjligt. Att apparaterna och högtalaren påverkar ljudet minimalt. Håller på att leta nya högtalare och har funnit "mitt" märke nu.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 20 April 2008 - 03:10
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Mitt ideal är rätt lik ditt Corpsegrindern  det där stora, fylliga och rena ljudet som spelar riktigt högt med behagligt ljud fritt från dist och bibehållen klang. Tydligt ljud med inlevelse. Jag känner att jag är på god väg men elektroniken ska uppgraderas så småningom. Mvh
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 20 April 2008 - 03:13.
Postad 20 April 2008 - 04:06
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Neutralt och distinkt ljud, möjigheten att spela minst 20hz til 20khz på alla volymer utan att det låter ansträngt eller börjar dista.
Jag är där förutom ett par toppar vid 27/54 hz och lite för mkt reflektioner från min vänstra vägg. Men men, snart så
Postad 20 April 2008 - 10:36
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Mitt ljudideal är att njuta av musiken. När jag får gåshud över hela kroppen då jag lyssnar är det som det ska vara och så har jag det nu  Två faktorer som gör att det blir så för mig är stor närvaro i ljudbilden och rejäl dynamik.
Postad 20 April 2008 - 13:19
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Det ska låta "rätt" ur min synvinkel, och det innebär fullregister (20-20000 hz) utan några onödigt stora accenter eller förstärkningar av vissa frekvensregister. Det ska även vara dynamikkapabelt så att musiken presenteras så som den ska låta. Samt kunna spela tillräckligt starkt för mina behov utan jobbig dist.
Postad 21 April 2008 - 14:58
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Relativt snarlika svar,och tycker att allt ni skrivit hittills låter väldigt vettigt.
Men en sak verkar återkomma: dynamiken.
Och det är ju så,utan det så låter det inte så roligt iaf inte i mina öron.
Det ska vara liksom ett upphöjt lugn över musiken,stort o mäktigt.
det ska låta som det alltid finns mer att ge.
Det där med gåshud är härligt,det får jag nästan alltid när jag lyssnar på en riktigt bra låt.
på såna låtar kan man knappt spela tillräckligt högt....
Postad 21 April 2008 - 17:00
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Det är ju det som är problemet med många av dagens inspelningar. Dynamiken har sopats under mattan. Det låter platt och tråkigt.
Postad 21 April 2008 - 21:11
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Egentligen borde allas, som gillar att lyssna på MUSIK, ljudideal vara transaprent. Med en färgad anläggning låter all musik lik den andra och det är ju inte så roligt! Förändring förnöjer ju som man brukar säga  .
Anläggnigen måste såklart kunna återge 20-20 000 hz, dynamik och kunna spela högt utan att krokna.
Det är väl just detta som är problemet. Det verkar vara svårt att skapa en högtalare som klarar alla dessa saker på ett vettigt sätt. Vissa koncentrerar sig på att kunna spela dynamiskt, vissa på att spela högt, vissa på att kunna återge detaljer på ett bra sätt, osv osv.
Med denna utgångspunkt är det upp till var och en att välja högtalare med den egenskap man värdesätter mest.
Min strävan är i alla fall att kunna spela musik så som musiken är skapad att låta.
Postad 21 April 2008 - 21:36
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
Egentligen borde allas, som gillar att lyssna på MUSIK, ljudideal vara transaprent. Med en färgad anläggning låter all musik lik den andra och det är ju inte så roligt! Förändring förnöjer ju som man brukar säga .
Anläggnigen måste såklart kunna återge 20-20 000 hz, dynamik och kunna spela högt utan att krokna. Det är väl just detta som är problemet. Det verkar vara svårt att skapa en högtalare som klarar alla dessa saker på ett vettigt sätt. Vissa koncentrerar sig på att kunna spela dynamiskt, vissa på att spela högt, vissa på att kunna återge detaljer på ett bra sätt, osv osv.
Med denna utgångspunkt är det upp till var och en att välja högtalare med den egenskap man värdesätter mest.
Min strävan är i alla fall att kunna spela musik så som musiken är skapad att låta.
Det låter som att Pioneer S-1EX är din melodi  Själv fastnade jag för Martin Logan Vantage samt Wisdom Audios minsting.
Postad 21 April 2008 - 22:17
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Egentligen borde allas, som gillar att lyssna på MUSIK, ljudideal vara transaprent. Med en färgad anläggning låter all musik lik den andra och det är ju inte så roligt! Förändring förnöjer ju som man brukar säga .
Anläggnigen måste såklart kunna återge 20-20 000 hz, dynamik och kunna spela högt utan att krokna. Det är väl just detta som är problemet. Det verkar vara svårt att skapa en högtalare som klarar alla dessa saker på ett vettigt sätt. Vissa koncentrerar sig på att kunna spela dynamiskt, vissa på att spela högt, vissa på att kunna återge detaljer på ett bra sätt, osv osv.
Kan du utveckla hur du menar att all musik låter lika för att det inte är transparent? Du kan väl knappast mena att Alison Krauss kan låta som Takida bara för att anläggningen inte är transparent? Det är ju hur inspelningarna är gjorda som påverkar mest hur det låter. Sen är det nog inte mer än 1% på det här forumet som har i närheten av transparent ljud vid sweetspot i ett lyssningsrum. Att allt låter lika om en anläggning färgar kan jag inte hålla med dig om. Och för att du ska kunna veta det så måste du ju till att börja med ha en helt transparent referensanläggning att lyssna på all musik innan du lyssnar på den musiken i en annan anläggning för att kunna göra en bedömning. Mina högtalare är inte dom mest transparenta som finns, men med rumspåverkan och placering m.m. tror jag inte att en mer transparent högtalare gör slutresultatet i sweetspot märkvärt mer transparent om man inte har kostat på och mätt upp och åtgärdat akustiken noggrant i rummet. Men hur det än må vara så är jag nöjd när jag njuter av musik så jag får gåshud, oavsett om det är transparent eller inte. För hur vet jag att den är det? Mina öron kan inte frekvensmäta och känna om det är 20hz-20khz +/- 1db t.ex i anläggningen, men jag njuter ändå, så tydligen måste det vara nåt annat i återgivningen som får mig att njuta. Jag njuter inte mer för att jag vet att anläggningen återger så som mixaren av en skiva vill att den ska låta, utan för att det låter så som jag själv tycker det låter bäst.
Postad 22 April 2008 - 01:33
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Kan du utveckla hur du menar att all musik låter lika för att det inte är transparent? Du kan väl knappast mena att Alison Krauss kan låta som Takida bara för att anläggningen inte är transparent? Det är ju hur inspelningarna är gjorda som påverkar mest hur det låter.
Hejsan. Jag är inte han men jag kan utveckla det hela. Säg att du har en högtalare med rätt kratig dist i basen. Då kommer du höra denna kraftiga dist oavsett om du spelar Alison eller Takida. Du hör alltså samma apparatfel på alla skivor och detta, som ofta kallas sameness, oavsett skiva. Men med en så transparent anläggning som möjligt så slipper själva anläggningen påverka alla skivor lika och man får mer unikt ljud mellan skivorna. Mvh Ljudkvalite
Postad 22 April 2008 - 03:42
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Hejsan. Jag är inte han men jag kan utveckla det hela. Säg att du har en högtalare med rätt kratig dist i basen. Då kommer du höra denna kraftiga dist oavsett om du spelar Alison eller Takida. Du hör alltså samma apparatfel på alla skivor och detta, som ofta kallas sameness, oavsett skiva. Men med en så transparent anläggning som möjligt så slipper själva anläggningen påverka alla skivor lika och man får mer unikt ljud mellan skivorna.
Mvh Ljudkvalite
Ja, om man syftar på dist kan jag förstå det, men inte annars. Ja, vill man ha så källik återgivning som möjligt förstår jag detta, men hur många har en transparent anläggning i slutändan ändå med rumspåverkan osv? Sen kan man ju gilla att få en viss färgning för att falla en mer i smaken och dit jag vill komma är att man kan njuta av musik ändå, vilket endallas menar inte borde gå.
Postad 22 April 2008 - 09:11
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan Booster. Nej, rummet påverkar ju så klart men det är knappast en bra anledning till att inte bry sig om hur signalen påverkas innan. Om jag ska ta en jämförelse med bildsidan, så tror jag inte så många skiter i om det är en icke anamorfisk DVD eller en 16:9 blu-ray eftersom projektorn och rummet inte är perfekt.
Samma här, att man får ju inte mer opåverkat ljud (om man söker det) om man skiter i hur signalen påverkas i anläggning bara för man inte har ett optimalt rum.
Sen kan man självklart gilla en viss färgning. Har själv ägt rörsaker i dryga 10 år och varit nöjd. Dock så tröttna jag att rören gav samma påverkan på all musik och därmed sudda ut unika detaljer mellan inspelningarna, så jag sålde mina rörprylar.
Mvh
Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 22 April 2008 - 13:38.
Postad 22 April 2008 - 11:12
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Sen kan man självklart gilla en viss färgning. Har själv ägt rörsaker i dryga 10 år och varit nöjd. Dock så tröttna jag att rören gav samma påverkan på all musik och därmed sudda ut unika detaljer mellan inspelningarna, så jag sålde mina rörprylar.
Mvh Ljudkvalite
Precis, då är vi överens, mao att man kan ha som ljudideal att njuta av musik även om det är transparent eller inte, beroende på tycke o smak. Men jag kan inte riktigt förstå dig i att allt låter lika för det blir en lika påverkan på allt från en röranläggning tex. Visst ger dom sin sigantur, men om du har en inspelning som är ljus och tunn i basen t.ex. och en som är väldigt dynamisk och mer fokuserad t.ex. så kommer ju dessa två inspelningar att låta olika även i en färgad anläggning, fast annorlunda än den ofärgade, förstår du hur jag tänker? Och om vi hade en helt ofärgad anläggning och en lite färgad och spelar upp en skiva du aldrig förut hört, så tror jag inte att det skulle vara så lätt att gissa rätt på vilken anläggning som spelar källmatrialet utan att färga. För källmatrialet kan ju vara färgat så som mixaren tycker det ska låta. Därför blir det mer en personlig uppfattning vad man tycker låter mest verkligt och naturligt tycker jag.
Postad 22 April 2008 - 13:54
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Men jag kan inte riktigt förstå dig i att allt låter lika för det blir en lika påverkan på allt från en röranläggning tex. Visst ger dom sin sigantur, men om du har en inspelning som är ljus och tunn i basen t.ex. och en som är väldigt dynamisk och mer fokuserad t.ex. så kommer ju dessa två inspelningar att låta olika även i en färgad anläggning, fast annorlunda än den ofärgade, förstår du hur jag tänker? Och om vi hade en helt ofärgad anläggning och en lite färgad och spelar upp en skiva du aldrig förut hört, så tror jag inte att det skulle vara så lätt att gissa rätt på vilken anläggning som spelar källmatrialet utan att färga. För källmatrialet kan ju vara färgat så som mixaren tycker det ska låta. Därför blir det mer en personlig uppfattning vad man tycker låter mest verkligt och naturligt tycker jag.
Hej igen Booster. Visst kommer olika inspelningar låta olika fast kedjan påverkar ljudet, men du kommer höra påverkan på alla inspelningar och ju mer den påverkar, desto mer kommer inspelningarna låta lika. Du har helt rätt i att man inte kan veta vilken anläggning som spelar upp skivan mest neutralt (sålänge vi inte talar om grava fel) men ofta har man fler än en skiva och om man spelar flera skivor och jämför så kommer man ganska snart märka att en anläggning sätter samma signatur på ljudet medans den andra kommer uppvisa större skillnader mellan skivorna. För att igen ta en liknelse med bildsidan så kan du ha en TV med lite blå färgstick och en som återger färgerna korrekt. Om du jämför dessa två apparater med en film som har en blåaktig ton så kanske du inte vet vilken som återger mest korrekt. Om du sen jämför 10 st filmer till som alla har olika toner så kommer du märka att den som ger blåton kommer återge bilderna med en viss signatur, medans den som är korrekt kommer inte ha detta. Har som sagt använt rörförstärkare i över 10 år och jag tröttna helt enkelt på den ständiga signatur som den gav ljudet. Men vill man ha detta så är det såklart ett eget val. Rörförstärkare kan låta riktigt bra och så är dom ofta snyggare att titta på. Mvh Ljudkvalite
Postad 22 April 2008 - 14:48
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Mycket intressant läsning..
Håller med om det att en anläggning som färgar gör det på allt,tex spela klassiskt på en klockradio,det låter inte så mäktigt o detaljrikt då inte,utan det låter just: klockradio.
Det var precis sånt här jag ville få fram med tråden, alla tycker olika.
Det finns folk som nöjer sig med det allra billigaste/sämsta som man köpa och som överhuvudtaget inte hör nån som helst skillnad på olika högtalare. Möjligen då om en kan spela mycket högre.
En jobbarkompis tex,han hade fest och det spelades lite över vad hans högtalare fixade,så efter ett tag så lät det plötsligt dovt. Jag påpekade det för vederbörande men han hörde absolut ingen skillnad mot innan.
Det visade sig att bägge diskanterna var trasiga. inte undra på att det lät dovt. Men han hörde inte skillnaden sa han.
Detta är för mig helt obegripligt.
Samme man tyckte att man var fullständigt pantad om man köpte kablar för 500 spänn.
Postad 22 April 2008 - 15:07
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Hej igen Booster. Visst kommer olika inspelningar låta olika fast kedjan påverkar ljudet, men du kommer höra påverkan på alla inspelningar och ju mer den påverkar, desto mer kommer inspelningarna låta lika. Du har helt rätt i att man inte kan veta vilken anläggning som spelar upp skivan mest neutralt (sålänge vi inte talar om grava fel) men ofta har man fler än en skiva och om man spelar flera skivor och jämför så kommer man ganska snart märka att en anläggning sätter samma signatur på ljudet medans den andra kommer uppvisa större skillnader mellan skivorna. För att igen ta en liknelse med bildsidan så kan du ha en TV med lite blå färgstick och en som återger färgerna korrekt. Om du jämför dessa två apparater med en film som har en blåaktig ton så kanske du inte vet vilken som återger mest korrekt. Om du sen jämför 10 st filmer till som alla har olika toner så kommer du märka att den som ger blåton kommer återge bilderna med en viss signatur, medans den som är korrekt kommer inte ha detta.
Har som sagt använt rörförstärkare i över 10 år och jag tröttna helt enkelt på den ständiga signatur som den gav ljudet. Men vill man ha detta så är det såklart ett eget val. Rörförstärkare kan låta riktigt bra och så är dom ofta snyggare att titta på.
Mvh Ljudkvalite
Ok, jag antar att du har ett ofärgat ljud eftersom du skriver att du bytt från rör till annat utan egen signatur. Hur pass ofärgat har du i sweetspot? Har du mätt upp och har graf att visa kanske? Är lite nyfiken
Postad 22 April 2008 - 20:49
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Mitt ljudideel, är ganska transparant dock föredrar jag lite färgning i ljudet i form av värme. Spelar sådär lagomhögt men långt ifrån Corpsegrinderns volym.
Så vad sitter jag på idag?
Primare Cd31
Primare I21 (skall uppgraderas till I30 eller Pre30 + A 30.2)
Avance Signature 8
// Sat
Postad 22 April 2008 - 22:30
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ok, jag antar att du har ett ofärgat ljud eftersom du skriver att du bytt från rör till annat utan egen signatur. Hur pass ofärgat har du i sweetspot? Har du mätt upp och har graf att visa kanske? Är lite nyfiken 
Hejsan Booster. Nja, just nu har jag uselt ljud, eftersom jag endast har en gammal bergsprängare från 80-talet hemma (som dock låter riktigt bra om man jämför mot flera av dagens bergsprängare). Jag är på gång med nya högtalare och förstärkare och när det är klart (kanske om 1-2 månader) så kan vi återkomma till det hela. Du är välkommen att lyssna när det är klart.  Mvh Ljudkvalite
Postad 23 April 2008 - 15:09
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Spelar faktiskt inte lika högt längre,då jag (ve o fasa) tror jag börjar få lite tinnitus.
men jag tror faktiskt att det är lite från jobbet också för det är väldigt bullrigt där.
Nån från arbetsmiljöverket var där o mätte med en dbmätare o det var över 140 db ibland.
Ett konstant "sorl" på runt 110 db.
Jag använder hörselkåpor, men mina gamla var dåliga.
Tänk att det låter så mycket att tillverka korv...
Postad 23 April 2008 - 15:14
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Därav ditt nick? Kul isf
Ja men det låter väl mycket när alla benrester och skit ska malas sönder.
Postad 23 April 2008 - 15:29
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Nån från arbetsmiljöverket var där o mätte med en dbmätare o det var över 140 db ibland.
bullertrap.gif 5.8K
1 Antal nerladdningarTycker den ljudnivån verkar synnerligen ohälsosam.
Postad 23 April 2008 - 22:23
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
Jag har inget att tillägga på temat transparent, det har andra kommenterat på ett bra sätt. Ja, om man syftar på dist kan jag förstå det, men inte annars. Ja, vill man ha så källik återgivning som möjligt förstår jag detta, men hur många har en transparent anläggning i slutändan ändå med rumspåverkan osv? Sen kan man ju gilla att få en viss färgning för att falla en mer i smaken och dit jag vill komma är att man kan njuta av musik ändå, vilket endallas menar inte borde gå.
Jag förundras ofta när jag läser på detta forum om hur vissa människar tolkar saker bara för att skapa konflikter.... Varför skulle man inte kunna njuta av musiken ändå? Med det resonemanget skulle det inte säljas, eller finnas, några musikanläggningar som gemene man har råd att köpa eftersom de inte tillför någonting i form av njutning?
Redigerat av endallas, 23 April 2008 - 22:24.
Postad 23 April 2008 - 23:38
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Jag har inget att tillägga på temat transparent, det har andra kommenterat på ett bra sätt.
Jag förundras ofta när jag läser på detta forum om hur vissa människar tolkar saker bara för att skapa konflikter.... Varför skulle man inte kunna njuta av musiken ändå? Med det resonemanget skulle det inte säljas, eller finnas, några musikanläggningar som gemene man har råd att köpa eftersom de inte tillför någonting i form av njutning?
Om du menar att jag försöker skapa konflikter så är du helt fel ute. Jag försöker bara ge min syn på saker och ting. Jag skriver att man kan njuta av musik oavsett. Men vad menar du?
Postad 24 April 2008 - 18:38
Unregisteredd9addaf4
-
Unregisteredd9addaf4
-
Forumräv
-
-
980 inlägg
Därav ditt nick? Kul isf 
Ja men det låter väl mycket när alla benrester och skit ska malas sönder.
Jag har faktiskt inte tänkt på det,men det är ju vad jag sysslar med,mal lik alltså... Jag har faktiskt tagit det från sångaren i cannibal corpse som heter george "corpsegrinder" fisher jag la till ett n för det skulle låta lite svengelskt. Det är inte en smula ben i korv,kan jag säga. kan även tillägga att ni som gillar korv kan äta det med gott samvete,för det är inga konstigheter alls i korven. benrester o sånt gör man hund o kattmat av,eller skickar till biogasanläggningar. men kvarnen man mal det köttet som används(vi styckar inte,vi köper bara in det vi vill ha) är ganska stor,den rymmer ett ton ca. och den är väl inte ljudlös. vi får köttet i palletainrar som väger 450 kg styck,sen pytsar man i så o så mycke av de olika köttsorterna, ber. på vad det är för korvsort man gör just då. Sen fäller man ihop dessa palletainrar och de är gjorda av tjock plåt,och när sidorna slår mot varandra i en lokal med betongväggar som är stor, då kan jag säga att det låter EXTREMT högt. Det var detta som var peakar på över 140 db. Väldigt offtopic,men det kanske intresserar nån. En annan grej som jag tycker är rätt sjukt är att vi gör 100 ton korv OM DAGEN ungefär. Det äts lite korv i det här landet...
Postad 24 April 2008 - 19:04
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4155 inlägg
Oj vad svårt. En marknadsföringsguru sade en gång att kvalitet är inget man kan mäta i annat i upplevd payback på satsad krona. Och det gäller ju i högsta grad att vara varsam när man diskuterar upplevelser och hur man värdesätter dem. När vi alla har någorlunda unika ramar för hur saker och ting uppfattas.
Mitt ljudideal är att upplevelsen ska vara lugn och samtidigt dynamisk, kraftfull och samtidigt mjuk som en smekning. Att få känna den härliga känslan av intim samvaro med käresta. Som en smekning med fingertopparna över huden... Då är alla sinnen öppna och man kan verkligen försvinna in i musiken. I vanliga ord för beskrivning handlar det nog så enkelt som att få ett nyansrikt mellanregister och en informativ diskant, medans de får understöd av en djuuup och akustisk upplevelse av basen. Gärna en hel del jazz, blues soul och rock. Lyssnar sällan till elektronisk musik såvida det inte handlar om Cee-Lo´s olika skepnader.
/Micael
Postad 25 April 2008 - 10:03
cbjorkman
-
cbjorkman
-
Användare
-
-
191 inlägg
Ger mig in i diskussionen med en fundering.
Är en rak frekvenskurva det som eftersträvas med transparent återgivning?
Isåfall är ett system som står i ett rum med lång efterklang och elaka reflektioner men mäter med rak frekvenskurva lika "transparent" som ett system som står i ett väldämpat rum med kort efterklang och också mäter med rak frekvenskurva? Gissningsvis så låter det först nämda rummet inte så kul och man blir rätt lyssningstrött omgående även om det är "rätt".
Får en känsla av att det i många fall stirras (för) mycket på frekvensåtergivningskurvor och för lite på impulssvar och efterklangstider.
EDIT: Förtydligade mig lite.
Redigerat av cbjorkman, 25 April 2008 - 10:14.
Postad 25 April 2008 - 10:11
Graziano
-
Graziano
-
Beroende
-
-
1191 inlägg
Ett ljud som jag gillar visar på öppenhet, exakthet och snabbhet, främst i basen. För visst är det underbart med en exakt och snabb bas med tydlig kontur. Musik ska vara medryckande!
Allt detta behärskar Focal vilket också är anledningen till att mina nuvarande högtalare är av just det märket
Någon som instämmer?
Redigerat av Graziano, 25 April 2008 - 10:12.
Postad 25 April 2008 - 12:36
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan cbjorkman. Det är inte bara en punkt som är viktig utan alla punkter som påverkar ljudet. Mvh Ljudkvalite
Postad 25 April 2008 - 13:20
cbjorkman
-
cbjorkman
-
Användare
-
-
191 inlägg
Hejsan cbjorkman. Det är inte bara en punkt som är viktig utan alla punkter som påverkar ljudet.
Mvh Ljudkvalite
Det var det jag ville påskina med mitt inlägg också. Att många satsar på att ha en så korrekt anläggning som möjligt utan att ta hänsyn till att det finns ytterligare faktorer som påverkar (dom är nöjda med vetskapen om att dom tekniska prylarna återger allting korrekt). Fast den här tråden är väl egentligen en diskussion om ljudideal och personliga preferenser så mina funderingar hör väl egentligen inte hemma här.
Redigerat av cbjorkman, 25 April 2008 - 13:22.
Postad 25 April 2008 - 13:20
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Isåfall är ett system som står i ett rum med lång efterklang och elaka reflektioner men mäter med rak frekvenskurva lika "transparent" som ett system som står i ett väldämpat rum med kort efterklang och också mäter med rak frekvenskurva? Gissningsvis så låter det först nämda rummet inte så kul och man blir rätt lyssningstrött omgående även om det är "rätt".
Får en känsla av att det i många fall stirras (för) mycket på frekvensåtergivningskurvor och för lite på impulssvar och efterklangstider.
EDIT: Förtydligade mig lite.
Bra inlägg! För egen del börjar det med att ha ett par högtalare med en fin frekvensgång för att få bästa möjliga utgångspunkt, sen så jobbas det med rummet för att plocka ner efterklangtider och jobbiga ekon. Men som du säger, frekvensgången är bara en liten del av pusslet. Det finns mycket som är MINST lika viktigt för en naturlig och bra återgivning av ljud. Lyssningströtthet är faktiskt ett bra mått på hur väl man har lyckats.
Postad 25 April 2008 - 13:43
F.A
-
F.A
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Pga att det är så svårt att komma ifrån alla pladdrande människor och pipande apparater är mitt ljudideal när det är alldeles knäpptyst.
Postad 25 April 2008 - 15:25
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Bra inlägg! För egen del börjar det med att ha ett par högtalare med en fin frekvensgång för att få bästa möjliga utgångspunkt, sen så jobbas det med rummet för att plocka ner efterklangtider och jobbiga ekon.
Exakt så Martin. Har man en bra grund så är det mycket lättare att få bra resultat än ha en dålig grund. Mvh Ljudkvalite
Postad 26 April 2008 - 18:36
ove_yxa
-
ove_yxa
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
För mig är att ... om en platta har nerv och inlevelse men själva studion är kass eller haft en medioker ljudtekniker så kan plattan vara olidlig med en neutral hifi-anläggning. Plattan låter illa fast musikerna har gjort sitt livs insats. Man missar därmed mycket bra musik som är "dåligt" inspelad och detta innefattar mååånga plattor. Tänk även på att våra öron har olika frekvensuppfattning. Försök hitta något som passar dina öron och njut av den musik du tycker är bra och låt inte anläggningen sabba upplevelsen i jakten på "neutralt".
Postad 26 April 2008 - 18:49
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan Ove_yxa. Jag håller inte med dig där faktiskt av den anledningen att jag trodde själv att man kunde hjälpa dåliga inspelningar via olika former av "färgningar". Men i längden så insåg jag att det inte hjälpte alls, utan ofta försämra saker. Men alla är vi olika.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 27 April 2008 - 16:16
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Hejsan Ove_yxa. Jag håller inte med dig där faktiskt av den anledningen att jag trodde själv att man kunde hjälpa dåliga inspelningar via olika former av "färgningar". Men i längden så insåg jag att det inte hjälpte alls, utan ofta försämra saker.
Mvh Ljudkvalite
Jag trodde också att man kunde hjälpa dåliga inspelningar med färgningar först, sen kom jag på att det inte hjälpte utan att det blev bättre med ofärgat även om inspelningen var kass...men nu tycker jag det är bättre med färgningar igen (på dåliga inspelningar)  undrar hur många gånger jag ska ändra mig egentligen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|