Jag skulle köpa kabeln från Belkin, redan den lär fungera som den ska. Jag använder tio meter märkeslös koaxialkabel för överföring av ljud från digitalboxen till receivern. Det fungerar utmärkt.
I ett nötskal så beror ju kabelhärvan på att digitaltekniken ställt till det för de som vill meka med sina ljudsystem. De små förändringar man kunde göra på en vinylspelare kan man inte göra med digitalspelare, och skillnaderna i ljudkvalitet mellan enkla och avancerade produkter har blivit mindre. Då har de som vill meka med sina system hängt upp sig ännu mer på kablar istället, eftersom det är det enda "småplock" som finns kvar i kedjan när tonarmar, pickuper, skivmattor, viktpuckar och dämpfötter inte finns att skruva loss.
Monster vet som många andra kabeltillverkare att ta betalt, för det att köpa dyrt frigör ju endorfiner. Köpa dyrt känns helt enkelt roligare och mer spännande. För att täcka marknaden skapar de därför femtioelva produkter för exakt samma ändamål, där minsta tillägg i konstruktionen innebär ett rejält prispåslag. Men till skillnad från de flesta andra kabeltillverkare så vänder sig Monsters marknadsföring till stor del till vanliga användare och inte audiofiler. Därför anser audiofiler att Monster inte är lika bra som de fiiinarre märrkena.
Belkin däremot inriktar sig mer på att marknadsföra tjafslösa kablar för respektive ändamål. I mina ögon gör det Belkin mer seriösa.
Redigerat av Zacabeb, 26 April 2008 - 16:07.