Hej,
Jag antar att du med "DynDNS fixar ju automagiskt fram externa ip-nummret" menar att DynDNS automatiskt fixar externa ip-numret då man skapar eller redigerar sitt alias hos dem. Det stämmer.
Vad som dock kan hända är att du får ett nytt externt ip från din internetleverantör och detta fixar DynDNS sannolikt inte. Detta är mer eller mindre vanligt beroende på vilken internetleverantör man har. Hos de flesta sker det endast vid driftsavbrott eller om din router stängs av en period. Om något sådant händer kommer registret hos DynDNS fortfarande peka mot ditt gamla, nu bytta, externa ip-nummer ända till du själv går in och ändrar det via deras webbplats.
Jag körde tidigare no-ip hemma och de tillhandahåller ett litet program som man kan installera på en dator. Programmet uppdaterar sedan automatiskt ditt ip-nummer hos no-ip så fort det ändras. Jag misstänker att DynDNS har något program som gör motsvarande. Om du vill vara säker på att ditt alias alltid pekar rätt är mitt tips att du kikar någon sådan lösning. Det är annars detta som din router hade fixat åt dig om den haft DynDNS-stöd.
/Martin