Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

IQ7 vs IQ3

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 April 2008 - 13:43

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Funderar på att inhandla nya frontar och valet har väl mer eller mindre hamnat på KEF's IQ högtalare. Hade väl bestämt mig för IQ3 med ett par trevliga stativ jag hittat och fått klartecken för att stoppa in i vardagsrummet från stilpolisen där hemma. Men nu uptäcker jag att KEF släppt nya versioner av vissa IQ högtalare (SE modellerna) och då hamnar ju ett par av de gamla "vanliga" IQ7 på ungefär samma pris som IQ3 med stativ.

Så precis när man anser sig var aklar med valet så kull kastas allt, vad skall man ha? Har egentligen velat ha golv högtalare då jag ansett at de har bättre ljud men efter att ha lyssnat på IQ3 och lite andra stativare så har jag ju fått omvärdera det där lite.

Så vad tycker allmänheten här att man skall satsa på? Vad är fördelen stativare kontra golvare osv.?

//Tresor

Postad 23 April 2008 - 13:37

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

• 224 inlägg
  • 0
Jag hamnade i samma läge som du för ett tag sedan.

Jag var och lyssnade på iQ3 samt flera andra stativare. iQ3 var den jag gillade bäst och jag bestämde mig för att köpa den, men så råkade jag springa på iQ7 till ett pris som inte gick att motstå. Det blev att jag köpte iQ7 (olyssnat) och jag är nöjd med att ha fått en golvare istället. Ljudet är, i mitt tycke, lika bra i topparna som med stativarna och det finns mer botten. Jag lyssnar på musik utan sub och är nöjd, även om jag vet att andra tycker att iQ7orna behöver basstöd. Personligen tycker jag att golvarna är snyggare också, men det är såklart en smaksak.

Enda anledningen jag kan se att välja stativarna är om du har ett mindre lyssningsrum så att det finns risk att det blir bumligt med golvare där.

Postad 24 April 2008 - 11:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Just iQ3 är ju lite speciell också då den faktiskt (nästan) låter som en golvmodell. Den är otroligt bra i förhållande till sin storlek. Om du har lov att köpa iQ7 för sambon skulle jag dock gå på golvmodellen. Den kan inte bara spela djupare utan även högre.

Postad 24 April 2008 - 14:54

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag har bara lyssnat på IQ3 av dessa två alternativ, men jag hade inte tvekat på IQ7 för samma pris som IQ3 + stativ då jag i allmänhet föredrar ljudet från golvare som jag tycker levererar ett mer fullvuxet ljud.

/Heron

Postad 25 April 2008 - 06:32

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Precis så jag tänkte också men när jag hade hört IQ3 så var jag inte längre så övertygad att golvare var det man skulle ha. Jaja blir nog att ta en sväng till till helgen och lyssna på båda samma dag så man kan jämföra dem.

Postad 26 April 2008 - 07:39

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Köp ett par begade IQ7 tycker jag.. då får du mest för pengarna... Köp från en seriös människa, eller från en som bor i lägenhet då dom förhoppningsvis aldrig varit maxade :)

Är för övrigt mycket nöjd med mina IQ3'or! Lite tunna i basen men annars helt underbara, mycket bra spridning på ljudet! Kör ändå med sub till så det funkar kanon!

Postad 28 April 2008 - 14:02

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Var iväg i helgen och lyssnade, tyckte nog allt IQ7 lät bättre än IQ3 men det kan väl lika väl varit en liten variation i volym kanske...

Aldrig hittat begagnade iq7 och framför allt inte i valnöt som är flickans krav, men säg gärna till om du vet var det finns :D

//NJ

Postad 29 April 2008 - 16:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Var iväg i helgen och lyssnade, tyckte nog allt IQ7 lät bättre än IQ3 men det kan väl lika väl varit en liten variation i volym kanske...

Aldrig hittat begagnade iq7 och framför allt inte i valnöt som är flickans krav, men säg gärna till om du vet var det finns :)

//NJ

http://www.hifimagas...?annonsID=13852

Det är ju det där med färgen... kan vara svårt att hitta det man vill ha om man köper begagnat. Här var dock ett paket i valnöt. Om inte du vill ha så funderar jag på att köpa dom själv... men då kanske frun slår ihjäl mig om jag byter högtalare igen (tredje ggn på två år) :D
Köpte själv mina från en kille i Stockholm, skickade upp dom till mig med bussgods och det funkade kanon.

Redigerat av _Lucifer_, 29 April 2008 - 16:09.

Postad 25 June 2008 - 13:32

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Allt drog ut på tiden och tur var väl kanske det, hittade nya IQ7'or till ett riktigt trevligt pris så la en beställning i måndags. Bara hoppas det blir leverans innan helgen så man har lite tid att ägna åt dem :)

//Niklas

Postad 25 June 2008 - 16:03

Mercafreak
  • Mercafreak
  • Lärjunge

• 296 inlägg
  • 0
Vi säljer ut IQ5 samt IQ2C för totalpris av 4990:-

Postad 27 June 2008 - 08:59

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Allt drog ut på tiden och tur var väl kanske det, hittade nya IQ7'or till ett riktigt trevligt pris så la en beställning i måndags. Bara hoppas det blir leverans innan helgen så man har lite tid att ägna åt dem ;)

//Niklas

Grattis.. hoppas du blir nöjd. Vad fick du ge för dom?

Postad 27 June 2008 - 09:04

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
5900:- sluatde det på. Vet inte om det är OK att säga var pga av reklam eller liknande men Karlstadshemmabio.se har ju valnötsfärgade för det priset nu. Jävligt svåra att hitta på sidan men de finns under Fynd så låt er inte luras av och köpa dem som kostar 7500:- ;)

//NJ

Postad 27 June 2008 - 09:15

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
en mycket bra butik, har själv handlat mina högtaalre där. Enorm service. Du gjorde ett klipp med de priserna. Hoppas du nu blir riktigt nöjd. ;)

Postad 27 June 2008 - 09:21

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Inte alls dåligt...grattis än en gång! Önskar dom fanns för samma pris när jag letade.
Jag har då varit riktigt nöjd sedan jag köpte mina och till det priset du fick så lär du inte bli annat själv! ;)

Postad 27 June 2008 - 12:06

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Jo kan inte klaga, men nöjdast verkar nog sambon vara. Inte bara utseendet och att de matchade tv-bänken så bra de lät även bättre enligt henne...

Bara katten som blev lite kinkig när vi tog bort tygfronten.

//NJ

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.