Det kan ju stå t.ex 40-25000hz. Ska det inte vara så att detta är de enda frekvenser högtalarna kan spela?
Så är det ju tydligen inte. Jag kan spela en testsignal från datorn på 1hz och man ser tydligt hur basmembranen rör sig i 1hz.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Alla högtalare kan ju spela ner till 1hz?
Startad av
xonium
, Apr 22 2008 20:54
24 svar till detta ämne
Postad 22 April 2008 - 20:54
Jag funderar över vad hz-märkningen på högtalare igentligen betyder?
Det kan ju stå t.ex 40-25000hz. Ska det inte vara så att detta är de enda frekvenser högtalarna kan spela? Så är det ju tydligen inte. Jag kan spela en testsignal från datorn på 1hz och man ser tydligt hur basmembranen rör sig i 1hz. Postad 22 April 2008 - 22:01
Mm, men det måste ju såklart ske med en viss kontroll. Utöver detta så måste ju elementet (hela högtalaren oftast) kunna ge en viss ljudnivå för att det skall vara någon idé att använda den.
Det som står i specen är just det intervall där högtalaren är användbar. Man brukar prata om -3dB samt -6dB. Vid -3dB är det klart hörbart att högtalaren spelar lägre volym. Vid -6 har man knappast någon nytta av det ljud den ger. Således, om det står 40-22000 Hz (-3dB) på märkningen, så betyder det att högtalaren vid 40Hz resp 22000Hz spelar 3 dB lägre än oktaven ovanför (under), och således har ljudet börjat rulla av vid dessa punkter. Med andra ord, även om du ser att baselementet rör sig runt 1 Hz, kommer du i praktiken spela sönder det genom för stora konutslag innan du kommer höra något ljud från det. Vibrationer och missljud från basreflexportar är dock inte detsamma som användbar bas. Jag har säkert en del fel i detta inlägg med avseende på oktaverna vid -3dB punkten, men det kanske någon annan kan reda ut. Principen är dock denna. Postad 24 April 2008 - 10:52
tycker det stämde ganska bra jag Redigerat av DVD-ai, 24 April 2008 - 14:01. Postad 24 April 2008 - 12:17
Njae, det stämmer inte riktigt. -10dB upplevs normalt som en halvering av ljudtrycket. Många glömmer bort att decibelskalan är logaritmisk. Om en ensam högtalare har sin -6dB punkt vid 25Hz, så kommer två st (ett par), i ett normalt rum, troligtvis att få användbar bas ner mot 20Hz. Postad 24 April 2008 - 13:17
Därom tvistar de lärde... eller nåt, jag har för mig att -6dB - upplevs - hörbart som en halvering, men jag har även läst -10dB rätt nyligen. Vad som är mest rätt orkar jag inte ta reda på just nu, men +/-3dB är halverad/dubblerad output va? Å vad jag minns bra! - egentligen visste jag svaret för ett tag sedan, också, men jag har fel på minnet... Postad 24 April 2008 - 14:02
-6 eller +6dB brukar man säga upplevs som en halvering eller fördubbling av ljudnivån, men spm sagt så finns det dom som anser att 10dB skulle vara grännsen, men det kan jag inte hålla med om, jag tycker i alla fall att i mitt fall så är det 6dB som gäller efter egna tester i alla fall
+/- 3dB är en fördubbling / Halvering rent tekniskt, mycket riktigt Redigerat av DVD-ai, 24 April 2008 - 14:03. Postad 24 April 2008 - 14:05 Men hörde du något? PS. vad tror du händer om du behåller samma volym på stärkaren och ökar frekvensen från 1 Hz till någon frekvens inom det frekvensområde högtalare när specad till /Heron Redigerat av Heron, 25 April 2008 - 07:05. Postad 24 April 2008 - 14:05
du menar väll tvärtom, att om han skulle spela hög musik och sedan ha samma volym och ändra till 1Hz, då skulle konen få jobba för glatta livet och med största säkerhet inte ha en chans. För han kan knappast ha haft en speciellt hög volym på stärkaren när han körde 1Hz för då skulle basarna nässtan garanterat vara slut, eller så kan det ju ioförsig vara så att steget inte levererar någon effekt vid 1Hz och därmed så hadde han hög volym på endå och steget slog ifrån finns många alternativ Redigerat av DVD-ai, 24 April 2008 - 14:08. Postad 24 April 2008 - 14:45
DVD-a1, kan inte du testa detta med en tongenerator och ditt PA-steg på full fräs
Då lär du också finna frekvensen för x-max /Heron Postad 24 April 2008 - 14:47
Jag tackar alla för svaren.
Nej jag hörde inget lågfrekvent ljud iaf, människan kan ju inte höra ljud på den frekvensen nivån. Här är testljudet http://realmofexcurs...m/downloads.htm, 1Hz to 35Hz Sine Sweep var det jag använde. Finns ju en massa där om ni kanske vill testa lägsta frekvensen ni kan höra Jag hade inte volymratten extremt uppvriden, ungefär klockan 10, helt lyssningsbara nivåer vid vanlig musiklyssning enligt mig, men något högre än vad jag normalt tycker är njutbart. Men att membranet rör sig kan man se på mycket lägre ljudnivåer än så faktiskt. Ni kan ju testa själva, men skyll inte på mig ifall ni drar på för hög volym så nåt gå sönder. Postad 24 April 2008 - 15:36
Kommer ihåg ett avsnitt av mythbuster då dom försökte se om myten kring "the brown tone" var äkta eller inte. Det finns uppenbarligen en myt kring att man som tortyrredskap kan utsätta en person för en speciell frekvens som tvingar personen att bajsa på sig. Jamie fick ställa sig i mitten av typ 4 enorma bastorn och de testade alla frekvenser från 1 hz till 25 hz utan framgång. Adam blev dock illamående nåstans kring 10hz har jag för mig.
Postad 24 April 2008 - 17:52
Nope. En ökning med 3dB kräver dubbla effekten. Det är där många blandar ihop det. En fördubbling av ljudtrycket innebär en ökning med 6dB. Vi upplever en ökning med runt 10dB som en fördubbling av ljudtrycket, men det varierar med frekvensen. Vid vissa frekvenser kan det uppfattas som en fördubbling redan vid 6dB. Vid andra krävs det mer än 10dB. För att kunna ge ett värde som inte är allt för missvisande för hur vi upplever ljudet används dB(A), som kompenserar för hur hörseln fungerar. dB(A) har ingenting med det verkliga ljudrycket att göra, bara hur det upplevs av den som lyssnar. Någonting kommer man ihåg från skolan iaf Men du kanske menade att +/-3dB kan innebära en total förändring på 6dB? Postad 24 April 2008 - 20:16
Den akustiska ljudtrycksnivån (SPL, Lp, dB) ökar med 6 dB om ljudtrycket fördubblas och 3 dB om ljudintensiteten eller ljudeffekten fördubblas. För att den upplevda ljudstyrkan skall fördubblas krävs dock att ljudtrycksnivån ökar med 9 till 11 dB.
Postad 24 April 2008 - 20:31
Jag menade på så sätt att +3dB är lika med en fördubbling av uteffekten rent tekniskt ( villket jag tycker borde vara riktigt Då det är precis som du skriver +6dB som är en fördubbling acustiskt, men att 10dB skulle upplevas som en fördubbling finns det ju som sagt mycket delade meningar om. Jag anser att +6-8dB är något som jag upplever som en fördubbling i alla fall, men som sagt så beror det på vid villken frekvens också. Redigerat av DVD-ai, 24 April 2008 - 20:32. Postad 24 April 2008 - 20:37
Vid konstant effekt in och halverad frekvens så ökar CD med 4 gånger, det är i alla fall vad jag har fått lära mig Men, visst en portat låda har en pik innan Fs och denna kan vara jobbig om det är hög volym vi pratar om, men det är fortfarande så att vid så låga frekvenser som vi pratar om så är det ett extremt CD vi pratar om innan det blir någon som hällst volym på förstärkaren, eller ?! är det inte så, rätta mig gärna om jag har heeelt fel, för jag gillar inte att ha det Edit: kom jusst på att sådant är inte fallet, lådan hjälper till att dämpa och släcka ut Cd vid dessa frekvenser + att om inte stärkaren klarar att lämna vid dessa frekvenser så blir det inget imponerande ljudtryck och inget stort CD. Redigerat av DVD-ai, 24 April 2008 - 20:43. Postad 24 April 2008 - 21:15
Japp, det stämmer.
Jo, tycker också att 10dB är lite i överkant, men det beror iofs på om det är en direkt ökning eller stegvis. Vrider man upp volymen sakta så upplevs förändringen mindre än om man direkt slår på med en 10dB ökning. Redigerat av Ageve, 24 April 2008 - 21:16. Postad 24 April 2008 - 23:34
Detta var väl en ganska korkad frågeställning ändå
Man kan ju fundera lite på hur 1 hz skulle beté sig, som en orkan? Postad 25 April 2008 - 07:32
Jo, det är sannt. Jag har alltid testet med att dämpa 10dB direkt och utan att ta det försiktigt, men det är väll också det som borde ge det messt exakta resultatet då man har den ursprungliga volymen färskt i minnet och då borde höra förändlingen på exakt. Men det är bara min teori Redigerat av DVD-ai, 25 April 2008 - 07:33. Postad 25 April 2008 - 12:07
Nej som personerna här har beskrivit så handlar det inte om vad som är hörbart, utan vad som högtalaren klarar att spela över en viss dB-nivå, det som bjorn_m_eriksson beskrev helt enkelt. Sen om den dB-nivån är hörbar för människan på den frekvensen verkar ju inte ha med saken att göra. Tänk på att de flesta högtalare är specade till högre frekvenser än vad människan kan höra, alltså över 20k Hz. Mina är specade till 42k Hz. Helt klart icke hörbart för en människa. Redigerat av xonium, 25 April 2008 - 12:15. Postad 25 April 2008 - 12:25
Har kört ett likadant svep på mina piPs, 1-120Hz, känns lite konstigt när man ser membranet svänga ut och in... Hörbart blev det väl först strax över 30Hz om jag inte minns fel...
Postad 25 April 2008 - 14:27
The man, där har du både rätt och fel. Det finns en högtalare som klarar 1 Hz, men det är inget som vi människor hör, men det lär kännas. ![]() ![]() /Heron Postad 25 April 2008 - 17:18
Jo den fläkten känner man igen. Sen om man vill kalla denna fläkt för en högtalare eller ej.. mer som som en "tryckvågs-maskin". det handlar ju i grund och botten om att flytta luft när det kommer till ljud, alla fläktar flyttar luft, men inte har vi väl kallat dem för "högtalare" för det och hur det som sagt lär kännas vid 1 hz Postad 25 April 2008 - 17:23
Nja, det där stämmer ju inte riktigt överens heller. Då faktiskt en högtalare vars diskant kan återget ljud upp till 40 000hz, vissa djur kan höra det t.ex. Anledningen till att vissa går så högt är för att ljud vid 20khz inte blir lika ansträngda och på så sätt bättre ljud. Vad gäller högtalaren som rörde sig vid t.ex. då 1hz.. kan INTE återge detta ljud/ fysiska vibrationer överhuvudtaget. Fattar du? Postad 04 October 2008 - 21:46
då hade jag rätt då, förutsatt att både du och jag minns rätt haha... inte lätt med hjärnskada som sätter sig på minnet inte! =) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |