Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

val av element

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 April 2008 - 17:55

eden
  • eden
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag ska bygga ett par stativhögtalare och velar mellan ett par bas/mellanregister 6,5:er :/
Seas H1456 ER18RNX för ca 900 eller Scan-Speak 18W/8545-00 för ca 1700 är dessa så mycket bättre?
MVH Håkan

Postad 23 April 2008 - 18:26

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Scan-Speak
fs 28
qts 0.27
vas 48
Postad bild

Seas
Fs 37
Qts 0,39
Vas 32
Postad bild

Scan-speak elementet vill ha en aning mindre låda, och har inte en lika sjuk resonanstopp

Redigerat av Professor_Kalkyl, 23 April 2008 - 18:27.

Postad 23 April 2008 - 18:34

eden
  • eden
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
tack för svaret . Du vet inget annat element värt att titta på mellan 1000 - 1500 kr
jag e lite kass på det här + att det är inte så lätt att hitta recentioner på elementen
mvh Håkan

Postad 23 April 2008 - 18:38

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Vad har du för krav?

Postad 23 April 2008 - 19:00

eden
  • eden
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Att det ska var bra prestanda / krona
Sen vet jag inte om Scan-peak är värt dom extra kronorna när man lyssnar på dom mot 1000 kr element
Vet även att man får vad man betalar för men är det värt det :/
Hmmmm det här dlev lite luddigt..
mvh Håkan

Postad 23 April 2008 - 19:01

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
jag vet en som bygger med Scan-Speak 18W/8545-K00....... :P

Postad 24 April 2008 - 07:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Båda är mycket bra alternativ, men det är långtifrån bara ellementen som avgör hur resultatet blir...
Oavsätt hur bra ellement du har så måsste du fixa lådan på ett bra sätt och filtret ska bli bra för att det ska vara någon mening med dyra och fina ellement.
Scan-Speak ellementet har en mindre resonans topp för den är av papper och inte Alu som seas'en som man måsste lösa genom kompensation i filtret villket kan vara knöligt.
Jag tycker att det spelar ingen roll villken av ellementen du väljer, sattsa på att få till ett riktigt bra filter och en bra låda till dessa så kommer resultatet att bli riktigt bra. Scan-Speaken är den som är lite lättare att dela på sätt och vis då den inte har en lika jobbig resonanstopp, men villken som låter bässt hänger till så stor del på konstruktionen i övrigt så det går inte att säga villken som låter bässt, det hänger helt till 100% på konstruktionen av filter och låda.

Jag skulle nog sattsat på seasen och en bra diskant och så lägga en del på riktigt fint filter om är väl anpassat och ger ett bra resultat.
Men sedan så ska du vara helt på det klara med att resultatet kommer alldrig att bli 100% om du inte har en mätmick och mäter hägtalaren för att kunna forma ljudet med dämpningen i lådan, filter och placering och för att funna göra små ändringer i efterhand.
Att enbart förlita sig på program och köra på de data som anges, det ger ett helt OK resultat och man har en del erfarenhet, men det kan bli mycket bättre ändå :P

Postad 24 April 2008 - 19:39

eden
  • eden
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Det var ett givande svar. Men då undrar jag var köper man bra och lämpliga filter eller bygger man dom själv och i såfall var hittar man ritningar?
Håkan

Postad 24 April 2008 - 20:05

Unregistered0e1606e8
  • Unregistered0e1606e8
  • Lärjunge

• 347 inlägg
  • 0
Det låter som att det bästa för dig är att leta upp en "byggsats" som lämpar sig i storlek och prisklass för just dig.

Jag har byggt med det SS elementet du pratar om. Den ingick i en konstruktion av Tony Gee. Jag modifierade bara denså den passade mina behov och viste därmed att resultatet inte blir LIKA bra som Tony tänkt sig från örjan men dock väldigt bra!

Annars vad det gäller dessa element så håller jaghelt med DVD-ai. SEAS kan låta grymt bra, om man gör det rätt!

Postad 24 April 2008 - 21:13

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Någon har en aning hur Seas Excel-serien står sig mot Scan-speaks exklusivaste element (iaf dom som finns på hifikit) ??

Postad 25 April 2008 - 07:54

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Någon har en aning hur Seas Excel-serien står sig mot Scan-speaks exklusivaste element (iaf dom som finns på hifikit) ??

Mycket bra, och enligt mig bättre..

Men det är helt en smaksak då det är så att Scan-Speak och Seas tillhör lite olika skolor, Seas har ett lite mer öppet och detaljerat ljud med mycket "lysster" och fina nyanser.
Scan-Speak har lite mer "musst" och kanske även lite mer kropp i ljudet på något sätt, men detta beror som sagt till 90% på hur övriga konstruktionen är på högtalarna och inget som är lag.
Seas Excel och Scan-Apeak's bässta grejer är lika bra och lika dyra, så det är bara att välja villka du vill, men Scan-Speak ellementen är lite lättare att jobba med då dom inte har Seas excel ellementens resonanstopp som dom får pågrund av konmaterialet.
Men den ät inget problem och vet man vad man gör så tycker i alla fall jag att Seas ljudet är klart bättre och skönare att lyssna på med deras stenhårda dynamik och transientsvar B)

Jag tycker dock att du ska gå på en byggsats, det är en säker väg att gå och även en ganska kul väg faktiskt ;)

Här är en riktigt bra konstruktion som jag tycker du skulle kunna prova att bygga, men den kosstar ju lite pengar ;) Seas

Jag kan även tippsa om några olika byggsatser som finns på hifikit då jag har ganska bra koll på dessa, sedan finns det ju många fler på Madisound också som är trevliga.

LTS F1

Acoustic A4 Monitor

Acoustic Challenger

Seas Odin MK3

Seas Thor

Bland dessa så är Seas Thor och Odin mina favoriter och jag skulle ha sattsat på Thor om jag villa ha en golvare, men du kan ta och bygga ett per smal thor i stället, finns en massa ritningar på nätet och du köper bara ellementen då och sedan så finns det andra fillter o grejer som bättre än originalet ( sägs det, jag ska testa det nu i veckan ;) )

annars så är alla dom alternativen som jag tog med väldigt bra men dessa två är favoriter och även austic challenger och LTS F1 är bra och klart värna att lyssna på.

Postad 25 April 2008 - 08:54

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Vad jag tycker är troligen lätt att inse om man tittar i mitt galleri/avatar B) (Vifa/Hiquphon diskanter resten SEAS ;) )

Men jag tycker du skall kolla in www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm också.

Personligen tycker jag att SS är MYCKET bra element... gillar bara Seas mer ;) Så för mig är valet en fråga om smak

Redigerat av GrodanB, 25 April 2008 - 09:41.

Postad 25 April 2008 - 09:03

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vad jag tycker är troligen lätt att inse om man tittar i mitt galleri B) (Vifa diskater resten SEAS ;) )

Men jag tycker du skall kolla in www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm också.

Personligen tycker jag att SS är MYCKET bra element... gillar bara Seas mer ;) Så för mig är valet en fråga om smak

Precis min åsikt också, jag gillar seas mer och kör därför på dom ;)

Fina grejor =P Jo jusst det, dom har en del mycket bra högtalare och klart värda att spana på.

Redigerat av DVD-ai, 25 April 2008 - 09:04.

Postad 25 April 2008 - 09:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Här har du något riktigt trevligt om du känner att du inte behöver bygga själv B)

LTS F1

enligt mig ett riktigt kap och ett garanterat lyckat köp ( om dom är frächa, men det verkar dom vara ) och du "slipper" bygga dom själv ;)

Postad 25 April 2008 - 16:49

eden
  • eden
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Tackar så mycket för hjälpen har nu bestämt mig för seas elementet. tror det är det som passar mig bäst återkommer kanske med bilder på projektet B) Ska bara leta upp ett par diskanter med som passar ihop med seas elementen.
Håkan

Postad 25 April 2008 - 18:55

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Glöm inte att kika en och två gånger på filterkonstruktionen innan du börjar, då du måste kompensera för resonanstoppen.

Postad 25 April 2008 - 20:53

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0

Vad jag tycker är troligen lätt att inse om man tittar i mitt galleri/avatar B) (Vifa/Hiquphon diskanter resten SEAS ;) )

Pfft! Har ni fått spelet?!!? ;)
Scan-Speak röstar jag på.... :D
Hihi

;) ;)

Postad 03 January 2010 - 16:55

eden
  • eden
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Nu har dom varit klara ett bra tag bilder i galleriet.
Tack för all hjälp

Postad 03 January 2010 - 17:11

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Mätningar och mer ingående information om bygget? :)

Postad 03 January 2010 - 18:13

eden
  • eden
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Har tyvärr inte grejer för att mäta upp dom men det hade varit intressant att göra.
Så kan man se om det är något man skulle ändrat på.För att få det ytterligare lite bättre kanske.
Diskanterna blev seas E0036-06 T25C003 EXCEL
Filtret blev ett som hifikit ritade så ja det finns säkert en del att förbättra med hjälp av mätningar.
Baffel 30mm mdf likså bakstycket sidorna 4*6mm mdf och hela ekfanerade.
mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.