Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Byta högtalare, vilka?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 April 2008 - 21:05

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Tjena, sitter nu med Canton gle 407 som drivs av en Harman Kardon 3480 men jag tycker att de aldrig blir tillräckligt med tryck med Cantona, jag har en sub men jag vill få en bättre bas ur golvarna med och få ett starkare mellanregister samt en diskant som inte tar all uppmärksamhet, alltså en högtalare som både ger diskanten, mellanregistret och basen en varsin lika stor del i högtalaren.

Problemet nu är att Cantona ger ut väldigt mycket diskant och mycket lite mellanregister känns de som, och basen jobbar väldigt tamt.

Jag vill nog byta till några andra högtalare men jag vill ändå inte mista det fina detaljerade ljudet, det känns som mina Canton bara spelar bra till en normal hög nivå men inte mer.

Vad finns de för några högtalare som både ger det detaljerade fina ljudet (som tex Canton) och den fina diskanten men ändå har ett helt annat bas tryck och samt ett mellanregister som stiger fram på ett annat sätt.
( Säkert ganska svårt att hjälpa mig med detta pågrund av att gle 407 inte är så vanlig som tex gle 409, men där finns de en ganska stor skillnad men gle 409 vill jag inte byta upp till , nej de får bli någon annan/t klass/ märke.

Har funderat på följade (först dom jag har lyssnat på är) Jamo S606, Canton Chrono 502, och sen så har jag kollat in Qln Artech 8 men jag tror de blir ett riktigt ner köp i välljud iallafall men ( :blush: , Monitor Audio RS1, XTZ 99.21/99.22 , Canton Karats små modeller men ingen av dessa förutom Jamo S606 tror jag kan komma i närheten av både välljud och de exakta ljudet och trycket jag är ute efter.

Kom gärna med förslag på högtalare från 2500-5000kr, Helst golvare.

Det ska spelas mycket Rock, så jag är ute efter en riktigt bra och kraftig rock högtalare om man sammanfattar det hela.

Uppskattar verkligen förslag som jag kan åka och lyssna på :P , inom Stockholm.

Mvh Oliver.

Postad 23 April 2008 - 21:23

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Det blir svårt, funderat på att titta på något begagnat i den prisklassen?

Postad 23 April 2008 - 22:00

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Tycker du verkligen ska ge Qln artech 8/12 en chans. Har för mig att någon forummedlem här har ägt/hört dem båda. Väldigt lik karaktär fast mer tryck i Qln och lite finkänsligare i Canton, på gott och ont.. mer spelglädje i Qln. Kan tyvär inte namnge medlem i huvudet utan hoppas han letar sig hit så han får beskriva lite :P mvh

Postad 23 April 2008 - 22:19

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Låter ju riktigt bra :P , får dra in till Hifikit en dag för dom verkar ha dom där.

Jag letar beg varje dag :blush: , dock inte hittat något än.

Tack för snabba svar Mvh

Gärna mer tips m.m

Redigerat av Arsenalhifi, 23 April 2008 - 22:20.

Postad 23 April 2008 - 22:53

xonium
  • xonium
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
När jag var o lyssnade på högtalare för ett tag sedan så gillade jag ett par av Klipschs golvare som jag tror skulle passa dig, vet dock inte exakt vilken modell det var.
Men Klipsch RF10 passar ju inom din budget, så om den låter någorlunda likt kan det nog vara nåt.

EDIT: Det var nog Klipsch RF62 jag hörde.

Redigerat av xonium, 23 April 2008 - 22:56.

Postad 23 April 2008 - 23:09

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

När jag var o lyssnade på högtalare för ett tag sedan så gillade jag ett par av Klipschs golvare som jag tror skulle passa dig, vet dock inte exakt vilken modell det var.
Men Klipsch RF10 passar ju inom din budget, så om den låter någorlunda likt kan det nog vara nåt.

EDIT: Det var nog Klipsch RF62 jag hörde.

Klispch RF10 är den minsta modellen i serien, endest två 4-tummare. Förmodligen rejälare mellanregister än Cantona men garanterat inte mer vad gäller övriga register. Ska du upp i större modeller blir det ju betydligt dyrare.. :P
Återigen.. kolla in JBL:s ES-serie. -Lär vara mycket bra till rock och samtidigt ha bra mellanregeister och diskant.

Postad 24 April 2008 - 15:03

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Tackar för hjälpen och tipsen.

Men dom Klipschen tror iallafall jag inte man får någon riktig kraft ur som jag vill ha men steget upp skulle nog fungera men dom är för dyra samt Jbl:s Es serie.

Om jag ska köpa nya så säljer jag mina Canton gle 407 , 3stycken , undra vad man kan få för dom?

Den tredje blir ju dock inte värd mycket, men jävligt bra om man måste skicka in en på lagning, dock så händer de ju inte så ofta, eller så har man den som en stor center B)

3500kr mer kan man nog inte få ;) , därför är jag intresserad av ett byte, någon som vill byta sina högtalare så pma gärna.

Jag får leta vidare och jag uppskattar verkligen mer förslag ;)

Postad 24 April 2008 - 15:14

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Mitt spontana och olyssnade tips är att byta ut förstärkaren.

Har tidigare haft en HK AVR 245 och den har verkligen inte spelat bra på mellanregistret. Skillnaden mot min Onkyo är att sångaren byter rum och börjar sjunga i rummet intill istället för vardagsrummet.

Testa med en annan stärkare innan du köper nya högtalare för Canton GLE 407 är rätt OK högtalare!

Postad 24 April 2008 - 15:49

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
De där kändes inte så kul att höra ;) för jag köpte min Harman för ca en och en halv vecka sedan och den har gjort så högtalarna har fått ett lyft, nej de är högtalarna jag inte är nöjd med.

Redigerat av Arsenalhifi, 24 April 2008 - 15:49.

Postad 24 April 2008 - 17:00

Snakey
  • Snakey
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0

Har tidigare haft en HK AVR 245 och den har verkligen inte spelat bra på mellanregistret. Skillnaden mot min Onkyo är att sångaren byter rum och börjar sjunga i rummet intill istället för vardagsrummet.

Testa med en annan stärkare innan du köper nya högtalare för Canton GLE 407 är rätt OK högtalare!

Låter väldigt märkligt. Jag har själv jämfört H/K-stärkare i olika prisklasser mot Onkyo-stärkare i olika prisklasser och skillnaden i karaktär är att H/K har en ljudbild som ligger närmare lyssnaren. Lite mer "in your face" så att säga. Onkyan har en lite mjukare framtoning. Så jag är väldigt förvånad över det du beskriver. Verkar som att något är fel med den 245:an, för en sådan skillnad är det knappast. Snarare tvärtom.

Postad 24 April 2008 - 17:34

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

• 918 inlägg
  • 0
Det är möjligt att det var nåt fel med den maskinen, men jag upplevde samma med en kompis 4500, dvs en äldre serie.

Men visst är det mer attack med HK:n men det är just mellanregistret som får stå tillbaka när jag lyssnat på dessa maskiner.
Det blir ett jäkla poppande med mycket bas osv men som jag sa, sångaren kliver ur rummet när det kommer till sången.

Postad 24 April 2008 - 21:15

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Ok den uppfattningen har jag inte alls av HK ;)

Postad 24 April 2008 - 23:18

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Om du vill ha annan ljudbild, byt högtalarna ja. det är de som garanterat står för den största delen vad gäller ljudbilden. Har hört ett visst högtalarpar med en gammal förstärkare från 70-talet och en nyare helt anorlunda från 90-talet. Ljudbilden ändras inte speciellt mycket, mao hör man klart och tydligt att det är samma högtalare. Likadant på de högtalarna jag använde innan Klipsch. Hade först en Sony, bytta till en betydligt kraftigare NAD, är ju hyffsat olika stärkare de två ändå ;) Får man en liknande ljudbild med de båda stärkarna till de högtalarna? -svar ja, om än då givetvis hade ju NAD:en en något mörkare klang och lite mer kontroll och man kan behöver inte vara rädd att dra på riktigt ordentligt utan att något ska brista..
Men ialafall, tycker det är ett väldans mumbo jumbo om att man skulle få ut så mycket mer ljudtryck genom att byta stärkare, så är det nästan aldrig. Högtalarna färgar överlägset mest, så är det bara.
Så om du inte är nöjd, byt högtalare, det blir roligast så B)

Postad 26 April 2008 - 14:53

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0

kolla in JBL:s ES-serie. -Lär vara mycket bra till rock och samtidigt ha bra mellanregeister och diskant.

Helt fel enligt mig. Har lyssnat på dessa och direkt switchat mot andra högtalare (med knapptryck bara så det byter direkt) som t.ex. Canton GLE 409, Audio Pro (modell minns jag inte riktigt), Magnat Quantum 507 & 705, Canton Chrono 509 och några högtalare till. Ljudet liksom bara dör när man switchar över till JBL (i detta fall ES80). Basen blir som förbytt tonalt sett jämfört med övriga och mellanregister och diskant låter kallt och platt. Nu vet jag inte hur pass inspelade dessa pjäser var, men det var stooor skillnad när killen switchade över till dessa. Min åsikt dock. Flickvännen kan nog intyga samma sak dock.

Om du vill ha annan ljudbild, byt högtalarna ja. det är de som garanterat står för den största delen vad gäller ljudbilden. Har hört ett visst högtalarpar med en gammal förstärkare från 70-talet och en nyare helt anorlunda från 90-talet. Ljudbilden ändras inte speciellt mycket, mao hör man klart och tydligt att det är samma högtalare. Likadant på de högtalarna jag använde innan Klipsch. Hade först en Sony, bytta till en betydligt kraftigare NAD, är ju hyffsat olika stärkare de två ändå ;) Får man en liknande ljudbild med de båda stärkarna till de högtalarna? -svar ja, om än då givetvis hade ju NAD:en en något mörkare klang och lite mer kontroll och man kan behöver inte vara rädd att dra på riktigt ordentligt utan att något ska brista..
Men ialafall, tycker det är ett väldans mumbo jumbo om att man skulle få ut så mycket mer ljudtryck genom att byta stärkare, så är det nästan aldrig. Högtalarna färgar överlägset mest, så är det bara.
Så om du inte är nöjd, byt högtalare, det blir roligast så :)

Nja håller inte med dig riktigt här heller. Visst utgör högtalarna den största färgningen, men förstärkeriet gör en sjujäkla skillnad också. Jag har testat Yamaha, Harman/Kardon, Denon, Marantz, Onkyo i min hemmiljö samt även lyssnat på Nad, Arcam och andra i affärer.. Det är sjukt stor skillnad från märke till märke..
Ta t.ex. Marantz och Onkyo.. Marantz har ett riktigt schysst mellanregister som är så jäkla gött att lyssna på med rätt musik. Men basen i Marantz, eller närmare bestämt, den där attackbasen är ungefär obefintlig. Det tar istället död på ljudet, speciellt i Surroundläge men även i musik när den ska finnas där. Om man inte har en sub till Marantz och man tittar på en film med mycket explosioner så blir man rejält missnöjd, iallafall jag. Till Onkyo då. Inte lika mysig i mellanregistret som Marantz är men klart trevligare i övriga register med mer puder överhuvudtaget.

(Det kan ju vara lite relevant att dra upp vilka modeller jag lyssnat på: (de med x har jag haft hemma hos mig)
Marantz SR-4001 x
Marantz SR-5001 x
Marants SR-6001 x
Marants SR-7002 x
Harman/Kardon AVR-245 x
Yamaha RX-V620 x
Yamaha RX-V1800
Denon AVR-1801 x (för längesen, så den jämför jag inte med)
Onkyo TX-SR805 x
Nad T744
Arcam (modell vet jag inte)
)
Jag kan ha missat någon förstärkare, men dessa är de jag lyssnat ganska mycket på iaf.

Redigerat av widde, 26 April 2008 - 15:07.

Postad 03 May 2008 - 20:44

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

• 567 inlägg
  • 0
Skulle
kunna vara något för en som vill ha en bra billig högtalare som både spelar med kraft och ett detaljerat ljud med en skön bas.
Man ska kunna sätta igång vad som helst och att den klarar det helt ok.

Nu är de så att mina Canton klarar viss musik toppen och annan dåligt.

Jamo 770 och S606, är de en stor skillnad där ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.