Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av ny TV!

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 April 2008 - 14:23

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Jag blir i princip tokig, jag kan mycket om både Hi-Fi och TV och jobbar t.om inom detta område på en respektabel kedja! Men nu står det verkligen stopp för mig..

Jag har tänkt byta ut min gamla Panasonic 42" PW7 Plasma som har några år på nacken nu till något större, har varit mycket nöjd med den för film och spel. På senare år upptäckte man att Plasma-tekniken lider utav ghostning eller phosphor-trails, något som jag anser är störande då jag spelar mycket spel.

Den utrustning jag tänkt använda mig utav är en Meridian G91, Comhem Digitalbox, Wii, Popcorn Hour samt PS3!

Jag hade tänkt lägga runt 15, max 20k och dom val jag kollat på är :
Samsung LE46-M86BD
Panasonic TH-50PX70

Fördelen är att Samsungen klarar 24p, som inte PX70 klarar av. Jag kan väl nämna att jag säkerligen inte kommer kolla mycket på Bluray-material, då jag tänkt köra på Meridian G91 tillsvidare som DVD. Annars är det Popcorn Hour som agerar för filmen. Nu till mitt ilandsproblem, då jag i princip lider utav "perfektionism" (bokstavligen) så blir valet svårt! Det börjar dyka upp nya modeller, snart lanserar Pio G9 och då lär 508XD blir billigare som igentligen vore drömmen. Den har allt som jag vill ha!
Men det är fortfarande plasma-tekniken, där ghostningen spökar igen. Nu vet jag inte hur mycket det varierar, men detta problem existerar fortfarande på min plasma. Ska man spela mycket TV-spel kanske LCD har sin fördel, trots att M86 har lite dålig respons?

Design är något som även prioriteras, där Panasonics nya serie (PX/PZ/80/85) är helt uteslutet för min del och den äldre PX70 är klockren i mina ögon. En notis är att jag älskar fortfarande Plasma, där färger är överlägset, men LCD briljerar med en lugn bild och grym skärpa för TV-Spel. Det kanske är dags att byta teknik? Sitter förövrigt +3meter ifrån bilden! 46" räcker säkert, men 50" är självklart roligare!

Detta inlägg kanske inte hjälper mig så mycket, men vad skulle ni gjort i min situation?

Redigerat av radiuz, 25 April 2008 - 14:26.

Postad 25 April 2008 - 14:32

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Varför köper du inte Samsung F86? Betydligt bättre bild än M86. Såg den på Onoff ovanför Sony W3000 och Samsungen hade betydligt bättre svärta. Gillar inte dom där Panasonic alls. Är så svaga på dagen

Postad 25 April 2008 - 15:08

schjak
  • schjak
  • Forumräv

• 644 inlägg
  • 0
Jag har inga problem med ghosting på px80 och jag spelar mycket PS3. Man ser ghosting när man stänger av tvn och går fram till den, men när man sitter i tittarposition ser man den inte. De har verkligen fått den att bli osynlig på håll och den stör inte alls själva tittandet.

Fördelen för LCD och TV-spel finns ju såklart där då bilden på en LCD "ligger fast" och blir upplyst bakifrån medans plasmabilden består av själva ljuset, hur stor skillnaden blir här beror ju på vilka spel man spelar, tycker fortfarande att spelbilden är utmärkt på plamsa samtidigt de klarar spel med mycket fart i väldigt bra...

Eftersom du har en gammal plasma så tror jag att du skulle tycka att det var mycket mindre problem med ghostingen i en ny. Men eftersom du totalt ratar p8-serien så är ju inte den ett alternativ - annars hade ju PX8 på 50" kunnat vara något, och LG-plasmorna är ju kända för mer ghostingproblem. Vad tycker du om samsungs plasmor annars?
PX70 bör väl inte ha så mycket ghostingproblem heller...

En riktig Pio hade ju känts klockren för dig, dock är det inte kul att vänta på ett prisras som man inte vet kommer. Jag har aldrig gillat M86orna, däremot kanske du kan vänta dig ett prisras W3000-serien när W4000 kommer. Kan det vara något?

Det där med att plasma skulle vara svagt på dagen har jag aldrig upplevt. Fipplar man lite så kan man få den att bli alldeles för stark även på dagen utan...i alla fall hemma hos mig...

Redigerat av schjak, 25 April 2008 - 15:14.

Postad 25 April 2008 - 19:42

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Zeek : Varför jag inte köper F86 är pga den dåliga betrakningsvinkeln jämfört mot M86!

schjak : Okej, jag tänkte mest på "gula ormarna" i spel, något du kanske ser också på din PX80? Det tråkiga med nya serien är designen på bordstativen främst, en grym designmiss. Tänkte väll satsa på en rejäl skärm denna gång men den behöver inte vara hiskligt dyr heller. Pioneers 508XD kanske inte sänks så mycket i pris som ja hoppats på då, isåfall så får jag se vad det blir. W3000 från Sony är givetvis trevliga, men synd att betrakningsvinkeln på dom är bedrövliga!

Undra om jag inte ska slå till på en 50PX70 iaf, den har enormt bra bild trots ej Full-HD! Annars blir det nog en LCD trots allt..

Postad 25 April 2008 - 19:47

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Svärtan på W3000 är bedrövlig jämfört med F86. Jag måste säga att jag har sett M86 och F86 Live bredvid varandra såg inget problemmed betraktningsvikeln. Jag satt och tittade på en F86 som hängde över 2 meter upp. Och nerifrån hade den ändå bättre svärta än W3000 som var rakt under (som jag satt rakt framför).

Postad 25 April 2008 - 19:56

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Sen att Panasonics plasmor ser helt bedrövliga ut hjälper ju inte heller. Köp en F86 eller M86 =)
För 20 000 får du ju typ en 52" M86

https://www.prisjakt...=219942&o=&s=30

Kolla översta bilden där. Är det den dåliga betraktningsvinkeln du pratade om? hehe

Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 25 April 2008 - 20:11.

Postad 25 April 2008 - 20:38

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Butiksmiljö är ofta helt fel miljö att bedöma bildkvalitet. Apparaterna står inställda på sina solarielägen, där bildperversionerna behövs för att dölja bristerna. Det som får en TV att se "bättre" ut än en annan kan vara mer aggressiva bildperversioner som dynamisk kontrast eller övermättnad - men i hemmiljö och med vettiga bildinställningar gör dessa perversioner mer skada än nytta.

Som W3000-ägare har jag inte några invändningar emot svärtan förutom när rummet är mörklagt - där skulle jag vilja kunna dra ned bakbelysningen det där sista snäppet som Sony reserverat för sin uridiotiska autodimming.

Postad 25 April 2008 - 21:34

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Jag har aldrig fattat varför LCD skulle vara bättre än plasma för tv-spel? Ghosting vad är det?

Men jag har inte testat så mycket på LCD å andra sidan.

Postad 26 April 2008 - 01:52

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Kanske får blir en F86 trots allt, har kollat mer på den och är rätt imponerad!

Sir Duke : För att LCD har inte fenomenet "phosphor-trails", detta varierar dock men många kan se det. Väldigt irriterande när man ska spela högupplösta TV-Spel.

Zeek : Hur är responsen på F86 kontra M86? En polare har M86an och kan se att den har lite dålig respons, någon erfarenhet?

EDIT : Ja då är ju igentligen valet mellan Panasonic 46" PZ85 eller Samsung 46" F86! Jag tycker Samsungen är mycket snyggare designmässigt, sedan ang "ghostning" så lär jag se det även på PZ85 : http://www.hdtvtest....Picture-Quality
Synd att designen ser ut som den gör, gillar verkligen inte högtalar-biten undertill..

Redigerat av radiuz, 26 April 2008 - 02:12.

Postad 26 April 2008 - 08:09

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag har lirat spel i timmar på min Pioneer 4280XA och har fortfarande inte sett ett spår av inbränning, ghosting eller phosphor trails. Och jag började lira rakt out of the box utan inkörning.
Så det är verkligen inget problem om du siktar på att köpa en 508XD.

Postad 26 April 2008 - 08:09

harrborg2
  • harrborg2
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
åh, för att jobba inom branchen så borde du ha lite bättre koll =)

F86 har inte dålig betraktningsvinkel. Ger nog mest för pengarna i den prisklassen du letar i. Plasma tycker jag inte är ett alternativ (har tyckt det men nya gen. lcd är bra).

någon skrev ovan att man inte skall stå i butik och jämföra bild vilket är delvis rätt men man kan fortfarande jämföra andra saker, typ betraktningsvinkel och eftersläpningar osv. visst, det kan vara inställda olika men det ger alltid en hint.

panasonics px modeller ger jag inte mycket för. Kass fjärrkontroll, dåliga inställningsmöjligheter, fula, kvalitetsproblem.

själv väntar jag på sonys nya w4x modeller eller möjligtvis samsungs nya A6 (samsung tar lite emot, lite av problemmärke). Vill gärna ha 100hz dock.

Köp Sony w4000 när den kommer!

Postad 26 April 2008 - 08:21

discoduck88
  • discoduck88
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Har inte Samsung F86 en massa problem med 100hz och skum color banding eller liknande? Eller har det kanske avhjälpts med en ny mjukvara?

Postad 26 April 2008 - 09:59

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Både F86 och W3000 hade problem med motion blur på sport iaf. Men är ju inte ovanligt. Och båda TV apparaterna var nog fabriksinställda så gissar på att ingen hade överhanden på grund av dålig inställd bild. Och Båda visade samma HD slinga. Angående att titta i butik så är det inga problem om man har samma förutsättningar hemmma. Dom hade gömt kontrollen på F86an också så kunde inte fippla med den. Men svärtan var MYCKET sämre på dom inställningarna på W3000 ÄVEN fast F86an var flera meter upp. Men såklart är det något störigt att F86 har glas, då det reflekteras mycket när man väl har den hemma och det är sol som skiner på den.

Redigerat av Unregisteredb7bdb1f7, 26 April 2008 - 10:07.

Postad 26 April 2008 - 11:39

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
harrborg2 : Hehe, jag har bra koll men det är beslutsångest helt enkelt! Alltid lättare att kolla vad andra tycker och så, jag gillar igentligen LCD då det är en helt annan känsla att kolla på. Men anser att plasman fortfarande har bättre färger, nu står det dock nästan lika på alla punkter mellan dessa tekniker. Ska kicka in Sonys modeller också, men midnatts-blå finish är inte min grej!

Jag har kollat massvis av gånger på M86 via jobbet med HD-slinga, bilden är ofantligt bra och spöar Samsungen plasman med hästlängder i skärpa. Plasma ger en "mjukare" bild, och kanske är mer lämpat för film. En referens bildmässigt är Metz burkarna, iaf den Full-HD 37" som vi hade ett tag! Men dom kostar en slant också.. Och finns ej i 46"!

Postad 26 April 2008 - 11:48

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Det är inget fel på M86 menar bara på att F86 är bättre och kostar bara ett par tusen mer. Så är ju självklart värt det.

Postad 26 April 2008 - 11:58

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Ja, nu har man fått lite mer insikt iaf! M86 blir ju ersatt av den nyare A557, och kostar inte så mycket heller! http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6633
Bör ju prestera bättre mot tidigare M86an..

Här finns bra bilder på Pioneer plasman fast i 42", https://www.minhembi...r/121174#227010
Färgmässigt ser det ut som en dröm!

Redigerat av radiuz, 26 April 2008 - 12:05.

Postad 26 April 2008 - 12:29

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Ja, nu har man fått lite mer insikt iaf! M86 blir ju ersatt av den nyare A557, och kostar inte så mycket heller! http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6633
Bör ju prestera bättre mot tidigare M86an..

Här finns bra bilder på Pioneer plasman fast i 42", https://www.minhembi...r/121174#227010
Färgmässigt ser det ut som en dröm!

Svårt att avgöra på små bilder, men visst ser det snyggt ut, och då var det ändå inte den senaste generationen utan den näst senaste, G7. Klivet upp till G8 är ju rätt stort när det gäller t ex konstrast och färgkorrekthet om man får tro allt man läst och hört. G7 är riktigt bra och G8 är referensklass.

Postad 26 April 2008 - 13:15

dazw01
  • dazw01
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Panasonic TH-50PX70 once you go BIG you never turn back.....
(Efter 3 veckor) Är toknöjd med denna TV:n, kör 360 samt DVD klockrent inte upplevt något störande ännu.
Fick min för 12k, hört att det dykt upp liknande erbjudanden på Mediamarkt....
I min mening, svårt att hitta mer för pengarna.

Postad 26 April 2008 - 14:03

radiuz
  • radiuz
  • Lärjunge

• 412 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd med din PX70! Bra pris också, för dom pengarna så skulle jag köpa den direkt.

Postad 26 April 2008 - 14:18

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Varför inte ta och snegla över på en Samsung 50P96 FHD Plasma...?? RIKTIGT bra tv för dom pengarna den kostar nu och bilden via BD om du nu ska köra det är suveränt bra... inga tendenser till varken ghosting eller inbränning...!!

Postad 26 April 2008 - 18:34

Beni_shq
  • Beni_shq
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
HAr px70 hemma i vardagsrummet och en 32" m86 i sovrummet..Går inte och jämföra bild,px70 slår den lätt..svärtan går inte att jämföra ens.Men det beror på vad du ska använda tv.n till?Inbränningar och annat skit har jag aldrig sett röken av,jag använder den till datorn och även spelar spel.Har aldrig vart så här nöjd med en tv.

Postad 26 April 2008 - 19:25

Unregisteredb7bdb1f7
  • Unregisteredb7bdb1f7
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
Inge ghosting ens om du surfar 4-5 timmar i streck? :)

Postad 05 September 2009 - 23:46

paperclip
  • paperclip
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Hur går det med letandet utav tv?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.