Högtalare för musik
86 svar till detta ämne
Postad 27 April 2008 - 13:28
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Är på jakt efter nya högtalare för 2 kanal (golvhögtalare, absolut inte stativare). De kommer även att användas som frontar i flerkanal, men all prio ligger på musikåtergivningen i 2 kanal. De ska helst inte gå på mer än 70 000-80 000:-, men kan tänka mig att lägga lite mer om det "behövs".
Utrustning idag för 2 kanal:
Arcam FMJ A-32
Arcam FMJ CD-36
Audioquest Mont Blanc
Audioquest Colorado
Monitor Audio GS20
Vid högtalarbyte kommer jag även att införskaffa ett rejält slutsteg.
Söker ett luftigt och klart ljud, med väldigt höga krav på diskanten. Även dåliga inspelningar ska gå att lyssna på utan att det skär i öronen. Musiken som spelas är väldigt blandad.
Bra ljud för mig är närvaro, dvs. det ska låta naturtroget, sen hur högtalaren mäter bryr jag mig egentligen inte om.
Har än så länge provlyssnat:
Audiovector Si6 Avantgarde Arreté
Luftigt och klart ljud? Absolut! Bra inspelningar låter bra, om möjligen lite "tunna". Lite sämre inspelningar går inte att lyssna på, det är så överdriven fokus på de övre registren i AVs högtalare. Skulle jag lyssna på enbart perfekt inspelad akustisk musik så hade dessa fungerat, men med blandad musikstil och ljudkvalité så går det bara inte.
Monitor Audio PL-300
Det var egentligen provlyssning av dessa som fick mig att inse att det är ett högtalarbyte som är den enda rätta vägen för mig för att få bättre ljud. De spelar luftigt och klart, men utan något "fult" i diskanten. Även sämre inspelningar är fullt njutbara, detta utan att tappa detaljer och skimmer i de övre registret på bra inspelningar. Basen levererar bra djup men är samtidigt "tight" och "snabb". Dynamiken och integrationen mellan olika register är suverän. Härlig närvaro i röster, och låter super med allt från gles akustisk musik till hårdrock.
Dynaudio Contour S3.4
Prisvärd? ICKE! Usch vad tråkig, en riktig besvikelse. Ger inget liv till rösterna, det låter just högtalare.. Är som sagt ute efter naturtroget ljud med närvaro. Basen var hyfsat tight men inte särskilt djup. De övre registren blev jag inte klok på, de var för dämpade vid bra inspelningar men ändå blev det jobbigt att lyssna på sämre inspelningar.
Dynaudio Contour S5.4
Var väl något bättre än S3.4 men absolut inte vad jag söker..
Martin Logan Vista
Första gången jag lyssnat på en elektrostat. Började med gles akustisk musik och det lät ok, om än lite väl dämpat i de övre registren. Satte på lite tyngre och komplex musik och undrade nästan om basen inte var igång. Snacka om intetsägande ljud..
Martin Logan Summit
Efter besvikelsen av Vista, så tyckte säljaren att vi skulle ge Summit en chans, det skulle vara som natt och dag. Jag var egentligen mer inne på Vantage, men Summit skulle vara klart bättre. Började med lite gles musik igen, och det lät klart bättre, ljudet släppte bra ifrån högtalaren och närvaron i röster var klart godkänd. Vi körde igång lite tyngre musik och basen var mycket bättre än Vista, men jämfört med andra högtalare i samma prisklass och en bra bit ner så kan jag inte ens ge den godkänt. Det var en besvikelse när det kom till tyngre och komplex musik, basen var inge vidare och rösterna saknade pondus och liv, det var som att sångaren stod och sjöng inifrån väggen som var några meter bakom. De övre registren är dock väldigt förlåtande, så även dåliga inspelningar är lyssningsbara, dock är det väl även detta som gör att man saknar det där sista som ger liv åt rösterna.
QRS Supernova Elite 89 000:-
Här var det ös. Efter att ha lyssnat på Martin Logan modellerna så var det en fröjd att få lite dynamik i musiken igen. Bra närvaro i rösterna och go botten. Hanterar all musik väldigt bra, och även sämre inspelad musik var fullt lyssningsbar. Diskanten skötte sig bra, men vid några få tillfällen kunde det bli lite för mycket. Dynamiken, närvaron och storleken på ljudbilden var mycket trevlig.
QRS Nebulosa 220 000:-
Var tvungen att lyssna på denna med. Den är bättre på allt jämfört med Supernova, och vilken bas.. härligt djup men ändå med full kontroll (förmodligen mycket tack vare kringutrustningen för samma peng). 220 000:- är dock över budget för någonstans får man väl dra gränsen, iaf i dagsläget.
Favoriter just nu:
1) MA PL 300
2) QRS Supernova Elite
Kommande lyssningar:
B&W 802D
Vilka andra modeller får jag absolut inte missa?
Postad 27 April 2008 - 13:40
wader
-
wader
-
Användare
-
-
215 inlägg
Focal 1037 BE har ju fått himla bra kritik.
Postad 27 April 2008 - 13:44
Unregistered2965a9a5
-
Unregistered2965a9a5
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Dynaudio Confidence C4 kanske kan vara nått då Contour-serien inte uppskattades
Postad 27 April 2008 - 14:03
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag tror inte Confidence kommer hjälpa, jag tror inte Dynaudio är rätt högtalare då. De är alla lika i ljudkaraktären
Men KEF reference har skrivits mycket gott om, Focal som sagt, Canton Vento Reference gillar många (tyckte själv stativaren på Hifimässan senast lät lovande. Ino audio kommer några säga (Pi 60s?) men det blir lite jobbigare att lyssna på, men går nog. 803D tror jag mest på vad gäller BoW i prisklassen. Medans du är på Hifi klubben kanske Dali Euphonia MS4 eller Helicon 800?
Postad 27 April 2008 - 14:28
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Är på jakt efter nya högtalare för 2 kanal (golvhögtalare, absolut inte stativare). De kommer även att användas som frontar i flerkanal, men all prio ligger på musikåtergivningen i 2 kanal. De ska helst inte gå på mer än 70 000-80 000:-, men kan tänka mig att lägga lite mer om det "behövs".
Söker ett luftigt och klart ljud, med väldigt höga krav på diskanten. Även dåliga inspelningar ska gå att lyssna på utan att det skär i öronen. Musiken som spelas är väldigt blandad. Bra ljud för mig är närvaro, dvs. det ska låta naturtroget, sen hur högtalaren mäter bryr jag mig egentligen inte om. <snip>
Vilka andra modeller får jag absolut inte missa?
Hejsan ABC12345. Med tanke på dina krav och budget så anser jag du absolut inte bör missa att lyssna på ett par Ino audio i28 + basmoduler. i28 (som är toppsystemet som främst spelar allt över 80 Hz) kostar runt 50 000 kr beroende på vilken finish du väljer. Sen kan du välja mellan ProfundusX-4 basmoduler för runt 30 000 kr beroende på finish eller ett par ProfundusY-2 för 23 500kr. Sen tillkommer kostnaden för aktivt delningsfilter på ca 5000kr. Sammanlagd kostnad 78 500- 85 000 kr och om du är händig så går det få högtalarna som moteringssats, och spara in runt 20 000kr! Detta system kommer vara svårslaget oavsett vilken fullregister högtalare du jämnför mot och du kommer ha större ljudkapacitet att spela högt. Sen kommer du ha fördelen att kunna placera basmodulerna optimalt för bättre samverkan med rummet. Så försök ta med lyssning på dessa innan du bestämmer dig, det finns flera som nog kan hjälpa dig med en lyssningsstund. Mvh Ljudkvalite
Postad 27 April 2008 - 14:53
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Sonus Faber Cremona M tycker jag du ska lyssna på. Spelar naturtroget och med stor närvaro samt att dom blir aldrig jobbiga att lyssna på.
Cremona_M.jpg 53.69K
0 Antal nerladdningar
Postad 27 April 2008 - 15:07
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Såhär ser 3 st i28s ut i svart knotterlack, matt (finns ca 100 olika former av finish, lack mm att välja på).   Sen så har man ett par eller två par basmoduler till dessa, t ex ProfundusX-4 som Martin har på detta forum (kolla hans galleri).  Mvh Ljudkvalite
Postad 27 April 2008 - 19:38
joakim99
-
joakim99
-
Mästare
-
-
3433 inlägg
Hade jag varit på jakt efter ett par högtalare och hade den budgeten så hade jag absolut provlyssnat på den Ino-uppsättningen som rekas här. Dock är det väl fortsatt så att leveranstiderna kan ta knäcken på den mest tålmodige.
B&W 802D är en kanonhögtalare tycker jag. Jag har visserligen bara hört den i butik och inte i en hemmamiljö men föregångaren Nautilus 802 är jag väl bekant med då jag har ett par sådana.
Det som jag tycker är viktigt då man spenderar såpass mycket pengar är att man har lite tålamod. Lyssna på lite olika modeller, bilda sig en uppfattning om vad man tycker om och vad man inte tycker om. Problemet är dock att det är svårt att jämföra på ett rättvist sätt då rummet, kring-utrustningen och inte minst ens egna sinnesstämning sällan är samma vid de olika lyssningstillfällena.
Postad 27 April 2008 - 20:15
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Hej
Længe sen jag var på forumet hær (norsk boende)
men har sedan sist uppgraderat ht från Focal 1027be till 1037be
detta er en ht som spelar med stor dynamik och 3 st 7"basar
som verkligen kan spela mellan bas, på djupet rullar den av vid 26hz.
mellanton/berylium diskanten må upplevas.
prøva att få en demo, strømstark førstærkare rekomenderas
basen slukar strøm.
Focal har en stor marknad her i Norge, många som sitter med
Be/utopia serierna her, dyra ht men nær du næmner dessa summorna
bør dessa absolut tas med i værderingen
Postad 27 April 2008 - 20:21
pajax
-
pajax
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Elac 607 eller 609, 70 resp 120 000
Riktigt ###### grymma, finns matchande center för 30 000
Postad 27 April 2008 - 20:25
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hade jag varit på jakt efter ett par högtalare och hade den budgeten så hade jag absolut provlyssnat på den Ino-uppsättningen som rekas här. Dock är det väl fortsatt så att leveranstiderna kan ta knäcken på den mest tålmodige.
B&W 802D är en kanonhögtalare tycker jag. Jag har visserligen bara hört den i butik och inte i en hemmamiljö men föregångaren Nautilus 802 är jag väl bekant med då jag har ett par sådana.
Det som jag tycker är viktigt då man spenderar såpass mycket pengar är att man har lite tålamod. Lyssna på lite olika modeller, bilda sig en uppfattning om vad man tycker om och vad man inte tycker om. Problemet är dock att det är svårt att jämföra på ett rättvist sätt då rummet, kring-utrustningen och inte minst ens egna sinnesstämning sällan är samma vid de olika lyssningstillfällena.
Hejsan Joakim. Håller med det mesta där. Tycker verkligen han bör lyssna på 802D, Ino och några till och verkligen vara säker vad han väljer. Det är ju som sagt en viss leveranstid på Ino högtalare, vilket man nästan slipper om man väljer monteringssatsen (vilket jag funderar på). Ino pi60s kan ju även vara intressant om man vill ha fullregisterhögtalare. Sen bör man, om man kan, försöka göra något åt rummet också när vi snackar om så här dyra högtalare. Mvh Ljudkvalite
Postad 27 April 2008 - 20:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
QRS Supernova är mitt tipps, men sedan så finns ju i28 och basmoduler som lär vara riktigt bra kan jag tänka mig.
Postad 27 April 2008 - 20:46
Alexander_222
-
Alexander_222
-
Användare
-
-
226 inlägg
Något att inte missa är Dali Helicon 800. Våldsam spelglädje med en bas som är både fläskig och stram på samma gång, spelar läskigt djupt och med rejält tryck. Diskanten har jag svårt att beskriva, men det engelska ordet "sweet" är det bästa jag kan komma på. Ljus men ändå inte skrikig. Det enda jag tycker Dali saknar är den extrema renhet och transparens som tex B&W 800-serien har i mellanregistret, men samtidigt tycker jag inte någon högtalare B&W har spelar med samma glädje och pondus.
Lite förenklat är det inte någon referenshögtalare precis, men om man kan förbise det så spelar den musik på ett riktigt trevligt sätt! Trivs bra med Thule, om man kan lyssna med tex IA350 på Hifiklubben fortfarande Primare fungerar också väldigt bra, eller NAD M3 om man vill dämpa den ljusa diskanten lite.
Om Helicon 800 är för stor finns 400 i samma serie, eller för 5000.- till kan du gå loss på Euphonia MS4. De är mycket lika men om man inte behöver fylla ut ett allt för stort rum är givetvis MS4'an det bättre köpet.
Postad 27 April 2008 - 21:04
LLL_Växjö
-
LLL_Växjö
-
Användare
-
-
139 inlägg
Om jag var dej skulle jag lyssna på Revel F32 eller F52. https://www.prisjakt...kt.php?p=244443https://www.prisjakt...ukt.php?p=18148Verkar vara riktigt bra lådor enligt vad jag läst.
Postad 28 April 2008 - 20:16
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Härligt med många förslag, jag inser att jag har en hel del lyssning kvar att göra innan ett beslut tas.
Givetvis är det så att kringutrustning och rum spelar en väldigt stor roll för ljudet, men ber alltid butiken att dema högtalaren på deras referens elektronik och i deras bästa rum (vissa butiker har dock bedrövliga demorum). När jag kommit fram till vilka 2-4 högtalare som passar mig bäst, så kommer jag provlyssna dessa tillsammans med min egna elektronik. Vissa har jag faktiskt redan lyssnat på tillsammans med min egna elektronik.
Angående Ino, de är verkligen grymt fula vilket ställer till det då både jag och sambon är måna om hur det ser ut här hemma.. Skulle det dock vara så att de låter klart bättre än allt annat så får man ju ta sig en ordentlig funderare. Någon som kan tänka sig att ställa upp med demo i Göteborg/Borås kanske Jönköping området? Pi60 demo skulle också funka, för att få en uppfattning om ”Ino ljudet”.
Postad 28 April 2008 - 20:55
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan ABC12345. Det finns flera i Gbg området som har pi60 och pi60s. Själva utseendet kan man inte göra så mycket åt, men man har nästan hur många olika val vilken finish, lack, eller träslag man vill ha. Tror dom hittills har leverats i över 100 olika utförande. Bästa möjligeheten att hitta någon som du kan lyssna hos är på faktiskt.se, i ino avdelningen.
Lycka till med ditt sökande, och stressa inte.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 28 April 2008 - 21:16
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Valmöjligheterna är många, men man kommer tyvärr inte ifrån att INO högtalare ser ut att vara byggda på träslöjden av en högstadieelev. De olika lackerna/träslagen känns ungefär som att styla en Volvo 240, men jag måste ge ljudet en chans
Jag gör ett försök på faktiskt.se
Någon som har förslag på butik i Göteborg/Borås/Jönköping området som har någon av nedanstående för demo?
Elec 607
Elec 609
Canton Vento Reference 5 DC
Revel Performa F52
Postad 28 April 2008 - 21:29
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
hehe, förstår dig. Smaken är ju lite olika. Dock så är dom inte designade utan allt är optimerat för ljudet och inget annat.
Lycka till att få lyssna på lite mer högtalare.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 28 April 2008 - 22:00
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
Får ge mitt förslag i form av Pioneer S1-EX.
Underbara högtalare som spelar underbart neutralt och med en transparens som jag inte hört i den prisklassen.
Blev så betuttad i de så det står numera ett par i vardagsrummet. Att de sen är riktigt snygga är bara en bonus...
Postad 29 April 2008 - 13:35
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Ett annat tips är GamuT, jag har inte hört deras flagg skepp L7, men har nån obeskrivlig förkärlek till dem.
Dessa är kanske intressant för dig, http://www.hifimagas...p?annonsID=9673// Sat
Postad 29 April 2008 - 15:15
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
Von Schweikert VR-4SR skulle inte jag säga nej till, nog det bästa jag hört
Postad 29 April 2008 - 21:10
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Pioneer S1-EX och Von Schweikert VR-4SR är ju bra tips, helt klart.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 29 April 2008 - 22:37
LLL_Växjö
-
LLL_Växjö
-
Användare
-
-
139 inlägg
Valmöjligheterna är många, men man kommer tyvärr inte ifrån att INO högtalare ser ut att vara byggda på träslöjden av en högstadieelev. De olika lackerna/träslagen känns ungefär som att styla en Volvo 240, men jag måste ge ljudet en chans Jag gör ett försök på faktiskt.se
Någon som har förslag på butik i Göteborg/Borås/Jönköping området som har någon av nedanstående för demo? Elec 607 Elec 609 Canton Vento Reference 5 DC Revel Performa F52
Jag förstår att du blev sugen på F52 , men F32 kan passa bättre till ett normalstort icke basslukande lyssningsrum + att dom är ju en rejäl slant billigare också.
Postad 29 April 2008 - 22:57
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Tycker Monitor audio pl-300 är dom bästa högtalarna jag nånsin har hört.
så köp dom o va nöjd. snygga är dom med.
Postad 30 April 2008 - 14:08
spacebot
-
spacebot
-
Beroende
-
-
1411 inlägg
Schweikert VR-4SR ... men man kan ju ge QRS Supernova Elite en chans med? Hittar inte QRS en i databasen tyvärr men bara ett test av föregångaren.
Redigerat av spacebot, 30 April 2008 - 14:12.
Postad 03 May 2008 - 15:45
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Här kommer lite nya lyssningsintryck.. Snacka om fläskig botten. Den är väl knappast helt neutral, men den där extra basen är lätt att fastna för. Frågan är ju dock om det blir för mycket av det goda och att man tröttnar på det i längden…(?). Mellanregistret var bra, precis vad man kan förvänta sig i prisklassen. Diskanten med stort D har man ju läst så mycket gott om och jag förstår inte varför? Den var absolut inte dålig, men inte heller märkvärdigt bra. Den var helt enkelt ok för sin prisklass. Dessutom för essig vid dåliga inspelningar. Det är helt klart en högtalare som spöar väldigt många andra, men i dagsläget har jag svårt att se att denna ska bli mitt förstaval.. Sen var den faktiskt ännu fulare i verkligheten  Designen känns gammal och i stort behov av en uppdatering. Var dum nog att lyssna på 802D först och sen gå på denna. Denna lät således bara tunn och skrikig. Gav den dock en chans för att försöka vänja oss, men vi insåg efter ett antal låtar att detta inte är högtalaren för oss. Den var dock klart större än vad jag trodde. Sonus Faber Cremona MHittar inte denna på prisjakt? Det är den nya M modellen. Luftigt och fint mellanregister med bra röståtergivning. Diskanten var helt OK, men hade förväntat mig att den skulle vara något mjukare. Basen var ju inte direkt som 802D, men den spelade tight och rappt. Vid några bastunga låtar på hyfsat hög volym tyckte jag mig dock höra tydliga missljud i stil med blåsljud ifrån portarna. Inte ok med tanke på att högtalaren kostar 84k. Överlag lät den dock bra, men kom på mig själv vid ett flertal tillfällen att sitta och tänka tillbaka på 802D demot som jag haft tidigare under dagen. 802D gav ett mer balanserat intryck, även om den levererar lite överdriven bas. Förstår att många är förtjusta i 802D. Den ser maffig ut och den levererar ett ljud som passar designen perfekt. Borde vara drömmen för många basnarkomaner som ändå söker välljud.
Postad 03 May 2008 - 16:12
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Här kommer lite nya lyssningsintryck..
Den är väl knappast helt neutral, men den där extra basen är lätt att fastna för. Frågan är ju dock om det blir för mycket av det goda och att man tröttnar på det i längden…(?). Mellanregistret var bra, precis vad man kan förvänta sig i prisklassen. Diskanten med stort D har man ju läst så mycket gott om och jag förstår inte varför? Den var absolut inte dålig, men inte heller märkvärdigt bra. Den var helt enkelt ok för sin prisklass. Dessutom för essig vid dåliga inspelningar. Det är helt klart en högtalare som spöar väldigt många andra, men i dagsläget har jag svårt att se att denna ska bli mitt förstaval.. Sen var den faktiskt ännu fulare i verkligheten Designen känns gammal och i stort behov av en uppdatering.
802D är en av de absolut mest objektivt korrekta högtalare som någonsin har tillverkats. Den ÄR de facto så neutral som något kan bli. Gillar man inte dem så beror det antagligen på följande orsaker: 1) Man lyssnade i ett rum som inte var represantativt för högtalaren. 2) Man gillar inte Hi-Fi. MVH /Chuck
Postad 03 May 2008 - 17:01
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Tips...
Lägg 30000:- på högtalarna och 70000:- på akustiska åtgärder i rummet istället.
Postad 03 May 2008 - 18:35
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
802D är en av de absolut mest objektivt korrekta högtalare som någonsin har tillverkats. Den ÄR de facto så neutral som något kan bli.
Gillar man inte dem så beror det antagligen på följande orsaker:
1) Man lyssnade i ett rum som inte var represantativt för högtalaren.
2) Man gillar inte Hi-Fi.
MVH /Chuck
Är väl egentligen inte så intresserad av att diskutera hur korrekt eller inte korrekt 802D är, men jag är inte ensam om min åsikt angående 802D´s basåtergivning. Saxat från Hifi-Choice, ”As mention earlier, this isn’t the most neutral speaker on the planet. As the in-room measurements confirm, the low bass is little too strong, the upper mid a shade prominent, and the presence zone a bit to shy.” Angående rummet som jag provlyssna 802D i, så var det inte helt hundra, men det dög för att få en uppfattning om vad jag kan förvänta mig av högtalaren. En bra högtalare, men inte perfekt. Tips...
Lägg 30000:- på högtalarna och 70000:- på akustiska åtgärder i rummet istället.
Sämsta tipset hittills, men tack ändå  Är ute efter en högtalare med lite klass.. Akustiken kommer givetvis också styras upp, men det har jag lagt en separat budget för.
Postad 03 May 2008 - 19:26
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
Jaa hade jag vetat om att du har en separat budget för akustiken så hade jag givitvis inte föreslagit detta
Postad 03 May 2008 - 23:05
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Är väl egentligen inte så intresserad av att diskutera hur korrekt eller inte korrekt 802D är
Varför inte? Att 802D inte låter som många andra högtalare beror på att de saknar många av de vanligaste bristerna, t ex lådresonanser, brist på djupbas osv. De är inte på något sätt "feta" i basen, men högtalare som går djupt kräver mer av rummet för att det inte ska bli bumligt. Högtalare som är korrekt konstruerade ger förövrigt en "puckel" i basen (angående testen du nämnde). Att det blir en puckel har med mätmetodens begränsningar att göra, och brukar också nämnas av seriösa skribenter (dit räknar jag Hifi Choice, men ibland blir det fel). De utsåg i vilket fall som helst 802D till "Editors choice". Sen har jag lyssnat på de mindre 803D tillräckligt mycket för att våga påstå att du har helt fel. De har samma diskant och mellanregister som 802D, och låter mycket bra. 800-serien används förövrigt som studiomonitorer av Abbey Road, Lucasfilm osv. Starwars Episode III är t ex mixad med en surrounduppsättning av 800D.
Redigerat av Ageve, 03 May 2008 - 23:16.
Postad 03 May 2008 - 23:21
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Varför inte?
Att 802D inte låter som många andra högtalare beror på att de saknar många av de vanligaste bristerna, t ex lådresonanser, brist på djupbas osv. De är inte på något sätt "feta" i basen, men högtalare som går djupt kräver mer av rummet för att det inte ska bli bumligt. Högtalare som är korrekt konstruerade ger förövrigt en "puckel" i basen (angående testen du nämnde). Att det blir en puckel har med mätmetodens begränsningar att göra, och brukar också nämnas av seriösa skribenter (dit räknar jag Hifi Choice, men ibland blir det fel). De utsåg i vilket fall som helst 802D till "Editors choice".
Sen har jag lyssnat på de mindre 803D tillräckligt mycket för att våga påstå att du har helt fel. De har samma diskant och mellanregister som 802D, och låter mycket bra.
800-serien används förövrigt som studiomonitorer av Abbey Road, Lucasfilm osv. Starwars Episode III är t ex mixad med en surrounduppsättning av 800D.
enligt mig och det jag har lyssnat på dom båda så är 800D nog bättre än 802D
Postad 03 May 2008 - 23:48
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Tips... Lägg 30000:- på högtalarna och 70000:- på akustiska åtgärder i rummet istället.
Sämsta tipset hittills, men tack ändå  Är ute efter en högtalare med lite klass.. Akustiken kommer givetvis också styras upp, men det har jag lagt en separat budget för.
Tyckte det var ett av de bästa tipsen .. Vad är det för mening med att bygga en racerbil till en 80 årig gubbe med traktorkort. Sedan förstår jag inte hur du kan såga en av marknadens bästa högtalare .. Jag tror du väljer att köpa dyra högtalare som en statuspryl. ( rätta mig om jag har fel ) utan att igentligen veta vad du betalar för. Börja med att lyssna på betydligt billigare högtalare och jobba dig sedan upp. Kan du inte höra fördelarna med de dyrare högtalarna, är det att slänga pengarna i sjön .. ( såvida det inte är statusen du är ute efter ) Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 03 May 2008 - 23:59.
Postad 03 May 2008 - 23:50
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hehe, sannt...
Kan vara värt att lyssna runt lite mellan olika prisklasser först innan du bestämmer dig vart du vill ligga, och du kan spara en massa pengar på det
Postad 03 May 2008 - 23:54
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Tips Nr 1, 2 & 3
Ino Audio i32s, i56, i28 med lämpliga basmoduler.
Aldrig hört något i närheten av detta märke utom möjligtvis B&Ws finare.
Tips 4 är B&W 802 och uppåt. Begagnat så kommer dom inom budget.
Sen ang rummet så är det väl vedertaget att det är det allra viktigaste för att få en bra återgivning.
Håller man inte med om det så tycker jag det är dags att besöka ett sådant rum
Redigerat av Martin, 03 May 2008 - 23:56.
Postad 03 May 2008 - 23:56
nikkeg
-
nikkeg
-
Forumräv
-
-
619 inlägg
Kolla in QRS personligen helt såld på dom låter mycket för pengarna men det är mitt tycke
PS.lyssnat mycket på 802orna men jag valde qrs i stället
Redigerat av nikkeg, 03 May 2008 - 23:59.
Postad 04 May 2008 - 01:22
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Oj, kom hela hifklubben på besök nu?  Jag sågade inte 802D, utan skrev att det var en bra högtalare, men även den har sina brister. Ingen högtalare, iaf som jag lyssnat på, har varit perfekt, sen råkar några av de bristern som 802D har vara just de som jag vill undvika.
Angående 803D så funderade jag starkt på om de kopplat något fel.. När han hade kopplat in dom så sa/mumla han något om att han var tvungen att kolla så fasen blev rätt och så lyssna han lite och var nöjd och gick. Den lät just tunn och skrikig, sen om det var felkopplat eller om det berodde på att vi precis lyssnat på 802D vet jag egentligen inte. Dessutom var 803D lite sämre placerad vilket säkert gjorde en del. I vilket fall som så är det säkert en ok högtalare, men skulle jag välja mellan dessa två så lägger jag hellre lite mer och köper 802D.
Visst spelar akustiken en mycket stor roll, men om jag ”bara” hade haft 100kkr i budet för högtalare och akustik så hade jag inte fördelat det 30-70, utan snarare tvärtom.
Anledningen till att jag letar högtalare i denna prisklass är för att jag inte hittat någon under som passat ljudmässigt. Sen att köpa högtalare som statuspryl? Har väl egentligen ingen hifi intresserad i min umgängeskrets, och de anser nog att tex. Sony elektronik har mer status än Krell. Ska jag imponera på dom så ska jag väl köpa ”toppsystemet” på elgiganten med flashiga displayer och smala designhögtalare..
QRS har några nämnt som alternativ och de har jag provlyssnat, se första inlägget. De ska provlyssnas igen.
Vad jag söker är som sagt inte nödvändigtvis en frekvensrak högtalare, utan jag vill kunna spela alla skivor i skivsamlingen oavsett om inspelningskvalitén är bra eller dålig. Jag är inte ute efter att höra exakt hur producenten har tänkt att det ska låta, för med tanke på vilken skit kvalité många av dagens skivor håller så kan inte producenterna i fråga tycka att vi ska lyssna på deras musik annat än via mp3-spelare, radio och TV. Jag vill ha ett naturtroget ljud på så många skivor som möjligt, oavsett inspelningskvalité.. Ge mig en högtalare som kan göra det, så är jag nöjd, oavsett om den kostar 1kkr eller 100kkr.
Måste ta mig tid att regga mig på faktiskt.se så man förhoppningvis kan få tag i någon vänlig själ som vill dema sina Ino prylar för mig.. Är det någon här med Ino prylar som inte har något emot hembesök så skicka gärna ett PM. Pi60 eller bättre.
Postad 04 May 2008 - 01:32
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Visst spelar akustiken en mycket stor roll, men om jag ”bara” hade haft 100kkr i budet för högtalare och akustik så hade jag inte fördelat det 30-70, utan snarare tvärtom.
Akustik är dyrt om du skall ha till det riktigt bra Synd att inte få valuta för pengarna som du lägger ut på högtalarna. Ju bättre högtalare desto mer bör man lägga på akustik. I annat fall ser de bättre och dyrare ut .. än de låter. ( Men även enklare ( billigare ) högtalare kan lyfta ordentligt med bra akustik ino är ett bra exempel på det ) Jag vill ha ett naturtroget ljud på så många skivor som möjligt, oavsett inspelningskvalité.. Ge mig en högtalare som kan göra det, så är jag nöjd, oavsett om den kostar 1kkr eller 100kkr.
Eftersom att ino förespråkas av dem som vill ha naturtroget ljud, så bör du väl välja någon inofuling. De låter ju bra .. sägs det .. I annat fall kanske audiovector bör tilltala dig. De spelar allt och utan att förvränga. Du kan börja lyssna på S3 super för 25.000 o jobba dig upp .. så får du pengar över till annat. Personligen hade jag gått på B&W om jag hade 100.000 över och inte bara för ljudet utan också för att de är så förbannat snygga ( min smak ) Kan väl säga som så .. Om jag hade några miljoner på banken .. skulle jag köpa högtalare för 100 tusen. Inte annars  Med tanke på att akustiken som de kräver kostar nästan detsamma och elektroniken lika mycket och därtill ... Huset .. soffan och tapeterna som skall matcha .. kostar ju också Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 04 May 2008 - 01:52.
Postad 04 May 2008 - 01:55
Unregisteredffae06bb
-
Unregisteredffae06bb
-
Forumräv
-
-
564 inlägg
Akustik är dyrt om du skall ha till det riktigt bra Synd att inte få valuta för pengarna som du lägger ut på högtalarna. Ju bättre högtalare desto mer bör man lägg på akustik. I annat fall ser de bättre och dyrare ut .. än de låter.
( Men även enklare ( billigare ) högtalare kan lyfta ordentligt med bra akustik ino är ett bra exempel på det )
Eftersom att ino förespråkas av dem som vill ha naturtroget ljud, så bör du väl välja någon inofuling. De låter ju bra .. sägs det ..
I annat fall kanske audiovector bör tilltala dig. De spelar allt och utan att förvränga. Du kan börja lyssna på S3 super för 25.000 o jobba dig upp .. så får du pengar över till annat.
Personligen hade jag gått på B&W om jag hade 100.000 över och inte bara för ljudet utan också för att de är så förbannat snygga ( min smak ) Kan väl säga som så .. Om jag hade 10 miljoner på banken .. skulle jag köpa högtalare för 100 tusen. Inte annars Med tanke på att akustiken som de kräver kostar nästan detsamma och elektroniken lika mycket och därtill ...
Maveric
Absolut, akustik är dyrt eller riktigt dyrt tom. om man ser till vad man egentligen betalar för. Men som sagt ett nödvändigt ont. Audiovector.. missade du min totala sågning av Audiovector Si6 Avantgarde Arreté?  Har även lyssnat mycket på S3 serien, på alla modeller utom den enklaste. De är inte min smak med alldeles för mycket fokus på de övre registerna.
Postad 04 May 2008 - 07:29
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Starwars Episode III är t ex mixad med en surrounduppsättning av 800D.
Filmen är så vitt jag vet inte mixad med 800D, däremot används de säkerligen frekvent av Skywalker Sound för utvärdering av mixen. MVH /Chuck
Postad 04 May 2008 - 10:21
EngelholmAudio
-
EngelholmAudio
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Absolut, akustik är dyrt eller riktigt dyrt tom. om man ser till vad man egentligen betalar för. Men som sagt ett nödvändigt ont.
"om man ser till var man egentligen betalar till"?  Jag brukar tala om kundnyttan, dvs vad ger en akustik-investerad krona dig! Sett utifrån detta perspektiv blir det närmre en investering, än dyrt!
Postad 04 May 2008 - 11:34
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Postad 04 May 2008 - 11:53
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Filmen är så vitt jag vet inte mixad med 800D, däremot används de säkerligen frekvent av Skywalker Sound för utvärdering av mixen.
Njo, men jag hade lite fel. Det är bara musiken i filmen som är mixad med 800D. http://www.bowers-wi...aspx?infid=1621Till Episode I och II använde de föregångaren (utan diamantdiskant).
Postad 04 May 2008 - 14:21
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Jag tror om du ska ha en högtalare som ska klara av att spela från dåligt till bra inspelningar. Ska du lägga dig lite lägre än 100kkr. Min erfarenhet är ju högre upp i priset du kommer, desto mindre färgning och närmare skivan kommer du. Detta är alltså generellt finns billigare som gör det och dyrare som inte gör det.
En högtalare för 100kkr är väldigt analytisk och brukar vara nådalös. Kolla på nånting för 30-40 kanske och du har väldigt många skivor därimellan.
// Sat
Postad 04 May 2008 - 14:55
psychogun
-
psychogun
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Jag var tvungen att göra ett inlägg, eftersom jag själv sitter i lite samma sits som trådskaparen. Min budget ligger runt 60-70kkr för högtalare+förstärkeri och jag måste nog säga det att jag är ute efter lite samma sak dvs.
1) _Allt_ i musikväg skall vara njutbart, visst är det skillnader mellan inspelningar, MEN jag kommer aldrig acceptera att man får blodsmak ur munnen med musik som inte är "referens plattor".
2) Kall och skrikig diskant går bort bort bort!!! I hate it! Det spelar ingen roll hur bra en högtalare ljuder, om den är påfrestande i de övre registren så byebye!
::Mitt ljudideal::
Snabb och torr bass, tillräckligt detaljerad men len diskant, hellre lite varmare(musikaliskt) och mörkare karaktär än ljust och tunnt(livlöst/platt) Jag höll på att glömma!! Dynamik vill jag ha såklart, inget slött musikförmedlande
Jag är inte där ännu, men den närmaste jag kommit är Sonus Faber Cremona M, men för de pengarna så tycker jag att den borde klara av mer blandad musik (hårdare clubmusik och rock) utan att säcka ihop, så jag fortsätter att leta.
Good Luck!
//Sebbe
Redigerat av psychogun, 04 May 2008 - 15:00.
Postad 04 May 2008 - 14:59
psychogun
-
psychogun
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Satsvear: Jag instämmer faktiskt med dig...för så är det oftast, ju högre upp i prisklasserna du vandrar desto neutralara ljud får du och det är inte alltid kul, eftersom många plattor har brister som kommer tydligare.
För mig handlar det inte om Hi-Fi längre, blir så förbannat trött på skiten: Parametrar hit och fasvridningar dit, I don´t give a flying f.... Jag vill lyssna och njuta utav musik!!  Låter en högtalare bra för mig så är det bra, inte bryr jag mig om den färgar hit eller dit.
Postad 04 May 2008 - 15:44
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Satsvear: Jag instämmer faktiskt med dig...för så är det oftast, ju högre upp i prisklasserna du vandrar desto neutralara ljud får du och det är inte alltid kul, eftersom många plattor har brister som kommer tydligare.
Hur kommer brister fram tydligare om högtalaren är neutral? Menar du inte tvärtom? Om högtalaren inte är neutral så blir det ju en till parameter som påverkar. Men som sagt, målet är att lyssna på musik! Mitt mål är nått i alla fall, jag vill inte ha något annat som reproducerar musiken än det jag har i dagsläget. Har ju haft lite högtalare innan dom jag har nu också så jag kan komma med ett par tips. Vill man ha ett par högtalare som är varma med en avrullad diskant, lyssna på Vienna Acoustics. Söker man lite mer påträngande mellanregister och diskant. Kika på Audiovecor och Klipsch. ABC12345: Kom upp en artikel här om Ino som du måste läsa http://www.bigscreen...re/?artikel=116
Redigerat av Martin, 04 May 2008 - 15:46.
Postad 04 May 2008 - 22:09
psychogun
-
psychogun
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Martin: Jo, jag förmulerade mig lite märkligt, tack för upplysningen. Det jag vill säga är att det kanske inte alla som uppskattar en helt neutral högtalre som inte färgar ngt. alls, då alla brister på skivor blir helt uppenbara och jobbiga att lyssna på. Man brukar snacka om "skit in, skit ut" då en högtalare är väldig neutral och helt utan färgning. Jag vet inte, men jag har fört för mig att det är inget jag är ute efter, jag vill ha lite värme och döljer hellre lite utav information så att det inte blir jobbigt att lyssna på en massa musik som man äger.
Hur tänker andra, sk. Hi Fi-fantaster?!? Jag får för mig att alla de som jagar de jättedyra analytiska högtalare endast sitter på Diana Krall, Eva Cassidy etc. där pressning är utav högsta kvalite.
Det känns som jag byggt upp ngn ilska gentemot denna typ utav tänkt.Kanske har det att göra med att jag så förbannat många gånger blivit bemöt utav säljare vid demo att mina skivor är dåliga inspelningar och att högtalarna jag lyssnar på inte är gjord för "sådan musik".
Liksom VAFAN!!! Hi-Fi världen är fan inte helt frisk.
Sorry att jag spyddt lite galla över tråden, men jag hoppas att jag ganska snart hittar "mina" högtalare och att trådskaparen gör likadant.
PS. Jag är faktiskt själv på spåret att beställa ett par pi60s eller ett utav toppsystemen  IÖ demo i källarn var grymm!! Nu vill jag försöka få samma högtalare demade i en hemmamiljö. Vienna A. vart jag också sugen på sedan en tid tillbaks, då jag hört att de är lite "gosigare" i ljudet, men jag ser inte att det finns en återförsäljare i Stockholm!?!
God Natt folket
Postad 04 May 2008 - 22:46
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Det jag vill säga är att det kanske inte alla som uppskattar en helt neutral högtalre som inte färgar ngt. alls, då alla brister på skivor blir helt uppenbara och jobbiga att lyssna på. Man brukar snacka om "skit in, skit ut" då en högtalare är väldig neutral och helt utan färgning. Jag vet inte, men jag har fört för mig att det är inget jag är ute efter, jag vill ha lite värme och döljer hellre lite utav information så att det inte blir jobbigt att lyssna på en massa musik som man äger. ... Det känns som jag byggt upp ngn ilska gentemot denna typ utav tänkt.Kanske har det att göra med att jag så förbannat många gånger blivit bemöt utav säljare vid demo att mina skivor är dåliga inspelningar och att högtalarna jag lyssnar på inte är gjord för "sådan musik".
Liksom VAFAN!!! Hi-Fi världen är fan inte helt frisk.
Det är en vanlig missuppfattning att det automatiskt låter skit om högtalarna är neutrala/transparenta. Men gör det verkligen det? Nej. Om inspelningen inte är extremt dålig så kommer den inte att låta direkt illa. Däremot kommer det vara väldigt enkelt att skilja den från en riktigt bra inspelning. Sen finns det ju snobb-försäljare med. Om de nekar dig att spela upp dina medhavda skivor så är det bara att åka till en annan butik (om du nu inte kommer in med en sopdålig inspelning med death metal, eller 128kbit mp3, då kan jag förstå dem  ).
Postad 05 May 2008 - 00:07
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
802D är en av de absolut mest objektivt korrekta högtalare som någonsin har tillverkats. Den ÄR de facto så neutral som något kan bli.
Hejsan Chuck. Jag brukar hålla med i det mesta du skriver men nu är du väl ute på vätternrundan? Säger inte att 802D är dåliga, tvärtom så är dom riktigt bra. Men enligt mig, och flera andra, finns det bättre högtalare som är både mer korrekta och klarar av mer högre ljudtryck. Mvh Ljudkvalite Måste ta mig tid att regga mig på faktiskt.se så man förhoppningvis kan få tag i någon vänlig själ som vill dema sina Ino prylar för mig.. Är det någon här med Ino prylar som inte har något emot hembesök så skicka gärna ett PM. Pi60 eller bättre.
Hejsan. PM är skickat Mvh Ljudkvalite
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|