Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Golvare/fullregister <25000:-

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 April 2008 - 22:11

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Uppgraderingsdjävulen har krupit fram igen :D ...

Jag sitter just nu på Ino Audio piP och har kikat på pi60 lite grann. Jag har inte lyssnat mer än 5 minuter på dessa och med tanke på väntetider och avstånd tänkte jag kolla upp resten av marknaden först. 25000:- är ju ändå en ganska ansenlig summa och det finns ju en del att välja på..

Kraven är att de ska kunna spela all sorts musik, kosta <25000:- och kunna provlyssnas i Malmö- / Lundområdet.

TIPS TACK! :lol:

Postad 28 April 2008 - 01:07

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Har inte jättebra koll om vilka återförsäljare som finns i Lund/Malmö området men möjligheterna är många i det prissegmentet. För att nämna några:
Audiovecotr S3 super
Canton Vento 809 DC
Dali Mentor 6
Dynaudio Focus 220
Focal Profile 918
Kef XQ30
Monitor Audio GS20

Bara ut och provlyssna. Lycka till :D

Postad 28 April 2008 - 07:09

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Glöm inte B&W 703, (som tyvärr är 2000 över budget men ändå :D
En annan rolig affär är ju begagnatmarknaden.

Postad 28 April 2008 - 10:31

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Dyra betyder inte alltid bättre ljud.

Postad 28 April 2008 - 10:34

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Utan tvekan ... Audiovector S3 super

Jag är mycket imponerad av vad de kan spela upp ..

Finns hos Hifi Skåne i Malmö

Maveric :D

Redigerat av Unregistered1103, 28 April 2008 - 10:34.

Postad 28 April 2008 - 10:33

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Dyra betyder inte alltid bättre ljud.

Självklart finns det alltid undantag. Ett tydligt exempel på detta är KEF Cresta till exempel. Hur som helst så skvallrar priset en hel del om hur mycket kompromisser högtalaren består av och det kan vara ett bra riktmärke som ofta speglar ett bättre ljud.

Postad 02 May 2008 - 11:32

peter_gbg
  • peter_gbg
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Monitor Audio GS20 är min rekommendation. Bor inte i Skåne men vet att det skall finnas någon återförsäljare i skåne.

Mvh

Peter

Postad 02 May 2008 - 12:04

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Då de flesta högtalare färgar ljudet åt något håll främst i jämnförelse med Ino Audio. Tror jag det kan bli svårt att hitta en ersättare förutsatt att du var nöjd med ljudet från dem.

Har du någon aning om några högtalare som du hört och föredragit, förutom Ino Audio?

// Sat

Postad 02 May 2008 - 12:11

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Då de flesta högtalare färgar ljudet åt något håll främst i jämnförelse med Ino Audio. Tror jag det kan bli svårt att hitta en ersättare förutsatt att du var nöjd med ljudet från dem.

Men snälla... För 25k får du en golvar som spöar skiten ur Pip på alla möjliga sätt, ja även renheten i ljudet. Att säga att de flesta högtalarna färgar ljudet mer än en pip, även de flesta golvare för 25k är inte seriöst.

Postad 02 May 2008 - 12:21

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0
Om du får möjlighet till att lyssna på JBL LS60 tycker jag att du ska göra det.

Postad 02 May 2008 - 13:00

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Blind Guardian, jag försökte se objektivt på saken. piP är faktiskt en väldigt prisvärd högtalare det kommer man inte ifrån, oavsett om man gillar deras "ljud" eller inte.

Jag tänkte främst på färgningen av ljudet värme osv, inte renhet vilket i mina öron är väldigt olika saker, värme osv.

// Sat

Postad 02 May 2008 - 13:07

Unregistered6ea6f321
  • Unregistered6ea6f321
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Vad sägs om ett par Caanton Ergo 611 DC Tycker dom låter fantastiskt är inte lika skrikiga som vento

Venom2005

Postad 02 May 2008 - 19:51

Unregistered30946
  • Unregistered30946
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Provlyssna Vienna Accoustics Beethoven Baby Grand, tycker dom låter helt underbart. Kanske lite färgat ljud, lite mörka (iaf om man jämför med mina Canton, som jag hade förut). Men med dom här så blir det aldrig essigt som det brukade bli med Canton. Tycker dom är väldigt snygga med, helst i Roosewood. Du kanske får åka en bit för provlyssning, tror bara det är Akkelis Audio som säljer dom (Göteborg). Men som sagt smaken är som baken...

Postad 04 May 2008 - 14:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
Heco The Statement

Postad 04 May 2008 - 21:55

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlägg
  • 0
I denna tråd skriver jag en del om högtalare provlyssnade i denna prisklass, alla i skåne (Lund, Malmö, Ystad). Kankse kan vara en fingervisningom en del av utbudet.

https://www.minhembi...howtopic=179166

Postad 05 May 2008 - 08:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Om du inte har något imot att bygga lite själv så är Seas Thor ett riktigt hett alternativ, du kan bygga den i flera olika utföranden med lite olika prestanda.
Det finns också 2 olika filter konstruktioner att testa, dels original och sedan en helt ny som enligt många är överlägsan, jag själv hållar på och ska testa den nya nu i veckan va det tängt :)

Priset landar på mellan ca 12000 kr / par om du köper en buggsatns på hifikit ( då är det standard filter och original lådan )
Om du köper ellementen löst, bygger helt egna lådor och fixar dom nya filtrena så går det lös på en 12000 - 14000 kr och då får du högtalare som enligt mig och många andra spöar allt motstond upp till 30000 kr utan några som hällst problem.

MVH/David

Postad 05 May 2008 - 22:38

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Tack för alla förslag!

Egentligen är det inget med piP:arna jag är missnöjd med. De spelar nästan osannolikt bra för sin storlek och kostnad. Priset är ganska missvisande eftersom konstruktören i princip inte tagit betalt för några utvecklingskostnader (vilka i ett verkligt fall troligtvis hade varit ganska stora). Men mycket vill ha mer och lite mer djup och lite större ljudtrycksförmåga hade inte skadat.

ska läsa din tråd greveriff.

DVD-ai, Thor verkar intressant men jag litar inte på min snickeriförmåga vad gäller lådorna ;) . Det elektriska klarar jag bättre men om jag bygger lådor blir de nog ganska snea :P

Redigerat av endallas, 05 May 2008 - 22:43.

Postad 20 September 2008 - 23:43

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått tummarna ur och lyssnat lite :)

Bättre sent än aldrig som man brukar säga.

När jag lyssnat har jag i princip utgått från mina piP och anmärkt på det jag tyckte var bättre eller sämre.

De jag lyssnat på hittills är :
Dali Mentor 6
Focal Profile 918
Audiovector S3 Super

Dali:
Ok bas rent generellt, saknar dock lite djup.
Var är mellanregistret!!!!??? Röster låter inte alls kul.
Låter lite burkuga/filterkänsla
Gillade den allra högsta diskanten men de blev otroligt skrikiga vid volympåslag.

Focal:
Tunn ljudbild
Burkiga röster
Halvtaskig stereobild
Något skrikiga men detaljerade

Audiovector:
För mycket bas, den smutsar ner mellanregistret lite.
Ingen burkighet
Inte så detaljerade som focal
Liten filterkänsla över hela registret
Halvsvampig bas
Lite påträngande diskant ibland
Även här var jag inte nöjd med stereobilden så jag antar att det nog var rummets fel.(lyssnade på focal och dessa i samma rum)

Än så länge verkar det som piParna får stå kvar...

Postad 21 September 2008 - 00:05

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Än så länge verkar det som piParna får stå kvar...

Hehe, ni piP:are är ett konstigt släkte.

Sköna sågningar av högtalarna i alla fall :)

Synd att de stora piP är så ******** fula att man inte kan köpa dom, trots allt välljud i världen. För det verkar onekligen som att alla som köpt piP automatiskt når audio-nirvana och sågar allt annat till höger och vänster ;)

Vad använde du för elektronik när du lyssnade på de tre ovannämda högtalarna? Samt vad för musikspår använde du vid utvärderingen?

Postad 21 September 2008 - 00:05

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
B&W 683, Monitor Audio Gold GS20, Energy RC-70, Dynaudio Audience 82.

Postad 21 September 2008 - 00:26

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
nja audionirvana har jag ju inte påstått att jag uppnått. Då hade jag ju inte lyssnat på några nya högtalare...

Jag kan dock tro att min sågning var lite väl grov eftersom rummen högtalarna stod i inte var de bästa. Hifiklubbens i Lund är ett skämt egentligen och The Rocks är en betongbunker.

Jag testade mycket blandad musik, Rock, RnB, lite skönsång mm..

Elektroniken var NADs 150w stereostärk på Dalin, tror jag och på Focal och Vector var det Arcam-surround-tjorfäs

Jag man ska fastna lite för en högtalare i alla fall innan man orkar släpa hem den och lyssna i sitt egna rum.

Postad 21 September 2008 - 00:39

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Men snälla... För 25k får du en golvar som spöar skiten ur Pip på alla möjliga sätt, ja även renheten i ljudet. Att säga att de flesta högtalarna färgar ljudet mer än en pip, även de flesta golvare för 25k är inte seriöst.

Några förslag man kan lyssna på?

Provlyssna Vienna Accoustics Beethoven Baby Grand, tycker dom låter helt underbart. Kanske lite färgat ljud, lite mörka (iaf om man jämför med mina Canton, som jag hade förut). Men med dom här så blir det aldrig essigt som det brukade bli med Canton. Tycker dom är väldigt snygga med, helst i Roosewood. Du kanske får åka en bit för provlyssning, tror bara det är Akkelis Audio som säljer dom (Göteborg). Men som sagt smaken är som baken...

Jag bytte från Vienna Acoustics Strauss till piP... dock kunde inte piP leverera de ljudnivåer jag krävde så det blev pi60.

Postad 21 September 2008 - 09:13

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

nja audionirvana har jag ju inte påstått att jag uppnått. Då hade jag ju inte lyssnat på några nya högtalare...

Jag kan dock tro att min sågning var lite väl grov eftersom rummen högtalarna stod i inte var de bästa. Hifiklubbens i Lund är ett skämt egentligen och The Rocks är en betongbunker.

Jag testade mycket blandad musik, Rock, RnB, lite skönsång mm..

Elektroniken var NADs 150w stereostärk på Dalin, tror jag och på Focal och Vector var det Arcam-surround-tjorfäs

Jag man ska fastna lite för en högtalare i alla fall innan man orkar släpa hem den och lyssna i sitt egna rum.

Jag menade de som köpt pip 60.

Du har ju ändå provat tre väldigt omtyckta högtalare som de flesta tycker är bra högtalare i prisklassen. Med så grova sågningar kan jag inte riktigt se att du skulle hitta någon annan högtalare som du faller pladask för. Bäst du lägger en beställning på ett par 60:or.. :)

Redigerat av Unregisteredfb5958ec, 21 September 2008 - 09:13.

Postad 21 September 2008 - 09:18

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
NHT Classic Four
http://www.larsbengt...ter/48/50/1425/

Postad 21 September 2008 - 09:21

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
NHT hade varit skoj att höra, kan man göra det någonstans kring Lund?

Postad 21 September 2008 - 15:47

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
jag är riktigt nöjd! Hittade nån som ska ha sålt det tidigare iaf när jag googlade...

Hoppas du hittar nått du blir nöjd med!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.