Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Två HDMI-ingångar är inte det på tok för lite?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 April 2008 - 07:07

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
I denna forumtråd insåg jag att det var dags att byta lite av mitt ljudkit...

Har därför kollat runt på lite olika förstärkare. Har observerat att de jag kollat på bara har haft två HDMI-ingångar och funderar nu på om det inte är på tok för lite?

Jag menar, jag tänker använda förstärkaren som ett bildnav och koppla in en HD-digital-box, en DVD samt en dator, alla via HDMI. Plus att man framöver kanske vill kunna koppla in ytterligare någon enhet.

1: Tänker jag fel, är det dumt att använda stärkaren som nav på det viset?
2: Finns det typ HDMI-split att köpa för att koppla in flera enheter på samma ingång?
3: Om jag använder komponent istället för HDMI för någon enhet, hur mycket skillnad är det, är det ens märkbart?

Stort tack för hjälpen!!!

Postad 28 April 2008 - 13:06

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
Hej.

Jag trodde tre var tillräckligt, förstod inte riktigt vad jag skulel ha dom till först.

Men, det slutarinte alltid som man tror.
1. PS3
2. Från stationär dator
3. snart från Tvix eller popcorn

då har jag inte skaffat HD-box än...

förhoppningsvis behöver man itne ha datorn kvar när det finns en tvix

Postad 28 April 2008 - 13:55

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

I denna forumtråd insåg jag att det var dags att byta lite av mitt ljudkit...

Har därför kollat runt på lite olika förstärkare. Har observerat att de jag kollat på bara har haft två HDMI-ingångar och funderar nu på om det inte är på tok för lite?

Jag menar, jag tänker använda förstärkaren som ett bildnav och koppla in en HD-digital-box, en DVD samt en dator, alla via HDMI. Plus att man framöver kanske vill kunna koppla in ytterligare någon enhet.

1: Tänker jag fel, är det dumt att använda stärkaren som nav på det viset?
2: Finns det typ HDMI-split att köpa för att koppla in flera enheter på samma ingång?
3: Om jag använder komponent istället för HDMI för någon enhet, hur mycket skillnad är det, är det ens märkbart?

Stort tack för hjälpen!!!

1: Nej, du tänker rätt. Men vad jag känner till finns inte mer än 2 st hdmi ingångar (möjligtvis tre) på någon reciever idag. Eftersom många källor har hdmi är det inte tillfredställande. Och därför räcker det gott med att recievern endast har 1 hdmi-ingång (för att bl a kunna mata recievern med linjär pcm, t.ex. de nya hd-ljuden från en blu-ray kan vara nödvändigt att ta in på det viset), anledningen till detta är svaret till nästa fråga.

2: Ja, det finns en uppsjö av olika splitter, switchar och matrixprodukter, massor av olika varianter av dessa och i väldigt olika prisklasser. För övrigt är det en switch och inte en splitter som du behöver. En splitter använder man om man har flera skärmar till en bildkälla.Digitaltvexperten har en hel del, dessa är av hög kvalite och kostar därför lite mer. Tycker du det är för dyrt finns det billigare alternativ i andra butiker.

3. Oftast är skillnaden mellan komponent och hdmi mycket liten. Bästa sättet är att prova och se om man ser skillnad. Ibland kan man det, ibland inte.

Lycka till!

MVH
Jonsod

Postad 28 April 2008 - 14:18

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2387 inlägg
  • 0

Men vad jag känner till finns inte mer än 2 st hdmi ingångar (möjligtvis tre) på någon reciever idag.

Nja, går du upp i prisklassen med receivers över 10.000:- som har stöd för HD-ljud formaten så har de flesta 4st HDMI-ingångar.

Nya Onkyo 606 har 4st HDMI-ingångar i prisklassen 6000:-

Sony STR-DA5300ES som har hela 6st HDMI-ingångar.

Men de flesta receivers har mycket riktigt inte mer än 2st.

Postad 28 April 2008 - 14:42

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Nja, går du upp i prisklassen med receivers över 10.000:- som har stöd för HD-ljud formaten så har de flesta 4st HDMI-ingångar.

Nya Onkyo 606 har 4st HDMI-ingångar i prisklassen 6000:-

Sony STR-DA5300ES som har hela 6st HDMI-ingångar.

Men de flesta receivers har mycket riktigt inte mer än 2st.

Sorry, jag är dåligt uppdaterad vad gäller recievers. Ja, men 4 -6 ingångar, det räcker ju ganska långt och man kan kanske skippa switch. :D

MVH
Jonsod

Postad 28 April 2008 - 14:51

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
jag har 3 ingångar på min lilla älskling, Marantz 5002

Postad 28 April 2008 - 16:32

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Bra svarat!

Ja då blir det till att skaffa en switch också då... puh!

Stackars plånboken. Stackars mig när frugan tittar i plånboken :(

Postad 28 April 2008 - 19:15

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0

Bra svarat!

Ja då blir det till att skaffa en switch också då... puh!

Stackars plånboken. Stackars mig när frugan tittar i plånboken :(

Men, hur många ingångar behöver du?

En switch kostar ju en del pengar, betydligt smidigare att lägga ytterligare en slant på förstärkaren istället. Du får både bättre ljud, mer funktioner och mindre sladdar och kopplingar

Postad 28 April 2008 - 22:17

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
en separat switch (dom lite dyrare då) ska visst vara mycket bättre än dom som sitter i förstärkaren.

Postad 29 April 2008 - 10:40

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Nej, inte vad jag känner till i alla fall. Dyrare switchar och switchar i recievers fungerar på samma sätt, förenklat så läser de av inkommande signal och sänder sedan iväg en ny signal till källan (med ny HDCP). På detta sättet sker ingen förlust av signalen i switchen. Det du kanske läst eller hört talas om är att en extern switch oftast även förstärker signalen, vilket kan vara fördelaktigt om man har långa hdmi-kablar (över 10 m). Detta är jag osäker på om switcharna i recievers gör.

Man skall dock ha klart för sig att det här med hdmi-switchar etc inte är något som fungerar smärtfritt. Avviker t.ex. någon av de inkopplade produkterna från HDCP-protokollet så kan konflikter uppstå. Det här är idag så komplicerat att man med lite otur kan få laborera sig fram tills man hittar en switch som fungerar med samtliga apparater, i svåra fall kanske man inte ens kan ha en switch. Men detta finns det enskillda trådar om och jag avslutar denna diskussion här.

Många av de billigare externa switchar och splitters fungerar i princip istället som rena y-kablar med direkta förluster av signalen.

MVH
Jonsod

Redigerat av jonsod76, 29 April 2008 - 10:45.

Postad 29 April 2008 - 10:46

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Så klart skall du använda stärkaren som hdmiväxel och nu när du ändå skall uppgradera så gör det ordentligt.
Jag har 3 hdmi ingångar på min från 2006 men skulle behöva 6 in och 2 ut.

Köp för framtiden !

Maveric :)

Postad 01 May 2008 - 12:28

Unregistered7212f739
  • Unregistered7212f739
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Fan ni är ju underbara!

Japp nu har jag tänkt o det får bli en reciever med i alla fall fyra HDMI-in. Har kollat på Yamaha RX-V1800...

Kostar ju en del, men som ni säger så är det ju bättre att få allt integrerat än att köpa extern HDMI-switch för nästan samma pengar.

Funderar fortfarande på om jag inte kan få in ljudet från datorn i 5.1 eller så.

Alltså om man skulle (nu gör ju inte jag sådant som inte är lagligt men om vi tänker rent hypotetiskt) ladda ner en DVD-rip med 5.1 ljud så måste det väl ta mig tusan gå att få det ljudet i digital form ända fram till recievern. Har dock i dagsläget ingen digital ljudutgång utan bara sex st ut o ingångar för ljud (in, out, mic, rear, c/sub och side (se tråd )

Någon som vet hur man kan göra?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.