I denna forumtråd insåg jag att det var dags att byta lite av mitt ljudkit...
Har därför kollat runt på lite olika förstärkare. Har observerat att de jag kollat på bara har haft två HDMI-ingångar och funderar nu på om det inte är på tok för lite?
Jag menar, jag tänker använda förstärkaren som ett bildnav och koppla in en HD-digital-box, en DVD samt en dator, alla via HDMI. Plus att man framöver kanske vill kunna koppla in ytterligare någon enhet.
1: Tänker jag fel, är det dumt att använda stärkaren som nav på det viset?
2: Finns det typ HDMI-split att köpa för att koppla in flera enheter på samma ingång?
3: Om jag använder komponent istället för HDMI för någon enhet, hur mycket skillnad är det, är det ens märkbart?
Stort tack för hjälpen!!!
1: Nej, du tänker rätt. Men vad jag känner till finns inte mer än 2 st hdmi ingångar (möjligtvis tre) på någon reciever idag. Eftersom många källor har hdmi är det inte tillfredställande. Och därför räcker det gott med att recievern endast har 1 hdmi-ingång (för att bl a kunna mata recievern med linjär pcm, t.ex. de nya hd-ljuden från en blu-ray
kan vara nödvändigt att ta in på det viset), anledningen till detta är svaret till nästa fråga.
2: Ja, det finns en uppsjö av olika splitter, switchar och matrixprodukter, massor av olika varianter av dessa och i väldigt olika prisklasser. För övrigt är det en switch och inte en splitter som du behöver. En splitter använder man om man har flera skärmar till en bildkälla.
Digitaltvexperten har en hel del, dessa är av hög kvalite och kostar därför lite mer. Tycker du det är för dyrt finns det billigare alternativ i andra butiker.
3. Oftast är skillnaden mellan komponent och hdmi mycket liten. Bästa sättet är att prova och se om man ser skillnad. Ibland kan man det, ibland inte.
Lycka till!
MVH
Jonsod