Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TV-bänk med panel på väggen

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 April 2008 - 16:02

Unregisteredd1751b4a
  • Unregisteredd1751b4a
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Halloj,

Är på G att införskaffa ny TV och har även behovet av en ny bänk och har snöat in på spåret med en bänk med "inbyggd" vägg som man hänger upp TV:n på. Om någon har testat någon av dessa skulle jag uppskatta lite feedback på dem :D

De två jag är mest sugen på är:
IKEA Benno:
http://www.ikea.com/...oducts/10133938

Mio Screen:
http://www.mio.se/So...ler/Screen/?p=1

Det verkar dock som Benno bänken bara har plats för "smala" saker bakom glas. Resten måste man stoppa i lådorna under bänken, vilket verkar lite kasst. Dock helt klart billigare :lol:

Med Mio bänken får man plats bakom panelen för att samla kablar samt att det ingår en hylla ovanför TV:n. Samt att den verkar lite snyggare.

Fråga:
- Det verkar som om man skruvar fast ett stativ direkt på panelen och sedan hänger TV:n på denna. Hur hållbart är detta? Eller måste man dra skruv genom panelen och in i väggen?

Tack på förhand!

Postad 28 April 2008 - 16:34

Eric_one
  • Eric_one
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag köpte mig en sådan här bänk igår Bestå. Är sjukt nöjd med denna bänk, man kan sätta hop den lite hur man vill med olika luckor och färger. Ett väldigt bra pris på grejerna också :(

Postad 28 April 2008 - 19:45

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Vi har en Mio Screen, du kan se den i Galleriet. Vi funderar i och för sig att byta ut den då vi har möblerat om i vardagsrummet sedan bilderna togs.

Teven fäste jag med genomgående bult (M4 eller M6 tror jag att det var, inget grövre) och brickor, den sitter som berget.

Postad 18 October 2008 - 15:44

Unregistered662e8354
  • Unregistered662e8354
  • Lärjunge

• 456 inlägg
  • 0
Tusse..Drog du fast hyllan i väggen med så att den inte kan tippa?

Samt är den stabil i övrigt?

Postad 19 October 2008 - 08:19

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Ja.

Den har väggfästen nertill vid skåpet och hål för väggmontage ovantill.
Den är mycket stabil, vi låter inte ungarna klättra ovanpå skåpet men det hindrar inte att de hänger på det när vi inte ser.

Postad 19 October 2008 - 13:38

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

• 1408 inlägg
  • 0
Inte funderat på att bygga själv?

Postad 20 October 2008 - 17:24

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Jag körde en Screen tidigare. Finns bilder och beskrivning i mitt galleri.

Jag anser att Screen är helt överlägsen Ikeas variant.

Screen har dvd-förvaring på sidorna. Screens skåp är djupare. Screen "svävar" och har på så sätt ett snyggare utseende.

Stor prisskillnad, men jag skulle valt Screen igen.

/Johan

Postad 09 March 2010 - 21:14

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

• 1195 inlägg
  • 0
Väcker liv en en gammal tråd, vi skall skaffa en tv-bänk till sovrummet och har kikat på Benno med panel eftersom den är lagom bred och djup. Jag har googlat runt lite men funderar lite på hur den orkar bära upp en 40" LCD då tv:n skruvas fast i panalen och inte är förankrad i väggen?

Hur funkar det med fäste till tv:n, skruvar man upp sitt "vanliga" fäste på panalen, eller måste man ha ngt speciellt?

EK

Postad 11 March 2010 - 13:21

Z-man75
  • Z-man75
  • Beroende

• 1292 inlägg
  • 0

Väcker liv en en gammal tråd, vi skall skaffa en tv-bänk till sovrummet och har kikat på Benno med panel eftersom den är lagom bred och djup. Jag har googlat runt lite men funderar lite på hur den orkar bära upp en 40" LCD då tv:n skruvas fast i panalen och inte är förankrad i väggen?

Hur funkar det med fäste till tv:n, skruvar man upp sitt "vanliga" fäste på panalen, eller måste man ha ngt speciellt?

EK

Benno fungerar utan problem till en 40" tv utan att skruva fast möbeln i väggen. Har inte en sån själv, men har monterat möbel och tv åt en kompis så det var inga problem. Köpte däremot en annan variant på IKEA till pojkens rum, Bestå Boås, som jag tycker är lite trevligare och den förankrade jag i väggen, men det behövs dock inte om du inte har barn som stojar runt.

Bestå Boås

Postad 28 April 2010 - 01:02

Juggernawt
  • Juggernawt
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

EK

Har en Benno själv, dock inte pillat fast teven på panelen ännu (lathet). Vad som kanske inte framgår av bilderna på IKEA är att det sitter 2 rejäla metallbalkar mellan de 3 panelerna så det håller för ordentligt tunga saker. Om du ska sätta upp teven på panelerna så kan du köra vanligt fäste utan problem, men med bult/bricka/mutter så att du den fäster i panelen ordentligt från båda hållen. Bara inte bredden på monteringshålen i fästet är sådan att den "tar i" metallbalkarna (som det nog är lite dumt att borra i).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.