MVH Martin
Postad 29 April 2008 - 16:14
MVH Martin
Postad 29 April 2008 - 16:33
Den första högtalare som jag tycker är märkbart bättre är Dynaudio Focus 220 för omkring 25 000 kr som har större ljudbild och större detaljupplösning.
Det kan vara ett alternativ att uppgradera CD-spelaren eller förstärkaren. Det kan bli billigare och ändå ge viss utveckling, beroende på vad du har.
Postad 29 April 2008 - 16:59
Hej jag har Onkyo 905 och Yamaha S2700.Men om jag kliver över 30.000:- bör det väl bli märkbar skillnad??Det blir nog lite svårt att hitta en bättre högtalare för omkring 16 000 kr.
Den första högtalare som jag tycker är märkbart bättre är Dynaudio Focus 220 för omkring 25 000 kr som har större ljudbild och större detaljupplösning.
Det kan vara ett alternativ att uppgradera CD-spelaren eller förstärkaren. Det kan bli billigare och ändå ge viss utveckling, beroende på vad du har.
Postad 29 April 2008 - 17:05
Själv gjorde jag en uppgraderingsrunda från RC-L och fastnade då för elektrostatpaneler som gav ett helt annat ljud. Däremot kunde jag inte göra mig av med RC-L så jag har dem kvar i ett annat rum och spelar dem nästan dagligen.
Postad 29 April 2008 - 17:21
Bättre 3D känsla bättre upplösning tycker att om dom kan bli lite skrikiga vid vissa volymerDet beror lite på vad su saknar hos RC-A och va du önskar att få för slags ljud.
Själv gjorde jag en uppgraderingsrunda från RC-L och fastnade då för elektrostatpaneler som gav ett helt annat ljud. Däremot kunde jag inte göra mig av med RC-L så jag har dem kvar i ett annat rum och spelar dem nästan dagligen.
Postad 29 April 2008 - 20:32
Det finns faktiskt mer 3D-perspektiv i dessa burkar än man tror. Man måste laborera ganska noga med placeringen och ge dem gott om rymd, en ganska kraftig toe-in och upp till 3 meter mellan dem så kan man få till en riktigt hypnotisk soundstage.
Häromkvällen lyssnade jag på Gardiners inspelning av Mozarts trollflöjten på mina RC-L och fick en så fysisk soundstage med exakt placering i bredd, djup och höjd att scenen målades upp exakt för mitt inre öga.
Vad jag menar är egentligen att man emellanåt tröttnar på sina högtalare fast man egentligen inte utnyttjar deras fulla potential.
I ditt fall skulle jag faktiskt testa att låna hem en riktigt bra tvåkanalsförstärkare och en fin CD-spelare från exempelvis Arcam eller Marantz. Kanske löser det dina problem. Om inte så kan jag rekommendera Dynaudio.
Postad 29 April 2008 - 21:08
Därför kanske du kunde berätta vad du saknar i dom du ha. Du skrev "Bättre 3D känsla bättre upplösning tycker att om dom kan bli lite skrikiga vid vissa volymer", vilket är bra. Något mer som du saknar med dom du har?
Mvh
Ljudkvalite
Postad 29 April 2008 - 21:45
Postad 29 April 2008 - 22:29
Mvh
Ljudkvalite
Postad 30 April 2008 - 07:50
Som flera andra sagt så är det rätt svårt för andra att säga vad du tycker är bättre. Det är ingen tvekan om att du kan hitta högtalare med det du saknar för den budget du har. (I synnerhet om du kan tänka dig beg.) Om dessa istället gör att du saknar något annat är svårt för andra att uttala sig om. Hur mycket värdesätter du tex den aktiva basen?
Själv körde jag bl.a. på Dynaudio 1.3Se precis efter. Det blev lite för mycket motpol. (En stativare med "lite höjt mellan och rundad topp".
Personligen tycker jag inte de Canton jag hört kring 15' ger någon förbättring. (tex 609) Dessutom har de rätt likt ljudideal vilket gör toppens intensitet rätt lik.
Som andra varit inne på så är det helt klart läge att åka ut och lyssna. Ljudkvalite uttrycker det ju klockrent i att du kan köpa saker för 50' som låter sämre för dig.
Vill du köpa något billigt på chans så skulle jag personligen vilja framhålla NHT 2.9 som ett alternativ. Tycker den är snällare i toppen, har bättre 3D och har ett grymt driv i basen. Du får dock troligen skaffa ett slutsteg. Å andra sidan - för de 7-9' de brukar ligga på beg så finns det lite marginal. Vill du gå på 15' så brukar ju 3.3orna landa där. SJUKT bra ... om man tycker om att ha en ladugårdsdörr i vardagsrummet ...
Postad 30 April 2008 - 09:59
Elektroniken är det inget fel på jag har haft en del olika förstärkare men den jag har nu har låtigt bäst så skrikigheten har alltid funnits i vissa lägen jag antar att jag får åka ut och provlyssna ny högtalare jag bara tänkte att dom flesta ny högtalare var bättre en mina RCA för dom har ju ganska många år på nacken kom väl ut 2000-2001 på marknaden.Någon som vet om det är någon större skillnad på Canton 611DC ock RCA.
Om du ursäktar att jag säger det så begår du just kardinalsfelet vid all uppgradering - du fokuserar bara på en del i kedjan.
Ljudet i din anläggning skapas av alla de ingående komponenterna. Om du är uttråkad på hur det låter så kan du lika gärna vara trött på förstärkarens sätt att driva högatalaren som högtalaren själv. Om du tycker att ljudet är ljust så kan det lika gärna bero på CD-spelaren som högtalaren. Eller en kombination av allt.
Låna hem lite olika prylar och testa noga hur ljudet förändras när du byter olika saker. Personligen skulle jag aldig använda just den elektroniken.
Lyssna gärna på en (jag) som har uppgraderat fem-sex gånger det senaste året och ibland bytt en helt annan komponent än jag tänkte från början efter att ha lyssnat och experimenterat förutsättningslöst.
RC-A är en otroligt välkontruerad högtalare med hög kvalitet och ambition. Naturligtvis kan du bräcka den om du lägger ner massor med tid på att lyssna - men det kan vara värt för dig att försöka bli vän med den igen innan du kastar bort den.
Det finns gott om f.d. RC-A och RC-L ägare som saknar sina burkar och ångrar att de bytte ut dem.
Diskanterna är inget problem om man hanterar dem rätt, det skriver jag under på.
Redigerat av Unregistered1197, 30 April 2008 - 10:01.
Postad 30 April 2008 - 10:19
Om du ursäktar att jag säger det så begår du just kardinalsfelet vid all uppgradering - du fokuserar bara på en del i kedjan.
Ljudet i din anläggning skapas av alla de ingående komponenterna. Om du är uttråkad på hur det låter så kan du lika gärna vara trött på förstärkarens sätt att driva högatalaren som högtalaren själv. Om du tycker att ljudet är ljust så kan det lika gärna bero på CD-spelaren som högtalaren. Eller en kombination av allt.
Låna hem lite olika prylar och testa noga hur ljudet förändras när du byter olika saker. Personligen skulle jag aldig använda just den elektroniken.
Lyssna gärna på en (jag) som har uppgraderat fem-sex gånger det senaste året och ibland bytt en helt annan komponent än jag tänkte från början efter att ha lyssnat och experimenterat förutsättningslöst.
RC-A är en otroligt välkontruerad högtalare med hög kvalitet och ambition. Naturligtvis kan du bräcka den om du lägger ner massor med tid på att lyssna - men det kan vara värt för dig att försöka bli vän med den igen innan du kastar bort den.
Det finns gott om f.d. RC-A och RC-L ägare som saknar sina burkar och ångrar att de bytte ut dem.
Diskanterna är inget problem om man hanterar dem rätt, det skriver jag under på.
Måste hålla med Chris här faktiskt (även om vi har diskuterat diskant på rc-l en del, hehe). Fick igår hem min harman kardon hd 970 och diskanten mjuknade på en gång. Har testat olika förstärkare utan att få bort problemet och kört ljud från båda xbox (digitalt via reciever samt analogt via rca) och använd min nad t515 som cd-spelar. Alla dessa kombinationar gav en viss skrikig diskant, speciellt med hårdrock/metal. När jag kopplade på en hd 970 (köpt för 1500:-, billig uppgradering) då försvann problemet på en gång.
Så jag får äta mina ord om rc-l's skrikiga diskant...
Kolla kringutrustningen innan du byttar högtalare, det kan spara dig massor med 1000-lapper
Postad 30 April 2008 - 12:37
Så jag föreslår att du går ut och lyssnar på flera olika högtalare i olika butiker med samma referenslåtar, så kan du få nya tips.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 30 April 2008 - 13:08
Postad 30 April 2008 - 13:24
Hej,Bättre 3D känsla bättre upplösning tycker att om dom kan bli lite skrikiga vid vissa volymer
En kompis till mig tog upp sina RC-A till mig för någon helg sedan, han tyckte att mina högtalare lät mer väldefinierat i basen samt att de inte lät lika ansträngda som hans högtalare. Jag har Ino Audio pi60, du kanske borde kolla på ett par sådana.
VH Micke
Postad 30 April 2008 - 13:30
Var det samma "vän" som hade elektrostater från Final Sound som stängde av sig själv också, eller är det något du har läst på faktiskt?
Hejsan Chris. Nej, det är inte samma vän. Han som hade RC-L sålde dom och håller nu på med "barn uppfostrande" istället för hifi
Han med Final sound finns med på minhembio. Det finns som sagt skyddskretsar i dom (han har 400i) som går in om man pressar högtalarna för mycket. Tror han delande basen vid 80 eller om det var 100 Hz, vilket medförde att elektrostaterna fick ta hand om mer djupbas, vilket dom ogillade på högre volymer.
Senast jag var där så hade han två st subbar istället för en och högre delning, så nu låter det bättre.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 30 April 2008 - 13:52
Postad 30 April 2008 - 17:04
Postad 30 April 2008 - 17:27
En skillnad är ju att Canton syftar till att spela med ett ganska korrekt frekvenssvar medan Dali kanske flirtar lite. Det är även möjligt att de blir lite ljusa med din elektronik.
Mitt avslutningstips till dig är att gå och lyssna på Dynaudio Focus 220. Det är en korrekt högtalare med svävande dskant, generöst mellanregster och rejäl bas.
Det vore en värdig ersättare till RC-A.
Postad 30 April 2008 - 18:09
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3 bilder
79 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?