Canon EOS 40D eller Canon EOS 450D
11 svar till detta ämne
Postad 01 May 2008 - 10:56
oggeman
-
oggeman
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Skulle vilja jämföra Canons systemkameror EOS 40D och EOS 450D. Båda verkar vara toppenkameror men frågan är vilken man ska välja om man aldrig haft en systemkamera tidigare.
Orsaken till att jag fastnat vid Canon är att jag en gång i tiden hade en Canon S45 som jag var kanonnöjd med. Det enda jag saknade på den var vidvinkel, men annars var kvaliteten toppen. Jag har läst några artiklar om båda kamerorna, men aldrig hittat en konkret vinkling där man viktar bildkvalitet, användarvänlighet och pris. Det hade varit kul om någon kunde dela med sig, för jag gissar att det bara blir roligare och roligare när man väl har börjat.
Postad 01 May 2008 - 11:09
sikis
-
sikis
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Hallå.
är två helt olika kameror, 450 är en instegsmodell.. inte dålig på något sätt... HAR VÄLL LTIE HÖGRE MEGAPIXLAR Å SÅ... MEN FRAMFÖR ALLT SÅ AHR DU BÄTTRE ERGONEMI PÅ 40D, ETT HELT ANNAT SÄTT ATT JOBBA MED KAMERAN GENOM ATT DEN AHR ETT HJUL PÅ BAKSIDAN, MR INSTÄLLNINGSMÖJLIGHETER, FINSJUSTERINGAR Å SÅNT.. TEX MINDRE HOPP I ISO INSTÄLLNINGARNA DÄR DU INTE BEHÖVER LIKA MYCKET Å SÅ NÄR DU sjsterar ås å...
den är ltei störe också både ont och gott.. sak du hålla i den länge upplever jag den skönare... men den blir ju klumpigare att ta med sig å så..
men allt är ju frågan om vad du ska ha den till å så.. ingen av kamerorna är dåliga... 450 är instegsmodell. och 40d är en semi pro kamera... vilka behov har du å så. kanske vettigare att gå på den billigare och lägga ltei extra på ett objektv eller så... försök klämma och känna på båda..och bilda dig en uppfattning.
En som har 350d och 30d... samma hopp mellan dom,.
Postad 01 May 2008 - 13:00
Purre
-
Purre
-
Forumräv
-
-
609 inlägg
Kläm och känn på dom riktigt noga innan du bestämmer dig. Man måste kunna trivas med kameran i handen sen får prislappen komma i andra hand.
Postad 01 May 2008 - 14:05
oggeman
-
oggeman
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Toppensvar, ska försöka åka och klämma på kamerorna någonstans, Mediamarkt eller Scandinavianphoto.
Är behovet av objektiv olika, beroende på amatör resp semi-proffs?
Har ni tips på minneskort och väska m.m. så berätta gärna om det.
Postad 05 May 2008 - 01:46
oggeman
-
oggeman
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Hallå. är två helt olika kameror, 450 är en instegsmodell.. inte dålig på något sätt... HAR VÄLL LTIE HÖGRE MEGAPIXLAR Å SÅ... MEN FRAMFÖR ALLT SÅ AHR DU BÄTTRE ERGONEMI PÅ 40D, ETT HELT ANNAT SÄTT ATT JOBBA MED KAMERAN GENOM ATT DEN AHR ETT HJUL PÅ BAKSIDAN, MR INSTÄLLNINGSMÖJLIGHETER, FINSJUSTERINGAR Å SÅNT.. TEX MINDRE HOPP I ISO INSTÄLLNINGARNA DÄR DU INTE BEHÖVER LIKA MYCKET Å SÅ NÄR DU sjsterar ås å...
den är ltei störe också både ont och gott.. sak du hålla i den länge upplever jag den skönare... men den blir ju klumpigare att ta med sig å så..
men allt är ju frågan om vad du ska ha den till å så.. ingen av kamerorna är dåliga... 450 är instegsmodell. och 40d är en semi pro kamera... vilka behov har du å så. kanske vettigare att gå på den billigare och lägga ltei extra på ett objektv eller så... försök klämma och känna på båda..och bilda dig en uppfattning.
En som har 350d och 30d... samma hopp mellan dom,.
Jag åkte förbi Mediamarkt igår, och nu har jag beställt en Canon EOS 450D. Det känns som ett bra val. Den är ju bra mycket lättare än 40D. Det är som du säger en skillnad i känsla. 40D känns mer solid och ger en större kvalitetskänsla, medan 450D är lättare och lite mindre. Jag insåg att jag är ute efter en kamera som är lätt att ta med sig och ändå tar riktigt bra bilder. Vad tycker ni om tillbehör? Något som saknas? - Jag har beställt ett Sandisk Extreme III 4 GB - Jag letar efter en bra och smidig väska, cyberphoto.se har en som verkar intressant (förutom färgen...), men den är ju slut för närvarande http://www.cyberphot...?article=466091Har ni några tips på bra kameraväskor? - Fler tillbehör för en nybörjare? Jag har börjat läsa på om fotografering nu och ser verkligen fram emot att få börja plåta på riktigt. Det var lite kul eftersom jag sparat en Digital Foto-tidning från juli förra året (#7) där man berättade allt om vad man ska tänka på vid många olika typer av fotografering.
Postad 07 May 2008 - 12:05
sikis
-
sikis
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
trevligt tror nog du komemr trivas med kameran.. en tänkvärd tanke för dig... när du fotar kan kameran spara i formatet *.jpg och *.raw beroende på hur mycket du komemr att redigera bilderna och så kika över dessaq format.... jag fotar nästan uteslutnade i *.raw fär att kunan korrigera färgbalanser å så och en stor fördel till med det är att man kan köra på en krtare slutartid för att få en skarp bild och sedan vid raw konverteringen ändra exponeringen vilket funkar bra.... taksamt vid mörka ställen å så där mn iten kan använda blix mm.
sedan vad sak du ah för objektiv ... har du funderat på det nå... vilket objektiv har du köp/fåt med?
har du funderat nå mer på vad du ska invester i för objektiv...... fundera lite inna du köper, vad du sak fota och så vidare. så är det lättare att välja där utöver...
Objektivet gör en stor killnad i bildkvaliten även om kit objektiven funkar fint och enligt mig är underskattade.. även om även jag ser en enorm skillnad mot bättre objektiv.. så som färg kontrast och skärpa i den slutliga bilden, sedan är bättre objektiv ofta snabbare i focus, hållbarare och mm och känns rejälare.
Postad 07 May 2008 - 12:43
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Tycker det verkar smartast att köpa 450D och sedan ett objektiv för 2-4k, då får du en roligare "totalupplevelse". 450D kommer gott och väl räcka för OP's behov enligt beskrivningen i första inlägget.
Har själv 400D och gillar att den är liten och smidig, lätt att ta med.
edit: ja, bra att läsa några inlägg och sedan skriva svaret utan att läsa klart... Såg nu att OP redan bestämt sig för 450D, bra val då.
Postad 07 May 2008 - 13:02
oggeman
-
oggeman
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
trevligt tror nog du komemr trivas med kameran.. en tänkvärd tanke för dig... när du fotar kan kameran spara i formatet *.jpg och *.raw beroende på hur mycket du komemr att redigera bilderna och så kika över dessaq format.... jag fotar nästan uteslutnade i *.raw fär att kunan korrigera färgbalanser å så och en stor fördel till med det är att man kan köra på en krtare slutartid för att få en skarp bild och sedan vid raw konverteringen ändra exponeringen vilket funkar bra.... taksamt vid mörka ställen å så där mn iten kan använda blix mm.
sedan vad sak du ah för objektiv ... har du funderat på det nå... vilket objektiv har du köp/fåt med?
har du funderat nå mer på vad du ska invester i för objektiv...... fundera lite inna du köper, vad du sak fota och så vidare. så är det lättare att välja där utöver...
Objektivet gör en stor killnad i bildkvaliten även om kit objektiven funkar fint och enligt mig är underskattade.. även om även jag ser en enorm skillnad mot bättre objektiv.. så som färg kontrast och skärpa i den slutliga bilden, sedan är bättre objektiv ofta snabbare i focus, hållbarare och mm och känns rejälare.
Bra tips med dom olika formaten. Har aldrig redigerat bilder "på riktigt" i raw-format så det ska bli kul. Just det, missade ju att skriva vilket objektiv jag valde. Jag beställde paketet Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS och som jag förstått det så ska det objektivet har fått lite justeringar till det bättre så vi får väl se  . Jag vet ännu inte exakt vad jag kommer fotografera, men jag har en 4-åring som lär bli modell för mig framöver. Jag är ute och går en del i naturen så där lär det bli en del fotande! Tycker det verkar smartast att köpa 450D och sedan ett objektiv för 2-4k, då får du en roligare "totalupplevelse". 450D kommer gott och väl räcka för OP's behov enligt beskrivningen i första inlägget.
Har själv 400D och gillar att den är liten och smidig, lätt att ta med.
edit: ja, bra att läsa några inlägg och sedan skriva svaret utan att läsa klart... Såg nu att OP redan bestämt sig för 450D, bra val då. 
hehe, ja precis jag bestämde mig för en 450D efter att ha känt och klämt på båda lite...jag börjar med det så får vi se om det blir fler objektiv framöver. Dom tillbehör jag beställt än så länge är ett 4GB Sandisk Extreme III, ett Hoya UV-filter 58mm och en lite enklare topLoad Lowepro kameraväska. Ärdet något mer man behöver?
Postad 07 May 2008 - 14:22
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Ett stativ kan verkligen ta fotograferingen till nya höjder! Inte att ha med ute i skogen kanske men när du fotar inomhus, porträttbilder, HDR-bilder, detaljbilder etc etc. Gärna då med fjärrkontroll till också så man slipper rubba kameran med sin darriga hand...
Postad 12 May 2008 - 16:29
oggeman
-
oggeman
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Bra tips med dom olika formaten. Har aldrig redigerat bilder "på riktigt" i raw-format så det ska bli kul. Just det, missade ju att skriva vilket objektiv jag valde. Jag beställde paketet Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 IS och som jag förstått det så ska det objektivet har fått lite justeringar till det bättre så vi får väl se . Jag vet ännu inte exakt vad jag kommer fotografera, men jag har en 4-åring som lär bli modell för mig framöver. Jag är ute och går en del i naturen så där lär det bli en del fotande!
hehe, ja precis jag bestämde mig för en 450D efter att ha känt och klämt på båda lite...jag börjar med det så får vi se om det blir fler objektiv framöver. Dom tillbehör jag beställt än så länge är ett 4GB Sandisk Extreme III, ett Hoya UV-filter 58mm och en lite enklare topLoad Lowepro kameraväska. Ärdet något mer man behöver?
När jag väl kom fram till att jag skulle ha en 450D så ändrade jag mig. Orsaken var kit-objektivet. Jag insåg att jag vill ha ett objektiv med både vidvinkel och lång zoom (>100 mm) för att slippa bära omkring på flera objektiv. Något som Canon saknar! Trött jag blir. Så nu är siktet inställt på Nikon D80 eller D90 som enligt ryktet ska vara på ingång. Jag är glad att jag gick till Scandinavianphoto som hjälpte mig.
Postad 12 May 2008 - 16:39
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
När jag väl kom fram till att jag skulle ha en 450D så ändrade jag mig. Orsaken var kit-objektivet. Jag insåg att jag vill ha ett objektiv med både vidvinkel och lång zoom (>100 mm) för att slippa bära omkring på flera objektiv. Något som Canon saknar! Trött jag blir. Så nu är siktet inställt på Nikon D80 eller D90 som enligt ryktet ska vara på ingång. Jag är glad att jag gick till Scandinavianphoto som hjälpte mig.
Canon har inga egna s k superzoomar, men det finns tillverkare som Sigma som gör sådana som passar Canon, bl a dessa med bildstabilisering: Sigma 18-125/3,8-5,6 DC OS HSM for CanonSigma AF 18-200/3,5-6,3 DC OS for CanonHÄR är några fler, även sådana som inte har stabilisering.
Redigerat av Tomas L, 12 May 2008 - 16:41.
Postad 12 May 2008 - 18:04
Steffe666
-
Steffe666
-
Användare
-
-
215 inlägg
Sen finns det ju också Tamrons nya superzoomare på 28-300 med inbyggd bildstabilisator vilket jag själv också har och den har ju fått bra kritik från många, läs dom här Under "Externa recensioner"Men den kanske är lite för dyr för dig???
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|