Går ej att borra i väggarna? Varför?
62 svar till detta ämne
Postad 01 May 2008 - 16:02
maxtax
-
maxtax
-
Användare
-
-
225 inlägg
Jag har relativt nyligen flyttat in i min första lägenhet. Har börjat få till alla möblerna på rätt plats och så, men nu till problemet:
När jag borrar i väggarna så går det okej att borra 3-5cm, men sen tar det fan stopp! Det yttre lagret är som mjöl, det går fort att borra, men sen så kommer man íngen vart, alls. Borrmaskinen är en riktig borrmaskin, en bosch, som kräver strömförsörjning från ett vägguttag.
Det känns alltså precis som om man går på ett armeringsjärn eller så, men det är såhär överallt i hela lägenheten! Är det någon som har en aning om varför det är såhär? Hur går man runt det här? Jag blir så irriterad när man ska upp med grejer på väggarna och det är lite större skruvar som ska in, för det går tamig fan inte.
Huset är byggt 1949 eller om det är 48, om det nu hjälper något.
Vore väldigt tacksam för ett svar eller två.
Mvh Max
Postad 01 May 2008 - 16:09
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Är det en riktig slagborr maskin? Hilti borrmaskin kör jag med rätt borrar så ska det typ ta 2 sec å borra ett hål.
Postad 01 May 2008 - 16:33
Unregistered1092
-
Unregistered1092
-
Veteran
-
-
1623 inlägg
Jag har också borrat med en sån där Hilti slagborrmaskin & det är nog det enda alternativet om det är betongvägg.
Oftast om man har mycket att köra med så bokstavligen flyger borren rakt in i väggen.
Postad 01 May 2008 - 16:37
Möller
-
Möller
-
Rookie
-
4 inlägg
kolla så att du har rätt slagborr, och tryck hårt, vet att i min förra lägenehet så var man tvungen att trycka svin hårt för att det skulle hända någonting. Rök av borret när man var klart, så det kan ju vara så att du har en riktigt hård stenväg. Kolla med en magnet om du fortfarande tror att det är armeringsjärn, dock inte så troligt.
Postad 01 May 2008 - 16:53
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Utan tvekan fel borr å maskin isåfall,med rätt maskin behöver man inte trycka ett skit...2sec som sagt den flyger in med rätt grejjer.
Postad 01 May 2008 - 17:04
Unregistered37710561
-
Unregistered37710561
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Jag minns att jag upplevde borrandet på samma vis i min nuvarande lägenhet då jag flyttade in och höll på och renovera.
Det gick rätt bra att borra den första centimetern men då sa det stopp och jag fick borra som fan i säkert 15 minuter innan jag hade kommit in en centimeter till.
Jag trodde också att jag hade stött på ett armeringsjärn första gången jag borrade hehe. Sen upptäckte jag att ifall jag förborrade med en mindre borr så gick det relativt lätt och sen körde på med en grövre borr i det redan förborrade hålet så då kom ja in i betongväggen relativt snabbt och enkelt.
Så ifall inget annat hjälper pröva med en mindre borr först och ta sen en grövre.
Redigerat av Unregistered37710561, 01 May 2008 - 17:05.
Postad 01 May 2008 - 17:08
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
hehe jo de gå ju de å,,,annars få han komma hit å låna min batteri drivna hilti så kan han borra hål i hela lägenheten på 15 min,,,,hehe:) Det går med maskiner utan slag åsså men det viktigaste är ju att det är betong borrar,skillnaden mellan biltema å hilti borrar är som natt å dag de å kan ja säga.
Postad 01 May 2008 - 17:11
Palme
-
Palme
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Det du behöver till hårda betongväggar är inte en slagborrmaskin utan en borrhammare, låna en sån så ska du se att det löser sig
Postad 01 May 2008 - 18:07
Mackan2
-
Mackan2
-
Användare
-
-
103 inlägg
Köp en borrhammare på rusta för 200kr, kan borra i sten utan problem.
Postad 01 May 2008 - 18:24
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Det du behöver till hårda betongväggar är inte en slagborrmaskin utan en borrhammare, låna en sån så ska du se att det löser sig 
Slagborrmaskin och borrhammare är samma sak... Använd en bra slagborrmaskin(sladdmaskin)med normala hårdmetallborrar för betong,tryck inte speciellt hårt,låt maskinen göra jobbet. Viss betong innehåller mkt sten och då kan det bli rejält hårt,i vissa fall så kan man ta en vass körnare och slå med i hålet för att spräcka stenen! Men i 99% av fallen så funkar det med "bara" slagborrmaskinen....... Armering förekommer ju också,byt till metallborr och borra igenom armeringen,fortsätt sen med betongborr.
Postad 01 May 2008 - 18:35
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
Innan man beger sig ut och shoppar en Hilti av grövsta snitt skulle jag vilja tipsa om att införskaffa borr av lite högre kvalitet. Dvs ett riktigt betongborrstål. Typ såna här PiranhaJag skulle vilja hävda att så länge det är < 8-10 mm man vill borra, så klarar man sig med nästan vilken slagborrmaskin som helst som är 450 W och uppåt. Så länge man har satt något vettigt i chucken. Edit: Som synes samma råd som Lisa91 gav ovan.
Redigerat av Raven, 01 May 2008 - 18:37.
Postad 01 May 2008 - 19:24
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Slagborrmaskin och borrhammare är samma sak...
Ehh... Nej... Det är som att säga att en A-traktor och en bil är samma sak... Slagborrmaskin: http://katalog.essve...p;katsektnr=300Borrhammare: http://katalog.essve...p;katsektnr=302Borrhammaren är MYCKET kraftfullare... Men jag skulle nog säga att man klarar sig på en "Rusta" slagborrmaskin för 399 kr. Se bara till att du har riktigt bra borrar. Det är det absolut viktigaste. De flesta klagar på sina hammamaskiner. Men då använder man borrar för 2,50 kr från just Rusta. Lägger du mellan 40-80 kr för en (1) borr så får du riktigt bra borrar. /Johan
Postad 01 May 2008 - 19:32
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
http://www.hilti.se/....jsp?OID=-23974 skaffar man en sån med riktiga borrar så behöver man alldrig mer oroa sig att inte få 2 hål i väggen:) Gudommlig maskin!
Postad 01 May 2008 - 19:47
Lisa91
-
Lisa91
-
Lärjunge
-
-
421 inlägg
Ehh... Nej...
Det är som att säga att en A-traktor och en bil är samma sak...
Slagborrmaskin:
http://katalog.essve...p;katsektnr=300
Borrhammare:
http://katalog.essve...p;katsektnr=302
Borrhammaren är MYCKET kraftfullare...
Men jag skulle nog säga att man klarar sig på en "Rusta" slagborrmaskin för 399 kr. Se bara till att du har riktigt bra borrar. Det är det absolut viktigaste.
De flesta klagar på sina hammamaskiner. Men då använder man borrar för 2,50 kr från just Rusta. Lägger du mellan 40-80 kr för en (1) borr så får du riktigt bra borrar.
/Johan
Helt rätt,och helt fel!! Slagborrmaskin finns exakt lika kraftiga som en borrhammare,men skillnaden är att på borrhammaren har du en bilningsfunktion oxå! Men jag trodde att dom flesta BORRADE hål hemma för tavlor och hyllor!? Man kan bila hål i väggen oxå,då kan du ju dela hål med grannen.....
Postad 01 May 2008 - 20:11
jonitz
-
jonitz
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Helt rätt,och helt fel!! Slagborrmaskin finns exakt lika kraftiga som en borrhammare,men skillnaden är att på borrhammaren har du en bilningsfunktion oxå! Men jag trodde att dom flesta BORRADE hål hemma för tavlor och hyllor!? Man kan bila hål i väggen oxå,då kan du ju dela hål med grannen..... "Skillnaden mellan en slagborr och en borrhammare är att slagborren slår med 40000-50000 slag i minuten i små ryck, vilket betyder att man måste trycka på borren för att den ska drivas inåt. Borrhammaren slår mellan 40000-60000 slag mot en spets och borren drivs in av sig själv, vilket ger en effektivare borrning."
Postad 02 May 2008 - 10:53
Knutte76
-
Knutte76
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
"Skillnaden mellan en slagborr och en borrhammare är att slagborren slår med 40000-50000 slag i minuten i små ryck, vilket betyder att man måste trycka på borren för att den ska drivas inåt. Borrhammaren slår mellan 40000-60000 slag mot en spets och borren drivs in av sig själv, vilket ger en effektivare borrning."
Precis. Och kör man med en borrhammare ska man låta borren göra jobbet. Dvs man ska inte ta i för kung & fosterland. Jag har själv en Kellerman från coop för ca 500 spänn som är hur bra som helst. Man kan även ställa in den så att den bara slår om man behöver bila med den. Aja inte lika bra som en Hilti.
Postad 02 May 2008 - 11:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Helt rätt,och helt fel!! Slagborrmaskin finns exakt lika kraftiga som en borrhammare,men skillnaden är att på borrhammaren har du en bilningsfunktion oxå! Men jag trodde att dom flesta BORRADE hål hemma för tavlor och hyllor!? Man kan bila hål i väggen oxå,då kan du ju dela hål med grannen.....
Haha, en stor jäkla bilhammare modell 30kg, lite jobbig att hålla mot väggen bara
Postad 02 May 2008 - 12:01
bo_man
-
bo_man
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Rustas borrhammare är riktigt grym. Rekomenderas (med bra borrar förståss)
Postad 02 May 2008 - 18:28
maxtax
-
maxtax
-
Användare
-
-
225 inlägg
Oj vad mycket svar det har trillat in! Otroligt tacksam för det. Har kollat på borrmaskinen nu och den är speccad till 400w.
Som de flesta här säger så brukar det bara vara att trycka på lite så brukar det ge sig, men när 3 fullvuxna karlar på allt mellan 70-90kg har försökt så gott de bara kan, och väggen inte ger med sig, så är något fel (på väggen förstås  ).
Efter x antal försök med borrmaskinen så har 1 hål funkat bra till 100%! Resten har kärvat utav he%vete.
Det är betongborr jag använder mig av, inköpt på bauhaus. Jag blir inte klok på dom här j%vla väggarna! Argh!
Redigerat av maxtax, 02 May 2008 - 18:28.
Postad 02 May 2008 - 20:16
Unregistereddc402ef4
-
Unregistereddc402ef4
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag hade samma problem som du, kom en cm in i väggen och sedan var det tvärstopp!
Om man borrade 5 hål så gick ett av dem så långt in som man ville, det verkade som att hela ###### lägenheten var armerad överallt.
Till slut gav jag upp och flyttade
Kan tillägga att Jag borrade med Hiltis största slagborrmaskin med tillhörande betongborrar, borrarna smälte ihop och blev runda på toppen
Så frågan är om du inte bor i samma bostadsområde som jag bodde i förut
Postad 03 May 2008 - 09:35
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1266 inlägg
Köp en borrhammare på rusta för 200kr, kan borra i sten utan problem.
Hittar inga Borrhammare för 200:- på rusta, sugen på att länka till modellen du menar?
Postad 03 May 2008 - 20:57
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
Hade samma problem i min förra lägenhet. Helt omöjligt att borra med en billigare slagborrmaskin.
Hyr! en RIKTIG maskin kostar inte många hundra.
Postad 03 May 2008 - 21:08
-Danne-
-
-Danne-
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Oj vad mycket svar det har trillat in! Otroligt tacksam för det. Har kollat på borrmaskinen nu och den är speccad till 400w.
Som de flesta här säger så brukar det bara vara att trycka på lite så brukar det ge sig, men när 3 fullvuxna karlar på allt mellan 70-90kg har försökt så gott de bara kan, och väggen inte ger med sig, så är något fel (på väggen förstås ).
Efter x antal försök med borrmaskinen så har 1 hål funkat bra till 100%! Resten har kärvat utav he%vete.
Det är betongborr jag använder mig av, inköpt på bauhaus. Jag blir inte klok på dom här j%vla väggarna! Argh!
betongborr kvittar såvida det ej är en slagborrmaskin. Den måste alltså förutom att borra även hacka, kan man säga så? jaja, men som tidigare är sagt så har du en bra slagis så finns det inget betong i världen som kan stoppa dig...
Postad 03 May 2008 - 21:28
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Ja, borrhammare är svaret. Har en Bosch slagborr på 700w som kostade 1600 som inte kommer nånvart i mina ytterväggar. Man man stå och pressa och trycka och ha sig och det spelar ingen roll. Med min borrhammare borrar jag igenom samma material på 10 sekunder utan att knappt pressa på något. Kostade 1100 nedsänkt på Clas Ohlsson, bland de bästa köp jag gjort! (Grannarna är för övrigt uppe och lånar dem för jämnan..)
Postad 03 May 2008 - 21:39
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Ja, borrhammare är svaret. Har en Bosch slagborr på 700w som kostade 1600 som inte kommer nånvart i mina ytterväggar. Man man stå och pressa och trycka och ha sig och det spelar ingen roll. Med min borrhammare borrar jag igenom samma material på 10 sekunder utan att knappt pressa på något. Kostade 1100 nedsänkt på Clas Ohlsson, bland de bästa köp jag gjort! (Grannarna är för övrigt uppe och lånar dem för jämnan..)
Instämmer till fullo. Behövde nyligen borra 16 nya hål för gardinstänger i min nya lgh och började med slagborrmaskinen. Tröttnade direkt då jag insåg att det inte var värt att tillbringa ett dygn med att göra dessa hål plus att jag antagligen skulle bli tvungen att sjukskriva mig pga total utmattning efteråt. Hyrde en rejäl borrhammare i ett dygn (kostade typ 120 SEK inkl ett par bra borrstål) från Cramo. Det var som att borra i smör...
Postad 04 May 2008 - 16:23
maxtax
-
maxtax
-
Användare
-
-
225 inlägg
Haha, utrycket att "borra i smör" låter helt underbart jämtemot det scenariot jag befinner mig i just nu  Har inte behövt borra i mer än ett par träreglar under de senaste dagarna, allt för att undvika att borra i den här ###### betongen.. ångest.
Jag får bege mig till något ställe där man kan hyra en riktig maskin verkar det som. Går det inte med en "riktig" borrmaskin som ni väljer att kalla det, så åker nog f*n dynamiten fram
Tack för alla svaren!
Postad 04 May 2008 - 17:24
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Att bo i lägenhet utan en riktig borrmaskin är ju självplågeri av den högre klassen. Hatar att höra grannarna stå och gnida med sina slagborrmaskiner i 10 min/hål, tar det längra tid att göra hålet än att markera upp det gör man något fel.  Riktig budget som kommer lösa dina problem (med 99% säkerhet är kanske bäst att lägga till): http://www.jula.se/e.....mID@EQ=001085Annars så finns det bättre och smidigare, men då kostar det ju såklart mer, men det måste inte absolut vara en Hilti. Men köp inget som inte har SDS+, det är det som gör att det kan slå. Köp sen till borrar av lite bättre kvalité så kommer du att kunna borra hål utan problem.
Postad 04 May 2008 - 17:33
qahwa
-
qahwa
-
Beroende
-
-
1322 inlägg
Slagborrmaskin och borrhammare är samma sak...
Lika mycket som en kundvagn och en kundkorg är samma sak, båda är till för att frakta varor, ena är lite bättre när du köper 20 kg kattsand dock...
Postad 05 May 2008 - 14:23
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Haha, utrycket att "borra i smör" låter helt underbart jämtemot det scenariot jag befinner mig i just nu Har inte behövt borra i mer än ett par träreglar under de senaste dagarna, allt för att undvika att borra i den här ###### betongen.. ångest.
Jag får bege mig till något ställe där man kan hyra en riktig maskin verkar det som. Går det inte med en "riktig" borrmaskin som ni väljer att kalla det, så åker nog f*n dynamiten fram 
Tack för alla svaren!
Köp en borrhammare på Jula, Rusta ed för 199:-. Visserligen är borrarna rätt dyra, men då har du sakerna till senare. I längden blir det ändå mer ekonomiskt än att hyra. Jag skulle sätta upp ett innertak i källaren. Köpte en 199:- på Rusta och räknade med att den skulle rasa. Den bara går och går och går ... Har tom bilat en massa med den. Har sparat många borrar och arbetsdagar på att använda den.
Postad 06 May 2008 - 07:01
xerfall
-
xerfall
-
Användare
-
-
119 inlägg
Jag måste bara passa på att berätta en lite skämmig historia i detta ämne. Sätter upp diverse saker på väggarna och börjar borra första hålet av fyra med en bygghammare. Kommer in en liten bit i väggen men sedan är det stopp. Skit tänker man, ett armeringsjärn! Ja då flyttar man sig i sidled en liten bit för att komma bort från järnet. Lampan täcker ändå det felborrade hålet. Jag sätter igång och borrar på det nya stället men kommer inte längre här heller. Ge sig här går inte, då får man massor av fula hål. Nej nu, tänker jag och börjar trycka lite. Inget händer så jag trycker lite till, och lite till. När svetten rinner i pannan på mig och bygghammaren ändå inte kommer in speciellt mycket i väggen ger jag upp och drar ut borret. Upptäcker då att det lyser från hålet och från den numera svampformade borret. (Jag har ett kort på det någonstans) Ringde min far i panik och undrade vad jag gör för fel. Han letade upp ett nytt borr och när han kom hem till mig gav han mig en ond blick och undrade varför jag tog i själv med maskinen. Den skall sköta jobbet själv. Han satte i ett nytt borr och borrade på några sekunder upp hålet, fast lite längre ner. Ett vågrätt armeringsjärn var det jag hade borrat i! Skall också nämnas att pappa haft en stroke med kraftigt nedsatt funktion i halva kroppen som följd, och han borrar med lätthet upp hålet. Så mitt tips till alla er borrare: Låt bygghammaren göra jobbet. Går det inte så är det ett armeringsjärn, och tänk på att det finns vågräta sådana med...
Postad 06 May 2008 - 11:55
tqh
-
tqh
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Slagborrmaskin går bort direkt. Låter illa och tar fruktansvärt mycket längre tid än en hammare.
Postad 06 May 2008 - 22:34
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Ehh... Nej...
Slagborrmaskin:
Borrhammare:
Men jag skulle nog säga att man klarar sig på en "Rusta" slagborrmaskin för 399 kr. Se bara till att du har riktigt bra borrar. Det är det absolut viktigaste.
De flesta klagar på sina hammamaskiner. Men då använder man borrar för 2,50 kr från just Rusta. Lägger du mellan 40-80 kr för en (1) borr så får du riktigt bra borrar.
/Johan
fel "Skillnaden mellan en slagborr och en borrhammare är att slagborren slår med 40000-50000 slag i minuten i små ryck, vilket betyder att man måste trycka på borren för att den ska drivas inåt. Borrhammaren slår mellan 40000-60000 slag mot en spets och borren drivs in av sig själv, vilket ger en effektivare borrning."
fel
Postad 06 May 2008 - 22:40
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
kolla på Wikipedia sök på (Borrhammare)
Postad 06 May 2008 - 23:03
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Citera(NAD2700THX @ May 1 2008, 19:24 ) Ehh... Nej...
Slagborrmaskin:
Borrhammare:
/Johan
fel
Vad är det som är fel i mitt påstående? Är inte en borrhammare MYCKET kraftfullare? Har inte nämnt något om hur de olika teknikerna funkar... Använder inte de flesta skitborrar och klagar på fördåliga maskiner? Folk köper kitt med trä, metall och betongborrar för 79 kr. 79 kr / ca 30 borrar = 2,63 kr /Johan
Redigerat av NAD2700THX, 06 May 2008 - 23:03.
Postad 06 May 2008 - 23:37
Raven
-
Raven
-
Användare
-
-
143 inlägg
fel
fel
Det var ju väldigt kontruktivt... Bosch säger så här om sina borrhammare: "Bosch slaggenerator Bosch borrhammare arbetar med pneumatiska slaggeneratorer. De har hög slagkraft och genererar slagenergin på egen hand, oberoende av hur mycket användaren trycker. Borrhammare är därför speciellt lämpade för arbeten i hårda material, som betong eller granit."
Postad 07 May 2008 - 13:38
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Använder inte de flesta skitborrar och klagar på fördåliga maskiner? Folk köper kitt med trä, metall och betongborrar för 79 kr. 79 kr / ca 30 borrar = 2,63 kr
Jag håller inte med! Har köpt borrar förbåde 10 och 20 ggr så mycket. Det var efter att ha försökt med det som jag på vinst eller förlust köpte en borrhammare på Jula. Går inte ens att jämföra. (Slagborrmaskinerna var en B&D för omkring 600:- och en Bosch för 1200.- ... och en för 49.- från Ica Maxi  ) Räknar man med att göra mer än 5 hål i betong de närmaste 5 åren är det bara att slå till isf att ######s... tycker jag.
Postad 07 May 2008 - 13:42
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
När man kör med en sån maskin så smälter betongen som smör, helt underbart jobba med.
Postad 07 May 2008 - 13:47
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Vad är det som är fel i mitt påstående?
Är inte en borrhammare MYCKET kraftfullare? Har inte nämnt något om hur de olika teknikerna funkar...
Använder inte de flesta skitborrar och klagar på fördåliga maskiner? Folk köper kitt med trä, metall och betongborrar för 79 kr. 79 kr / ca 30 borrar = 2,63 kr
/Johan
menar att du ska inte dra allt över samma kant det finns skit borrhammare o det finns skit slagborrmaskiner. det är tekniken i dom som avgör hur bra dom fungerar i hårdbetong och i sten (samt borren).
Postad 07 May 2008 - 13:49
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
Jag kör med Makita, bland de bästa som du kan köpa, betalade drygt 4500:-
Postad 07 May 2008 - 14:06
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Jag har testat dom flesta slagborrmasiner som är nåt att ha tex från Hilti, Hitachi, Bosch, Makita, De walt,
Har säkert glömt några jag har också kört med. och dom alla är för proffsbruk (inga jula grejjer)
och det skiljer väldigt mycke på effektivitet på vissa av dom, detsamma gäller borrhammare av samma tilverkare
det finns bättre slagborrmaskiner för håltagning i betong än vad vissa av borrhammarna klarar av.
vill bara säga att det behöver inte vara nån regel att borrhammare är alltid bättre speciellt inte en från jula för 299 riksdaler,
Postad 11 May 2008 - 17:50
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Köpte idag en borrhammare (Co Tech) samt ett litet kit med 5 avsedda borrstål med sds infästning (Piranha) då jag behöver sätta upp en massa grejer på väggarna. Pyntade 498 för maskinen och strax under 200 för borrstålen. Det går så enkelt att borra i betongen så det är härligt - står bara o garvar när jag borrar hålen! Rätt verktyg gör hela skillnaden och prisvärdet är enormt! Clas Ohlson hade grejerna.
Postad 11 May 2008 - 19:10
Unregistered02428d26
-
Unregistered02428d26
-
Lärjunge
-
-
434 inlägg
Vill du inte köpa en dyr borrhammare med skjyst borr, så åk och hyr en. Kostar runt 200:-/dag , och då kan jag fan garantera att du kan borra i dina vägar.
Postad 14 May 2008 - 11:38
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
det finns bättre slagborrmaskiner för håltagning i betong än vad vissa av borrhammarna klarar av. vill bara säga att det behöver inte vara nån regel att borrhammare är alltid bättre speciellt inte en från jula för 299 riksdaler,
Nämn gärna en slagborrmaskin under 600:- (dubbla pengen) som är lika bra eller bättre. By the way så tar jula just nu 199:-.
Postad 20 May 2008 - 20:47
Klemmy
-
Klemmy
-
Rookie
-
2 inlägg
Det är helt enkelt skillnad på slageffekten i olika maskiner, en stor och klumpig maskin från Coop eller Jula är starkare och bättre än en mindre Makita eller andra märkesmaskiner om man ska håla i betongvägg. En vanlig hobbymaskin typ Black & Decker med skruvchuck är helt oduglig i betong eller sten fast det står på kartongen att det är en slagborrmaskin.
Köp en maskin med SDS fäste för borrarna så får du nog de hål som behövs, kvaliteten på borrarna (borrstålet) är mer intressant om du tänker borra yrkesmässigt.
Rekordet jag sett är är kompisen som skulle fästa en hylla för projektorn i betongvägg. När jag kom dit hade han gröpt ur väggen på tre ställen utan att lyckas borra alla fyra hål i rätt mönster. Sen blev han arg och slog av slagfunktionen på sin lilla B&D och försökte borra med högt varvtal istället. Det enda resultatet blev en hel del rök och damm, förstörd borrmaskin och en vägg som såg ut som om den tuggats på av en grävmaskin.
Nog effekt på borrmaskinen och fräscha borrar gör att armeringsjärn eller sten i betongen inte spelar så stor roll. Alla proffsinstallatörer hade gjort revolution om de var tvungna att borra om massor av hål om de stötte på oöverstigliga hinder i betongen. För övrigt är spikplugg underskattat!
Postad 02 June 2008 - 18:12
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag har precis konstaterat att mina väggar ÄR omöjliga att borra i. Nu har jag köpt takfäste till min projektor som inte kan användas. Kabellösningar som inte kommer fungera som jag tänkt mig. Nu har jag lärt mig att inte få totalt utbrott, men hade jag kunnat hade jag slagit sönder något. Betongväggar är det absolut värsta jag vet. Jag hatar den här lägenheten. Anger management
Postad 03 June 2008 - 07:58
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Har du inte läst igenom tråden?
Köp eller låna en borrhamamre med bra borrar så är du hemma!
/Johan
Postad 03 June 2008 - 12:58
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
jo, visst har jag det. igår var en ilsken fas. Idag frågar jag runt om jag kan låna en bättre. I min bostadsrättsförening KAN inte problemet bara vara känt hos mig. Jag har mejlat dem om jag kan låna en. Drömsvaret är väl: " -javisst. kom och hämta vår Hilti!"
Postad 03 June 2008 - 13:01
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jag har precis konstaterat att mina väggar ÄR omöjliga att borra i. Nu har jag köpt takfäste till min projektor som inte kan användas. Kabellösningar som inte kommer fungera som jag tänkt mig. Nu har jag lärt mig att inte få totalt utbrott, men hade jag kunnat hade jag slagit sönder något. Betongväggar är det absolut värsta jag vet. Jag hatar den här lägenheten. Anger management
Två tips: 1. skaffa en RIKTIG borrhammare med rätt borr. 2. Kabellister går alldeles utmärkt att limma upp med tex montagelim, provat själv med gott reslutat... Lycka till!
Postad 03 June 2008 - 14:27
QAM
-
QAM
-
Forumräv
-
-
755 inlägg
kolla så att du har rätt slagborr, och tryck hårt, vet att i min förra lägenehet så var man tvungen att trycka svin hårt för att det skulle hända någonting. Rök av borret när man var klart, så det kan ju vara så att du har en riktigt hård stenväg. Kolla med en magnet om du fortfarande tror att det är armeringsjärn, dock inte så troligt.
Man kan borra med en slagborrmaskin, men man måste veta hur. Ryker det om borret så har man garanterat gjort fel. Borret är härdat och får därför inte gå för varmt, inte ens för ett ögonblick, för då går härdningen ur varpå borret måste nöta sig igenom istället för att borra. Så fort borret börjar bli slött ökar också uppvärmnnigen, varför ett borr kan ta slut mycket plötsligt. Med andra ord så ska man inte ha full gas, och inte trycka som en tok. Folk brukar ge järnet på det första hålet, och sedan svära när de ska borra det andra. Men borrhammare är något helt annat, den slår sig igenom och borret blir därför inte lika varmt. Min slagborrmaskin är en svindyr Makita, men den är ingen match för en billig borrhammare från biltema, inte ens med de borr som biltema skickar med. Detta visste jag från början, och köpte Makitan för att ha som borrmaskin, inte slagborrmaskin, så jag är inte ledsen för det. Samtidigt så händer det att jag slagborrar med min dewaltskruvdragare när jag inte orkar hämta en sladd, och det funkar det med, trots att den inte ens kommer upp i Makitans kraft.
Postad 03 June 2008 - 19:50
snutstrut
-
snutstrut
-
Användare
-
-
147 inlägg
Jag ringde svärfar. Han råkade ha en Hilti på jobbet. Har man tur eller har man tur! I helgen ska projektorn äntligen upp!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|