Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Efter Audyssey Kalibrering

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 May 2008 - 09:30

Bobbyfuller
  • Bobbyfuller
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Hej skulle behöva lite hjälp med fin justeringen efter att ha kört Audyssey på min Onkyo 705.
Vet att det kan vara svårt att ge hjälp när rum och byggnadsmatrial skiljer sig.
Har haft mic på mitt kamerastativ placerat stativet i centrum på soffan i öronhöjd.
Ett fel jag tror jag gjort är att jag låtit de 3 standard mätningarna ske från soffans centrum jag har alltså inte flyttat micen till 3 olika mätnings punkter men det är ju lätt fixat. Problemet blir efter.
Är inte ute efter loundness bas som någon sa i en annan tråd. Men som Audyssey ställt in min subba nu känns det som man inte har nån subba alls. Minus 9 db och ett avstånd på 9 meter som i verkligheten är Ca 2,7 meter.
övriga högtalare ligger på mellan -2 -3 db och avstånden stämmer kanon. är det några andra inställningar jag missat? eller ska jag dra upp basen till -3 behöver hjälp tips tack på förhand
/bobbyfuller

Postad 02 May 2008 - 09:41

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Hej skulle behöva lite hjälp med fin justeringen efter att ha kört Audyssey på min Onkyo 705.
Vet att det kan vara svårt att ge hjälp när rum och byggnadsmatrial skiljer sig.
Har haft mic på mitt kamerastativ placerat stativet i centrum på soffan i öronhöjd.
Ett fel jag tror jag gjort är att jag låtit de 3 standard mätningarna ske från soffans centrum jag har alltså inte flyttat micen till 3 olika mätnings punkter men det är ju lätt fixat. Problemet blir efter.
Är inte ute efter loundness bas som någon sa i en annan tråd. Men som Audyssey ställt in min subba nu känns det som man inte har nån subba alls. Minus 9 db och ett avstånd på 9 meter som i verkligheten är Ca 2,7 meter.
övriga högtalare ligger på mellan -2 -3 db och avstånden stämmer kanon. är det några andra inställningar jag missat? eller ska jag dra upp basen till -3 behöver hjälp tips tack på förhand
/bobbyfuller

välkomen till värkligheten
ställ in skiten manuellt i stället för du kommer bara att bli besviken på den
https://www.minhembi...howtopic=174433
man kan fortsätta i den tråden då det ej har med vilket märke man har på recivern

Redigerat av Unregistered1022, 02 May 2008 - 09:43.

Postad 02 May 2008 - 11:08

Unregistered11ab9b0a
  • Unregistered11ab9b0a
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
Hur är fasen ställd på din sub? Den ska stå på 0, annars kommer fasvridningen kompenseras med fasfridning(delay/distance) i förstärkaren.

Postad 02 May 2008 - 12:20

Bobbyfuller
  • Bobbyfuller
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Hur är fasen ställd på din sub? Den ska stå på 0, annars kommer fasvridningen kompenseras med fasfridning(delay/distance) i förstärkaren.

Den står på 0 det jag provar nu är att jag har höjt level nivån på subben, då blir det bättre
/bobbyfuller

Postad 02 May 2008 - 22:20

Vigilante
  • Vigilante
  • Lärjunge

• 307 inlägg
  • 0
Den ska visa 9 m på subben, finns en engelsk tråd om det någonstans på nätet. Finns användare som citerat detta från den tråden i denna tråden.
Sen pröva göra fler mätningar t.ex. 6 st. Gör stor skillnad.

Postad 02 May 2008 - 22:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Den ska visa 9 m på subben, finns en engelsk tråd om det någonstans på nätet. Finns användare som citerat detta från den tråden i denna tråden.
Sen pröva göra fler mätningar t.ex. 6 st. Gör stor skillnad.

det gjorde jag också 6 mätningar men blev det bättre nä

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.