Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Frontar med rejält tryck?!

171 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2008 - 00:16

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Hey! Är ute med en ny tråd igen pga, att jag ännu inte har hittat några frontar som kan Ersätta det tryck jag har i mina qln artech 12!

Jag Vill inte ha några " Party" Högtalare!

Jag ska altså köpa nytt system , Men hittar inget med De trycket i basen jag vill ha riktigt:/ Har lyssnat på hela qln artech 12 + surround men jag tycker det låter gröttit.
Jag Vill inte ha några " Party" Högtalare!

Några bra tips? Till bra film och musik ljud med bra tryck i så rutorna "skakar"?^^
Lyssnar mest på trance/ metal Men kollar även väldigt mkt på film.

Mvh Spacecorn

Redigerat av Unregisteredfd6b4406, 03 May 2008 - 14:11.

Postad 03 May 2008 - 00:18

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Cerwin Vega? :blink:

Postad 03 May 2008 - 00:25

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Vill ha et helt surround system i samma serie som sagt :blink: Dock dycker jag mina artech 12 Låter bättre än cw!^^

E det så svårt att få sånt tryck utan att ha sådana stora party högtalare? Räcker det inte med ett par shyssta högtalare + en grym sub?

Postad 03 May 2008 - 09:00

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

E det så svårt att få sånt tryck utan att ha sådana stora party högtalare? Räcker det inte med ett par shyssta högtalare + en grym sub?

Självklart är det så, men det blir mycket bättre med 2 subwoofers.

Vad har du för budget?

MVH
/Chuck

Postad 03 May 2008 - 10:23

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Cerwin Vega CLS-215

Postad 03 May 2008 - 14:02

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Beor ju på hur mycket pengar du är beredd att lägga. Införskaffa t.ex. 4 Velodyne dd8 eller 10!.. och stapla dem ovanpå varandra, dvs två till varje front och köp sedan ett par schyssta stativare och placera överst. Det vore rätt intressant att testa. Lär bli rejält med tryck redan vid väldigt låg volym, med tanka på att varje baselement, som inte heller är vilke element som helst :D , drivs av ett riktigt kraftigt steg.
Kan nog bli både snyggt och ruggigt bra, men ganska dyrt också :blink:

Postad 03 May 2008 - 14:05

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Min budget ligger på Max 10 000 för ett par frontar (Nån tusenlapp mer eller mindre gör inget) subb får jag vänta lite med tills jag har sparat ihop mer pengar^^

Postad 03 May 2008 - 14:10

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
Vad har du för stärkare? Mycket av grötigheten du talar om ligger oftast i att den är för klen.

Postad 03 May 2008 - 14:28

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Jag lyssna på hela systemet på norlanders. Nej det berode nog inte på stärkaren det var en Rotel RSX-1067 med försteg o grejer så.

Men som sagt vill inte ha några Party högtalare^^ det har jag kommit förbi:) men jag gillar fortfarande att det slår lite i bröstet:)

Hur låter dina Klipsch The Man?

Postad 03 May 2008 - 14:42

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Jag lyssna på hela systemet på norlanders. Nej det berode nog inte på stärkaren det var en Rotel RSX-1067 med försteg o grejer så.

Men som sagt vill inte ha några Party högtalare^^ det har jag kommit förbi:) men jag gillar fortfarande att det slår lite i bröstet:)

Hur låter dina Klipsch The Man?

Jag kan säga som så att jag upplever inte den där "åsnesparken" som du mer är ute efter. De har ett väldigt dynamiskt ljud där exempelvis trumslag och gitarrer verkligen träder fram kraftigt. Du vet det där mer fysiska "rivet" i gitarrerna och särskiljningen att man verkligen kan höra varje slag från trummorna riktigt ordentligt i t.ex. ett snabbt trumsolo. De är verkligen roliga att dra på med, rent ljud oavsett volym, och bättre/ grymmare desto högre man spelar.
Dock tycker jag att de behöver en rejäl sub till som tar hand om den där riktiga tyngden och djupet i basen. För just djupet tycker jag är lite av Klipsch svaga sida. du kan dock använda en subwoofer som är i princip hur stor som helst då det inte finns nån risk att den kommer dränka ljudet från Klipsch. Det är snarare vad man bör ha, annars lär det bi risk att den inte hänger med på högre ljudnivåer, riktigt höga ljudnivåer.. :blink:

Postad 03 May 2008 - 14:59

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Ok tack gör svaret:) Känns som det kommer vara omöjligt att hitta ett bra system :/

Men hur är
? Är det inte bra tryck i dom?

Postad 03 May 2008 - 18:19

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Ok tack gör svaret:) Känns som det kommer vara omöjligt att hitta ett bra system :/

Men hur är

Har inte testat dem men tror inte det är den typen av bas du söker.. Baselementet sitter på sidan och om du vill få den kickbasen som slår i magen så är det nog lite mer 10-12" bas som sitter riktad mot dig som du är ute efter. Tror de du kollar på där är lite mer djupbas.

Postad 03 May 2008 - 20:30

widde
  • widde
  • Beroende

• 1211 inlägg
  • 0
Var bor du nånstans?
På alla Mediamarkt jag varit på (Stockholm, Norrköping, Jönköping) har dom Magnat-högtalare. Ta en tur till närmsta Mediamarkt och lyssna på Magnat Quantum-serien. Jäkligt mycket bas i dom och de är inte särskilt stora.
Ta och försök och lyssna på Quantum 507 och Quantum 607. Kommer säkert inte låta mycket för världen där, men här hemma hos mig lät det heelt annorlunda med Quantum 507 som jag lånade hem. Så mycket bas så jag fick sänka baskontrollen till noll. Rent av så att jag satte på Pure Audio istället, som jag nästan alltid tycker låter för mesigt med alla högtalare jag lyssnat på i stort sett. Det var även så att det blev grymt mycket bas även i det läget! :blink:

Postad 03 May 2008 - 22:22

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har inte testat dem men tror inte det är den typen av bas du söker.. Baselementet sitter på sidan och om du vill få den kickbasen som slår i magen så är det nog lite mer 10-12" bas som sitter riktad mot dig som du är ute efter. Tror de du kollar på där är lite mer djupbas.

Hur basen är riktid är inget som han behöver kolla på, därimot så skulle jag rekomendera en bra och kvalitativ högtalare med 10-15" bas/basar i :)
Och en stärkare som klarar att leverera även när det blir grötigt...

Postad 03 May 2008 - 22:32

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Hej Spacecorn!

Skulle vilja framföra Dynavoice finale 10 tower som en kandidat. Blev häpen hur mycket mer mellanregister dom spela än mina förra M-85, alltså inte alls det där loudness ljudet man kan förvänta sig. Har inte gjort en komplett bedömning av dessa högtalare men jag kan säja att som spelar väldigt behärskat och är betydligt mer känsliga med volympotten än mina förra M-85. X-changen känner du igen från dina Qln.

Nu har jag inte lyssnat på dina QLN men jag bedde, för länge sedan Fynda yttra ett omdöme angående Qln Artech 12 och Dynavoice Finale 10 tower. Så här löd deras omdöme:

"Det är jättesvårt att säga, de kan nog spela relativt lika högt, men jag tycker Dynavoice
spelar bättre då det blir högre, eftersom den är mer jämn"

"Det har det bästa diskoljudet som vi hört, men självklart har vi inte lyssnat på
alla högtalare som finns. Vi har dock lyssnat på Cerwin Vega och de kan spela
högre, men ljudet är långt ifrån vad det gäller klarhet, renhet och homogenitet

Alla de tre högtalarna som du nämner är mer eller mindre "Dunkadunka" högtalare,
även om i alla fall Dynavoice och QLN klarar mer än det och faktiskt spelar riktigt
bra med vanlig musik på normala ljudvolymer också.

Jämförelse mellan Artech 12 och Finale 10:
Finale 10 är mer homogen/frekvensrak och är behagligare att spela högt på.
Artech 12 går i och för sig djupare och kan ge mer bas, men jag gillar
ljudet på Finale 10 bättre.

Hoppas detta gav dig ett litet hum om de olika modellerna, lättast är självklart
när man kan lyssna själv"

Mvh Mydynavoice

Postad 04 May 2008 - 08:21

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Canton Ergo RC-A från Tyskland. Precis som Blue aktiv bas.

Postad 04 May 2008 - 11:36

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Men hur är

Tror inte du kommer bli nöjd här heller. Då funkar en separat sub bättre tycker jag. Kan säga att min Magnat spelar mycket mycket.. mer bas än dessa och då är ändå inte Klipschen medräknade!.. kan dock vara ett bra alternativ om man inte vill ha en subwoofer vid sidan och hyffsat stilrena högtalare för snygga det är de och en hel del bas ger de också, beror som sagt på vad man jämför med.

Postad 04 May 2008 - 12:10

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Hur basen är riktid är inget som han behöver kolla på, därimot så skulle jag rekomendera en bra och kvalitativ högtalare med 10-15" bas/basar i :)
Och en stärkare som klarar att leverera även när det blir grötigt...

Om du tänker på att basen som han vill få fram ligger på runt 50-60Hz så blir det mer viktigt med riktning än med en sub. Att då få tryckvågorna att färdas mot dig kan ju vara en fördel.

Postad 05 May 2008 - 08:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Tror inte du kommer bli nöjd här heller. Då funkar en separat sub bättre tycker jag. Kan säga att min Magnat spelar mycket mycket.. mer bas än dessa och då är ändå inte Klipschen medräknade!..

Vilken Klipsch ger mer bas än dessa?

Postad 05 May 2008 - 08:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Om du tänker på att basen som han vill få fram ligger på runt 50-60Hz så blir det mer viktigt med riktning än med en sub. Att då få tryckvågorna att färdas mot dig kan ju vara en fördel.

Kommer inte att göra något större skilldnad för en över ca 100-150Hz.

Redigerat av DVD-ai, 05 May 2008 - 08:24.

Postad 05 May 2008 - 21:01

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
Magnat har jag inte lyssnat på men med pistol bas, lätt drivna och effekt i massor måste man i denna prisklassen lyssna på Klipsch RF-82.
De är självklart inga kompromisslösa högtalare men det kan man inte förvänta sig i denna prisklass. Jag tycker att de emellanåt har ett vasst ljud men och kan bli lite jobbiga att lyssna längre stunder (i hög volym skall tilläggas), det finns dock de som tvärtemot mig inte upplever de så och tycker därför du skall lyssna på de själv.
Inte heller borde det vara så svårt att hitta ställen som saluför de och har de hemma för en runda provlyssning.

Postad 06 May 2008 - 00:16

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Vilken Klipsch ger mer bas än dessa?

Har inte sagt att Klipschen gav mer bas. Det jag menade var att en separat sub var att föredra och jämförde Magnatens förmåga att producera ljudtryck jämtemot AP Blue diamond. Ett exempel bara. Sen om han bara verkligen inte kan ha separat sub utan vill köra bara med ett par frontar så kan de ju va att föredra. kanke kange vbättre tryck vid låga volymer i jämförelse med t.ex. QLN archtec 12 men aldrig på högre.

Postad 06 May 2008 - 08:18

Hex
  • Hex
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja slå ett slag för HECO. De har flera högtalare i din prisklass. De har riktigt bra bas och spelar riktigt fint.

Postad 06 May 2008 - 08:32

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Har inte sagt att Klipschen gav mer bas. Det jag menade var att en separat sub var att föredra och jämförde Magnatens förmåga att producera ljudtryck jämtemot AP Blue diamond. Ett exempel bara. Sen om han bara verkligen inte kan ha separat sub utan vill köra bara med ett par frontar så kan de ju va att föredra. kanke kange vbättre tryck vid låga volymer i jämförelse med t.ex. QLN archtec 12 men aldrig på högre.

OK. Då missförstod jag. Kan hålla med om att separat sub kan vara en väg att gå. Även om jag bara hört Omegan för sig och Blue för sig är jag dock inte lika övertygad som du rörande tryck. Hänger dock inte riktigt med på vad du menar med nedanstående om Klipsch ... Är det subben utabn Klipsch du menar?

Tror inte du kommer bli nöjd här heller. Då funkar en separat sub bättre tycker jag. Kan säga att min Magnat spelar mycket mycket.. mer bas än dessa och då är ändå inte Klipschen medräknade!..

Redigerat av Unregistered37573cc1, 06 May 2008 - 08:39.

Postad 07 May 2008 - 00:09

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

OK. Då missförstod jag. Kan hålla med om att separat sub kan vara en väg att gå. Även om jag bara hört Omegan för sig och Blue för sig är jag dock inte lika övertygad som du rörande tryck. Hänger dock inte riktigt med på vad du menar med nedanstående om Klipsch ... Är det subben utabn Klipsch du menar?

Var nåt jag skrev i all hast, men det jag menade vart väl att man får ett tryck även från frontarna och att det inte var inräknat, inte värt att notara direkt, skit samma egenligen :). handlade väl mer om att jag ville förtydliga för honom hur bra det kan bli med uppställning frontar och separat sub.
Sen rörande trycket.. skojar du eller :D den åker ju åttor.. mao har Ap blue diamond inte mycket att komma med jämtemot Omegan, speciellt inte vid den riktigt djupare basen. Sen exakt vilket tryck du menar är jag lite osäker på? i allmänhet (hela basregistret) eller "dunka-dunka-basen" vid lite högre hz t.ex.? Kan dock hålla med om att jag inte vad jag vet fått ut det ultimata ur den när det kommer till den övre basen (dunka-dunka-basen) när det gäller Magnaten, den har väldigt mycket uttav den lite djupare och betydligt tyngre "släggbasen" vilket jag mestadels uppskattar och tycker är betydligt roligare, fast kanske inte vad han först och främst var ute efter, vet snart inte själv :P Fast återigen då kommer vi faktiskt tillbaka lite angående Klipschen då de tar hand om en hel del uttav den typen av bas.

Men till frågan, det han vill åt i första hand är väl den mera snärtiga och "markerade" basen i musik som brukar ligga runt sisådär 50-70 hz. Och då tycker jag inta att AP Blue Diamond är rätt väg att gå, det är trots allt sub-basar i dom vilka i första hand är konstruerade för att ge mycket och djup bas, "sub"-bas helt enkelt.

"tryck" har kommit att bliva ganska omfattande och halt begrepp här.. kanske bäst att precisera lite mer vad exakt som önskas?

Postad 07 May 2008 - 11:20

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Sen rörande trycket.. skojar du eller :) den åker ju åttor.. mao har Ap blue diamond inte mycket att komma med jämtemot Omegan,

Här har vi olika erfarenheter. Dock ska sägas att jag bara gjort en head-to-head mellan dem och att det då var Omega med mindre stativare (Black pearl och någon infinity om jag minns rätt) och v1 på Blue. Uppfattade Blue som kraftigare (när man ville) och betydligt mer musikaliska. Omegan kanske gick djupare(?), men lät inte bra. Huruvida detta var pga dålig integration låter jag vara osagt då säljaren sa att det var gjort, men jag inet hade tid att labba.

"tryck" har kommit att bliva ganska omfattande och halt begrepp här.. kanske bäst att precisera lite mer vad exakt som önskas?

Håller med.

Postad 07 May 2008 - 11:27

tian
  • tian
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0
Mina högtalare har bra med "tryck" :)

Postad 07 May 2008 - 11:34

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
"Tryck i basen" skulle jag helt enkelt vilja definiera som:
"Kvantitet i HELA området under 100 Hz"

dvs ända ner till 20 hz, vilket ger att högtalare utan djupbas (men kanske med
massor "discobas") inte har tryck i basen. Dom skulle jag istället vilja säga har bra
"punch" i basen.

Edit: Och då följer att mina högtalare med en 6,5tumsbas har bättre tryck i basen
än cerwin vega cls215 som saknar en del på slutet, dock har cv bättre "punch"

Redigerat av snowspace, 07 May 2008 - 11:36.

Postad 07 May 2008 - 21:15

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Tackar för alla svar!

TheMan: Det jag menar med TRYCK i basen är att ded ska kännas Ett " litet" (Stort) slagande i bröstet^^ Eller att de kitllar lite i benen xD

Så vad säger ni , Är audio pro blue diamond v.2... Nårra högtalare och satsa på?

Postad 07 May 2008 - 21:27

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

"Tryck i basen" skulle jag helt enkelt vilja definiera som:
"Kvantitet i HELA området under 100 Hz"

dvs ända ner till 20 hz, vilket ger att högtalare utan djupbas (men kanske med
massor "discobas") inte har tryck i basen. Dom skulle jag istället vilja säga har bra
"punch" i basen.

Edit: Och då följer att mina högtalare med en 6,5tumsbas har bättre tryck i basen
än cerwin vega cls215 som saknar en del på slutet, dock har cv bättre "punch"

Kan hålla med där om CLS215. Måste säga att jag blev besviken på dem då jag trodde att de skulle ge en rejäl smäll i bröstet men det var med "punch" som du uttrycker det, djupbas helt enkelt.. För trycket i bröstet så tyckte jag till och med att mina CLS12 i stort sett slog 215. Antagligen pga, snabbare och mindre element.

Postad 07 May 2008 - 21:31

Unregisteredfd6b4406
  • Unregisteredfd6b4406
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Som jag skrivit innan vill jag inte ha några "disco" högtalare :/ Men tack för svaret :unsure:

Postad 08 May 2008 - 01:34

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Här har vi olika erfarenheter. Dock ska sägas att jag bara gjort en head-to-head mellan dem och att det då var Omega med mindre stativare (Black pearl och någon infinity om jag minns rätt) och v1 på Blue. Uppfattade Blue som kraftigare (när man ville) och betydligt mer musikaliska. Omegan kanske gick djupare(?), men lät inte bra. Huruvida detta var pga dålig integration låter jag vara osagt då säljaren sa att det var gjort, men jag inet hade tid att labba.

Håller med.

Dålig integration förmodligen. Vill säga att den låter hyffsat bra vad gäller att hänga med, mer kan man kanske inte förvänta sig, det man in första hand betalar för vad gäller Magnaten är att den ska ge väldigt MYCKET bas då när det behövs och går riktigt djupt och det är ju verkligen vad den gör. Tycker att den med min uppsättning tillsammans med Klipsch Rf35 inte sticker ut onödig myckret faktiskt utan samspelar bra och spelar kraftig bas när det ska va och inte annars så att säga. En sak som är säker är iallafall att den kan leverera betydligt MER bas än AP Blue och garanterat djupare. fast det är väl egenligen inte vad frågan handlar om utan den högre i hz, tightare basen och dessutom ska det vara av riktigt hög kvalité nu också.. blir svårare och svårare. Det är väl mer den tightare disco-basen då som kanske Blue Diamond kan framföra på ett bättre sätt. Men om det verkligen är det han är ute efter ter sig ännu mer svårbegripligt nu :unsure: får ta å tänka lite..

Redigerat av The Man, 08 May 2008 - 01:40.

Postad 08 May 2008 - 01:52

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Tackar för alla svar!

TheMan: Det jag menar med TRYCK i basen är att ded ska kännas Ett " litet" (Stort) slagande i bröstet^^ Eller att de kitllar lite i benen xD

Så vad säger ni , Är audio pro blue diamond v.2... Nårra högtalare och satsa på?

med "litet" och samtidigt "stort" menar du alltså den mer "markerade" "punchen" vad jag förstår. många uttryck där :rolleyes: -mao Cerwin Vega på hög volym. fast du vill ju ha mer välljud och rejält tryck från början också?
AP Blue Diamond är förmodligen ett utav alternativen iallafall, har aldrig sagt något annat, tycker själv att de är riktigt snygga också och en välbalanserad ljudbild mellan välljud och tryck kommer du få. Frågan är bara då tycker jag, eller kvarstår.. är att de "sub"-basarna som det ändå är, som sitter i dom kommer leverera mer av den lite djupare släggbasen (vilket kännetecknar de flesta subbar mer eller mindre) och inte den mer markerade, tighta punchen.
Det du egenligen söker är i regel något som faktiskt bara går att få till när man kommer upp på högre volymer, om du t.ex. är på en klubb eller en konsert och kan känna varje bas-slag/ trumslag i bröstet vad beror det på i största alllmänhet? -jo för att det är väldigt hög volym. :unsure:

Postad 08 May 2008 - 07:44

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Japp.
Och lägger du omkring 12' på ett par RC-A från Tyskland så får du mer av allt.

Postad 08 May 2008 - 23:12

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Japp.
Och lägger du omkring 12' på ett par RC-A från Tyskland så får du mer av allt.

Fast så enkelt är det ju inte, de kräver ju sin stärkare också. Mer av allt kan man ju alltid få, men det kostar ju också därtill :)

Postad 09 May 2008 - 11:16

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Till skillnad från? Hur menar du? Vilka övriga förslag i tråden ger bättre lösning med mindre stärk? Vi kan ju ha olika uppfattning även på denna punkt. :) Min åsikt: Den aktiva drivningen och RC-modulen gör dem till en snäll last. Vill man av någon anledning ändå ha mer kraft i sin stärk kan man ju köpa RC-L för 7' och lägga 3' på ett beg slutsteg. Kika tex vad Packeloss tycker efter att ha testat sina ... :P Svårt att hitta mer hifi med så pass mycket tryck för den pengen.

Postad 09 May 2008 - 16:32

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Fast så enkelt är det ju inte, de kräver ju sin stärkare också. Mer av allt kan man ju alltid få, men det kostar ju också därtill :)

Jag kör med en Sony 5200ES som levererar 7x120W och räcker mer än väl för RC-L-

RC-A har ju fördelen du slipper slutsteg om du saknar pre-out/main-in eller tape-loop som gamla förstärkare hade.

Postad 09 May 2008 - 17:37

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Till skillnad från? Hur menar du? Vilka övriga förslag i tråden ger bättre lösning med mindre stärk? Vi kan ju ha olika uppfattning även på denna punkt. :) Min åsikt: Den aktiva drivningen och RC-modulen gör dem till en snäll last. Vill man av någon anledning ändå ha mer kraft i sin stärk kan man ju köpa RC-L för 7' och lägga 3' på ett beg slutsteg. Kika tex vad Packeloss tycker efter att ha testat sina ... ;) Svårt att hitta mer hifi med så pass mycket tryck för den pengen.

Vi vet ju inte ens vad han har för nuvarande stärkare? Sen är ju inte RC-L de mest lättdrivna direkt. Och varför skulle han få just det sjujäkla tryck han är ute efter med dessa? Har hört de flesta säga att de levererar ett kraftigt och tungt ljud och att de går väldigt djupt, medans andra säger att de ändå inte leverarar sådär jättemycket tryck.. Om de har den där rätta punchen eller ej kan ju någon svara på kanske?
Jag förnekar inte att det är ett bra alternativ :P bara om det är det är att eller ej ändå :D

Postad 09 May 2008 - 17:43

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
nu blir man lynchad säkert men tro det om ni vill,mina dc-15 körde över rcl totalt när jag hade ett par på besök här i fråga om tryck , spel mot ett mål .en jag känner har bytt ut sina rcl mot ett par gamla at-100,nu är han nöjd med trycket.konstigt va?nix det är bara det att folk som sitter ock bjäbbar aldrig har ställt ett par högtalare sida vid sida nångång ock gjort en a+b test.

Redigerat av sollerön, 09 May 2008 - 17:45.

Postad 09 May 2008 - 17:50

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

nu blir man lynchad säkert men tro det om ni vill,mina dc-15 körde över rcl totalt när jag hade ett par på besök här i fråga om tryck , spel mot ett mål .en jag känner har bytt ut sina rcl mot ett par gamla at-100,nu är han nöjd med trycket.konstigt va?nix det är bara det att folk som sitter ock bjäbbar aldrig har ställt ett par högtalare sida vid sida nångång ock gjort en a+b test.

Ja bastryck, men vad gäller kvalitetsljud har ju inte Cerwin nån chans, det är en högtalare dedikerad för endast dunka dunka.

Dessutom har du redan skrivit liknande inlägg i annan tråd.

Postad 09 May 2008 - 17:53

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
För de allra flesta människor med litet ljudintresse är väll knappast "TRYCK" något som direkt förknippas med välljud?!
Vill man ha tryck bör man väll satsa på PA grejer?! Men det låter ju inte särskilt bra i mina öron... men det där TRYCKET du pratar om finns väll så det räcker och blir över.
RC-L är inte direkt gjorda för att stå på ett diskotek om man säger så....

Postad 09 May 2008 - 17:53

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Vi vet ju inte ens vad han har för nuvarande stärkare? Sen är ju inte RC-L de mest lättdrivna direkt. Och varför skulle han få just det sjujäkla tryck han är ute efter med dessa? Har hört de flesta säga att de levererar ett kraftigt och tungt ljud och att de går väldigt djupt, medans andra säger att de ändå inte leverarar sådär jättemycket tryck.. Om de har den där rätta punchen eller ej kan ju någon svara på kanske?
Jag förnekar inte att det är ett bra alternativ :) bara om det är det är att eller ej ändå :P

Till skillnad mot mina gamla Yamaha högtalare som var betydligt lättare att driva så var ok volym vid -25dB, nu måste jag köra runt -16dB med mina RC-L, dvs dom är trögare att driva men det räcker långt om du har ett slutsteg med 2x100W, men allra bäst ett med 2x150W vore det bästa ur kostnads och prestanda synpunkt.

Postad 09 May 2008 - 17:55

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Då kan ett SP 331 vara ett ypperligt alternativ :)

Postad 09 May 2008 - 17:56

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

För de allra flesta människor med litet ljudintresse är väll knappast "TRYCK" något som direkt förknippas med välljud?!
Vill man ha tryck bör man väll satsa på PA grejer?! Men det låter ju inte särskilt bra i mina öron... men det där TRYCKET du pratar om finns väll så det räcker och blir över.
RC-L är inte direkt gjorda för att stå på ett diskotek om man säger så....

Som jag nämnde tidigare så körde jag Rober Miles skiva och kan säga det var tryck så det kändes i bröstkorgen.

Ingen högtalare leka med, det är riktiga highend högtalare för dom som dessutom vill ha tryck med kvalitet i ljudet.

Då kan ett SP 331 vara ett ypperligt alternativ :)

Det står mellan ett Vincent och NAD just nu, hittade ett Rotel också som är bra.

Postad 09 May 2008 - 18:03

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Jag hade gått på Vincent i alla lägen! Ett så otroligt bra steg med så mkt spelglädje och välljud! Blev som ett par helt nya högtalare efter att jag uppgraderade från XTZ... :)
Enda nackdelen är att de kan vara lite svåra att få tag på... Men det givna alternativet i min mening.
Läst många inlägg om personer som testat med NAD etc. tidigare men SP 331 spelar helt enkelt för jäkla bra! Önskar verkligen att du köper ett sådant hehe!

MVH

Postad 09 May 2008 - 18:20

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Ja bastryck, men vad gäller kvalitetsljud har ju inte Cerwin nån chans, det är en högtalare dedikerad för endast dunka dunka.

Dessutom har du redan skrivit liknande inlägg i annan tråd.

Har du ställt ett par dc-15 mot ett par rcl nångång?Du drar alla cerwin över samma kam.Tror du skulle bli rätt tyst jag faktiskt om vi gjorde en a+b test,jag är en ödmjuk person,skriver bara det jag vet ock hört, inte det jag tror ock vad andra skrivit eller sagt.

Redigerat av sollerön, 09 May 2008 - 18:44.

Postad 09 May 2008 - 18:47

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Har du ställt ett par dc-15 mot ett par rcl nångång?Du drar alla cerwin över samma kam.Tror du skulle bli rätt tyst jag faktiskt om vi gjorde en a+b test,

jaha då var det dax
kan du inte stoppa upp din cervin nånstans det är och förblir en skit högtalare
jag har ägt cervin som är i den bättre klassen och dom kunnde man slänga efter man hade lyssnat på canton och jag har lyssnat på dc 15 också kan bara säga en finig tonåring blir lyrisk
men inte jag för värre skit har jag inte hört 3d perpektiv vad är det när det gäller cervin det är något dom glömde

Postad 09 May 2008 - 18:50

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Hep, jag var lyrisk när jag besökte Hifi klubben och lyssnade på ett par CW, men då var jag 17 år gammal och ljudidealet ändrar sig med åldern.

Idag skulle jag inte vilja ha dessa högtalare i hemmet, de passar bra till fester osv där alla skriker och inte bryr sig om ljudet utan det ska bara vara dunka dunka och alla är fulla och kräks.

Postad 09 May 2008 - 18:50

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

jaha då var det dax
kan du inte stoppa upp din cervin nånstans det är och förblir en skit högtalare
jag har ägt cervin som är i den bättre klassen och dom kunnde man slänga efter man hade lyssnat på canton och jag har lyssnat på dc 15 också kan bara säga en finig tonåring blir lyrisk
men inte jag för värre skit har jag inte hört 3d perpektiv vad är det när det gäller cervin det är något dom glömde

ja du är lika dan som vanligt,satt bara ock väntade på dig,ska vi träffas nångång ock spela lite få se va dina plastbasar går för?

Postad 09 May 2008 - 18:55

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

ja du är lika dan som vanligt,satt bara ock väntade på dig,ska vi träffas nångång ock spela lite få se va dina plastbasar går för?

tror inte dina kort slagiga basar orkar med en nad 208 med lite pulver men tyvär så gör plast basarna det då dom har större x-max än cervin 15

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.