Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare max 15000

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 May 2008 - 02:21

nejdel
  • nejdel
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej

Jag är på jakt efter ett par nya högtalare för ca 15000. Jag äger två nad c272 som skall fungera som slutsteg och även nad som cd spelare och försteg. Eftersom jag bor i lägenhet så kommer jag inte vilja ha några basmonster utan välljud är mer viktigt för mig. Lyssnar på mycket olika musikstilar, men en tyngd på rock och dance. Så jag behöver högtalare som klarar båda stilarna. Mitt rum är ganska långsmalt (öppen planlösning) med betongväggar bakom lyssningsstället. I övrigt ganska bra dämpning. Idag äger jag ett par Dynavoice m65 som jag inte är nöjd med.

Jag var idag och lyssnade på lite olika högtalare på bla Hifi-klubben. De rekommenderade först ett par dali ikon. Men tyckte dessa hade en för skrikig diskant för min musik. Lyssnade därefter på ett par B&W 683, som lät riktigt bra då man brassade på med lite volym, men som saknade mycket vid lägre volymer, de var ju emellertid ganska billiga. Funderade även lite på ett par B&W 685:or och sedan lägga till en baslåda för att få med lite bättre respons i de nedre regionerna.

Drog därefter till en annan butik och lyssnade på lite olika märken. Fastnade dock för Audiovector s3 som tyvärr ligger lite över min budget. Dock så fanns det ett par Audiovector mi3 super som de sålde ut för 15000. Känner att mi3 super hade ett skönt ljud även på mindre volymer utan att tappa taget.

Frågan är nu vad ni skulle rekommendera.
Är 15000 ett bra pris för ett par Audiovector mi3 super?
Skall jag satsa på B&W golvare eller ta en stativare med en subbas?
Eller finns det något annat alternativ som jag borde känna till?

Postad 03 May 2008 - 09:21

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Skall jag satsa på B&W golvare eller ta en stativare med en subbas?

Det är en fråga som det inte finns något slutgiltigt svar på för alla, utan beror på prioriteringar, kunskap och även budget.

Vill man kunna återge ljud ända ner under 20 Hz på ett trovärdigt sätt så finns det inget alternativ till att använda sig av en eller helst flera subwoofers. Det finns egenligen inga fullregisterhögtalare som klarar det, och speciellt inte under 15' kr (om man nu inte kan bygga något själv eller köpa en byggsats).

Men du skriver att du bor i lägenhet, kanske prioriterar inte du att kunna lyssna på frekvenser under 20 Hz, musikinspelningar innehåller vanligtvis inte så mycket information så djupt, och musik verkar vara din främsta prioritering.

Vad du måste tänka på (som kanske är självklart för dig) är att en stor del av det ljud du lyssnat på med dina nuvarande högtalare är ditt rum. Risken finns att om rummet är akustiskt sett dåligt kommer resultatet med ett par nya bättre högtalare inte heller bli tillfredsställande. Kommer inte ihåg den exakta siffran men en MYCKET stor del av det ljud vi uppfattar i ett rum är indirekt, alltså ljud som refleteras från väggar tak osv. Det betyder att de stora förbättringarna ligger i att placera högtalarna rätt i rummet, och framförallt att rummet i sig är ok.

Men man har ju ofta det rum man har så att säga och för de flesta agerar det även vardagsrum som i sig sätter begränsningar...

En satellit+sub-installation KRÄVER stor omsorg för att låta bra, något annat kan man inte lura i sig. Det har dock potentialen att slå sk fullregisterhögtalare på fingrarna när det kommer till prestanda, men gör det ofta i verkligheten inte eftersom så lite energi läggs på bra komponenter och framförallt tiden att integrera dessa i lyssningsrummet.

MVH
/Chuck

Postad 03 May 2008 - 10:27

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Mi3 Super är en trevlig högtalare men priset är kanske något högt för ett demopar. Nya kostade de 20 000 kr så du kan ju se om du får ner dem lite till.

Om Mi3 passar dig beror lite på vilken typ av musik som du gillar. Själv tycker jag nämligen att Mi3-serien lät bra till välinspelad akutisk musik och röster men att ljudbilden föll isär på lite tyngre, snabbare musik.

I slutänden tycker jag att det är så enkelt att du ska välja de högtalare som du tyckte bäst om att lyssna på, oavsett vilka det var.

Postad 03 May 2008 - 10:32

nejdel
  • nejdel
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Okey, tackar för svaren,
Jag har ju som sagt ett vardagsrum och även sambon har ju endel att säga till om (kanske egentligen bra). Vad skulle då kunna vara ett vettigt pris för Mi3 super? 13500? Tyckte de spelade riktigt härligt med den musiken jag hade med och testade på.

Postad 03 May 2008 - 10:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Försök få ner dem något i alla fall. Det är ju lite bökigare att köpa beggat i butik eftersom de betalar moms och har sina omkostnader att tänka på.

Tror säkert frugan gillar Mi3 om de var i en vettig färg.

Postad 03 May 2008 - 11:16

Unregistered1836450d
  • Unregistered1836450d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Strax över i pris kanske ... men AV S3 och Focal chorus 826 ligger mig varmt om hjärtat...
Lyssna och se om du tycker dom är värde några extra lappar :blink:

Postad 03 May 2008 - 12:21

Fnoord
  • Fnoord
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
kan rekomendera dig B&W CM7 och heco celan ligger i den prisklassen med riktigt trevliga. Själv så valde jag heco men båda är riktigt bra tycker jag .

Postad 03 May 2008 - 21:07

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0
I den prisklassen får man inte missa Hecos 800 serie.. Ger den inte mer presentation än så.

Postad 03 May 2008 - 21:13

zamolxes
  • zamolxes
  • Lärjunge

• 408 inlägg
  • 0

I den prisklassen får man inte missa Hecos 800 serie.. Ger den inte mer presentation än så.

Kom på en demo och sen får du adressen till affären :-)

Håller med Triton242, grymma högtalare.

Postad 04 May 2008 - 08:31

Unregistered7cde3c8f
  • Unregistered7cde3c8f
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Dali mentor, funkar fint med NAD.
Mycket mjukare än ikon.

Postad 04 May 2008 - 14:01

nejdel
  • nejdel
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Gillade audiovector s3, men ligger lite över min budget och tänkte först testa mi3 super hemma innan jag överväger att lägga ut mer pengar. Mentor tyckte jag hade lite samma problem som ikonerna. Inte lika mycket, men gillar inte ljudet. Focal högtalarna kommer jag nog aldrig få innanför dörren med tanke på designen:)
CM7 blev jag inte så imponerad av för det priset. Det är ju snygg högtalare, men tyckte inte den var värd priset.

Blev intresserad av dessa Heco 800. Var många element så man blev ju lite smått tveksam på kvalitén, men skulle vara trevligt att testa. Vet dock ingenstans här i närheten som har dem.

Postad 04 May 2008 - 14:10

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Personligen gillar jag dem inte, men man kan ändå inte komma ifrån att det är väldigt populära högtalare, nämligen Monitor Audio Rs6/8. Har bara hört dem tillsammans med Rotel så hur de trivs tillsammans med din Nad har jag ingen aning om, kanske värt ett försök iallafall.

// Sat

Postad 04 May 2008 - 15:51

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

• 355 inlägg
  • 0

Gillade audiovector s3, men ligger lite över min budget och tänkte först testa mi3 super hemma innan jag överväger att lägga ut mer pengar. Mentor tyckte jag hade lite samma problem som ikonerna. Inte lika mycket, men gillar inte ljudet. Focal högtalarna kommer jag nog aldrig få innanför dörren med tanke på designen:)
CM7 blev jag inte så imponerad av för det priset. Det är ju snygg högtalare, men tyckte inte den var värd priset.

Blev intresserad av dessa Heco 800. Var många element så man blev ju lite smått tveksam på kvalitén, men skulle vara trevligt att testa. Vet dock ingenstans här i närheten som har dem.

kolla i forumet..
Finns en officiell tråd om hecos högtalare serien.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.