Helt uppenbart är ju att ingen av rekommenderade projektorer i den här tråden har såpass kort "kastvidd" att man får 100" utan att zooma maximalt. Frågan är om detta påverkar bilden något?
Förstör jag bilden om jag tittar på film med 2 x Zoom?
I teorin så påverkar det bilden en aning. Om du däremot ser någon skillnad i praktiken är en helt annan sak. Själv tycker jag det har varit försumbart i alla de fall jag använt mig av zoom.
En sak till jag funderar på är hur "bra" det blir när man spelar PS3 på en projektor?
Jag har fått för mig att den omöjligt kan hänga med lika bra som en TV.. men som sagt, det är bara vad jag har fått för mig.
Dessutom funderar jag på hur det är att spela PS3 på en 100" stor skärm när jag sitter ca 3 m från duken.
Det kan inte vara optimalt.
En projektor hänger med alldeles utmärkt. Skulle tro att du får vara supermänniska på något sätt för att märka av något annat. Angående storlek och avstånd; det ÄR optimalt att ha 100" på 3 meter (3.3 för mig) när man spelar. Allt där under är INTE optimalt!! Är numera skadad och tycker det är astrist och svårt att leva sig in om storleksration blir mindre än ovan nämnda. Likadant för de kompisar som har spelat os mig. INGEN tycker man bör gå ner i storlek. Motorstorm i 100". Det är ös det!

Helt uppenbart är ju att ingen av rekommenderade projektorer i den här tråden har såpass kort "kastvidd" att man får 100" utan att zooma maximalt. Frågan är om detta påverkar bilden något?
Förstör jag bilden om jag tittar på film med 2 x Zoom?
I teorin så påverkar det bilden en aning. Om du däremot ser någon skillnad i praktiken är en helt annan sak. Själv tycker jag det har varit försumbart i alla de fall jag använt mig av zoom.
Kanske man ska satsa på en något mindre bild. Det räcker kanske med 80" eller var nu standarden på 16:9 dukar ligger.
Det bästa du kan göra är ju att skaffa projektorn först och skjuta direkt på väggen för att se vilken storlek du trivs bäst med själv, men 80" på 3 meter....pffft säger jag!

DVI-HDMI finns det billiga adapters för (drygt 100 kr på Kjell och co t.ex. tror jag).