Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Prisvärd HD-ready projektor

22 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2008 - 12:43

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Tjena!
Nu äntligen ska vi flytta till en trea (vilket givetvis innebär ett multimediarum för mig).
Så nu har det blivit dags att byta ut min gamla Toshiba MT200 mot något nyare, något som matchar min PS3:a.
Men frågan är vad jag ska köpa istället?

Jag skulle vilja ha en prisvärd projektor som klarar HD-ready (minst).
Den ska gärna ha lens shift och dubbla HDMI ingångar.

Tanken är att jag ska koppla ihop min Receiver (Onkyo 703), min dator, mitt PS3 samt min nya projektor för att ta ut ljud på recievern och bild från två källor på projektorn.

Så vilken projektor ska jag köpa???

Redigerat av Unregistered7657e1f7, 05 May 2008 - 12:44.

Postad 05 May 2008 - 13:08

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Kolla på Sanyo Z5. Har lensshift samt två HDMI och kanske viktigast av allt...bra bild! :)

//P

Postad 05 May 2008 - 13:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Ta även en titt på Panasonic PT AX200!

Har en själv är är jättenöjd med den!

Det som var avgörnade för mig var en projje som klarade av att ge bra bild trots brist på total mörkläggning.

Den ger en fantastisk bild även när det är ljust i rummet, till skillnad från min gamla Z3:a....

Finns bilder i mitt galleri om man vill se mer.

/masse

Redigerat av masse70, 05 May 2008 - 13:17.

Postad 05 May 2008 - 13:25

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Ta en kik på Epson TW700 också kanske? :)

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 05 May 2008 - 14:01

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Härligt med ett sånt här bra forum.
På mindre än en timme har jag fått inte mindre än tre kandidater.

Tack för hjälpen grabbar!

Postad 05 May 2008 - 14:43

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Som extra info kan man väl säga att Epson och Panasonic är bästa alternativen om mörkläggning är ett problem eftersom de är klart ljusstarkare än Sanyon. Med hyggliga möjligheter till mörkläggning så är det nog hugget som stucket...

Lycka till!

//P

Postad 05 May 2008 - 14:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Köp senaste nummret av Hemmabio-tidningen, de hjälper dig sålla ut några kandidater som du bör titta på IRL innan köp...

Vill minnas att de ansåg att Infocus IN78 och Mitsubishi 3100 hade bäst bild, vilket låter rimmligt baserat på den minnesbild jag har. Ax200 blev dock bäst i test pga av att den var mer flexibel trots sämre bild. Lite skumt men, men...

Postad 06 May 2008 - 12:44

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Köp senaste nummret av Hemmabio-tidningen, de hjälper dig sålla ut några kandidater som du bör titta på IRL innan köp...

Vill minnas att de ansåg att Infocus IN78 och Mitsubishi 3100 hade bäst bild, vilket låter rimmligt baserat på den minnesbild jag har. Ax200 blev dock bäst i test pga av att den var mer flexibel trots sämre bild. Lite skumt men, men...

När du skriver "Hemmabio-tidningen".. vilken tidning menar du då och vilket nummer?
Det finns ju några olika tidningar som handlar om/heter "Hemmabio".. väl?? :P
Eller är det M3-Hemmabio du menar?

Postad 06 May 2008 - 12:56

Steff66
  • Steff66
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Hej
Själv köpte jag en Optoma HD70 och är rysligt nöjd med den. Bilden är kanon "trots" bara 720p.
De säljer ju numera HD65 för så lite som 7990 med duk tror jag att jag sett. Runt 6990 utan.
Och den är ju kompatibel med 1080p vilket HD70 saknar. Den har inte fått riktigt lika bra recensioner som
HD70 men för den prisklassen tror jag att den rockar. Och höjer sig en bra bit över den MT200 du har.
Gå in hos Hifiklubben om du har en i närheten, dom säljer den bl a.

Postad 06 May 2008 - 13:11

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Både Optoma HD70 och HD65 är lika förvånansvärt kompatibla med 1080p. :P

/Fredrik
ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige.

Postad 07 May 2008 - 13:08

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

När du skriver "Hemmabio-tidningen".. vilken tidning menar du då och vilket nummer?
Det finns ju några olika tidningar som handlar om/heter "Hemmabio".. väl?? :)
Eller är det M3-Hemmabio du menar?

http://www.hemmabiotidningen.se/
Det har dock nu hunnit kommit ut ett nytt nummer sen proj-testet.

Övriga hemmabio-blaskor i Sverige kan du strunta i, totalt inkompetenta.

Postad 07 May 2008 - 18:35

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Hej,

Med din PS3 i åtanke som har möjlighet att köra 1080p 24 så kan jag INTE rekommendera en PLV-Z5 som har föreslagits tidigare i denna tråd.

Jag har en just dessa grejer och PLV-Z5 levererar en grymt bra bild men den klarar inte av att hantera 1080p 24 så bilden rycker på tok för mycket i vissa scener, lägg hellre lite extra pengar på att köpa en projektor som klarar 1080p 24.

Oavsett vilken projektor du väljer så tycker iaf jag att du ska se till så att denna klarar av 1080p 24.

VH Micke

Postad 07 May 2008 - 19:07

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Hej,

Med din PS3 i åtanke som har möjlighet att köra 1080p 24 så kan jag INTE rekommendera en PLV-Z5 som har föreslagits tidigare i denna tråd.

Jag har en just dessa grejer och PLV-Z5 levererar en grymt bra bild men den klarar inte av att hantera 1080p 24 så bilden rycker på tok för mycket i vissa scener, lägg hellre lite extra pengar på att köpa en projektor som klarar 1080p 24.

Oavsett vilken projektor du väljer så tycker iaf jag att du ska se till så att denna klarar av 1080p 24.

VH Micke

Hmmm...vad skumt! Jag har aldrig upplevt att judder varit något större problem med vår Z5 faktiskt. Men det kan kanske också ha att göra med hur känslig man är? Det är inget jag stört mig på ännu iaf...

//P

Redigerat av peppelito, 07 May 2008 - 19:08.

Postad 08 May 2008 - 14:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Hej,

VH Micke

Just detta att kunna klara av 1080p 24 var ett av skälen till att jag valde just AX200:an. Som sagt visserligen "bara" 720p, men matad med tex en bra Blu Ray och i läget 1080p 24 tycker både jag själv och enligt de reviews jag läst att den i stort sätt kan mäta sig med Full-Hd projektorer.

Styrkor:

1. Otroligt ljusstark.
2. Bra bild out of the box imo (dock säkert betydligt bättre med kalibrering)
3. Flexibel att montera tack vare hygglig lensshift och zoo mm.
4. Smidig och väldigt lätthanterad fjärrkontroll med belysning.
5. Mycket bra bild för rätt lite pengar.
6. Snygg :)

My two cents...

Postad 12 May 2008 - 18:55

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Så vad blev det för projje egentligen!?

*nyfiken* :)

Postad 03 July 2008 - 10:17

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Så vad blev det för projje egentligen!?

*nyfiken* :P

Ja, det har inte blivit något inköp än.
Jag går fortfarande och funderar på vilken projje som är lämpligast för mitt rum.

Vad är minumum avstån mellan projektor och duk om man vill ha ca 100" stor bild.
Som jag planerat möbleringen idag så kommer jag ha projektor och duk på "långväggarna".
Detta innebär att jag har 3.15 m från vägg till vägg.

Postad 03 July 2008 - 12:08

NirreFirre
  • NirreFirre
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Nograz: det är detta du behöver:
http://www.projector...culator-pro.cfm
Inte helt solklar i början (iaf förmig) men klicka på "Help" närdu valtprojektor och läs.
Kom även ihåg att DLP modeller (de flesta Optoma, Infocus, Mits) kan ge uppskov till "rainbow effect" och migrän för 15-30% av populationen även om nyare modeller är bättre så har jag själv varit hos kompisar och fått "gå hem" efter 5min filmtittande.. men ska du njuta själv i mörkret så e det ju lugnt :P

Postad 04 July 2008 - 12:19

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Nograz: det är detta du behöver:
http://www.projector...culator-pro.cfm
Inte helt solklar i början (iaf förmig) men klicka på "Help" närdu valtprojektor och läs.
Kom även ihåg att DLP modeller (de flesta Optoma, Infocus, Mits) kan ge uppskov till "rainbow effect" och migrän för 15-30% av populationen även om nyare modeller är bättre så har jag själv varit hos kompisar och fått "gå hem" efter 5min filmtittande.. men ska du njuta själv i mörkret så e det ju lugnt :o

Helt uppenbart är ju att ingen av rekommenderade projektorer i den här tråden har såpass kort "kastvidd" att man får 100" utan att zooma maximalt. Frågan är om detta påverkar bilden något?
Förstör jag bilden om jag tittar på film med 2 x Zoom?

En sak till jag funderar på är hur "bra" det blir när man spelar PS3 på en projektor?
Jag har fått för mig att den omöjligt kan hänga med lika bra som en TV.. men som sagt, det är bara vad jag har fått för mig.
Dessutom funderar jag på hur det är att spela PS3 på en 100" stor skärm när jag sitter ca 3 m från duken.
Det kan inte vara optimalt.

Kanske man ska satsa på en något mindre bild. Det räcker kanske med 80" eller var nu standarden på 16:9 dukar ligger.

Idag ska jag i alla fall åka och köpa en soffa till rummet.
Kommer jag ihåg så ska jag fota och lägga upp här på forumet.

Postad 04 July 2008 - 12:23

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Kom på en fråga till:
Skulle vilja koppla in min dator till projektorn.
Datorn är en "gammal" Fujitsu Siemens, Scaleo X. Den har två st DVI utgångar.
Tyvärr har jag upptäckt att inte så många projjar har DVI ingång så frågan är om man enkelt kan konvertera DVI till HDMI?

Postad 04 July 2008 - 12:36

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Helt uppenbart är ju att ingen av rekommenderade projektorer i den här tråden har såpass kort "kastvidd" att man får 100" utan att zooma maximalt. Frågan är om detta påverkar bilden något?

I teorin så påverkar det bilden en aning. Om du däremot ser någon skillnad i praktiken är en helt annan sak. Själv tycker jag det har varit försumbart i alla de fall jag använt mig av zoom.

En sak till jag funderar på är hur "bra" det blir när man spelar PS3 på en projektor?
Jag har fått för mig att den omöjligt kan hänga med lika bra som en TV.. men som sagt, det är bara vad jag har fått för mig.
Dessutom funderar jag på hur det är att spela PS3 på en 100" stor skärm när jag sitter ca 3 m från duken.
Det kan inte vara optimalt.

En projektor hänger med alldeles utmärkt. Skulle tro att du får vara supermänniska på något sätt för att märka av något annat. Angående storlek och avstånd; det ÄR optimalt att ha 100" på 3 meter (3.3 för mig) när man spelar. Allt där under är INTE optimalt!! Är numera skadad och tycker det är astrist och svårt att leva sig in om storleksration blir mindre än ovan nämnda. Likadant för de kompisar som har spelat os mig. INGEN tycker man bör gå ner i storlek. Motorstorm i 100". Det är ös det! :o

I teorin så påverkar det bilden en aning. Om du däremot ser någon skillnad i praktiken är en helt annan sak. Själv tycker jag det har varit försumbart i alla de fall jag använt mig av zoom.

Kanske man ska satsa på en något mindre bild. Det räcker kanske med 80" eller var nu standarden på 16:9 dukar ligger.

Det bästa du kan göra är ju att skaffa projektorn först och skjuta direkt på väggen för att se vilken storlek du trivs bäst med själv, men 80" på 3 meter....pffft säger jag! :)

DVI-HDMI finns det billiga adapters för (drygt 100 kr på Kjell och co t.ex. tror jag).

Postad 04 July 2008 - 13:03

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
ha ha ha.. vilket roligt svar :)
Det avgör saken!
Givetvis ska jag inte ha mindre än 100".
Jag får väl använda Zoomen till max istället för att gå ner i bildstorlek.
Tror det kommer bli grymt att lira COD 4 på 100" .. frågan är bara om man får ont när någon skjuter på en när spelet blir så realistiskt.. :o

And what about the projector.
Sanyo Z5 eller Panasonic AX200?
Läste lite "dålig" kritik om Sanyon längre upp i denna tråden. Sånt gör ju att man blir lite skeptisk.

Postad 04 July 2008 - 16:45

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
AX200 är ju en nyare projektor än Z5:an. Den konkurrerar ju snarare med AX100. Så rimligtvis borde AX200 vara bättre, dessutom hanterar den ju 1080p24 korrekt.

Postad 04 July 2008 - 18:02

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

ha ha ha.. vilket roligt svar :D
Det avgör saken!
Givetvis ska jag inte ha mindre än 100".
Jag får väl använda Zoomen till max istället för att gå ner i bildstorlek.
Tror det kommer bli grymt att lira COD 4 på 100" .. frågan är bara om man får ont när någon skjuter på en när spelet blir så realistiskt.. :)

And what about the projector.
Sanyo Z5 eller Panasonic AX200?
Läste lite "dålig" kritik om Sanyon längre upp i denna tråden. Sånt gör ju att man blir lite skeptisk.

Jag lirar CoD4 näst intill varje dag på 106" på ca 3,5-4m avstånd, i totalt ljuskontrollerat rum, I LIKE!
Problem är väl snarare att man spelar FÖR MYCKET när det är så gött, inte ALLS lika roligt att lira hos min polare på hans 40"Plasma, som natt o dag! :o

Har dock en fullhdprojj, BenQ W9000, har inte provat med en "lågupplöst" lcd i mitt rum.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.