Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Multimediarum

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2008 - 13:10

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Så har det äntligen blivit dags!!
Vi har skaffat en trea och jag har övertygat tjejen om alla fördelar med ett "multimediarum".. "Men gumman, istället för att ha alla prylarna i vardagsrummet.. du tycker ju det är fult.. då stör jag dig inte.. alla andra har ju.. " :)

Så jag har så smått börjat skissa på layout och då stötte jag på några frågor.

Vad ska jag ha på golvet?
I dagsläget ligger där en grön (ful) linoliummatta som ger mig kräkningar så den ska bort/täckas över.
Min första tanke var att lägga in en heltäckningsmatta. Eftersom det är en hyresrätt så får den ligga löst och hållas på plats med dubbelhäftande tejp. Men var köper man en sådan och vad kostar det (pris/m2)?
Är det en bra ide att ha heltäckningsmatta?

Nästa fråga handlar om kabelrännor.
Var köper man de snyggaste kabelrännorna?

Färger på väggarna?
Måste jag ha mörka färger på väggarna eller kan man ha ljusare färger och ändå få biorumskänsla?
Finns det fördeler/nackdelar med färg kontra tapet?

Mörkläggning.
Hur mörklägger man bäst och billigast ett fönster?
Ska man köpa en rullgardin eller finns det bättre alternativ?

Många frågor blir det..
Och jag kommer lägga upp en länk under galleri på hur rummet artar sig.
Ska bara få tillträde till lägenheten först.

Postad 06 May 2008 - 01:00

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Det är ganska svårt att svara generellt för det handlar otroligt mycket om hur avancerat bygget skall vara och vilka pengar du vill lägga. Att det är en hyresrätt begränsar det lite iaf men vissa har valt även där att lägga stora summor och räknar med att bo kvar länge.

Vill du ha biokänsla eller vardagsrumskänsla med inriktning på film/tv. Vad ska rummet användas till? Bara film eller även tv, musik, tv-spel etc?

Hur många sittplatser vill du få in och vilken budget rör du dig med?

Många frågor men värt att planera noga för det springer oftast iväg. Började själv med att det skulle räcka med 100 000kr och nu är man snart uppe i de summorna bara för att bygga rummet helt utan prylar eller elektronik men sen finns de som har lagt totalt kanske 15-20 000kr inkl allt.

Postad 06 May 2008 - 01:15

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Så har det äntligen blivit dags!!
Vi har skaffat en trea och jag har övertygat tjejen om alla fördelar med ett "multimediarum".. "Men gumman, istället för att ha alla prylarna i vardagsrummet.. du tycker ju det är fult.. då stör jag dig inte.. alla andra har ju.. " :P

Så jag har så smått börjat skissa på layout och då stötte jag på några frågor.

Vad ska jag ha på golvet?
I dagsläget ligger där en grön (ful) linoliummatta som ger mig kräkningar så den ska bort/täckas över.
Min första tanke var att lägga in en heltäckningsmatta. Eftersom det är en hyresrätt så får den ligga löst och hållas på plats med dubbelhäftande tejp. Men var köper man en sådan och vad kostar det (pris/m2)?
Är det en bra ide att ha heltäckningsmatta?

Nästa fråga handlar om kabelrännor.
Var köper man de snyggaste kabelrännorna?

Färger på väggarna?
Måste jag ha mörka färger på väggarna eller kan man ha ljusare färger och ändå få biorumskänsla?
Finns det fördeler/nackdelar med färg kontra tapet?

Mörkläggning.
Hur mörklägger man bäst och billigast ett fönster?
Ska man köpa en rullgardin eller finns det bättre alternativ?

Många frågor blir det..
Och jag kommer lägga upp en länk under galleri på hur rummet artar sig.
Ska bara få tillträde till lägenheten först.

Kan försöka svara lite snabbt på de första frågorna.

Ja heltäckningsmatta är väldigt värt att fundera på, om rummet används normalt så räcker det gott med någon rand dubbelhäftande tejp + att du sätter listerna så att mattan sitter i kanterna på rummet. Det kostar alltifrån runt 80 kr till 2000-3000 kr /kvm. Generellt kan jag tycka att de riktigt täta och tjocka heltäckningsmattorna som andas biokänsla kostar lite mer (från 400-500 kr och uppåt). Ett annat alternativ är nålfilt som är strävare och inte lika mjukt men ganska tåligt och prisvärt. Finns hos många handlare för runt 50 kr/kvm. Kolla t.ex på din lokala byggvaruhus som bauhaus m.fl så har de ganska billiga nålfiltar, heltäckningsmattor mm. Vill du lägga mer så är lokala mattfirman lättaste stället att vända sig till.

www.kanallisten.se kan jag gärna rekommendera, kostar en liten slant men snygg lösning om du tänkt bo där ett tag. Annars finns traditionella billiga kabellister på de flesta byggvaruhus, clas ohlsson etc om du vill komma billigare undan.

Visst kan du ha ljusare, det handlar om prioriteringar. Hur mkt design/estetik vill du offra för filmkänslan. Ett ljusare rum kan fungera ypperligt men är självklart inte helt optimalt. Kanske ha frontväggen som en mörkare fondvägg medan resterande är ljusare t.ex? Eventuellt om du vill satsa på akustiktak att köra det i svart tillsammans med frontväggen medan resten är grått, beige eller nån annan ljusare färg? Är det ett rum som ska fungera att sitta och lyssna på musik, sitta o spela tv-spel etc kanske det inte är lika kul med ett helsvart rum.

Ang mörkläggning så fungerar rullgardiner. Du kan sy mörkläggningsgardiner eller ha bara tjockt tyg som hängs för fönstren vid filmtittning, det handlar lite om tycke och smak men se till att få riktigt ljustätt, det är värt mödan.

Lycka till vilket som och det är bara att höra av dig om du har frågor och funderingar

MVH Lorant
www.eolkonsult.se

Postad 06 May 2008 - 12:56

Unregistered7657e1f7
  • Unregistered7657e1f7
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Vilka bra svar.. många tack för hjälpen.
Och jag inser när jag läser era svar att jag nog ska förtydliga ett par punkter.

Rummet ska användas för att kolla på film, spela TV-spel, lyssna på musik och sitta och ta några bärs i med grabbarna.
I utgångsläget har jag planerat att ställa in en tre-sits-soffa och ett litet bord, men sen får jag väl ta mig en funderare på om det är värt att införskaffa ett par sköna fåtöljer istället. Men som sagt, en soffa och ett bord är början.

Och som ni mycket riktigt påpekar så är det en hyresrätt och därför har jag inte tänkt lägga ner allt för mycket pengar på rummet. Riktigt var jag har satt gränsen vet jag inte, men runt 20 000 skulle jag tro. Och för de pengarna hoppas jag kunna skaffa en projektor, en soffa, ett litet bord, och en heltäckningsmatta. Tapeter och målarfärg hamnar utanför budgeten, för det måste ändå göras om.
Och faktum är att jag nog prioriterar ett rum som är snyggt inredningsmässigt framför ett som andas "biorum".
Tror nog jag kommer köra på lite ljusare färger på väggarne, men ha en mörk fondvägg. Taket kommer få förbli vitt.

Blev det lite klarare, förstår ni bättre nu vad jag är ute efter?

Har ni några tips på hur man ska ljussätta ett sånt här rum?
Jag vill ha ett väligt mjukt ljus från indirekta ljuskällor och jag tänkte inte sätta upp något innertag med uttag för spottar eller liknande.

Postad 06 May 2008 - 21:06

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Japp då var det lite mer tydligt.

Då rummet byggs som ett umgängesrum är inte akustiken livsviktig så därför tycker jag du ska fundera på vad du vill ha för golv. Prismässigt är väl enklare laminatgolv, ny plastmatta eller alternativt nålfilt värt att fundera på. Alla tre finns som prisvärda alternativ, flertalet färger/utförande och kan hittas för vettiga pengar (runt 50-80kr per kvm beroende på modell).

Låt taket vara vitt som sagt, eventuellt om du ändå tänkt måla om för att fräscha upp kan du försöka få en bruten vit färg som inte är lika tydligt självlysande utan en mattare vit.

Välj några ljusa färger på väggarna och komplettera med filmposters i snygga ramar eller målade filmtavlor. Kanske någon hylla med snygga filmboxar o nån liten filmprydnad. Du kan t.ex ha en mörkare frontvägg i grått, svart eller brunt helst utan för mycket mönster. Sen kan du köra på någon ljusare beige eller liknande på resterande väggar och låta prydnader och textilier stå för färgerna.

Har du inte valt nålfilt så hade jag rekommenderat en STOR matta för att få in både mjukhetsfaktor i rummet och ändå ge lite dämpning. Finns billiga alternativ på Ikea, eller om du köper heltäckningsmatta som du bara har som lös matta. Soffa eller fåtöljer är ju bara att leta tills du fastnar för något i din smak och budget.

Lägg gärna lite tid och energi + eventuellt lite pengar på bra kabellister och fixa så kablar döljs i trösklar, dörrkarmar eller hur det nu passar i ditt specifika rum. Spara hellre in på enklare kablar som är väl dolda för det finns inget mer störande i ett umgängesrum än massa kablar eller alltför synliga kabellister mm.

Har du möjlighet så satsa för allt i världen på en ramspänd duk om du kan. Du får en bra ramspänd duk för samma pengar som en billig rullduk och kvaliten går ej att jämföra, speciellt om du kanske köper dukmaterial och spänner upp i en ram själv.

När det gäller belysning är ju tyvärr spotlights ett klockrent val, men förstår att du inte vill sätta upp några i en hyresrätt. Men kika på detta albumet - https://www.minhembi.../DanneB/134382#
Du kanske ska fundera på att bygga en sådan hylla bakom soffa med inbyggda spots. Sen bara ha nån enkel taklampa och nån snygg prydnad med kanske värmeljus och komplettera med levande ljus på några ställen.

Räcker långt i ett sådant rum, nu kommer jag inte på mer men kom med direkta frågor så är det enklare att svara

MVH Lorant
E & L konsult
www.eolkonsult.se
175646

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.