Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skulle behöva lite feeback på placeringen av bakhögtalarna!

20 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 May 2008 - 19:45

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Hej alla!
Då nalkas det flytt (1 juli) och ivrig som man är försöker man få ordning på hemmabion/sovrummet redan nu. :) Skulle behöva ha lite feedback på mina tankar om placering av bakhögtalarna.
Hemmabion kommer att vara ett CV CLS-serie system beståendes av CLS-12 front, CLS-6C center och CLS-6 bak.
Utav vad jag har läst mig fram och frågat runt så verkar det som att diskanterna på bakhögtalarna borde sitta ca 60cm över öronhöjd (dvs. ca 160cm upp på väggen). För att få ett lite mer diffust och inte lika sweetspot benäget ljud så tänkte jag även rikta bakhögtalarna mot varandra. Vad tycker ni om detta?

Här är bilder på hur det kan kunna att se ut:
Bifogad fil  Niklas_nya_hemmabio7.jpg   318.97K   0 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Niklas_nya_hemmabio3.jpg   370.81K   0 Antal nerladdningar

Eller finns det några andra bakhögtalare ni heldre hade rekommenderat i mitt fall??

Tack på förhand! :lol:
Niklas

Redigerat av Explorer45, 06 May 2008 - 22:22.

Postad 06 May 2008 - 21:42

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Någon? :)

Postad 06 May 2008 - 22:11

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Någon? :)

Svårt att hitta på någon bättre placering för direktstrålande högtalare med soffa mot ena sidoväggen. Möjligtvis takplacering riktade nedåt, men det är ju inte särskilt snyggt :P

Postad 06 May 2008 - 22:17

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Svårt att hitta på någon bättre placering för direktstrålande högtalare med soffa mot ena sidoväggen. Möjligtvis takplacering riktade nedåt, men det är ju inte särskilt snyggt :)

Hm, kanske är bättre med takfästning? Estetiskt gör det mig inget. Vill bara få så bra surroundljud som möjligt. :P

Finns det några andra bakhögtalare ni hade rekommenderat annars (för att få bättre ljud) som passar övriga setupen? Kanske några trevliga dipol surrar?

Postad 06 May 2008 - 22:20

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Hm, kanske är bättre med takfästning? Estetiskt gör det mig inget. Vill bara få så bra surroundljud som möjligt. :)

Finns det några andra bakhögtalare ni hade rekommenderat annars (för att få bättre ljud) som passar övriga setupen? Kanske några trevliga dipol surrar?

Personligen så tror jag att Audio Pro's Qube passar bäst när det handlar om hörnsoffor, men Mirage brukar ju också rekommenderas. Vet egentligen inte om det gör någon skillnad att ha direktstrålande högtalare i taket istället för på väggen, har inte testat själv alltså, men jag har sett tipset flera gånger.

Postad 06 May 2008 - 22:35

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Personligen så tror jag att Audio Pro's Qube passar bäst när det handlar om hörnsoffor, men Mirage brukar ju också rekommenderas. Vet egentligen inte om det gör någon skillnad att ha direktstrålande högtalare i taket istället för på väggen, har inte testat själv alltså, men jag har sett tipset flera gånger.

Dock så kommer jag nog få problem med qube då soffan är så att överdelen svänger bak (överdelen går mot väggen men inte underdelen). Tror detta kommer dämpa ljudet väldigt mycket tyvärr..

Postad 07 May 2008 - 01:32

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Kan rekommendera Mirage nanosat som är en omnipolär högtalare. Körde liksom du direkstrålande högtalare bak innan dessa.
I princip "hörs" de inte. Ljudbilden bara finns där, ett omslutande ljud som passar hembio perfekt. Var lite orolig för klangmatchningen med frontsystemet, men de smälter in mycket bra. Kan verkligen rekommendera dem. Placeringsmässigt skulle de nog fungera bra hos dig. De sprider ljudet bra.
Kostar ca 1000:- /styck. Ville ha vita men det finns endast svart/ silver kvar hos tillverkaren. Finns även en v.2, dock dyrare.

Postad 07 May 2008 - 07:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Kan rekommendera Mirage nanosat som är en omnipolär högtalare. Körde liksom du direkstrålande högtalare bak innan dessa.
I princip "hörs" de inte. Ljudbilden bara finns där, ett omslutande ljud som passar hembio perfekt. Var lite orolig för klangmatchningen med frontsystemet, men de smälter in mycket bra. Kan verkligen rekommendera dem. Placeringsmässigt skulle de nog fungera bra hos dig. De sprider ljudet bra.
Kostar ca 1000:- /styck. Ville ha vita men det finns endast svart/ silver kvar hos tillverkaren. Finns även en v.2, dock dyrare.

Okej, nanosaten verkar ju tämnligen smidig.. Den skall sitta i taket va? Hur tror ni dessa kommer att smälta in med ett CV system?

Postad 07 May 2008 - 09:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Mirage nanosat är som sagt grymma och jag måsste också rekomendera dom till den som vill ha högtalare med stor spridning, bra ljudkvalitet men som inte vill ha stora fula lådor på väggarna som bara tar en massa platts,
För dom är ganska små men klarar ändå av att sprestera bra ljudtryck till filmer :)

Postad 07 May 2008 - 10:31

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Okej, nanosaten verkar ju tämnligen smidig.. Den skall sitta i taket va? Hur tror ni dessa kommer att smälta in med ett CV system?

Jag skulle gissa att de smälter in bra. De kan placeras både högt och lågt, över en viss höjd får du hänga dem uppochner enl tillverkarens rekommendation. Det medföljer väggfäste.

Ps. Om du vill ha dessa ska du nog skynda dig, antalet återförsäljare är få.

Redigerat av sossen, 07 May 2008 - 10:33.

Postad 07 May 2008 - 20:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Mirage nanosat är som sagt grymma och jag måsste också rekomendera dom till den som vill ha högtalare med stor spridning, bra ljudkvalitet men som inte vill ha stora fula lådor på väggarna som bara tar en massa platts,
För dom är ganska små men klarar ändå av att sprestera bra ljudtryck till filmer :unsure:

Låter ju väldigt bra förståss. :rolleyes:

Jag skulle gissa att de smälter in bra. De kan placeras både högt och lågt, över en viss höjd får du hänga dem uppochner enl tillverkarens rekommendation. Det medföljer väggfäste.

Okej, hur hade du i så fall placerat dem i mitt fall? Jag har tre meter upp till taket så det är ju en bit.. Ska man sätta dem där ändå vända neråt, eller skall jag sätta dom på väggen??

EDIT: Är det dessa du rekommenderar?

Redigerat av Explorer45, 07 May 2008 - 21:13.

Postad 07 May 2008 - 21:36

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Låter ju väldigt bra förståss. :unsure:

Okej, hur hade du i så fall placerat dem i mitt fall? Jag har tre meter upp till taket så det är ju en bit.. Ska man sätta dem där ändå vända neråt, eller skall jag sätta dom på väggen??

EDIT: Är det dessa du rekommenderar?

En kompis har dom och enligt honom så står det i manualen att man ska rikta dom neråt om man har dom högre upp än 2 meter och uppåt om man har dom lägre...Så det blir väl neråt för dig :rolleyes:

Postad 07 May 2008 - 21:43

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Støttes. Sitter man så närme bakveggen, er alternativene enten 7.1, bipolare eller omnipolare bakhøyttalere.
Mirage sprer lyden 360 grader og skaper et 3D-lydbilde, helt perfekt for dette bruket. Mirage Omnisat V2 anbefales også.

Postad 07 May 2008 - 21:50

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

En kompis har dom och enligt honom så står det i manualen att man ska rikta dom neråt om man har dom högre upp än 2 meter och uppåt om man har dom lägre...Så det blir väl neråt för dig :unsure:

Men frågan är då vad som är bäst? :rolleyes: Jag kan ju sätta dem under två meter och ha dem uppåt eller sätta dem över två meter och rikta dem neråt. Klurigt detta.. Någon som har prövat?

Støttes. Sitter man så närme bakveggen, er alternativene enten 7.1, bipolare eller omnipolare bakhøyttalere.
Mirage sprer lyden 360 grader og skaper et 3D-lydbilde, helt perfekt for dette bruket. Mirage Omnisat V2 anbefales også.

Låter ju bra men då är fortfarande frågan, hur sätter man dem på bästa sätt?

Postad 07 May 2008 - 22:06

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Kanske båda på bakväggen riktade framåt/ vända med gallret nedåt tex, så skulle nog jag själv gjort iaf.

Postad 07 May 2008 - 22:08

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Kanske båda på bakväggen riktade framåt/ vända med gallret nedåt tex, så skulle nog jag själv gjort iaf.

Låter ju som en plan iofs. :unsure:

Postad 07 May 2008 - 22:20

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Låter ju bra men då är fortfarande frågan, hur sätter man dem på bästa sätt?

Helt oppe ved taket/himlingen og vendt nedover.
Postad bild
Postad bild
http://avforum.no/mi...w.php/Whitedmon

Jeg har mine slik;
Postad bild

Postad 08 May 2008 - 09:03

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Helt oppe ved taket/himlingen og vendt nedover.

Även om det är tre meter upp till taket då alltså? Mycket snyggt rum du har förresten! :unsure:

Postad 08 May 2008 - 17:04

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Skickade iväg ett mail till hembioconsulten för blev lite skrajj när du sa att det kan vara bråttom men de sa att de antagligen skulle finnas kvar året ut. :)

Tror att ca 2 meter upp på väggen kan bli rätt bra (ca 90cm över huvudhöjd) då jag har kollat runt lite. Skall se om det går att få tag på Mirage sverige avdelning också och se vad de rekommenderar.
Detta kan nog bli riktigt bra till slut. :) Dessa är bra mycket mindre och smidigare än CLS-6 och skapar förhoppningsvis mycket bättre surround ljud!

EDIT: Skickade iväg ett mail så får vi se vad de svarar. Såg nu (tack Photek ;) ) att följande står i manualen till nanosat systemet:
"When using the NANOSAT as a surround speaker it should be positioned adjacent to and
slightly in front or behind the primary listening area. A general guideline for the recommended
height would be approximately 6 feet."
6 feet motsvarar ca 183cm så 2 meter blir nog rätt lagom då. :lol:

Redigerat av Explorer45, 08 May 2008 - 17:27.

Postad 08 May 2008 - 18:04

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Tror du kommer bli nöjd, observera att det är styckpris. :)

Postad 08 May 2008 - 18:15

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Tror du kommer bli nöjd, observera att det är styckpris. :)

Såg det som tur var, lätt att bli lurad där.. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.