Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur fästa IKEA bestå på bästa sätt på enkel gipsvägg

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 May 2008 - 10:28

niskavaara
  • niskavaara
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Jag har tänkt mig att montera upp 2st IKEA bestå hyllor på väggen. Slutresultatet skall se ut så här (hittade bilden här på forumet):

Postad bild

Mitt problem är att jag endast har enkel gipsvägg.

Min plan är att sätta fast mollypluggar i varje hörn i beståhyllorna. Sedan har jag tänkt att sätta en träregel under hyllorna (så att den inte syns).

Jag har egentligen sex frågor kring själva träregeln.

OBS OBS OBS! Jag är helt novis och brukar ofta känna mig vilsen på byggvaruhus :cool:

Fråga 1) Hur vet jag vilken belastning min vägg tål? Jag vill inte riskera att väggen går sönder.

Fråga 2) Vilken typ av regel bör jag köpa? Jag antar att det finns olika trämaterial och tjocklekar. Kan man få den tillsågad? Jag har tänkt att köpa på Fredells.

Fråga 3) Hur gör jag så att regeln inte syns? Om jag gör den kortare än vad själva hyllan är så antar jag att den inte syns. Men det kanske påverkar funktionen? Hur skulle ett proffs gjort?

Fråga 4) Jag har även tänkt att fästa träregeln i väggens reglar. Jag är ganska säker på att det är metallreglar. Men hur fäster jag träregeln på bästa sätt. Finns det mollyplugg som fungerar för detta scenario eller vad?

Fråga 5) Har det någon betydelse om jag sätter upp träregeln först, eller hyllan först?

Fråga 6) Något annat jag bör tänka på? Alla tips mottages tacksamt! :P

Postad 06 May 2008 - 11:14

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Fråga 1) Hur vet jag vilken belastning min vägg tål? Jag vill inte riskera att väggen går sönder.

Det kommer att vara infästningen som avgör hur mycket din vägg tål.

Fråga 2) Vilken typ av regel bör jag köpa? Jag antar att det finns olika trämaterial och tjocklekar. Kan man få den tillsågad? Jag har tänkt att köpa på Fredells.

Det beroro lite på vilken lösning du väljer. Se nedan.

Fråga 3) Hur gör jag så att regeln inte syns? Om jag gör den kortare än vad själva hyllan är så antar jag att den inte syns. Men det kanske påverkar funktionen?

Ett alternativ är ju att skaffa en L-profil i plåt (eller annan metall). Fäst den på väggen så den ser ut som L från sidan och ställ skåpen ovanpå. Jag vet inte riktigt hur skåpen ser ut, men behövs det kan man ju köpa en vanlig 2"4 och såga av så den är exakt lika lång som innermåttet i skåpet. Sedan fäster man den i överkant skåp och sedan i vägggen. Sitter L-profilen bra (dvs i reglar på ett par ställen) så räcker det säkert med vinkeljärn ed i överkant, bara ett par träffar en regel. På så sätt ser man i princip inget om man inte kiar under eller öppnar skåpen.

Fråga 4) Jag har även tänkt att fästa träregeln i väggens reglar. Jag är ganska säker på att det är metallreglar. Men hur fäster jag träregeln på bästa sätt. Finns det mollyplugg som fungerar för detta scenario eller vad?

Grövre träskruv funkar. Annars är ju montageskruv en säker lösning. Behövs ingen molly i reglarna.
Utanför reglar är mollyn bra.

Fråga 5) Har det någon betydelse om jag sätter upp träregeln först, eller hyllan först?

Som sagt - jag skulle satt en L-profil under först. Kör du med en träregel skulle jag ändå satt upp den först för att det är enklare.

Fråga 6) Något annat jag bör tänka på? Alla tips mottages tacksamt! :P

PMa de som gjort de lösningar du kikar på och kolla om de har tips.
Var noga med mollyn.
Lycka till!

Postad 06 May 2008 - 12:40

glemmy
  • glemmy
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Att hitta reglarna i väggen och skruva i dessa kanske vore en möjlighet? Finns apparater för det.
Men jag vet inte om det är bättre än att skruva upp en L-profil eller regel.

Postad 06 May 2008 - 13:01

niskavaara
  • niskavaara
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Det kommer att vara infästningen som avgör hur mycket din vägg tål.

Dum fråga kanske, men vad är infästning?

Ett alternativ är ju att skaffa en L-profil i plåt (eller annan metall). Fäst den på väggen så den ser ut som L från sidan och ställ skåpen ovanpå. Jag vet inte riktigt hur skåpen ser ut, men behövs det kan man ju köpa en vanlig 2"4 och såga av så den är exakt lika lång som innermåttet i skåpet. Sedan fäster man den i överkant skåp och sedan i vägggen.

L-profil låter som en smart idé. Jag vill att skåpen skall klara så mycket tyngd som bara möjligt.

Bara för att klargöra en sak. Är L-profil och vinkeljärn samma sak?

Hursomhelst antar jag att en 2"4 är det jag behöver. Men vad exakt är en 2"4?

Sitter L-profilen bra (dvs i reglar på ett par ställen) så räcker det säkert med vinkeljärn ed i överkant, bara ett par träffar en regel. På så sätt ser man i princip inget om man inte kiar under eller öppnar skåpen.

Nu förstår jag inte. Om jag använt en L-profil, skall jag då ÄVEN använda vinkeljärn? Du får gärna förtydliga.

Grövre träskruv funkar. Annars är ju montageskruv en säker lösning. Behövs ingen molly i reglarna. Utanför reglar är mollyn bra.

Om jag skall sätta fast en 2"4 eller L-profil genom en enkel gipsvägg med en plåtregel bakom. Vad är då bäst? En träskruv eller en montageskruv? Och hur vet jag vilken skruv jag skall välja (det verkar finna smånga varianter, iallafall på montageskruven)

Stort tack för din hjälp. Det är inte så lätt när man är nybörjare. Och jag har ändå sökt ganska mycket innan jag svarade på ditt inlägg (bara så att du vet). Varken "infästning" eller "2"4" gav några relevanta svar. Där får nog Google jobba lite på sin sökmotor... :P

Postad 07 May 2008 - 15:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Dum fråga kanske, men vad är infästning?

Finns inga dumma frågor.
"Fastskruvningen i väggen"
Sker den med spik håller det dåligt. Sker den med skruv lite bättre. Skruv med plugg ännu lite bättre och molly ett steg till. Bäst är att fästa i reglarna. En misslyckad molly sitter sämre än en skruv med nylonplugg. Därmed är det hur du gör infästningen som avgör - inte vägg.

L-profil låter som en smart idé. Jag vill att skåpen skall klara så mycket tyngd som bara möjligt.

Bara för att klargöra en sak. Är L-profil och vinkeljärn samma sak?

Hmmm ... det kan det iofs säkert vara antar jag. Det jag menar med vinkeljärn är ... fast kanske i annan storlek... typ Postad bild
Med L-profil menar jag "en lång plåtlist" som görs nästan lika lång som skåpen (så när som på 5-10 cm åt vardera hållet). Om den sedan är i alu, mässing eller plåt spelar mindre roll. Gissar att den är någon mm tjock. Sedan 2-5 cm som ligger mot vägg resp under skåp. Själv har jag satt både på L-lister som är tänkt att använda till gipsning (tex http://www.gyproc.se...E/h5050_hs.gif) samt som avslut vid golvläggning (lite styvare, men bygger mer från väggen pga tjocklek). Kom på att jag även använt avslutningslisten för Eccophons akustiktak. I princip så går det ju med flera vinkeljärn, men det är så enkelt att få en L-profil i våg och längden gör att man alltid kan hitta minst ett par reglar att fästa den i.

Hursomhelst antar jag att en 2"4 är det jag behöver. Men vad exakt är en 2"4?

Sorry.
Sök på 45x95 istället. Eller råplan ... eller båda... Postad bild

Nu förstår jag inte. Om jag använt en L-profil, skall jag då ÄVEN använda vinkeljärn? Du får gärna förtydliga.

L-profilen sätter du i underkant. Vill du inte ha en L.profil där så kan du ställa den på en 45x95 ... Fat jag tror du klarar dig med någon läkt typ 22x35 ed.
2"4 hade jag tänkt i överkant för att den är enkel att fästa i både vägg och skåp. Dessutom gör tjockleken att den tar en del last.
Scannade en snabb skiss. Är kass på att rita och lite stressad så vi får se om jag kan förklara. Observera att detta inte är något "facit" eller att jag är ett proffs. Det är bara som jag skulle ha gjort (och faktiskt har gjort) som glad amatör. Tv är genomskärning och th är sett framifrån.... hoppas det går att förstå :unsure:

1. Börja med att måla 2"4an så att den blir diskret inne i skåpen. Såga den exakt lika lång som insidan på resp skåp. Fäst den ordentligt i skåpet. Ska det vara en skiva ovanpå är det enklast att skruva uppifrån. (De skruvarna syns ju inte under skivan. Är du duktig kan du ju ta mindre dimension eller vinklar isf 2"4 eller ta en tn tunnare profil och sätta fast den i sida och tak med vinklar.) Skruva ihop skåpen.

2. Märk ut på väggen (bakom den blivande möbeln) var reglarna är. Fäst L-profilen på väggen. Se till att få fast den i minst två reglar förutom övrig skruv. (L-profilen tar i princip bara trycklast i höjdled.)

3. Ställ skåpet på L-profilen. Skruva fast skåpen i överkant genom regeln. Minst 2 reglar som ovan. (Regeln tar en del drag.) Bra om man sätter en montageskruv genom bakstycket och genom L-profilen så inet skåpet kan glida ut i underkant. Är bakstycket dåligt kan man ju ta en möbelvinkel och fästa i sidostycke eller botten innan man går igenom.

Om jag skall sätta fast en 2"4 eller L-profil genom en enkel gipsvägg med en plåtregel bakom. Vad är då bäst? En träskruv eller en montageskruv? Och hur vet jag vilken skruv jag skall välja (det verkar finna smånga varianter, iallafall på montageskruven)

Jag tycker montageskruv sitter bäst, men i princip kan du ju ta vilken skruv som helst som inte har för grunda jängor. Den behöver inte vara så lång heller. Räcker med 4-5 cm genom L-profilen och 8-9 cm genom 2"4.
Där du inte har reglar sätter du molly.

Stort tack för din hjälp. Det är inte så lätt när man är nybörjare. Och jag har ändå sökt ganska mycket innan jag svarade på ditt inlägg (bara så att du vet). Varken "infästning" eller "2"4" gav några relevanta svar. Där får nog Google jobba lite på sin sökmotor... ;)

Svårt att söka på dåliga beskrivningar. :rolleyes:

Bifogad fil(er)

Postad 08 May 2008 - 15:50

niskavaara
  • niskavaara
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tack för din utförliga beskrivning. Jag har några korta frågor bara...

men det är så enkelt att få en L-profil i våg och längden gör att man alltid kan hitta minst ett par reglar att fästa den i.

Kan man köpa L-profil på Clas Ohlson eller Fredells? Måste man böja till själv?

L-profilen tar i princip bara trycklast i höjdled.

Kan du förklara lite vad du menar med detta? Om jag följer dina instruktioner, kan jag då vara någolunda säker på att skåpet inte ramlar ner. Hur skall jag tänka när det gäller belastning? :)

Jag tycker montageskruv sitter bäst, men i princip kan du ju ta vilken skruv som helst som inte har för grunda jängor. Den behöver inte vara så lång heller.

Mollyn klämmer ju upp bakom gipsväggen. Men hur fäster montegeskruven? Om det har någon betydelse så är jag ganska säker på att det är en aluminiumregel.

Tack än en gång för din hjälp!!

Postad 09 May 2008 - 08:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Kan man köpa L-profil på Clas Ohlson eller Fredells? Måste man böja till själv?

Gipsprofilen bör absolut finnas hos tex Fredells. Vet inte hur dte är på Classes. Om du förklarar på Fredells så bör de kunna ta fram en profil till dig. Om den är tänkt till gipsväggar, golvskarvar eller uterum är ju av mindre betydelse. De bör även kunna hjälpa dig generellt om du har med en bild på det du ska bygga.

Kan du förklara lite vad du menar med detta? Om jag följer dina instruktioner, kan jag då vara någolunda säker på att skåpet inte ramlar ner. Hur skall jag tänka när det gäller belastning? :)

Det är mindre petigt med mollyn på listen än i överkant. (Om man ställer något på skåpen så kommer skåpen i underkant att tryckas mot väggen. Väggen tar då den kraften. Sedan kommer en kraft som vill "klippa av" skruven, men den är i sammanhanget så liten så man kan strunta i den.) Den kritiska infästningen kommer att bli i överkant. Där du hittar av reglar kan du ju sätta två skruvar så är det ännu säkrare.

Mollyn klämmer ju upp bakom gipsväggen. Men hur fäster montegeskruven? Om det har någon betydelse så är jag ganska säker på att det är en aluminiumregel.

Montageskruven drar du genom regeln. Det är då gängen i skruven som tar lasten genom att "ligga mot" regelplåten. Det är därför jag tycker det är bra om man har en vettig gäng. Låter kanske klent, men det håller absolut om du kan hitta minst en regel per skåp.
Du kan enkelt känna om du träffat regeln. Dels så torde det märkas då du skruvar. Om du tycker det är svårt så kan du alltid sluta skruva då du har 5-10 mm kvar av skruven. Fäst en ståltråd runt, ta på handskar och ryck RAKT ut. Sitter den bara i gipsen så kommer den ganska lätt. Sitter den i regeln är det stummt.

Tack än en gång för din hjälp!!

Vore bra om fler hade åsikter. Är som sagt inet expert, utan säger hur jag skulle göra (och har gjort). Finns säkert en mängd tänkbara lösningar. Jag kan tänka mig åtminstone ett par till där man tänker på lite olika sätt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.