Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Rotel 1098 hembioförsteg

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 May 2008 - 17:54

nickebooy
  • nickebooy
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Är det värt att skaffa en sådan nu den börjar ju blir till åren??
Vad skall man ge för en begagnad ?
Den klarar ju inte nya ljudformaten därför jag är lite skeptisk.
Skall man hellre skaffa en nyare onkyo tex ? detta skall användas till enbart film.
ps vet att jag måste skaffa slutsteg till.

Mvh// niclas

Postad 07 May 2008 - 17:24

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Den är nog riktigt bra, har du spelare med inbyggd dekoder behövs inte avkodning i försteget

Thomas

Postad 07 May 2008 - 19:32

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Skall man hellre skaffa en nyare onkyo tex ? detta skall användas till enbart film.

Mvh// niclas

Fundera över att du endast kommer använda den som en volymkontroll egentligen och att digital behandling av ljudet behöver göras i spelaren. Således kommer du gå miste om stora delar av förstegets funktioner.

MVH
/Chuck

Postad 07 May 2008 - 19:45

nickebooy
  • nickebooy
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Man skall alltså satsa på en tex marantz 7002 med ett slutsteg till frontarna ?? Låter det som ett vettigare inköp. ?

Mvh// Niclas

Postad 07 May 2008 - 20:29

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Man skall alltså satsa på en tex marantz 7002 med ett slutsteg till frontarna ?? Låter det som ett vettigare inköp. ?

Mvh// Niclas

Eftersom många tycker att avkodning i spelaren är bättre och många säger att det är bättre i tex försteg är det bäst att prova vad man föredrar, själv tänker jag försöka låna hem Marantz nya försteg och jämföra, kanske kan Nads nya försteg vara ett alternativ och låta spelaren sköta jobbet eller låta någon receiver fixa det

Postad 07 May 2008 - 21:52

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Ett Rotel 1098 låter mycket bättre än recivrar i prisklassen 10-15K, det får man ta hänsyn till också.

Att få inbyggda slutsteg, massa finesser och dessutom halva priset- det har sitt pris, dvs sämre ljudkvalitet (kan man generellt säga) jämfört med försteg i high-end klassen, som tex 1098, Thules, Primares steg är.

Postad 07 May 2008 - 22:35

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0

Man skall alltså satsa på en tex marantz 7002 med ett slutsteg till frontarna ??

Det är ett alternativ. Har själv en sådan kombination och är nöjd. Nu kan jag spela musik i 2 kanal på högre volym utan att det låter dåligt, vilket det gjorde tidigare.

Redigerat av sossen, 07 May 2008 - 22:35.

Postad 08 May 2008 - 06:49

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Ett Rotel 1098 låter mycket bättre än recivrar i prisklassen 10-15K, det får man ta hänsyn till också.

Att få inbyggda slutsteg, massa finesser och dessutom halva priset- det har sitt pris, dvs sämre ljudkvalitet (kan man generellt säga) jämfört med försteg i high-end klassen, som tex 1098, Thules, Primares steg är.

Jag tycker du generaliserar vilt utan någon bakgrundsinformation. Vad jag vet har få jämförelser gjorts på liknande saker, så jag skulle säga att dina uppgifter är rent spekulativa.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 08 May 2008 - 06:50.

Postad 19 July 2008 - 11:59

Per_We
  • Per_We
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Mvh// niclas

"Nya ljudformaten"...
Jag är idag väldigt skeptisk till dessa. Kanske att de går samma väg som SACD och DVD-Audio vilka styrde mitt inköp av DVD spelare för snart 4 år sedan. Jag har idag 1st SACD och 1st DVD-Audio vilka jag aldrig spelar. Det är dessutom väldigt dålig marknad för dessa. Spelar jag en bra CD på min CD spelare så låter det som om 5 högtalare spelar istället för endast 2.

Dagens DVD är ju helt OK bildmässigt och ljudmsässigt. En bra DVD spelare kopplad till bra Processor--> Slutsteg blir ju himmelskt bra!!
Filmernas ljudkvalitet är ju starkt skiftande . Vissa filmer har jättebra mixning hela tiden (Senaste stjärnornas krig serien 1-3, Pirates of the Caribbean 1-3 låter bra!!) Många andra har ju mixning och ljudkvaliet som är helt kass, då jag kan förutse effekter då jag hör att surround högtalarna plötsligt kopplas på vilka borde ha ljud hela tiden.

Nej, en vanlig DVD är helt OK vilken dessutom kan fås kopierad från "kompisen" eller annan källa...

Min gissning är att de nya formaten floppar precis som DVD-Audio & SACD.

Redigerat av Per_We, 19 July 2008 - 12:02.

Postad 19 July 2008 - 12:16

metallo
  • metallo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Nu tycker jag att det börjar bli lite snurrigt när folk (inga nämnda) är inne på att ett försteg för 35k skulle vara likvärdigt eller till och med sämre än en dagens reciever för 15k. Det säger väl sig själv ett försteget har väldigt mycket bättre komponenter och självklart låter bättre än recievern, i både flerkanalsljud och stereo. MEN självklart gör du uppoffringar på dagens funktioner om du köper ett 5 år gammal försteg, bara till att lista upp vilka funktioner du MÅSTE ha och sen utgå från det.

Jag har personligen jämfört mitt försteg mot flera receivers, både i stereo och flerkanalsljud och det sopar lätt mattan med nyare receivrar i samma prisklass när det gäller ljudkvalite. Dock snackar vi anläggningar för runt 100k nu som jag jämfört mot, vet ej hur stor skillnaden är på mindre anläggningar.

Men min rekomendation till trådskaparen blir ändå att du kan lugnt köpa en 1098 och köra analogt från blu-rayspelaren så får du en upplevelse som är överlägsen de flesta receivrar!

/Daniel

Jämför mot bilar tex, jag köper hellre en BMW 525i -01 som är 7 år gammal som kostar 110 000:- idag än en splitter ny Fiat Punto -08 som också kostar 110 000:-. Vad köper du? :-)

Redigerat av metallo, 19 July 2008 - 12:24.

Postad 19 July 2008 - 12:39

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

"Nya ljudformaten"...
Jag är idag väldigt skeptisk till dessa. Kanske att de går samma väg som SACD och DVD-Audio vilka styrde mitt inköp av DVD spelare för snart 4 år sedan. Jag har idag 1st SACD och 1st DVD-Audio vilka jag aldrig spelar. Det är dessutom väldigt dålig marknad för dessa.

Min gissning är att de nya formaten floppar precis som DVD-Audio & SACD.

Det verkar som du bott i en grotta de senaste 2 åren eller något liknande...

"Nya ljudformat" är ett faktum och ÄR IDAG mer eller mindre standard på Blu-rayfilmer. Det är ingen fluga eller temporärt mode, Dolby TrueHD och DTS-HD Master Audio kommer vara vardagsmat för en lång tid framöver.

MVH
/Chuck

Postad 19 July 2008 - 12:47

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jämför mot bilar tex, jag köper hellre en BMW 525i -01 som är 7 år gammal som kostar 110 000:- idag än en splitter ny Fiat Punto -08 som också kostar 110 000:-. Vad köper du? :-)

Helt galen jämförelse, som visserligen kan vara lite kul men saknar relevans för ämnet.

Nu tycker jag att det börjar bli lite snurrigt när folk (inga nämnda) är inne på att ett försteg för 35k skulle vara likvärdigt eller till och med sämre än en dagens reciever för 15k. Det säger väl sig själv ett försteget har väldigt mycket bättre komponenter och självklart låter bättre än recievern, i både flerkanalsljud och stereo.

Nej, det säger sig inte självt.

Pris behöver inte vara en garant för prestanda. Det finns mängder med exempel på svindyra produkter som innehåller EXAKT samma komponenter som billiga produkter.

Dock kan man påstå det, och testa under ordnade former för att få ett tillförlitligt resultat.

MVH
/Chuck

Postad 19 July 2008 - 13:06

metallo
  • metallo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0

Helt galen jämförelse, som visserligen kan vara lite kul men saknar relevans för ämnet.

Nej, det säger sig inte självt.

Pris behöver inte vara en garant för prestanda. Det finns mängder med exempel på svindyra produkter som innehåller EXAKT samma komponenter som billiga produkter.

Dock kan man påstå det, och testa under ordnade former för att få ett tillförlitligt resultat.

MVH
/Chuck

Jämförelsen med bilar ska du nog inte ta så seriöst, försökte nog bara bevisa att det inte är så stort allvar i det här då det kommer ner till smak och tycke i slutändan, tjejen köper säkert hellre punton för att den sötare eller nått, men hon är ingen idiot för det :-)

MEN om vi ska snacka lite allvar så har jag lyssnat, upplevt och bildat mig en egen uppfattning om försteg vs receiver. Varje fall eller jämförelse mellan produkter är försås unik men jag har aldrig läst någon som säger att en reciever skulle vara bättre än ett försteg i samma prisklass på att just behandla signaler, varken på forum eller proffesionella test, OM du har ett sådant test/recension så vill jag mer än gärna läsa det.

Vi pratar om två helt olika produkttyper här som är tillverkade för två olika saker! Och till råga på allt så är försteget dubbelt så dyrt... bara en liten parantes men om du läser några recensioner om RSP1098 så skriver en del till och med "Bang for the buck" med en prislapp på 35k...

Du har förstås helt rätt i att samma komponenter används av olika tillverkare, det som skiljer är hur dom intergrerar dom i sina egna produkter, och där iaf jag övertygad om att det skiljer mycket.

/Daniel

Redigerat av metallo, 19 July 2008 - 13:07.

Postad 19 July 2008 - 14:57

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Varje fall eller jämförelse mellan produkter är försås unik men jag har aldrig läst någon som säger att en reciever skulle vara bättre än ett försteg i samma prisklass på att just behandla signaler, varken på forum eller proffesionella test, OM du har ett sådant test/recension så vill jag mer än gärna läsa det.

/Daniel

Jag har för mig att LTS har med ett test konstaterat att någon av Denons billgare receivers var transparant i förstegsdelen, alltså att den inte påverkade signalen hörbart (vilket jag anser vara ett mått på bra prestanda i Hi-Fi). Jag har inga förstahandsuppgifter på det dock, jag har inte läst testet själv då jag inte har tillgång till publikationen.

Men om vi vänder på steken, har du några exempel på lyssningstest som visar att ett dyrt försteg skulle vara en bättre signalbehandlare jämfört med en billig reciver? Jag skall tillägga att jag ger inte många ören för öppna lyssningstester utan nivåmatchning när det kommer till om man vill jämföra om A låter bättre än B.

Vi pratar om två helt olika produkttyper här som är tillverkade för två olika saker! Och till råga på allt så är försteget dubbelt så dyrt... bara en liten parantes men om du läser några recensioner om RSP1098 så skriver en del till och med "Bang for the buck" med en prislapp på 35k...

Jag tror vi har helt olika kriterier på tillförlitlighet när det kommer till omdömen, jämförelser eller tester på produkter. Så vad tidningar skriver om en produkt när testmetodiken är rent katastrofal och inte sträcker sig längre än till att trycka på PLAY och sedan lyssna säger mig personligen inget om vad produkten de facto verkligen presterar.

RSP1098 är säkerligen är kanonprodukt, det säger jag inget om. Och jag är väl medveten om att tex dyrare försteg ofta har mycket mer finesser och inställningsmöjligheter, och det är ju kanon om man säker efter specifika egenskaper.

Men ska man dra slutsatsen att något verkligen låter bättre än något annat så borde kravet på testmetodik vara ett par snäpp upp än bara att ratta på volymen och tycka till. Numera skulle ingen (nåja, det finns några...) få för sig att professionellt recensera 2 st projektorer utan att göra det efter att båda modellerna kalibrerats efter alla konstens regler. Lustigt nog är det få som efterfrågar liknande krav när det gäller ljud, vilket är synd.

MVH
/Chuck

Postad 19 July 2008 - 16:16

metallo
  • metallo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara, du kommer själv med en massa spekulationer för tillfället och påstår att alla andra tester på nätet/tidningar förutom LTS är fiffel och båg, vilket är helt orelevant i frågan egentligen. Du anser att yrkesfolket är köpta och inkompetenta, jag anser att yrkesfolk i regel kan sitt yrke och vet vad dom gör, men det hör inte hit, OFF TOPIC.

Det jag ville säga till trådskaparen var att jag har spenderat mycket tid med mitt RSP1068 och jämfört det mot flera receivers, direkta A och B jämförelser på plats mot tex en pioneer AX4, vi var både överens om att 1068an hade överlägsen förmåga att återge ljud (stereo och flerkanalsljud) betydligt bättre. Därför rekomenderar jag honom att verkligen ge RSP1098 en chans om han kan vara utan autokalibrering, HDMI och lite sånt.

Den stora skillnaden på våra "kriterier" som du kallar det är att jag lyssnar själv innan jag uttalar mig, du verkar hoppa över det steget och uttalar dig iaf. Slutsatser kan man bara dra själv när man själv upplevt det annars får man vara tydlig med att det är andras slutsatser man sprider.

/Daniel

Redigerat av metallo, 19 July 2008 - 16:22.

Postad 19 July 2008 - 19:53

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Dagens DVD är ju helt OK bildmässigt och ljudmsässigt. En bra DVD spelare kopplad till bra Processor--> Slutsteg blir ju himmelskt bra!!
Filmernas ljudkvalitet är ju starkt skiftande . Vissa filmer har jättebra mixning hela tiden (Senaste stjärnornas krig serien 1-3, Pirates of the Caribbean 1-3 låter bra!!) Många andra har ju mixning och ljudkvaliet som är helt kass, då jag kan förutse effekter då jag hör att surround högtalarna plötsligt kopplas på vilka borde ha ljud hela tiden.

Nej, en vanlig DVD är helt OK vilken dessutom kan fås kopierad från "kompisen" eller annan källa...

Jag rekommenderar att du kollar på Bluray eller HDDVD och därmed inser att såväl bild och ljud på dessa jämfört med dvd kan vara väldigt mycket bättre.

Postad 19 July 2008 - 20:02

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt vad jag ska svara, du kommer själv med en massa spekulationer för tillfället och påstår att alla andra tester på nätet/tidningar förutom LTS är fiffel och båg, vilket är helt orelevant i frågan egentligen.

Jag spekulerar ingenting, det är du som spekulerar och påstår saker.

Har aldrig skrivit det du hävdar, citera mig gärna ordagrant där jag påstår att det är "fiffel och båg". Däremot anser jag att majoriteten av alla sk "tester" avseende ljudkvalité på tex förstärkare är rena Kalle Anka-hopkok. Det är dock långt från ditt påstående om att jag skulle säga att "yrkesfolk är köpta".

Du anser att yrkesfolket är köpta och inkompetenta, jag anser att yrkesfolk i regel kan sitt yrke och vet vad dom gör, men det hör inte hit, OFF TOPIC.

Kan du citera mig där jag påstår att "yrkesfolk är köpta"? Ett tips, det påståendet är något som du själv hittat på och något som jag aldrig påstått. Att tester i de flesta tidningar är gravt amatörmässiga är ett faktum, eller tycker du tidningar som skriver att Hifi-möss placerade på CD-spelare ger betydande ljudförbättringar känns som journalistiska mästerverk?

Det jag ville säga till trådskaparen var att jag har spenderat mycket tid med mitt RSP1068 och jämfört det mot flera receivers, direkta A och B jämförelser på plats mot tex en pioneer AX4, vi var både överens om att 1068an hade överlägsen förmåga att återge ljud (stereo och flerkanalsljud) betydligt bättre. Därför rekomenderar jag honom att verkligen ge RSP1098 en chans om han kan vara utan autokalibrering, HDMI och lite sånt.

Och det har jag inga problem alls med att du rekomenderar honom.

Den stora skillnaden på våra "kriterier" som du kallar det är att jag lyssnar själv innan jag uttalar mig, du verkar hoppa över det steget och uttalar dig iaf. Slutsatser kan man bara dra själv när man själv upplevt det annars får man vara tydlig med att det är andras slutsatser man sprider.

Nej, nu hittar du på saker igen, jag har tex inte någonstans uttalat mig hur produkten som tråden handlar om låter.

Det jag säger är att så länge Du, jag eller någon annan, tex "yrkesfolk", inte jämfört A med B under förhållanden som är seriösa så är spekulationer om vilken som låter bäst...just spekulation. Jag har inga störrre problem med att du sprider just dessa spekulationer under förutsättning att det beskrivs som en upplevelse om bakgrunden är klar.

Jag har lyssnat på en mängd apparater genom åren, rakt upp och ner, i som öppna A-B tester utan nivåmatchning, A-B tester med nivåmatchning, blint osv. Den (begränsade, men ändock) erfarenheten jag har är att resultatet från de olika metoderna att testa inte alltid sammafaller med varandra, tvärr. Du ser mig inte sitta och säga att A är bättre än B utan att ha gjort det blint och på samma volym, på samma sätt som jag adlrig skulle säga att projektor A prestandamässigt är bättre än B utan att ha jämfört med kalibrerade enheter sida vid sida.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 19 July 2008 - 20:03.

Postad 19 July 2008 - 20:40

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Jag har jämfört med olika försteg (Marantz, Rotel, Primare bla) med Denon 3805, motsvarande Marantz och dyikt. Och ett 1098 tex låter betydligt bättre!

Postad 19 July 2008 - 21:30

metallo
  • metallo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Chuck,
Nej, detta är för tramsigt, sluta märk ord och varför skulle just denna branshen vara ett undantag för att man kan utgå från att "Man får vad man betalar för". Om vi tar Denon reciever som du nämnde innan som exempel så utgår jag från att deras instegsmodell AVR-1508 för 3498:- låter sämre än AVR-4308 för 24998:-, ANTAR du något annat?

Och hur du bestrider att man kan anta att ett försteg för 35k inte låter bättre än en "två i en"-pryl för 15k är för mig obegripligt. Dubbla priset och halva funktionen, kom igen, våga tänka lite logiskt utan strikta "A & B"-jämförelser och ANTA lite :-) Om det är prisvärt och värt skillnaden är en annan femma.

/Daniel

Redigerat av metallo, 19 July 2008 - 21:30.

Postad 19 July 2008 - 22:02

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Ser man på mätvärden, så är 1098 ett väldigt bra försteg, men extremt låg distortion och väldigt lite brus osv.

Men frågan är om det är prisvärt. Det kommer ju trots allt bara att användas som försteg, utan de digitala
funktionerna. För samma pengar (beg såklart) kan man få en toppmodell från Denon, från samma tid. De har bra
försteg, och dessutom inbyggda slutsteg av hög kvalitet.

Jag tänker då på t ex:

AVC-A1SE
AVC-A10SE
AVC-A1SR
AVC-A11SR
AVC-A1SRA

mfl.

Där har man samma möjlighet att köra analog ext in (dvs analogt hela vägen).

Postad 19 July 2008 - 22:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Chuck,
Nej, detta är för tramsigt, sluta märk ord och varför skulle just denna branshen vara ett undantag för att man kan utgå från att "Man får vad man betalar för".

Så du menar att om du betalar för den här produkten som kostar $16,900
Bifogad fil  eidos20BD.jpg   42.46K   0 Antal nerladdningar
men som är en ompacketerad Pioneer-Blu-ray som kostar $800 så tycker du att "man får vad man betalar för"?

Du kanske även tycker produkten nedan är ett bra argument för "man får vad man betelar för"? En produkt som för övrigt lovordats för sin prestanda av sk yrkesfolk i branschpublikationer.
Bifogad fil  shaktistone.jpg   13.55K   0 Antal nerladdningar

Om vi tar Denon reciever som du nämnde innan som exempel så utgår jag från att deras instegsmodell AVR-1508 för 3498:- låter sämre än AVR-4308 för 24998:-, ANTAR du något annat?

Ja här kommer ju våra skillnader kriterier in. Jag antar inte värst mycket alls i den frågan, då jag inte sett några tester i ämnet. Dock antar jag att om inget är helt galet med de både modellerna så kommer båda låta förhållandevis lika, om ingen av dem drivs över sin förmåga (och testet utförs under ordnade former).

Och hur du bestrider att man kan anta att ett försteg för 35k inte låter bättre än en "två i en"-pryl för 15k är för mig obegripligt. Dubbla priset och halva funktionen, kom igen, våga tänka lite logiskt utan strikta "A & B"-jämförelser och ANTA lite :-) Om det är prisvärt och värt skillnaden är en annan femma.

Anta kan man alltid göra, men grunderna antagandet står på brukar skifta. Det är ju ingen raketforskning att få ett försteg att vara helt transprant, och speciellt inte för 15' kr. Det tror jag helt klart att grädden av dagens ingenjörar klarar av.

Btw, du efterfrågade test på försteg i olika prisklasser som visade att det blligare låter bättre än det dyra. Något sådant har jag tyvärr inte tillhands, men väl ett som visar ett de låter lika. Här är ett väldigt gammalt nummer av "The Audio Critic" där ett stort antal försteg i skiftande prisklasser TESTADES, även lyssningsmässigt av en yrkesman. I den här fallet David Rich, medlem i AES och Ph.D. Rich recensioner är välkända för att vara utförliga, och bla Bryston brukar citera Rich.

Testet sträcker sig från sidan 13 till och med 35: Reasonably priced Preamps for the Reasonable Audiophile.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 19 July 2008 - 22:14.

Postad 20 July 2008 - 10:15

metallo
  • metallo
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Verkar vara ett intressant test, jag ska läsa det sen när jag får tid. Men lite snabbt läst på summeringen så säger dom att best buy är ett försteg (med phono) för 700 dollar men ska du ha "allt" så får du ut med 1800 dollar.

Hur som helst så hör det inte hit då du vi har med två olika produktkategorier att göra här och att konstruera ett försteg tror inte jag är särskilt lätt nej, men det finns säkert dom här på forumet som vet mer om det.

Jämförelse, "CD-spelare för 30k vs CD/DVD-spelare för 15k", anser du fortfarande att man inte kan utgå från att "två i en" produkten är underlägsen på att just spela CD-skivor?

Men jag håller med om att det finns många fabrikat som är fula och som i princip bara byter logotyp, det får man vara uppmärksam på, och självklart ska man försöka lyssna eller åtminstone få åsikter innan man köper något bara för att det är dubbelt så dyrt :-)

/Daniel

Redigerat av metallo, 20 July 2008 - 10:16.

Postad 20 July 2008 - 11:40

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Allt som är dyrare är inte att dom lurar dig Chuck. Det är pris och prestanda skillnader, man får oftast vad man betalar för. Shakti stenar är inte helt relevant jmf när man pratar hembio försteg tycker jag.

Håll dig till Denons recivrar tex. Titta på 1508, 1908, 3808, 4306 osv och se vad det är för skillnader mellan modellerna. Luras Denon att få dig att betala mycket mer för hokus pokus i en 3808, eller är det reella skillnader mellan den och en 1908 tror du?

Postad 20 July 2008 - 11:48

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jämförelse, "CD-spelare för 30k vs CD/DVD-spelare för 15k", anser du fortfarande att man inte kan utgå från att "två i en" produkten är underlägsen på att just spela CD-skivor?

/Daniel

Nej, jag har inte sett något som gör att man kan utgå från att CD-spelare för 30' kr skulle vara bättre på uppspelning av CD-skivor jämfört med DVD-spelare för 15' kr.

Utvecklingen av tex D/A-omvandlare har gått sjukt fort och gjort chippen oerhört billiga OCH med fantastisk prestanda. Samma sak med själva avläsaren, det går att få bitkorrekta avläsare för en spottstyver som har jitternivåer långt under vad som kan antas vara hörbart.

Jag vet att den åsikten inte delas av majoriteten, eller av branschfolk som lever på att sälja CD-spelare för 30' kr (för att inte tala om tidningarna...)Jag är inte sämre än att jag självklart accepterar folk åsikter, och välkomnar tester för att verkligen fastställa vad som låter bäst. :(

MVH
/Chuck

Postad 20 July 2008 - 12:12

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Allt som är dyrare är inte att dom lurar dig Chuck. Det är pris och prestanda skillnader, man får oftast vad man betalar för. Shakti stenar är inte helt relevant jmf när man pratar hembio försteg tycker jag.

Som jag skrivit många gånger, självklart kan det vara prestandaskillnader mellan olika produkter, och självklart kommer bättre prestanda ofta vara en dyrare investering i många fall.

Shaktistenar är relevant i sammanhanget då SAMMA personer som påstår stora skillnader mellan tex förstärkare är samma som höjer produkter som magiska stenar, HiFi-möss, CD-pennor och kabelbrännare till skyarna. De använder samma mediokra testmetoder för att komma fram till resultatet, så varför ta testerna som något annat än spekulation (även om de såklart kan vara riktiga mellan varven)?

Är testmetoden den att man i verkligheten inte har någon testmetod så bör slutsatsen i mina ögon värderas därefter. :(

Håll dig till Denons recivrar tex. Titta på 1508, 1908, 3808, 4306 osv och se vad det är för skillnader mellan modellerna. Luras Denon att få dig att betala mycket mer för hokus pokus i en 3808, eller är det reella skillnader mellan den och en 1908 tror du?

Det finns absolut reella skillnader mellan 1908 och 3808 om vi nu tar dem som exempel. 3808 har massor med mer funktioner, inställningsmöjligheter och inkopplingsmöjligheter. Som man får betala för såklart.

Även slutstegsmässigt kan jag anta (utan att ha sett mätningar på de specifika modellerna) att 3808 klarar av betydligt tyngre laster och förmår antagligen att leverera mer effekt utan att producera hörbar färgning. Men jag tror skillnaden rent ljudkvalitémässigt är icke hörbar (under förutsättning att båda inte drivs väldigt hårt på hög volym så att hörbar distorsion matar högtalarna, givetvis måste man se till att ALLA inställningsmöjligheter hålls exakt lika och att man lyssnar på exakt samma volym).

Men det är vad jag tror, eftersom jag inte varken själv gjort några grundliga undersökningar i just den här frågan, eller sett någon annan som gjort det heller. Dock finns det ju mängder med tester på både slutsteg och förstärkare som man kan anta går att applicera för dessa också.

MVH
/Chuck

Postad 11 August 2008 - 19:56

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Jag tycker du generaliserar vilt utan någon bakgrundsinformation. Vad jag vet har få jämförelser gjorts på liknande saker, så jag skulle säga att dina uppgifter är rent spekulativa.

MVH
/Chuck

Jösses Chuck...

Det enda konkreta du tillfört tråden är ju dina personligt färgade tankar!

Jag, precis som flera andra människor har faktiskt använt våra öron helt förutsättningslöst och funnit att det i praktiken inte finns någon större anledning att fortsätta jämföra ljudkvaliten ifrån försteg med ljudkvaliten som recievrar, eftersom dessa produkter lirar i helt olika ligor!

Det behövs inte några väl genomtänkta och beprövade metoder för att konstatera att en formel1 bil accar fortare än en lada samara...

Det behövs inte heller många sekunders provlyssning för att inse att förförstärkare i samma prisklass som en komplett reciever rent generellt levererar en markant högre ljudkvalite än vad recievern gör. Det är förmodligen huvudorsaken till att man så sällan kan läsa om jämförelser mellan försteg och recievrar! Ungefär lika sällan som man får läsa om prestanda jämförelser mellan t.ex. åkgräsklippare och sportbilar...

Att du sen väljer att misstro alla andra subjektiva omdömen förutom de som LTS själva producerar är ditt val och inget fullgott skäl till att förringa värdet av andras tester och provlyssningar.

Postad 13 August 2008 - 20:52

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Det enda konkreta du tillfört tråden är ju dina personligt färgade tankar!

Du är välkommen att presentera dina åsikter.

Jag, precis som flera andra människor har faktiskt använt våra öron helt förutsättningslöst och funnit att det i praktiken inte finns någon större anledning att fortsätta jämföra ljudkvaliten ifrån försteg med ljudkvaliten som recievrar, eftersom dessa produkter lirar i helt olika ligor!

Ok, men jag litar ungeför lika mycket på dina upplevelser som jag gör på Mats Mejer-Lie när han pratar sig varm om mössen på högtarna, också väldigt förutsättningslöst. :unsure:

Det behövs inte några väl genomtänkta och beprövade metoder för att konstatera att en formel1 bil accar fortare än en lada samara...

Nej, det kan jag hålla med om.

Det behövs inte heller många sekunders provlyssning för att inse att förförstärkare i samma prisklass som en komplett reciever rent generellt levererar en markant högre ljudkvalite än vad recievern gör. Det är förmodligen huvudorsaken till att man så sällan kan läsa om jämförelser mellan försteg och recievrar! Ungefär lika sällan som man får läsa om prestanda jämförelser mellan t.ex. åkgräsklippare och sportbilar...

Det var kul att höra din åsikt i frågan.

Att du sen väljer att misstro alla andra subjektiva omdömen förutom de som LTS själva producerar är ditt val och inget fullgott skäl till att förringa värdet av andras tester och provlyssningar.

Jag ifrågasättar upplevelser som beskrivs som objektiva fakta, speciellt om de kommer från erfarenheter baserade på öppna icke nivåmatchade tester. Det är inte svårare än så.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 13 August 2008 - 20:54.

Postad 13 August 2008 - 22:01

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Jag misstror upplevelser som beskrivs som objektiva fakta, speciellt om de kommer från erfarenheter baserade på öppna icke nivåmatchade tester. Det är inte svårare än så.

Då förstår jag inte varför du så ofta uppträder som en "real pain in the butt"? De flesta döljer inte på något sätt att många av deras erfarenheter faktiskt är subjektiva åsikter och INTE objektiva fakta...

Kanske förhastar du dej lite för ofta och tolkar andras subjektiva åsikter som försök att göra dessa till "objektiva fakta". Jag tror att dina bidrag i många "ljudtrådar" kunde varit avsevärt trevligare och givande om du inte vore så snabb med att misstänka att folk försöker presentera subjektiva åsikter som objektiva fakta.

Blanda inte ihop att ett objektivt faktum kan vara att många subjektiva åsikter kanske i vissa fall råkar vara likartade...

EDIT:
Vid närmare eftertanke så är det visst det där med nivåmatchning och "öppna" tester du har hängt upp dej på och inte det här med objektivitet kontra subjektiva åsikter.

Du litar ju uppenbart mer på subjektiva åsikter när de härstammar ifrån delvis blinda och nivåmatchade FE-tester även om dom enbart utförs av I.Ö. och en vän till honom...

Det är ditt val.

Jag väljer att lita på mitt eget förstånd och min egen hörsel-förmåga främst men läser gärna (med både nöje och hälsosam misstänksamhet) om andras test-erfarenheter...

Redigerat av Unregistered959, 13 August 2008 - 22:08.

Postad 14 August 2008 - 06:50

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Blanda inte ihop att ett objektivt faktum kan vara att många subjektiva åsikter kanske i vissa fall råkar vara likartade...

Absolut, men det omvända gäller tyvärr i stor utsträckning när det kommer till ljud och upplevda skillnader.

Kanske förhastar du dej lite för ofta och tolkar andras subjektiva åsikter som försök att göra dessa till "objektiva fakta". Jag tror att dina bidrag i många "ljudtrådar" kunde varit avsevärt trevligare och givande om du inte vore så snabb med att misstänka att folk försöker presentera subjektiva åsikter som objektiva fakta.

Jag ska givetvis försöka bättra mig.

Du litar ju uppenbart mer på subjektiva åsikter när de härstammar ifrån delvis blinda och nivåmatchade FE-tester även om dom enbart utförs av I.Ö. och en vän till honom...

Nja, jag gör precis som du gör, litar på de saker som jag finner trovärdiga och betydelsefulla. Det är ju inte så att jag skriver saker för att vara en motfallskärring, jag tror på det jag skriver, punkt. Sen är jag den förste att medge att jag har haft fel mellan varven, men det är inget jag försöker mörka eller skäms för.

Diskussionen är dock helt överspelad för min del. Det är inget snack om att validiteten av öppna icke nivåmatchade tester av diverse appareter i ljudkedjan är ett mediokert sätt att verifiera skillnader, för där kommer dom alltid att finnas. Det finns det spaltmeter skrivet och konstaterat via kontrollerade studier med vetenskaplig status.

MVH
/Chuck

Postad 14 August 2008 - 16:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Diskussionen är dock helt överspelad för min del. Det är inget snack om att validiteten av öppna icke nivåmatchade tester av diverse appareter i ljudkedjan är ett mediokert sätt att verifiera skillnader, för där kommer dom alltid att finnas. Det finns det spaltmeter skrivet och konstaterat via kontrollerade studier med vetenskaplig status.

Och jag betraktar inte alls det som "konstaterat", så därför är inte diskussionen överspelad för min del...

Vi ses i annan tråd chuck :( ...

Postad 22 August 2008 - 11:41

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Mvh// niclas

Tycker hela debatten blev lite konstig. Har själv en 1068 som jag är nöjd med. Det du får med 1098:an som du inte får i en reciever för 15.000kr är TOP DAC:ar, dvs om du kopplar in en digital-källa läs tvix/eller mp3spelare så får du grymt analog ljud!

Sedan kommer du tappa moten 15.000kr reciever då den kan ha de nya ljudformaten som kräver HDMI-sladd för att överföra.

Dock kan ju jag tycka att det är svårt att tro att det kan bli så mycket bättre än en bra DTS-inspelning, men men jag kanske är döv.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.